Ilmastoinnin namikat ja toiminta.

Vastaa Viestiin
stalini
Viestit: 36
Liittynyt: 22.3.2006 11:54
Paikkakunta: Sotkamo

Ilmastoinnin namikat ja toiminta.

Viesti Kirjoittaja stalini »

Noniin. nyt uitettiin saksasta uudenkarhea (-95 :P ) kärry jossa myös ilmastointi. Lämmönäätörullien välissä kolme nappia, mitähän ovat:

Ylimmäinen: Suorakulmio, jonka läpi menee pystysuunnassa 2 aaltoviivaa
Keskimmäinen : EC
Alin: Kierrätyskeskuksen merkki, ilmeisesti sisäilman kierrätys
[/img]
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Re: Ilmastoinnin namikat

Viesti Kirjoittaja dry »

stalini kirjoitti:Noniin. nyt uitettiin saksasta uudenkarhea (-95 :P ) kärry jossa myös ilmastointi. Lämmönäätörullien välissä kolme nappia, mitähän ovat:

Ylimmäinen: Suorakulmio, jonka läpi menee pystysuunnassa 2 aaltoviivaa
Keskimmäinen : EC
Alin: Kierrätyskeskuksen merkki, ilmeisesti sisäilman kierrätys
[/img]
Ylin on ilman kuivaus, EC on economy = ilmastointi ei ole päällä ja alimman arvasitkin ihan oikein, sisäilman kierrätys :wink:

Niin, ja onnea uudelle autolle :D
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29087
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Käytän leninin topikkia hyväksi ja jatkan tässä.
Lisäsin otsikkoon sanat "ja toiminta".

Oma autoni on myös -95 124.
Ostaessani myyjä keroti ettei ilmastointi toimi.
Myyjien puheisiin ei ole luottamista, ei tässäkään tapauksessa - ilmastointi toimii. 8)

Itse en ole näihin juurikaan perehtynyt, meillä ei ole korjaamolla ollut ilmastoinnin huoltolaitetta (nyt on) eikä näitä vanhoja mersuja kovin paljon ole ilmastoituina.
Uudemmista taas viat löytyvät testerillä.

Siispä kysymyksiä, olkaa hyvä:

1) Missä tilanteessa em. kuivaustoimintoa käytetään ?

2) Miten sen napin painaminen vaikuttaa ilmastoinnin toimintaan ?

3) Mistä tiedän pitäisikö kuivain vaihtaa ja voiko sen tehdä muuten kuin ilmastoinnin huollon yhteydessä ?

4) Minkä sulake on kuskinpuolen iskarin yläpään vieressä olevassa pienessä mustassa muovikotelossa ?

5) Ilmastoinnin flekti puhaltelee tyhjäkäynnillä sillointällöin, niin kai sen kuuluukin tehdä ?

6) Onko normaalia että kompuran kytkeytyminen päälle ajossa vaikuttaa selvästi auton kulkuun, kaasupoljinta joutuu painamaan enemmän kun kompura on päällä ?

7) Kohdan 6) kompuran toiminta tapahtuu minuutin parin välein ja kestää muutaman kymmentä sekuntia, OK ?

8) Onko ilmastoinnissa muuta erityistä huolehdittavaa kuin sisäilmansuodattimen kunto ja perushuolto ehkä parin vuoden välein ?

9) Sillointällöin oikean puolen suuttimista alkaa tulla kuumaa, pysäyttäminen yleensä auttaa. Jumiiko munat ? :shock:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

1. Huurteenpoisto :?:
5. Joo.
6. Kyllä se kompura muutaman hepan ottaa (eli noin 70% 250D:n tehoista :lol: ). Kyllä sen siis normaalisti huomaa.
7. Joo.

10. Muista käyttää talvellakin sillointällöin niin ei mene jumiin.... Tosin mersun "nerokas" ilmastointilaite ei taida mennä talvella edes päälle. :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Siispä "vastauksia", olkaa hyvä: :roll:

1) Yleensä kun sisätilan kosteus huurruttaa ikkunat...

