Lämmityslaitteen kenno

H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Lämmityslaitteen kenno

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Isäukko alkoi näin talven kynnyksellä nikottelemaan että mersu on menny talvi talvelta kylmemmäksi ajaa. Voiko lämmityslaitteen kenno mennä "tukkoon" vaikka jäähdytysjärjestelmässä on käytetty aina oikeita nesteitä? Viime talvena oli kokeillu jopa ottaa lämmönsäätimistä kartiot pois mutta ei kuulemma auttanut. Kerran on muistaakseni jouduttu käyttään jäähdyttimen paikkausainetta mutta siitä on aikaa ainakin sen 7 vuotta ja auto kuiten sen jälkeen lämmenyt ihan hyvin. Taidettiin vielä puristaa kennon letku tukkoon toimenpiteen ajaksi ja vaihdettiin uudet nesteet, siltikin se moska onnistui jumittamaan termostaatin.
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Ja kysytään nyt samalla että millä aineella saa kennon puhtaaksi?? Joku hommaan tarkoitettu höpöhöpö pullo, konetiskiaine, sitruunahappo, putkimies vai mitä sinne laitetaan, pakkohan sinne jotaki on työntää jos meinaa talven yli tarjeta :lol: terveisiä napapiiriltä :huh:
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

yksi kenno on ollut irti ja voi sitä moskan määrää.
Sanoisin, että kiinteämpi moska ei tule helposti ylös sieltä.
Putket tulee yläkautta ulos
Pitää saada kunnon painehuuhtelu
varsinkin jos sementtiä on käytetty niin voi voi :?
autodidakti
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Niinpä. Joku kemisti vois neuvoa mikä aine on hellä alumiinille mutta poistaa muut paskat :?
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

omiin romuihin oon useaan sujauttanu astianpesukonetabun liuotettuna, ajanu kuumaks, antanu olla viileäks, päästäny pois, huuhtonu HYVIN ja laittanu nesteet

ei oo kertaakaan kaduttanu, ei oo puhjennu kennot, eikä posahdellu letkut (tai on, muttei tästä syystä)


EDIT: jos puhallus on onnetonta, lienee kenno ilmanvirtaussuunnassa tukossa, ja siihen yllämainitut ei auta
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

jos se ois riisseli nii ei välttämättä edes lämmöt muuten kummailisi jos oiskin vesipumpusta siivet hukassa tms :roll: en tiä oisko mahdollista mut ehkä sn kattoisin ensi kuitenni. Kolffissa oli kenno tukossa niin toimi sillätapaa että ajoi auton lämpöseksi ja laittoi sitten kuumaa puhaltamaan kabiiniin niin sieltä tuli tovi lämmintä kunnes jähtyi,vaihtoon meni se kenno lopulta
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Ilmaa kyllä tulee niin että tukka taipuu :lol:

200 dieseli tässä onkin kyseessä, vesipumppukin on varmaan joskus vaihdettu ku kilometrejä on se 800tkm.

Konetiskiaineella on tullu joskus putsailtua enimpiä paskoja pois, jostain luin että sillä tiskikoneen kirkastimella sais paremmin paikat puhtaaksi onko joku kokeillu??
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

mites kiertovesi pumppu, termostaatti ja närhenmunat :roll: onko kunnossa :tuumaus:
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

touhottaja kirjoitti:mites kiertovesi pumppu, termostaatti ja närhenmunat :roll: onko kunnossa :tuumaus:
On
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29370
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kenno voi mennä myös rikki niin että neste oikoo sen sisällä eikä kiertele joka paikkaa...
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Miten moinen tapahtuu :shock:
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29370
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Muistaakseni se oli 124 kenno jossa päädystä oli joku välitiiviste mennyt ja siihen loppui lämmöntulo melkein tyystin.
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

dealer kirjoitti:Muistaakseni se oli 124 kenno jossa päädystä oli joku välitiiviste mennyt ja siihen loppui lämmöntulo melkein tyystin.
mielenkiintoista. Tässä tapauksessa kuiten on lämmöntulo hiipunut pikkuhiljaa vuosien varrella joten tuskin on tuosta kyse. Häätynee käydä hakeen liuta erinäisiä litkuja ja kokeilla irtoaako sieltä mitään
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

No joo. Pikkasen ymmärsin väärin lämmön määrän isännän puheista :roll: elikkä lämpöä riittää ihan hyvin normaali pakkasilla eli noin -25 asti. Mutta siitä eteenpäin ei oikein lämpene yhtä hyvin kuin joskus hyvinä aikoina. Sillon ku mersu oli vielä uudenkarhea niin se oli lämmin vaikka pakkasta oli 40 astetta.

Mikä sitten lämmityksen tukahduttaa ajan myötä, kennon tukkoisuus, tarvikemallin vesipumppu vai joku muu :roll: aletaan ny pohtimaan oikein urakalla, kuka muistaa ajaneensa uudella 124:lla 40 asteen pakkasessa :lol: ite oon joskus ollu kyytiläisenä mutta siitähän on 20 vuotta aikaa niin ei oikein muista kuinka lämmin se lankun kyyti voi olla.
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Ihan saattaa vaikka olla vain niin pölyä/kuraa/muuta sontaa täynnä se kenno, vaikuttaa varmasti osaltaan.

