Kyytimiehen 270cdi

Vastaa Viestiin
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Totta, heiluminen on melkoista. Suunnittelin tosiaan et ois raudan laittanut etupalkista puskurin päällimuovin alle, mutta mahtuuhan tuosta maskin ali latta. Tänään vois alkaa vääntelemään.

Talvirenkaatkin tuli pyöräytettyä alle. Eipä juuri vaikutusta, edelleen takapäässä muljuttaa. Pyörittelin takarenkaat läpitte ajan kanssa, eipä ole kudosvaurioita vaikka just semmonen tunne tuosta tulee et renkaassa patti. Tänään olis tarkotus miettiä kameran sijoittelua siten että sais vetarit kuvattua. Perä ilmassa pyöritellen ei mitään erikoista näy ja pitkittäissuunnassa molemmat liikkuvat mutta eipähän sitä montaa vaihtoehtoa enää ole. Sen verran takarenkaista, yks paino putos kun rengasta vaihtoi, tiedä sitte onko niitä ajan mittaan useampikin lähtenyt mutta tuskin alle 20km/h vauhdissa vaikuttaa yhtään mitään.

Eturenkaat on reunoilta nyt kuluneet mielestäni poikkeuksellisen paljon

Kuva

kuva on surkea, mutta liian pienet paineet vai mikä? Pidin lähes koko kesän ~2.5bar mutta kk sitten nostin 3bar. Takana pidin sen 2,5 koko ajan eikä siellä vastaavaa ole. Toki etuvanteet 1" verran kapeammat.

Mietin tuota 4-pyörä suuntausta, vienkö Tähtihuoltoon jossa 3D suuntauslaite ja kokemusta mersuista ihan riittävästi vai yritänkö ite? Ai nii, tähän nyt se lisä et päätin aloittaa työnohella koulun (tällä ikää!!) ja koululla 4-pyörä suuntausvehkeet, siellä vois siis ite lyödä ne säätöpultit paikoilleen ja säätää. Mutta siinähän toki se et varmemmin oikein menis ku teettäis. Ku en ihan oo tyytyväinen noihin aikaisempiin jotka rengasfirmassa teetetty.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Vaihteeksi uutta remonttia ilmeni :cry: Kelin painuttua miinukselle alkoi takapäästä vollotus, takapyöränlaakereitahan ei vielä ole kertaakaan vaihdettu, enkä huoltokirjastakaan mainintaa löytänyt, taitaa ny 600tkm lähentyessä olla jo aika.. Soittelin paikalliseen, 4h ja 300€ olis työt, ebaytä aikansa tongittuani totesin ettei maailmalta paljoa KL:ää halvemmalla löydä. Apparin puolelta kuulostais tulevan, kerrasta meni ku suoraanki ajaessa huutaa ku syötävä, ts. ei BLS peitä vaikka volyymia kuinka suurentaa. Joutaa kuitenkin samaan konkurssiin vaihtaa molemmat niin ei tarvi niitä sitte toiste miettiä, ehkä miljoonan kohdalla jo joutaa autoakin vaihtaa.

Vanhan vetarin joutessani purkailin, nivelistä löyty suunnilleen 100tkm ajetun moottoriöljyn näköistä tavaraa. (ostin aikoinaan volvon jossa ei oltu vaihdettu öljyjä, lisäilty vaan ku tarvetta.... ) Putsailu ja CRC:n vetonivelrasvaa tuubillinen, vielä ku uudet pannat löytäis. Motonetin vetarin pantasarjassa isompi oli pari senttiä liian pitkä, joten jostain vähä lyhyempää sais ettiä.

Ja vaihteeksi pakkasella pikselitkin alkoi uudelleen hukkaantua, joten tilailin myös semmosen pikselin korjaussarjan, 30€ rahteineen, pitäis tälle viikolle saapua.

