dealer kirjoitti: Yleisimmin hajoaa vipu joka on radion takana kuskinpuolella
Vielä viimeinen kysymykseni: Mahtaako juuri tuo vipu saada aikaan sen että jaloille ei puhalla ? Ylempänä olevat venttilit kyllä sulkeutuvat ja aukeavat autossani.
Vielä viimeinen kysymykseni: Mahtaako juuri tuo vipu saada aikaan sen että jaloille ei puhalla ?
Ei kysymyksen tarvitse jäädä viimeiseksi.
Mielestäni juuri se vipu saa tuon ongelman aikaan, muistaakseni vikakoodi on "jalkatilan läpän säätömoottori jäykkäliikkeinen tai jumittunut".
Muuten, joka tuon vivun autoonsa vaihtaa niin voisi kuvata homman vaihe vaiheelta, tekaistaisiin ohjeet Mekkaan ?
Itse en voi kuvailla kun noita asiakkaitten autoihin teen, selostuksen teossa voin toki olla apuna tarvittaessa.
No niin, homma on aloitettu, mutta näyttää tällä hetkellä melkoisen hankalalta, joten pari lisäkysymystä:
Radion takaa tuli näkyviin kaksi läppiä liikuttelevaa moottoria, ja kolmas näkyy ratin alta. Oletan että siinä keskimmäisessä on se hajonnut vipu, mutta sitä ei saa näkyviin eikä edes juuri tunnu sormilla. Oikeanpuoleisen vivusto näkyy, ainakin osittain, samoin ratin alla näkyvän moottorin käyttelemä vivusto. Kummassakaan ei kuitenkaan näy sellaista vipua jonka Veho minulle myi. (n 6 cm pitkä jossa toisessa pääsä parin cm:n pituinen 3 mm leveä aukko keskellä) Kuulema se vasemmanpuoleinen L pitää vaihtaa, paketissa kun tulee kaksi tankoa R & L)
Mikähän nyt on se oikea moottori ja pitääkö se irroittaa vivun vaihtamiseksi ?
Keskikonsolin irroittaminen juuttui keskikonsolin ja ratin alla olevan paneelin yhtymäkohtaan. Samasta syystä se ratin alla oleva paneeli on yhä kiinni keskikonsolissa. Toisaalta tällä hetkellä musta tuntuu ettei keskikonsolia ja ratin alla olevaa verhoilua tarvitse irroittaa, vivusto jää silti ulottumattomiin. Oikeastaan en tiedä miten jatkaa, eli mistä purkaa jotta saisi sen oikean vivun näkyviin.
Niin sitten vielä semmoinen ongelma että vaihdevivun takana (automaatti) olevat kaksi 10 mm pulttia löystyy ensin, mutta kiristyy sitten enkä hirveä aukaista väkisin. Onko niissä jokin jippo, vai onko CRC:n puutetta ? Niillähän säädellään vivuston paikkaa keskikonsolissa.
Voisiko Dealer vähän kommentoida tilannetta ? Kiitos ?
No lähtihän se keskikonsoli, ja ratin alla oleva verhous ja lähti se risa vipukin jo. Uuden asentamista ennen käyn vielä ostamassa taipuisan ruuvarin...
Vaihtuihan se vipu kun koko päivän ähelsin, mutta ongelma ei päättynyt tähän.... Nyt ei toimi läpät ollenkaan, tuntuu siltä että kaikki ovat kiinni kun kääntää puhallusta täysille ja kun yrittää kääntää puhalluksen ylös tai alas ei tapahdu mitään muutosta. Pitääkö se lämppäri käydä Veholla (tai osaisko joku muukin) opettamassa uudelleen ? Niin lisäksi ei taida oikein tulla lämmintäkään, jalkatilan aukot lämpenee, mutta ylempänä pysyvät kylmänä, jäiköhän se metallipuikko siellä ylhäällä väärin ?