2) Tarkalleen ottaen en tiedä muuta kuin, että kuivattaa se ja huurteet katoaa ei hurteiset :lol: Kaippa ilmastointi toimii siten, että se kerää kosteuden / jäähdyttää...kuitenkin siten, että lämmönsäätösydeemi on käytössä. Kylmä ilmahan sitoo vähemmän itseensä kosteutta.

3) En tiedä koska pitäisi vaihtaa, mutta hyvä olisi vaihtaa aina huollon yhteydessä.

4) En tierä..kertokaa mullekki :lol:

5) Juu niin pitää

6) Juu noinpa se tekee...

7) Kohdan 6) minun mielestä ok

Onko ilmastoinnissa muuta erityistä huolehdittavaa kuin sisäilmansuodattimen kunto ja perushuolto ehkä parin vuoden välein ?

Jäähdytyskennon, siis jonka läpi sisäpuhallus tulee, ritilät olisi hyvä desinfioida huollon yhteydessä. Voipi pitkässä juoksussa alakaa tuoksahtamaan.

9) Kaippa se munan jumittumisesta kielii 8)
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29087
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kiitoksia. :D
Nopeasti vastasitte, tiedän jo paljon enemmän - mutta kertokaa lisää jotka tiedätte !

Tosiaan, samalla kun vaihdoin sisäilmasuodattimen suihkuttelin Bardahlin ilmastointilaitteendesinfiointiaineet kennolle.
Voidaan sanoa että tuoksahti VAHVASTI kielolle jonkinaikaa.
oulaistenliikenne.fi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

dealer kirjoitti:Kiitoksia. :D
Nopeasti vastasitte, tiedän jo paljon enemmän - mutta kertokaa lisää jotka tiedätte !

Tosiaan, samalla kun vaihdoin sisäilmasuodattimen suihkuttelin Bardahlin ilmastointilaitteendesinfiointiaineet kennolle.
Voidaan sanoa että tuoksahti VAHVASTI kielolle jonkinaikaa.
Hö. Eikö sitä ainetta saa vaikkapa Kiltan tai Aroman hajuisena? :(
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29087
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Rankka vesisade, +3 astetta > tuulilasi kostuu.
Kuivaustoiminto päälle > moottorin veto nyykähtää selvästi > lasi kuivuu.

Voiko tuota kuivaustoimintoa käyttää kovalla pakkasellakin ja onko se sitten sitä "ilmastointia pitää käyttää sillointällöin talvellakin" ?
oulaistenliikenne.fi
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Eikös se menny niin ettei ilmastointi käynnisty kun lämmintä alle +5astettaselliusta :(

Edit:no näyttää ainakin 3 asteen lämpötilassa toimivan :shock: No,kuitenkin,ei kai toimi kylmässä..
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

Taas jos luetaan sitä käyttöohjekirjaa niin tehtaan mukaan kompura ei lähde päälle alle -3 pakkasasteen, kuulemma kompuraöjy menee liian jäykäksi josta taas seuraa vauriovaara.
Mulle on aina suositeltu järjestelmän kuivaimen vaihtamista silloin kun on nesteen lisäyksen aika eli keskimäärin viiden vuoden välein. Sen kuivaimen tarkotus on poistaa kosteus sieltä putkistoista, ei vaikuta sinne ilmankiertopuolelle mitään, näin kuulemma.
Jos kuumana (ja kosteana) kesäpäivänä odottaa parkissa muoria rättikaupasta, auto tietenkin käynnissä, niin se kosteus, jonka systeemi poistaa sisäänmenevästä ilmasta kertyy siihen auton alle lammikoksi, jos taas vedenpoistoreiät on muistettu puhdistaa huollossa. Tällä kosteudella ei oo mitään tekemistä sen kuivaimen kanssa, selkeää eikö totta!
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29087
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minun autossani on "ilmastointilaite" jossa siis tuo kosteudenpoistotoiminto.
Satakaksnelosen "ilmastointiautomatiikassa" ei näköjään ole sellaista nappia ollenkaan.
oulaistenliikenne.fi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

dealer kirjoitti:Minun autossani on "ilmastointilaite" jossa siis tuo kosteudenpoistotoiminto.
Satakaksnelosen "ilmastointiautomatiikassa" ei näköjään ole sellaista nappia ollenkaan.
Kuin myös meikäläisen ässässä. On muuten tehokas systeemi poistamaan huurua laseista. :idea:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29087
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

