Puhallinvikaa
Puhallinvikaa
Potilaana w203 vm 2002, perus automaatti-ilmastointi (koodi 580). Akun vaihdoin yhteydessä testasin kuskin sähköpenkkiä, kuului räpsähdys, ja penkin sulake paloi. Koeajolla havaitsin, ettei puhallin toimi lainkaan. Kiireen takia pyysin omistajaa viemään auton korjaamolle, ja siellä se on käynyt nyt neljä kertaa kuntoon tulematta.
Korjaamo vaihtoi puhaltimen ja etuvastuksen. Sen jälkeen puhallin lähtee virrat kytkettäessä täysille. Kun virrat sammuttaa, käy vielä jonkin aikaa täysillä ennen kuin sammuu. Huutaa niin kovaa, että epäilen sen saavan virtaa suoraan akusta niin paljon kuin lähtee. Otin puhaltimen sulakkeen varuiksi irti.
Viimeisellä käynnillä korjaamon diagnoosi oli, että käyttöyksikkö viallinen. Hommasin siihen toisen käytetyn ja vaihdoin itse, mutta mikään ei muuttunut. Starilla tutkiessa mielestäni mikään ei viittaa käyttöyksikön vikaan. Korjaamolle auto ei enää mene, arvailu tulee kalliiksi.
Star ilmoittaa seuraavista koodeista:
B15A8 Component M2/15 (Left and right footwell flaps actuator) is stiff or blocked, current and stored
B1360 Communication error of AC bus with component A32n1 (Blower regulator), current and stored
B1301 Communication error of AC bus with component Sensor, current and stored
Läppämoottorista oli jo kauan ennen puhallinvikaa koodi. Läppämoottori nakuttaa, aika tyypillinen vika tässä mallissa. Ja työläs korjata.
Tuo ilmastoinnin oma väylä (AC bus) selvästi prakaa jotenkin. Yritin Starilla katsoa tuon kastepisteanturin tietoja, mutta ei onnistunut. Yritin katsoa etuvastuksen laitenumeroa, välillä tulee FFFFFF, välillä tulee osanumero (en nyt muista mikä, mutta joku 220-alkuinen oli).
Mitähän seuraavaksi kannattaisi tutkia? Kellään kokemusta vastaavasta viasta?
Korjaamo vaihtoi puhaltimen ja etuvastuksen. Sen jälkeen puhallin lähtee virrat kytkettäessä täysille. Kun virrat sammuttaa, käy vielä jonkin aikaa täysillä ennen kuin sammuu. Huutaa niin kovaa, että epäilen sen saavan virtaa suoraan akusta niin paljon kuin lähtee. Otin puhaltimen sulakkeen varuiksi irti.
Viimeisellä käynnillä korjaamon diagnoosi oli, että käyttöyksikkö viallinen. Hommasin siihen toisen käytetyn ja vaihdoin itse, mutta mikään ei muuttunut. Starilla tutkiessa mielestäni mikään ei viittaa käyttöyksikön vikaan. Korjaamolle auto ei enää mene, arvailu tulee kalliiksi.
Star ilmoittaa seuraavista koodeista:
B15A8 Component M2/15 (Left and right footwell flaps actuator) is stiff or blocked, current and stored
B1360 Communication error of AC bus with component A32n1 (Blower regulator), current and stored
B1301 Communication error of AC bus with component Sensor, current and stored
Läppämoottorista oli jo kauan ennen puhallinvikaa koodi. Läppämoottori nakuttaa, aika tyypillinen vika tässä mallissa. Ja työläs korjata.
Tuo ilmastoinnin oma väylä (AC bus) selvästi prakaa jotenkin. Yritin Starilla katsoa tuon kastepisteanturin tietoja, mutta ei onnistunut. Yritin katsoa etuvastuksen laitenumeroa, välillä tulee FFFFFF, välillä tulee osanumero (en nyt muista mikä, mutta joku 220-alkuinen oli).
Mitähän seuraavaksi kannattaisi tutkia? Kellään kokemusta vastaavasta viasta?
Re: Puhallinvikaa
Outo vika. Tuliko ongelma siis silloin kun sulake paloi ?
Läppämoottorin vivun vaihtaminen ei ole työläs homma. Pari kolme tuntia menee. Tai onhan siinä näpräämistä ja pitää tietää mitä tekee. Puhaltimen murhe ei toki siitä johdu.
Googlella:
https://mbworld.org/forums/c-class-w203 ... stuck.html
Läppämoottorin vivun vaihtaminen ei ole työläs homma. Pari kolme tuntia menee. Tai onhan siinä näpräämistä ja pitää tietää mitä tekee. Puhaltimen murhe ei toki siitä johdu.