Joo, yks liitin oli jäänyt irti. Mutta nyt toimii kaikki hienosti
Koko päivä paloi, mutta jos veholla kustanta 400, niin kannatti hyvin meikäläisen palkoilla.
Joo hyvä kysymys. Otin kyllä alkuvaiheessa muutaman kuvan, mutta en niitäkään osaa tänne laittaa. Loppuvaihe meni niin kiireeksi ja hermoiluksi että kuvien otto unohtui. Kunhan hommasta aiheutunut päänsärky hellittää (huomenaamulla) niin laitan kyllä selostuksen hankaluuksista ja muista kokemuksista.
Pääpiirteissään homma jakautuu kolmeen osaan,
1. ohjauspyörän alapuolella olevan paneelin irroitukseen
2. radion irroitukseen paneleineen ilmastoinnin säätimet ja puhallusritilä mukaanlukien
3. keskikonsolin irroitukseen (tämä vain sen takia että keskikonsolin etupäässä on metallitappi joka työntyy ohjauspyörän alapuolisen paneelin sisään) riittääkin attä keskikonsolia pääsee vetämään noin 3 cm taaksepäin, jolloin tappi (toinen tappi apumiehen puoleisessa paneelissa) tulee ulos.
Tarkoituksena on siis saada esiin läppiä liikuttelevista moottoreista se jonka vipu hajoaa. Tämä moottori sijaitsee heti radion vasemmalla puolella, mutta vielä muutaman sentin syvemmällä kuin radion takaosa. Moottorin sijainti on sikäli kenkkumainen että se sijaitse juuri teräksisen pystypylvään takana siis radion vasemmalla puolella ja virtalukon oikealla puolella.
Työkaluina riittää erikokoiset torx-avaimet, lähinnä T15 mutta isompiakin tarvitaan. Pitkä meisselimallinen on paras, mutta myös L-avaimesta voi olla hyötyä. Lisäksi tarvitaan ohut ja pitkä litteä ruuvari klipsien availuun.
Tämän lisäksi pitää saada auki virta-avaimen ympärillä oleva muovinen rosette. Itse tein omatekoisen avaimen 37,5 mm läpimitaisesta ohuesta metalliputkesta, johon jätin neljä hammasta. Tilanne selviää kun katsoo
virtalukkoa hyvässä valaistuksessa. Neljä pykälää on näkyvissä. Kaksihampaisellakin avaimella varmasti onnistuu, kannattanee löysätä rosettea hieman etukäteen. Kaikki muu onnistuukin yllämainituilla työkaluilla + muutamalla muulla tavallisella työkalulla.
Myös itse moottorin/vivun irroitukseen kannattaa varautua etukäteen ja selostan sen nyt tässä ennen varsinaista työselostetta:
Moottori on kiinni kolmella torx-ruuvilla, joista kaksi alinta lähtee pitkällä meisselimäisellä (OHUELLA !) avaimella. Kolmas, ylin on koko homman hankaluus; se sijaitsee pari senttiä sen yllämainitun teräspylvään takana. Yritin taipuisalla ruuvimeisselillä jonka päässä torx pala (T-15), mutta ei taipunut tarpeeksi. Yritin nivelletyllä 1/4-räikällä - ei mahtunut. Yritin L-muotoisella torx-avaimella - liian ahdasta.. Homma saattaisi onnistua torx-palalla ja vähän isommaksi (6½ mm) viilatulla 6 mm kiintoavaimella.
Itse päädyin kuitenkin seuraavaan ratkaisuun b: Kun moottorin kaksi alinta ruuvia on irti, jää moottori yhden kumityynyn varaan (jossa siis kolmas ruuvi) Tällöin moottori on jo aika heiluva ja sitä voi käännellä. vedin moottoria itseeni päin ja samalla työnsin sitä vipua auton keulaa kohden, jolloin se tuli ulos akselistaan. Vipu ei siis varsinaisesti ole millään kiinni, se on vain työnnetty kuusikulmaiseen akseliin ja pysyy paikoillaan moottorin ja lämmityslaitteen rungon välissä. Uuden vivun asetin sormituntumalla vasen käsi ohjauspyörän puolella ja oikea radion kohdalta moottorin takana. Ymmärtääkseni uuden vivun ei tarvitse tulla täsmälleen samaan asentoon kuin vanhan, läpät hakeutuvat oikeisiin asentoihin kun virta kytketään päälle. Ai niin, ottakaa akun kenkä irti ennen työn aloittamista. (ESP-herjaa kun virta kytketään, mutta sehän on normaalia ja korjaantuu kun rattia käntää ääriasentoihin.)
