ESP / BAS herja ajotietokoneessa

Vastaa Viestiin
opeltoni
Viestit: 21
Liittynyt: 05.2.2006 21:27

ESP / BAS herja ajotietokoneessa

Viesti Kirjoittaja opeltoni »

Ajotietokoneeni on viikon sisään heittänyt kahteen otteeseen herjan, jossa se sanoo että "Electronic stability problem / ESP / BAS (jarruassistentti)" - ongelma, kehotuksella "visit workshop" . Seuraavn käynnistyksen jälkeen häviää. Jarruissa tai ESP:ssä en ole havainnut mitään vikaa. Lieneekö jokin mitätön herja? Pitänee käydä testerissä tsekkauttamassa nollauttamassa?
Shade_z
Viestit: 10
Liittynyt: 12.9.2006 21:47

Viesti Kirjoittaja Shade_z »

ettei akkujännite laske käynnistyksessä liian alas? kokeile huvikseen seuraavankerran kun syttyy käynnistyksessä niin pyörittelet ratin laidastalaitaan niin häviääkö sitten?
Avatar
Joker
Viestit: 112
Liittynyt: 02.2.2006 11:43
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Joker »

Itellä just johtui akusta moinen herja. Ja ei ollut kun 3v vanha akku, uutta akkua.
S205 C220d AMG -15

Ex. W204 C200cdi At. -08
S203 C220cdi -05
w203 C200K At. -02
W203 C180 -01
W212 facelift E200cdi BE A Business (MY13.B)At. -13
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1674
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: ESP / BAS herja ajotietokoneessa

Viesti Kirjoittaja eerola »

opeltoni kirjoitti:Ajotietokoneeni on viikon sisään heittänyt kahteen otteeseen herjan, jossa se sanoo että "Electronic stability problem / ESP / BAS (jarruassistentti)" - ongelma, kehotuksella "visit workshop" . Seuraavn käynnistyksen jälkeen häviää...
Ehdotan jälleen klassista jarruvalon katkaisijaa. Asiasta esimerkiksi täällä.
-T

Kuva
hanse
Viestit: 176
Liittynyt: 01.1.2007 20:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanse »

Omassani (W203 200CDI -01) ESP-valon syttyminen vähän milloin sattui, johtui loppujen lopuksi rikkinäisestä sivuttaiskiihtyvyysanturista. On suht yleistä näissä ensimmäisissä (ainakin v -01) W203:ssa.
Avatar
Tenta
Herrasmies
Viestit: 552
Liittynyt: 09.2.2006 16:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tenta »

Sain merkkivalo-ongelmiin hyvän neuvon ja olisi kohtuutonta, ellen jakaisi tietoa muillekin. Pane teippi merkkivalon päälle :lol:
opeltoni
Viestit: 21
Liittynyt: 05.2.2006 21:27

Viesti Kirjoittaja opeltoni »

Kiitokset vinkeistä, pitää vaihtaa tuo jarruvalon katkaisin, kulkupelini on automaatti (w203 -02), ei liene isoa ero tuossa vaihto-operaatiossa? Akku on mielestäni hyvin hengissä, muutama viikko takaperin lähti 1 vrk:n seisottamisen jälkeen 30 asteen pakkasesta ilman ongelmia.

Toimi Murphyn laki: ajattelin tsekkauttaa tuon vian testerissä ja Veholla oli monen tunnin jono. Miksiköhän ne muuten kutsuu sitä pikahuolloksi? Vanhan kaverin Toyota-huollon testerissä ei taas ollut tähän jarru-puolen testaamiseen sopivaa kaapelia, muuten nollaillimme pari muuta vikailmoitusta muualta, mutta EPS/BAS osioon emme päässeet käsiksi.
JSR
Viestit: 3
Liittynyt: 17.12.2010 18:17

Viesti Kirjoittaja JSR »

Täällä olis kaverilla samaa vikaa, itse luistoneston vikavalo ei pala mittaristossa mut tekstinä tulee tuo "Elec. Stab. Prog. ESP Visit Workshop" teksti. Luistonesto toimii oikein. Vikakoodia oli antanut jarruvalokatkaisijasta jota ei uutterasta etsinnästä huolimatta löydy (w203 270cdi -01), paikka kyllä on mut itse anturia eikä pistoketta sille löydy.

Olisiko mitään vinkkejä?