Googlella:
https://mbworld.org/forums/c-class-w203 ... stuck.html
wiimax.fi
Re: Puhallinvikaa
Joo, sulakkeen palamisen yhteydessä alkoi. Aluksi puhallin ei toiminut lainkaan eli puhaltimen ja etuvastuksen vaihto auttoi kyllä vähän.
Onko tuohon erilaisia etuvastuksia? Ei ole tietoa, minkälainen liikkeessä on laitettu. Tosin olivat kokeilleet toimivaksi tiedetyllä käytetyllä etuvastuksella, ei vaikutusta.
Luurista löytyi pari kuvaa. Kun tuota etuvastuksen osanumeroa 2208210051 googlaa, ei tule mitään järkeviä tuloksia. Epäilen, että tuokin numero on väärä. EPC:ssä kaikki tähän sopivat etuvastukset ovat 203- ja 230-alkuisia numeroita. Muutenkin kun katsoo anturilukemia, arvot ovat ihan puutaheinää, enimmäkseen tapissa. Yritin ladata kuvat tähän liitteeksi, mutta eipä näytä toimivan.
Tämänhetkinen teoria siis on, että jokin laite sotkee tuota AC-väylää, jolloin etuvastus syystä tai toisesta menee täysille.
Onko tuohon erilaisia etuvastuksia? Ei ole tietoa, minkälainen liikkeessä on laitettu. Tosin olivat kokeilleet toimivaksi tiedetyllä käytetyllä etuvastuksella, ei vaikutusta.
Luurista löytyi pari kuvaa. Kun tuota etuvastuksen osanumeroa 2208210051 googlaa, ei tule mitään järkeviä tuloksia. Epäilen, että tuokin numero on väärä. EPC:ssä kaikki tähän sopivat etuvastukset ovat 203- ja 230-alkuisia numeroita. Muutenkin kun katsoo anturilukemia, arvot ovat ihan puutaheinää, enimmäkseen tapissa. Yritin ladata kuvat tähän liitteeksi, mutta eipä näytä toimivan.
Tämänhetkinen teoria siis on, että jokin laite sotkee tuota AC-väylää, jolloin etuvastus syystä tai toisesta menee täysille.
Re: Puhallinvikaa
Minulla oli s203:ssa vastaavaa vikaa, puhaltimen johtosarja oli haperoitunut ja johdot ottivat yhteen aiheuttaen oikosulun...
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Re: Puhallinvikaa
Itse asiassa farkku tässäkin kyseessä eli s203 on oikein.
Käytin puhaltimen ja etuvastuksen irti. Etuvastus on Thermotecin DEM004TT ja tuon tiedot löytyi googlettamalla. Ihan autoon sopiva oikeanlainen vastus on laitettu. Johdot näyttivät päällisin puolin ehjiltä ja pehmeiltä. Irrottelin liittimiä ja putsailin varmuuden vuoksi kliinerillä vaikka päällisin puolin en korroosiosta havainnut merkkejä. Mittasin jännitteen siitä kolmipiuhaisesta lättäkaapelista, keskimmäisessä johtimessa jännite seilasi +8..+10V välillä. Starin ohjeen mukaan pitää olla >7V eli on ohjearvon mukainen.
Irroitin kosteusanturin (siinä heti ilmanputsarin jälkeen, puhaltimen yläpuolella). Siitä tulikin joku uusi koodi eli ei ollut tuo B1301. Jäi mysteeriksi, mikä anturi B1301:n takana on. Autossa ei ole aurinkotunnistinta, mikä tuolla jenkkifoorumilla sanottiin B1301:n aiheuttajaksi. Kosteusanturin liittimet vaikuttivat päällisin puolin normaaleilta.
Harjoitukset jatkuu. Vähän hankaloittaa kun ei ole tallia käytettävissä ja ulkona alkaa olla kylmä.
Käytin puhaltimen ja etuvastuksen irti. Etuvastus on Thermotecin DEM004TT ja tuon tiedot löytyi googlettamalla. Ihan autoon sopiva oikeanlainen vastus on laitettu. Johdot näyttivät päällisin puolin ehjiltä ja pehmeiltä. Irrottelin liittimiä ja putsailin varmuuden vuoksi kliinerillä vaikka päällisin puolin en korroosiosta havainnut merkkejä. Mittasin jännitteen siitä kolmipiuhaisesta lättäkaapelista, keskimmäisessä johtimessa jännite seilasi +8..+10V välillä. Starin ohjeen mukaan pitää olla >7V eli on ohjearvon mukainen.