Yllä tulikin selostetua ne homman varsinaiset karikot, loppu on ruuvin vääntämistä ja klipsien irroittelua, mutta on siinä pikkuniksejäkin:
OHJAUSPYÖRÄN ALAPUOLISEN PANEELIN IRROITUS:
-irroita ensin jalkatilan muovisujus avaamalla kolme torxia ja kääntämällä
konepellin vipu alas. (Jos nyt kurkistat alle, ohjaustangon oikealle puolelle ylös, näet yhden läppiä liikuttavista moottoreista vivustoineen. Tämä ei valitettavasti ole etsimäsi.)
-avaa sulakerasia koetaulun vasemmassa päässä (vedä kannessa olevasta sormen mentävästä kolosta)
-ruuvaa sulakkeita pitävä "teline" irti ja siirrä sulakkeet syrjään, näin pääset käsiksi käsijarrun irroitusvaijeriin
-iroita vaijeri esim kärkipihtejä apuna käyttäen
-kun vaijeri on irti lähtee kahva kokonaan pois vetämällä.
-irroita kahvan yläpuolella paneelissa oleva ruuvi joka pitää katkaisijahässäkkää paikoillaan.
-irroita katkaisijahässäkkä siten että painat kiiltävää metalliklipsiä hässäkän kyljessä. Työnnä toinen käsi hässäkän taakse, siellä on vastaavassa kohdassa samanlainen metalliklipsi. Purista niitä yhtaikaa ja työnnä hässäkkää varovasti ulos. (metalliklipsit pyrkivät repimään verhoilun pintaa) Kun katkaisijat ovat pari senttiä ulkona, irroita valojensäädin hässäkän oikealla puolella. (Avaa muoviklipsit säätimen ylä ja alapuolelta pienellä ruuvarilla)
Senjälkeen (tai aikaisemmin) irrota katkaisijoista virtajohdot kääntämällä ohut muovinen kahva alaspäin ja samalla vetäen pistoketta ulospäin.
-Seuraavaksi voitkin irroittaa virtalukon rengasruuvin kuten yllä selostin.
Virtalukon voi työntää sormilla hieman sisäänpäin.
-tämänjälkeen päästäänkin irroittamaan panelia pitävät (taisi olla 7) torxia. Yksi löytyy sulakkeiden ala puolelta, kaksi katkaisijahässäkän takaa, yksi ratin oikealta puolelta alhaalta ja viimeiset kolme tulevat näkyviin kun radio ja muu keskipaneelissa oleva roju on irti.
Nyt ohjauspyörän alla oleva paneeli on enää kiinni niillä kolmella ruuvilla ja keskikonsolin metallitapilla.
KESKIKONSOLIN IRROITUS (automaattivaihteisesta)
-irroita vaihdekepin "nahka"suojus työntämällä kiiltävää pantaa eteenpäin ja nostamalla takaapäin. Älä nosta paljoa ennenkuin irroitat piuhat reunuksen alta. Keppi suojuksineen saa jäädä paikalleen. (Vaihdekeppihän liikkuu vapaasti kun kampeat kolikkoritilän tupakansytyttimen vierestä ja työnnät lyijykynän tai vastaavaan näkyviin tulevasta reijästä)
-avaa tuhkakuppi ja vedä vaihdekepin puupaneelin reunasta ylöspäin. Kun puupaneeli irtoaa klipseistään vedä sitä eteenpäin jolloin se lähtee takaosastaankin irti.