Ovi alkaa olla valmiina, ruosteet hinkattu, ruosteensyöjää päälle, kolme kerrosta hopeista vasaralakkaa, tuolla vanhasta mesestäkin pysy ruosteet kurissa. Kelit ja työvuorot ku vielä sallis vaihtoprojektin.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Vaihdoimpa sitte kuskin puolen vetarin, ekat 20km olin sitä mieltä ettei yhtään mitään vaikutusta, loppumatkasta jatkuvasti huonommaksi :( Jos nyt jotain, niin sama oire saatiin pahentumaan vetarin vaihdolla. Vaihtoehdothan lie:
A: vanha vetari oli ok ja eikä alkuperäsellä vaivalla mitään tekemistä vetareiden kanssa
B: vanha vetari oli paremmassa kunnossa kuin alle vaihdettu ja alle vaihdettu ihan lopussa
C: mitään tekemistä vetareitten kanssa, mutta pahentu nyt samoihin aikoihin tai siksi ku siellä suunnalla sörkki (laakeri.. tms.)

Huomenna sinne laakerin vaihtoon, suurin kysymys miten vetarit, antaako tuon olla vai vaihtaako vanhan takasin.
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Ääni C lle
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Ceetä itekin mietin, mutta tulipa kokeiltua ku vetari oli jouten. Jouduin harkitsemaan vetarin takaisin vaihtoa takaisin töiden jälkeen, matkalla alkoi kuulua jo melkoinen kolina. Sille tosin syy löytyi :shock:

Työmaan pihaan kaartessa pää ulos ikkunasta ja kokeilin kuunnella tumpsuttaako joku pohjaan vai kuuluuko ulkoa samalla tavalla. Kuului kilahdus, tien varteen ihmettelemään ja sieltä löyty pyöränpultti. Kaks paikoilllaan joista toinen löysä :roll:

Pulttipyssyllä (isolla) tuli kuitenki eilen vedettyä kiinni eli ei pitäis olla kyse siitä että jääneet löysälle, mutta pirustako ton tietää. Samalla vehkeellä kuitenki vetarin mutteri aukes et tehon puutteesta tuskin kyse. Keuruulta ei noita pitkiä aluvannepultteja löydy joten pitää toiselta puolelta ottaa yks lainalle ja nilkuttaa illaksi kotiin. Tumpsuttelu toki loppu ku vetäs pultit kii.

Saavat huomenna kattoa laakerin vaihdossa kumpi vetari ois parempi, luulen et ymmärtävät niiden päälle huomattavasti enemmän. Itellä ku ei oo koskaan ollu tilaisuutta käpistellä uutta vetaria niin tiiä miltä sen pitäis tuntua. Alle laitetussa ulompi nivel oli melko jämäkkä mutta liikkuu, alta otetussa ulompi nivel on löysä, välystä ei ole mut sillee veltto. Jos tässä ehtis käydä ostamassa vetarivaseliinia ja laittaa sinnekin uutta tavaraa sisään.

Takapyörän laakerit ku vaihdettu niin sitten on jokainen pyörivä osa voimansiirrossa/alustassa vaihdettu, jos sitten olis viisaampi.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Vois löytyä pultteja lainaan. pistin textaria aiheesta
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Kotiinkin selvittiin, erona eiliseen ja aamuun lähinnä se et pultit varmuudella kiinni. No, vonkuna vähä pahempaa mut muuten. Kait ne osaa huomisissa jonkinlaisen arvion antaa vetareiden kelpoisuudesta, samalla näkee onko jotain selkeetä vauriota tullut.

No, alta otetun vetarin kumeja raottelin, sisäpää ihan ok, ulkopää taas:
Kuva

Jo kumia puristellessa kuului rutinaa, sisältä löyty hiekkaa. Jos ajan kanssa senkin putsailis ja kattois onko pelastettavissa.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Pistä paljuun polttoöljyä tai tärpättiä ja huljuttele siellä puhtaaksi ;)
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Molemmat takapyörän laakerit oli finaalissa, samassa vääntelivät vetarit ja ne oli ok.

Mutta lopputulos? Helvetti entisellään!! :evil: :evil: :( mitä nyt ajaessa ulina ja ravistelu vaan paheni. Eihän siinä ku kardaanin tahi perän laakerit vaihtoehtoina :roll: Tosin kardaanin laakeri kesällä vaihdettu et liekö sekään. Parikyt ekaa kilsaa meni entisellään, sitten alko vähitellen pahentua, ääni ja ravistelu. Nyt on kaikki pyörivät osat vaihdeltu niin ei tässä oikein oo mitään tolkkua, kun ei sieltä mitään löydy.