Tai sitten aika kultaa muistot? :idea:
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

H.Salminen kirjoitti:kuka muistaa ajaneensa uudella 124:lla 40 asteen pakkasessa :lol: ite oon joskus ollu kyytiläisenä mutta siitähän on 20 vuotta aikaa niin ei oikein muista kuinka lämmin se lankun kyyti voi olla.
hyvin on pärjännyt vaikka on tuontiauto :lol:
Onneksi harvemmin tarvii noissa ajella
autodidakti
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

thabandit^ kirjoitti:Ihan saattaa vaikka olla vain niin pölyä/kuraa/muuta sontaa täynnä se kenno, vaikuttaa varmasti osaltaan.

Tai sitten aika kultaa muistot? :idea:
Sitäkin tässä olen miettinyt että mistä sinne sitä paskaa kertyy jos käytetään oikeita nesteitä koko ajan??
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

felmit kirjoitti:
H.Salminen kirjoitti:kuka muistaa ajaneensa uudella 124:lla 40 asteen pakkasessa :lol: ite oon joskus ollu kyytiläisenä mutta siitähän on 20 vuotta aikaa niin ei oikein muista kuinka lämmin se lankun kyyti voi olla.
hyvin on pärjännyt vaikka on tuontiauto :lol:
Onneksi harvemmin tarvii noissa ajella
Ne on nuo itä-lapin kairat vähän tuommosia että sitä pakkasta saattaa olla enemmänkin ku tarvii ja silti täytyy liikkua :lol:
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

Oftopic
lähempänä -50 C oli kotimittarissa, kun kerran mopolla lähdin postia jakamaan
Ei siitä mitään sillä tullut
Polkupyöräkin piti sulattaa 3 kertaa, kun ketjut ei meinanut pyöriä :lol:
Autoakaan ei edes yritetty liikenteeseen

Tuli muistoja
autodidakti
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

H.Salminen kirjoitti: Sitäkin tässä olen miettinyt että mistä sinne sitä paskaa kertyy jos käytetään oikeita nesteitä koko ajan??
esim.
- moottorista irtoo, rauta hapettuu
- nesteen virtaus kuluttaa osia, Silikaatti jäähdytysnesteissä on hiekkaa 8)
autodidakti
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Niin... sitä olen miettinyt että suojaako jäähdytinneste täysin rautalohkoa ettei se pääsisi hilseilemään.

Mites sitten nuo tarvikemallin vesipumput, onko virtauksessa kuinka paljon eroa alkuperäiseen pumppuun verrattuna??
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

felmit kirjoitti:Oftopic
lähempänä -50 C oli kotimittarissa, kun kerran mopolla lähdin postia jakamaan
Ei siitä mitään sillä tullut
Polkupyöräkin piti sulattaa 3 kertaa, kun ketjut ei meinanut pyöriä :lol:
Autoakaan ei edes yritetty liikenteeseen

Tuli muistoja
Joo se on vähän huono -50 pakkasilla autolla lähteä liikenteeseen, mutta jos ajaa taksia kuten isäkin niin sitä kyytiä on aika paljon tarjolla noilla keleillä, ku kaikilla on autot jäässä.

Ja vielä ny fillarilla lähtä työntämään :shock: se on jo tosimiehen hommaa ku kävelyvauhdissaki naama jäätyy alta 100 metrin matkalla tunnottomaksi :lol:
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Avatar
Eeti
Viestit: 60
Liittynyt: 30.3.2008 11:56
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eeti »

Ite purin juuri -88 vuojen lankusta sisäkennon irti. Kauhiasti moskaa tuli kennon sisältä vesihuuhtelulta sekä paineilmalla puhaltamalla kennon läpi. Muutamaan vuoteen ei oo ollu niitä suotimia paikallaan ja sinnehhän sitä moskaa pääsee. Suotimia tuulilasinpyyhkimen tykö ei vissiin uutena enään saakkaan?
W202 220CDI -08 OM646
W124 OM 603 Rohjekti
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Onko ne kennon lähdöt niin että paluupuolen putket lähtee ylöspäin ja tulopuoli alaspäin, auto on vm. -92.
Muistanko väärin että muovikylkisessä on erilainen kenno kun vanhemmissa??
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

Ainakin omassa kennon tuloputki tulee kennon alapäähän.
Tosin putki tulee kennon yläkautta.
autodidakti
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Mistä kohti nämä kennon letkut tulee tulipellistä läpi et osais koittaa huuhtelua sisäkennolle?

Ei oo autoa nyt nokan ees et voi tonkia ja katella miten menee.

Oletan et kuiteki närhen munilta menis letku sille kennolle/tulis tai jopa kaks letkua?
E46 330D & E46 328i
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

tulot närhenmunien puolella
ja meno kuskinpuolella
autodidakti
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2945
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

meno lähtee kannen takapäästä ösuodin jalan vierestä. Paluu tosiaan närhenmuniin kahella letkulla.
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
masan200d
Viestit: 34
Liittynyt: 19.2.2012 18:42
Paikkakunta: P-Karjala

Kiertovesipumppu

Viesti Kirjoittaja masan200d »

Entäs se sähköinen kiertovesipumppu ruvennut vain pikku hiljaa hiipumaan?
tietysti jos on uusi vaihdettu niin sit ei sekkään.
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2945
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Kuva
tuossa kuvassa näkyy paluuputket.
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 lämmitys, ilmastointi”