-pura tupakansytyttimen laatikko. Kampea ensin pohjalla oleva kumi pois, nosta oikealla olevaa pientä laatikkoa ylöspäin ja sitten sivulle. Sitten irroita sytyttimen etureunassa olevat klipsit. loppuhomma on taivuttelua ja nostelua muovien irroittamiseksi.
-näkyviin tulee kaksi 10 mm ruuvia vaihdekepin takaosassa soikeissa koloissa. Ne menevät pohjapellin läpi ja saattavat olla päistään ruosteessa, joten CRC ennen iroitusta voi olla paikallaan. (Nämä pultit pitäisi itse asiassa uusia jos sääntöjä noudatetaan) (Kolmas ruuvi joka pitää vaihdekeppiä etuosastaan saa jäädä paikalleen ja näin ei kepin asennon säädöt muutu.)
-poista takimmaisesta (käsinojan allaolevasta) säilytyslokerosta maton pala ja avaa kaksi 10 mm ruuvia.
- seuraavaksi siirrytään aivan keskikonsolin etupäähän, josta irroitetaan tuhkakuppi kääntämällä sen etureunassa olevia muoviklipsejä, jolloin kuppi nousee irti.
-alta paljastuu kummallakin sivulla kaarevat + kulmikkaat n 7 -8 cm pituiset mustat muovisuojukset jotka kammetaan irti. (Muista asento kun kasaat)
-muovien alta tulee näkyviin kummallakin sivulla kiiltävä torx-ruuvi, joita löysätään n ½-1 kierrosta. (Niiden tehtävä on kiristää metallitapit keskikonsolin ja ratin alla olevan paneelin välissä)
-vielä pitää avata aivan konsolin etuosassa olevat kaksi torxia, mutta se onnistunee paremmin kun radion ympärillä oleva paneeli on irti.
Tämän jälkeen keskikonsoli pitäisikin olla irti. Nosta sitä takaa ylöspäin ja vedä taaksepäin pari senttiä niin että metallitapit tulevat ulos
sivupaneeleista.
RADION JA MUUN KESKELLÄ OLEVAN ROJUN IRROITUS
Tästä hommasta on olemassa (ainakin toisella foorumilla) Eerolan kuvitettu selostus, mutta yritän tehdä saman ilman kuvia.
Ainoa hieman hankala vaihe on keskellä olevan puhallusritilähässäkän irroitus:
-ritilän alaosassa (sisällä) kummallakin sivulla on torx-ruuvi (T15 ?) jonka saa näkyviin siten että etsii kummankin ritilän vasemmassa laidassa olevat parin millin levyiset muovinipat (näkyvät ritilöiden aukoissa) . (Oikeastaan siellä näkyy kaksi nippaa vierekkäin, yhdessä aukossa ja samoin toisessa aukossa, siis neljä nippaparia yhtensä) Painamalla vasemmanpuoleista ylempää nippaa oikealle saat käännettyä ritilän aivan yläasentoon, jolloin ritilän alaosasta näkyy se torx. Vastaavasti irroitetaan toisen ritilän takana oleva torx.
Senjälkeen käännetään alempaa vasemmanpuoleista nippaa oikealle ja käännetään ritilä aivan ala-asentoon. Näin tehdään myös toiselle ritilälle.
Nyt päästään ohuella litteällä ruuvarilla painamaan ritilän yläreunasta näkyviä neljää muoviklipsiä alaspäin jolloin koko hässäkkä saadaan hivutettua ulos. Muoviklipsit näyttävät ikäänkuin kahdelta kellonrattaalta joiden väliin ruuvari laitetaan ja painetaan alaspäin.
Älä revi irti hässäkän pelkkää päällimmäistä muovia, jottei sen pikkuklipsit hajoa. Koko hässäkkä ulos.