Äänen pahentumisesta voitaneen päätellä et kohta joku hirttää kiinni, sittenpähän selviää :nocando:
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Uskomaton vehes :x
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Alkaa ymmärrys loppumaan :cry: kardaani tai perä sen täytyy olla, mutta toisaalta miten p***ana perän täytyis olla että ihan vemputtais autoa? Niin, äänen myötä pahentuu sekin. Mut ulvoo sen verta et pian luulis selviävän :roll: kun ny ei liian pahaan paikkaan matka katkeis..

No, jos huomenna sais sen tuolla koululla nosturille, jos jotain selvyyttä tulis. Kun ei oo takapenkkejä niin kaikuu sen ettei oikein kuskin penkiltä paikallistaminenkaan onnistu.

Edit:

Toki epäilyttää saiko vanne kipeetä tossa toissapäiväsessä.. Vois piruuttaan kokeilla ottaa huomenna kesätakavanteet mukaan, tasapainottaa ne ja ajaa tuo allaoleva koneessa. :roll: otetaan ny ilo irti ku pystyy..
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Kardaani irti ja hinaamaan ...
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Ei taida muu auttaa.. :roll: tarvis riittävästi rauhallista suoraa, kunnon vetoauton ja vielä paikan missä irrottaa. Riittääkö jos laipan ruvaa perästä irti vai pitääkö koko takapätkä irrottaa?

En mistään äkkiseltään löytänyt tietoa, paljonko perä vetää öljyä? Jos ei se oo hajalla, vois kokeilla ne redlinen tökötit tunkee sisään, ilmeisesti hyviä kokemuksia siitä ollut.

Joo, enemmän outoa, päivällä alkoi huutaa sitä mukaa kun matka eteni, takasin ajellessa ekat 10km ulvoi niin et korviin otti, mut ajaessa alkoi vaimenemaan merkittävästi.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Jossen aikasempia olis lukenu niin epäilisin kuivanutta kardaanin tukilaakeria.

Jotensakkin vaikee uskoa että peräkään olis sökö sen perusteella miltä tuntu sillon kun kokeilin, kaikki perä vikaset meset on kyllä huutaneet ihan kunnolla eikä taatusti ole ääni vaimennut välillä
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Tähän mennessä todettua: perässä molemmin puolin poskilaakereissa selvät välykset, molemmin puolin suunnilleen saman verran. Pitää tallissa oleva perä väännellä löytyykö siitä samanlaista. Onko uudelleen laakerointi edessä vai onko niissä millainen säätö?
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Hauskaa, tasapainotuskone kyllä löytyy mutta ei kellään oikein käsitystä miten se oikeasti toimii, kummalle puolelle kartio laitellaan vai pitääkö laittaa sovite ja miten ne tulee :roll: Noh, omin kätösin tasapainotetut kesäpyörät taakse kotimatkalle, ravisteli sitte huomattavasti enemmän :shock: Samalla logiikalla myös sen apparin takatalvirenkaan tasapainottelin, aamulla ne alle ja kokeilemaan miltä tuntuu. Ku tuleepi vaan semmonen pikku epäily et onko noissa muutenkaan sitten tasapainotukset varmuudella oikein. Eipä siinä pyöriessä vemputuksessa eroa nähnyt oli kartiot miten päin vaan, eli pysy rengas suorassa, mutta merkittäviä heittoja painotuksissa tuli.

Aikansa alla tuli kontittua, pyöriteltyä ja väänneltyä, perän laippojen lisäksi ei muuta vieläkään osunu silmiin. Huomioiden miten selkee se nyppäys on pienilläkin nopeuksilla, luulis että sen nyt jo huomais. Mutta ei sitten mitään, kaikki pyöri nätisti. Renkaat toki roikkui vapaana, mutta taitaapi vetarit olla ainoat johon jotain muutosta paino päällä tulee. Mysteeri siis jatkuu. Joko yön pimeina tunteina tai aamulla pitää tuo tallissa oleva perä kokeilla, jos se suunniilleen samanlainen niin vika tuskin siitä löytyy. Olettaisin et jos siellä vikaa olis, se tahmais tai jotain käsin pyöritellessä.