Irroitin kosteusanturin (siinä heti ilmanputsarin jälkeen, puhaltimen yläpuolella). Siitä tulikin joku uusi koodi eli ei ollut tuo B1301. Jäi mysteeriksi, mikä anturi B1301:n takana on. Autossa ei ole aurinkotunnistinta, mikä tuolla jenkkifoorumilla sanottiin B1301:n aiheuttajaksi. Kosteusanturin liittimet vaikuttivat päällisin puolin normaaleilta.
Harjoitukset jatkuu. Vähän hankaloittaa kun ei ole tallia käytettävissä ja ulkona alkaa olla kylmä.
Re: Puhallinvikaa
Kuntoon tuli, joten tässä loppuraporttia.
Semmoista pohdin, että Etu-SAM kun ohjaa kaikennäköisiä sähköapareetteja, voisikohan olla siitä. No, hommasin käytetyn SAM-yksikön ja vaihdoin sen. Ei auttanut puhaltimeen, mutta muuta vikaa tuli kuntoon. Tuulilasinpesimen pumppu oli aina välillä prakannut ja autossa oli ominaisuus, että virtojen mukana päälle meni aina ajovalotkin, riippumatta siitä mikä se asetus oli valittuna auton valikossa. Nämä korjaantuivat SAM-yksikön vaihdolla, eli ei hukkaan mennyt se 80 €.
Luovutin ja nyt kun auto oli täällä pk-seudulla, vein Rollelle. Siellä vaihdettiin etuvastus uuteen, mutta samanmerkkiseen (Thermotec). Nyt saatiin semmoiseen kuntoon, että puhallin toimi muuten oikein, mutta noin minuutti virtojen katkaisemisen jälkeen lähti hiljaisella teholla päälle. Muunmerkkisiä osia ei ollut heti saatavilla (eikä tämänikäiseen kannata marmoritiskiltä hakea), joten varattiin uusi aika myöhemmäksi. Toisella kerralla kokeiltiin NRF-merkkisellä etuvastuksella, mutta toimi yhtä huonosti. Sitten kokeiltiin purkuautosta hommatulla käytetyllä osalla, ja sillä tulikin kuntoon.
Summa summarum:
Kaksi uutta, täysin identtistä Thermotec-merkkistä etuvastusta toimivat eri tavalla, joista kumpikin väärin.
NRF sama homma, oiskohan samalta tehtaalta lähtöisin?
Mersun alkuperäisosalla alkoi toimia heittämällä.
Semmoista pohdin, että Etu-SAM kun ohjaa kaikennäköisiä sähköapareetteja, voisikohan olla siitä. No, hommasin käytetyn SAM-yksikön ja vaihdoin sen. Ei auttanut puhaltimeen, mutta muuta vikaa tuli kuntoon. Tuulilasinpesimen pumppu oli aina välillä prakannut ja autossa oli ominaisuus, että virtojen mukana päälle meni aina ajovalotkin, riippumatta siitä mikä se asetus oli valittuna auton valikossa. Nämä korjaantuivat SAM-yksikön vaihdolla, eli ei hukkaan mennyt se 80 €.
Luovutin ja nyt kun auto oli täällä pk-seudulla, vein Rollelle. Siellä vaihdettiin etuvastus uuteen, mutta samanmerkkiseen (Thermotec). Nyt saatiin semmoiseen kuntoon, että puhallin toimi muuten oikein, mutta noin minuutti virtojen katkaisemisen jälkeen lähti hiljaisella teholla päälle. Muunmerkkisiä osia ei ollut heti saatavilla (eikä tämänikäiseen kannata marmoritiskiltä hakea), joten varattiin uusi aika myöhemmäksi. Toisella kerralla kokeiltiin NRF-merkkisellä etuvastuksella, mutta toimi yhtä huonosti. Sitten kokeiltiin purkuautosta hommatulla käytetyllä osalla, ja sillä tulikin kuntoon.
Summa summarum:
Kaksi uutta, täysin identtistä Thermotec-merkkistä etuvastusta toimivat eri tavalla, joista kumpikin väärin.
NRF sama homma, oiskohan samalta tehtaalta lähtöisin?
Mersun alkuperäisosalla alkoi toimia heittämällä.
Re: Puhallinvikaa
Henkimaailman asioilta kuulostaa. Hyvä, että lopussa tuli kuntoon.
-R
-R
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Re: Puhallinvikaa
Vuan heti jos oltaisin laitettu uutta MB osaa, niin olis monet reissut säästynyt. Ihmetyttää korjaamon puhaltimen vaihto, kun siinä ei ole mitään älyä. Täysin mekaaninen osa.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i