-Jos tässä vaiheessa on tuhkakuppi jo irti, voidaan radion ympärillä oleva puupaneeli irroittaa avaamalla sen alaosassa olevat teräslangasta tehdyt klipsit (2) ja vetämällä senjälkeen paneeli ulos. Mukana tulee lämmityksen säätimet ja radion yläpuolella olevat katkaisijat. Irroita piuhat mutta paina ensin mieleen mikä tuli minnekin.
-nyt on radio näkyvissä ja irtoaa avaamalla kaksi torxia. Alapuolella oleva muovilaatikko tulee mukana, ja ennen piuhojen irroitusta kannattaa merkitä koskettimien paikat.
-tässä vaiheessa voidaan irroittaa myös ratin alla olevan paneelin kolme näkyviin tullutta torxia.
-irroittele seuraavaksi vaahtomuovipehmusteita radion takaa ja yläpuolelta. Repeilevät helposti, mutta eipä haitanne.
Nyt tuleekin näkyviin kaksi läppiä liikuttelevaa moottoria (salmiakin muotoiset mustat n 6 -7 cm pitkät muovilaatikot). Se vasemman puoleinen on se jota etsit. Ratin alla olevan paneelin irroitettuasi pääset näkemään moottorin vivustot ratin puolelta. (Tässä vaiheessahan sinulla on jo vehosta hankittu osa nro A 203830 00 33 EUR 23;-) Tulee muovipussissa, jossa on kaksi vain hiukan toisistaan eroavaa vipua, joista tarvitset sen L-kirjaimella merkityn. (Vasen moottori) No yllähän on jo selostettu miten tästä jatketaan....
Täytyypä hieman korjata edellä antamiani ohjeita. Kohdassa jossa kirjoitin radion ympärillä olevan paneelin poistosta, puhaltimen ritilän irroitukseen seuraavanlainen korjaus: ritilän välistä näkyvää pientä ALEMPAA muovinippaa tulee painaa oikealle, jotta ritilä saadaan käännettyä ääriasentoon ylöspäin.. vastaavasti YLEMPÄÄ nippaa käännetään oikealle jotta ritilä kääntyisi alaspäin ääriasentoonsa.
Kyllä sen huomaa kun ei ole oma auto kyseessä hommat ei vaan etene, kysyin asiaa tuolloin ja vika on edelleen korjaamatta, täytyy varmaan tehdä asialle jotain, ihmeen hyvin sitä tottuu pikku kiusoihin
Camaro SS 396 Convertible -69
Hummer H2
rouvalla R171 2004
ex W203-C32AMG
exVMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
Tulipa viikonloppuna tehtyä samainen homma omaan W203:seen.
Hyvin onnistui, hyvien ohjeiden ansiosta, KIITOS!.
muutama pointti:
Virtalukkoa en irroittanut paneelista ollenkaan, virtalukon takapuolelle tulee neljä liitintä jotka irrtoittamalla paneelin on "vapaa".
Kaikki irroitettavat johdot ovat ns. "apinakoodattuja" eli ne menevät vain omille paikoilleen, poislukien tuhkakupin valaistus , mut se on sama miten päin sen laittaa
Vivun vaihtoon meni aikaa kaikkiaan reilut 4h, yhdella kahvitauolla ja samalla putsasin Comandin lukupään.
jameri kirjoitti:joopa joo antoivat Pitäjänmäen veholla työ arvioksi 400e että sinne siis joutuu kuulemma purkamaan aikalailla, lohdutukseksi osa on halpa.
Samoin vuosi sitten Tampereen Vehossa. Toteuma oli kuitenkin 307e. Sanoivat että virallisen ohjeen mukaan pitää purkaa paljon, mutta kokenut asentaja selviää vähemmällä purkamisella ja sormituntumalla. Siitä tuo arvion alitus.
Meillä ei annettu kustannusarviota Vehossa, mutta loppulasku, eli toteuma, oli 427€. Itse osa maksoi 24€. Melkein sapetti tuo hinta ja harmitti, etten tehnyt yllä olevien hyvien ohjeiden mukaan
hanse kirjoitti:Joo, yks liitin oli jäänyt irti. Mutta nyt toimii kaikki hienosti
Koko päivä paloi, mutta jos veholla kustanta 400, niin kannatti hyvin meikäläisen palkoilla.