Tänään vältyttiin siltä ulvomiselta, vieno ujellus matkan alussa, sitten vaikeni melko hyvin. Aika erikoista, eipä laakerit tapaa itekseen hiljentyä.

Niin, tulihan tosiaan ne kaapelit vaihdettua pikkunäyttöihin, samalla tuli puljattua mittaristoa muutenkin. Olis sen muutenkin voinu arvata, mutta todettakoot ettei se keskinäyttö kestä eikä tykkää jos sen betonilattialle pudottaa :oops: Lähin sitten kokeilemaan miten niitä valoja sais oikeasti semmosiksi ku haluaa. Hain kopioliikkeestä muovitulostuskalvoa, semmosta valkoista ja vaihdoin ne näyttöjen taakse sen vaalean sinisen tilalle. Valkoisilla ledeillä ja valkosella taustamuovilla tuli melko lähelle alkuperäisten hehkulankapolttimoiden väriset numerot, eli muuttu kellertäviksi. Eikä keskinäytön taustalla ole enää semmoisia sentin halkaisijaltaan olevia palloja polttimoiden kohdalla. Tilailin taas muutamia polttimoita lisää, seuraava kokeilu tulee olemaan pienemmät pyöreät polttimot alkuperäisillä taustoilla. Vieläkin rasittaa se että ledeillä keskinäytön taustavalo paistaa läpi, sais olla niin et pelkät numerot valaistu ja tausta pysyy mustana. Otin myös niitä poratuilla kärjillä olevia joiden pitäis valoa hajottaa. Jos ei niilläkään, niin kokeilen laittaa sekä siniset että valkoset muovit taustalle, jos se hillitsis ylimääräistä taustavaloa.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Varovaisen optimistisesti kirjoittelen, viimeviikolla taasen Pegaa kävin häiritsemässä ja ilmoille nousi ajatus joka selittäis kaikki ongelmat, pois lukien takasisävaloja. Halvimmat osat mitä koko autoon olis voinu vaihtaa, takavakaajan runkokumit! :shock: Huomenna pitäis KL:ään saapua, hurjat 6€/kpl. Eipä vaan oo tullu mieleen aiemmin, päälle päin näyttävät hyvältä, alta sisäpuolta ku kattoo niin särkyneeltä ainakin kuskin puoleinen näyttää.

Uus mittaristoki saapui, jostain jos oikean puoleisen mittariston liittimen sais ja kytkentäkaavion, sais jatkaa ledeillä kokeilua turvallisemmin pöydän ääressä. Melkein siedettävä, jostain syystä keskinäytössä numerot vähän vihertävät joka melko outoa. Taitaa tavoite jäädä toteutumatta, mustans pysyvä tausta valkosilla numeroilla.

Vielä sen verran suunnittelin pajalla käyttäväni et löis säätöpultit eteen ja vetäis 4-pyöräsuuntauksen, tähtihuollossa joku mersun oma 3D suuntausvehje, ois sit viimesen päälle.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Jotain ongelmaa tilausten kanssa, vasta huomiselle saapuvi kumit. Pitää jännitykses viimeseen asti :D

Joutessani irtoperää rassailin, siinähän ei muuta häikkää ku vuotava vetarin stefa, sen vaihtelin ku muutakaan keksinyt. Oli vähä erimoinen ku alkuperäinen, ehkä parempikin. Vois huomisissa ottaa toisellekin puolelle, ei stefoja kuitenkaan hinnalla pilattu.

Kuva

Meinannu muuttua ikuisuusprojektiksi noi apparin puolen ovilistat, tuli ruiskittua nekin tänään. Jännä ku kaateli purkista vaan vähä sinnepäin ja ruiskuohennetta sillee mukavasti, tuli kerrankin siedettävää jälkeä. Huomaa toki miten pahoin otti osumaa silloin kompressorin kaatuessa, etuoven listan vääntelin enimmäkseen muotoonsa, riittävästi pakkelia niin siedettävä tuli. Takaovenlistaa ku kukaan tuijota, kokeilen nyt ainakin taipuisko se oveen ilman ilman et vääntelee valmiiksi.