9) Munahan se jumi, puhdistin pari viikkoa sitten ja siitäalkaen on toiminut vallan hyvin. :roll:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Kävinpäs Tiileriltä hakemassa imuilman lämpötila-anturin. Siinä hetken mielijohteesta kysäisin, josko onnistuisi ilmastoinnin freonin lisäys. Kappas vaan, huono säkä kun oli, ei tiilerilläkään ollut tarjolla tuota vanhaa R12 kylmäainetta. Hyvän neuvon kyllä sain, paikallista kylmäukkoa suositteli Tiileri. Oikein lamppu taisi syttyä päässäni :idea: kun hokasin että, tämä ukkohan taitaa olla kotiini Oulaisiin tulossa tällä viikolla. Paluumatkalla soitto ko. henkilölle, vastaus: Just tässä oon lähössä sinne Oulaisiin!
- Summa,summarum; Auto kotipihaan- mies töihin! Vielä tiilerille soitto, paljonko pitäis nestettä olla masiinassa. 1100 g. Kuului vastaus, vehkeestä tuli ulos 700g.
- Jäähdytysteho parani oleellisesti, vaikka ilmastointi toimi entuudestaankin katkomatta.

Näppärästi joskus hommat onnistuu, kun kaikki palikat loksahtaa kohdalleen. Siitä myös kiitos tuonne Kekkosen valtakuntaan Ylivieskaan.. :D
Avatar
Esko R
Oulaisten ornitologi
Viestit: 725
Liittynyt: 02.10.2005 22:04
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Tiileri:

4) Minkä sulake on kuskinpuolen iskarin yläpään vieressä olevassa pienessä mustassa muovikotelossa ?


Siinä kohtaa on ainakin peffanlämmittimen sulakkeet pienessä muovikotelossa. :roll:
S212 350 CDI

EXÄT:
C219 320 CDI
S211 270 CDI
S203 200 CDI
S210 300 TDT
W124 300 D 24V
S124 250 D
W210 220 D
W124 200 D
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29087
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kiitos, Esko - näinhän se on. :idea:
Laitoin silloin muutama viikko sitten ehjän sulakkeen sinne ja penkinlämmittimet alkoivat toimia.
oulaistenliikenne.fi
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

öö,mitä ihmettä se sulake siellä tekee :shock: Minulla ainakin peffan lämmittimen sulakkeet on ihan sulakeboksissa :roll:
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2327
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Koskee w202

Viesti Kirjoittaja cdi »

Lauhdutin kompleksi pitää aika ajoin siivota/puhaltaa ilmalla/vetellä

vastakarvaan. Ulkopuolisten puhaltimien akselinkohdat kerää risuja ja lehtiä . Samoin puskurista alaspäin on kuin roskakori

Pinta alaa oli käytössä korkeintaan puolet jos sitäkään.Ei ihme jos lauhduttmet hautuu puhki maantiesuolan kanssa.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

AM kirjoitti:öö,mitä ihmettä se sulake siellä tekee :shock: Minulla ainakin peffan lämmittimen sulakkeet on ihan sulakeboksissa :roll:
Vanhemmassa mallissa lämppäreiden käyttövirta otetaan suoraan lisälaiteliittimestä vasemman jalan lepuuttimen alta. Ilmeisesti uudemmissa malleissa on katsottu olevan niin paljon hilavitkuttimia, että lämppäreille on laitettu oma sulake. :nocando: Tuo lämmitinsatsi, jonka omaankin asensin oli uudempaa mallia ja otin sille virran sieltä ratin alla olevasta kytkentäpisteestä ja pistin sulakkeen johdon väliin.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 lämmitys, ilmastointi”