-Janne

e. viel semmonen homma et jarruvalot vilkkuu välillä.
hanse
Viestit: 176
Liittynyt: 01.1.2007 20:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanse »

Aika usein on juuri rikkonainen jarruvalokatkaisin syynä tuohon ESP-herjaan, vaikka tietysti muitakin syitä löytyy. Kyllä se katkaisin pitäisi löytyä sieltä jarrupolkimen yläpuolelta, (vai oliko ikäänkuin etupuolelta) semmoinen valkoinen muovivimpain, n 7 cm pitkä ja pari cm paksu. Aika akrobaatti pitää kyllä olla nähdäkseen katkaisimen ja muistaakseni se irtoaa kun kääntää sitä puoli kierrosta (tai neljännes ?) pituusakselin ympäri. Niin ja taitaa siinä olla semmoinen kielikin mitä pitää samalla painaa. Katkaisijasta voi olla vain säätö pielessä, eli vetämällä sen ohuen osan kokonaan ulos ja päästämällä sitten poljin takaisin, katkaisin säätyy oikeaan pituuteen toimiakseen. Sama pitää tehdä myös uudelle katkaisijalle kun se asennetaan.
JSR
Viestit: 3
Liittynyt: 17.12.2010 18:17

Viesti Kirjoittaja JSR »

hanse kirjoitti:Aika usein on juuri rikkonainen jarruvalokatkaisin syynä tuohon ESP-herjaan, vaikka tietysti muitakin syitä löytyy. Kyllä se katkaisin pitäisi löytyä sieltä jarrupolkimen yläpuolelta, (vai oliko ikäänkuin etupuolelta) semmoinen valkoinen muovivimpain, n 7 cm pitkä ja pari cm paksu. Aika akrobaatti pitää kyllä olla nähdäkseen katkaisimen ja muistaakseni se irtoaa kun kääntää sitä puoli kierrosta (tai neljännes ?) pituusakselin ympäri. Niin ja taitaa siinä olla semmoinen kielikin mitä pitää samalla painaa. Katkaisijasta voi olla vain säätö pielessä, eli vetämällä sen ohuen osan kokonaan ulos ja päästämällä sitten poljin takaisin, katkaisin säätyy oikeaan pituuteen toimiakseen. Sama pitää tehdä myös uudelle katkaisijalle kun se asennetaan.
Purettiin kyllä kaikki muovit ja superlonit pois edestä mut ensimmäistä katkaisijaa ei jarrupedaalin yhteydestä löytynyt. Paikka kyllä löytyi sille mut itse katkaisijaa eikä pistoketta sille näkynyt missään.

Kuva

KL-varaosassa meinasivat et ei välttämättä löydy koko katkaisijaa, ei kuulema ole kaikissa. :roll:

Katkaisija on kyllä tiedossa millainen se on.

-Janne
hanse
Viestit: 176
Liittynyt: 01.1.2007 20:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanse »

No sitten täytyy nostaa kädet pystyyn ! :( Mahtaisko Veholla tietää jos käyt kyselemässä uutta katkaisijaa....? Kaipa se sitten vaatii testeriin viennin jos tuo jarruvalohomma on ratkaistu jotenkin elektronisesti.. Multa loppu nyt kyllä tiedot.
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kaikissa C-sarjalaisissa ei todellakaan ole erillistä jarruvalokatkaisijaa.
Minunkaan autossani ei.
ESP-yksikkö tunnistaa polkimen painaisun.
Kyllä se on staarin nokkaan reissu, toivottaasti ei ole kallis vaiva.

Minulla tähän liittyi myös "hauska" juttu ohjelmoinnin alkuajalta, vaikka ei se silloin kovin hauskalta tuntunut, kun näytössä oli sellaisia herjoja, joita ei tunnistanut maahantuojakaan ja mitaristossa koko ajan jouluvalot...
No, tämä jarruvalo mysteeri jäi viimeiseksi ja lopulta pääsin siitäkin kyllä eroon.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4258
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

hanse kirjoitti:No sitten täytyy nostaa kädet pystyyn ! :( Mahtaisko Veholla tietää jos käyt kyselemässä uutta katkaisijaa....? Kaipa se sitten vaatii testeriin viennin jos tuo jarruvalohomma on ratkaistu jotenkin elektronisesti.. Multa loppu nyt kyllä tiedot.
Niisä se taisi otta sen sieltä tehostimen kalvolta samasta mistä BAS
(sitten oli jossain systemmi mikä otti sen neste paineesta)

mutta jos etelä suomessa ajelet niin kurvaa pihan katotaan mitä *:ri sieltä löytää
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 sähkö”