Kuva

Tyhjäkäynti tärinään Pega epäili niinkin pientä vaivaa kuin pakoputken kiinnitys laatikkoon. Siinä on tolkkua, tänään sitäkin askastelin ja sain tärinän pahenemaan :roll: Etralta hain kokeeksi niitä kumilituskoja, jotka ilmeisesti kalusteiden pohjaan ruuvaattavaksi tarkoitettu. Koetin semmoset vetäistä pulttien ympärille vaimentamaan mutta ravistelee tyhjäkäynnillä enemmän, kierroksilla tasoittuu. Eli kokeiltava toisenlaista tapaa.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Olis kyllä luullut että vähenis tärinät kun eristää putken kunnolla korista :?
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Kumit tuli, kolme varttia meni vaihtaessa. Lopputuloksena ajettavuus parani huomattavasti, mutten vieläkään hyväksi sitä menisi sanomaan. Vähemmän nypyttää muttei loppunu. Uus kierros KL:n tiskille, kuskin puolen takakoiranluuta kun ei ole vaihdettu omana aikana (laskin tänään, 57tkm ollut). Ei ollut ihan selkeästi p***ana, mutta ei tuo nyt hirveen hyvältäkään näyttänyt. Kumit olivat selkeästi lintassa uusiin verrattuna. Vielä en uudelle koeajolle kerennyt, mutta sittepä sen näkee. Parasta toivoen.

Kuva

Vaihtelin sitä pakoputken kannakkeen fyllinkiä, sekin vielä kokeilematta.

Kuva

Tosiaan tuommoset kokeilin eilen tunkea, ei paremmaksi mennyt, nyt taas tuosta kuminauhasta kannakkeen ja laatikon väliin siivu. On sillä jotain tekemistä asian kanssa mutta miten sen nyt sitten fiksuiten sais. Vähän näyttäis kannake väännättävän, joskus pitäis jaksaa ottaa irti ja pikkusen väännellä.

Mittaristoa taas askartelin, tuntuu olevan näytön ominaisuus et pölläilee. Hain tosiaan korvaavan mittariston, -01 mallinen, siirsin siitä keskinäytön, valkosen kehyksen ja harmaan mittariston taustan. Kuitenki halusin pitää alkuperäset kilometrit.

Uus mittaristo vanhalla näytöllä
Kuva

Ja vanha uudella
Kuva

Keskinäytön polttimot on samat molemmissa, jostain syystä vääntää vihreään ja tolkuttoman kirkkaaksi uudella näytöllä. Jännä sikses, syttyessä + näyttöjä surffaillessa sama väri ku pikkunäytöis mutta paris sekunnis menee vihreeksi. Taistelu tuon kanssa tulee jatkumaan ajallaan.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

No sehän voi sen jyrinän aiheuttaa jos on vähän kenollaan kannake rauta
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

No eipä vieläkään :x Vakaajan kumien vaihto tosiaan vähän paransi, mutta koiranluun vaihto teki jopa vielä huonomman :evil: :shock: Ihan käsittämätöntä, eipä muu auta ku alkaa vaihteleen tukivarsia. Alatukivarren sisähelat jos kokeilis alkuun, ulommat jo vaihdettu.

Eilen kaikki varret taas vääntelin, sekä vapaana ilmassa että pukit alatukivarsien alla, ei välyksiä vieläkään. Ainoa vähääkään silmiin pistävä asia kelkan etukumien pieni ero, kuskin puolella kelkan ja korin välissä 2cm, apparin puolella kolme. Kumit kunnolla pohjassa, kaulus kiinni kelkassa. Mutta ei noidenkaan luulis alle vuodes hajoavan, liekö joku optinen harha, ja olisko edes merkitystä

Kuitenkin takaa tulee, se nyt selvää. Normiautossa hajonnutta iskaria epäilisin, mutta pallot pelaa eikä iskarit vuoda eli en siihenkään usko.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Niin mitä se tekee kun iskaria epäilet? Yksi vaihtoehto, kaukaa haettu tosin on vääränlaiset öljyt tasonsäädössä. Iskarit ei pelaa kunnolla varsinkaan kylmänä jos esim. normi hydrauliöljyt..nim. kokeiltu on :D
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Öljyt pitäis olla oikeet, se Zitanin öljy KL:stä. On kyllä käyny mielessä et voisko millään ilveellä jumittava venttiili tms tasonsäädön osa aiheuttaa tuollaista. Lykkäis toiselle puolelle liikaa painetta tai jotain.