Sama ongelma ration irroituksen jälkeen. Luulin, jo että oli ilmestynyt "läppävika" ja purkuhommat, mutta irtonaisen liittimen löysin jo kun tuhkakuppi oli irti.
Nyt osaa jo irroittaa aika hyvin keskikonsolin paneelin. Näin sitä oppii kun tekee ja itse kun tekee saa sen mikä tulee.
Itselläni ongelmana on ollut, että jalkatilaa ei ole lämintää puhaltanut. Vivusto ei myöskään ole nakuttanut. Vikadiagnostiikka raportti näytti,että kaikki vivut ovat jumissa. Myös sähköinen lisälämmitin oli rikki. Nyt on vaihdettu sähköinenlisälämmitin ja jalkatilaan tullee nyt sellanen "lehmän hönkäys puhallus" . Onko mahdollista, että lisälämmittimen vaihdolla tuo läppien ohjaus alkaisi pelaan, samassa sähköpiirissä tai jotain muuta sellaista.
mcee kirjoitti:Alkupään autoissa on aika yleistä että esim. jalkatilan läppä on jumissa, sinne tulee ilmaa tai ei, taitaa olla muoviset rattaat jotka pettää.
Läppien ohjauksen voi resetoida, eli niin että se tekee sen uudelleen.
Mitä tarkoitat tuolla vahvistettulla ja alleviivatulla?
Paljon on tapahtunut tällä välillä muuta kun itse laitoin läpille tehdas asetukset, tais mennä näin, laita virta päälle ja pidä etulasin huurteenpoisto ja recir (kierrätys) nappulaa samaan aikaan pohjassa niin kauan kun puhallin alkaa puhallella vuoron perään joka suuttimesta hakee läpille oikeat asennot, eli kun alkaa puhallus päästä napit.
Mulla ei heti alkanu puhallella, toistin saman pitäen nappeja säädön ajan pohjassa ja lopulta homma toimi. Vaihdoin koko yksikön automaattiseen/digitaaliseen ilmastoinnin yksikköön ja sain tuolla kaavalla laitteelle "tehdasasetukset"
Velipojan C:ssä tuli viime talvena jaloille kylymä pakkasilla ja nyt velipoika vaihteli isän kanssa kyseessä olevan vivun. Hyvien ohjeiden avulla homma onnistui, aikaa meni kuulemma viitisen tuntia ja puhallus rupesi pellaamaan.
Käskivät välittää kiitokset ohjeen tekijälle. Suuret kiitokset siis nimimerkki hanselle!
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Eihän noilla uusilla vivuilla oo väliä kuinka ne laittaa, ku niissä on merkinnät L ja R. Muuta eroahan niissä ei oo muutaku se kuuskulmainen reikä vähän eri asennossa. Säätömoottori sattu vaan olemaan sellasessa asennossa, että kuskin puolelle meni tuo R vipu suoraan, no se L vipu ei menny oikeelle puolelle ennenku laitto virrat päälle ja anto moottorin vähä pyörähtää. Sitten tein sen "adaptaation" niille, eli sisäkierto ja tuulilasi nappeja pohjassa hetken niin ne moottorit haki rajansa. Kaikki näyttää toimivan niinku pitää, eli niillä l ja r merkinnöillä ei oikeestaan oo mitään virkaa, koska mulla ne säätömoottorit yritti itse hakea niitä rajojaan aina ku auton sammutti, nii ne akselithan oli ihan väärissä asennoissa.
Siittä ohjainmoottorin kolmannesta ruuvista joka on putken takana...en jaksanut temppuilla sen kanssa. Akkukoneella painoin 5mm reiän siihen putkeen josta sitte torx meisseli läpi... putki on tavallista huonekaluputkea ja pehmoista kun mikä.