Mitenhän sen nyt selittäis, ennen eilistä osien vaihtoa tuntu niinku ois kiertokanki takarenkaasta koriin, eli pienillä nopeuksilla aivan kuin takapää ois hypähtäny pikkusen ylöspäin, niinku renkaas ois patti mutta ei kuitenkaan ihan. Vauhdin mukana kasvoi epämääräiseksi nypytykseksi. Nyt taas hitailla nopeuksilla, joissa tuon huononemisen erityisesti huomas, iskarin tilalla kiintee tanko ja mukulakivillä ajellaan. Suuremmilla nopeuksilla saman tyylistä kuin ennen mutta ei niin terävää. Todennäköisesti kumien vaihto pehmentää.

Heiluttelin autoa ja pompin vetokoukun päällä, molemmat puolet joustaa perstuntumalla saman verran, ei pitäis pallo/n/jen olla vialla. Eilen alla konttiessa jouset tarkistin, ehjät ovat. Renkaat tarkistettu liikkeessä, ei niissäkään vikaa.

Vanhasta koiranluusta sen verran, alapää oli sen verran ruosteessa ja juntturassa että sieltä tod näk ei oo hetkeen joustanu ja nyt sitten paheni kun se on uusittu. Ihmeellistä sinänsä et rikkinäisen vaihto ehjään pahentaa.

EDIT:

Vielä oudompaa, U-käännös vasempaan pahensi reippaasti, vähitellen alkoi tasaantua ajon myötä. Ja siitähän se oikeastaan lähtikin..
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Paheniko tilanne kekrin pyhinä? Jos sinne pääsi riivaaja ja pitää kutsua manaaja paikalle. :pope: :D

Ei vaan, kylläpä yhteen autoon sopii vastoinkäymisiä. Jospa se siitä.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Käynyt sekin mielessä, perään vihkivesi öljyn tilalle ja uutta yritystä :D

Tiemmä vuodesta -83 rakenne pysyny samana, 190 jo suunnilleen samat palikat (pl tasonsäätö) ja piilossa pysyy vika :shock:
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Vitossa minulla on jotain vetarivikaa välissä. Jos rajusti kiihdyttää, varsinkin kääntäen samalla, alkaa nypyttämään joskus. Siihen auttaa kun tekee Rajun moottorijarrutuksen :D Mutta tähän väykkyyn taisi olla niitä vetareitakin jo vaihdeltu.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Tuossa tuntuu olevan taas niinpäin että reippaampi kiihdytys helpottaa, joka viittais et jossain reippaasti löysää ja painuu hurjien G-voimien avulla paikoilleen ja lopettaa sen pölläilyn :D Ei näillä keleillä viitti kokeilla vieläkö kaikki tärinät lakkaa siellä 140+ vauhdissa. Vetareita tosiaan on puljattu eikä niistä mitään ole löytyny, eikä vaihtelu oo vaikuttanu. Suht säännöllinen tuntuis olevan sen nopeuden suhteen, vieläkin jonkun pyörivän tahtiin menee.

Periaatteessa vaiva sopia vetarin nivelen jumittamiseen, sen luulis näkyvän ja tuntuvan ihan paikoillaa pyörittäessä. Perästä vois johtua jos vetarin laipan akseli olis vääntynyt, mutta senkin näkyis samalla tavalla. Luulis niidenkin menevän pelkän vauhdin mukaan eikä muuttuvan kiihdytyksessä.

Jos kertaalleen kokeilis nostaa perän ylös ja pukit tukivarsien alle, auto käyntiin ja vaihde päälle. Selkeis varmaan melko helposti onko vetareissa/kardaanissa ongelma. Kelit ei tosiaan suosi tuota pihassa puuhastelua, joten voi olla että projekti lykkääntyy.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Löytyi inspiraatiota konttimiseen kaikesta huolimatta.

Kuva

Turvallisen näköistä.. :roll:

Jokatapauksessa, kameran kanssa alle kuvailemaan, kakkonen silmään ja sen 800rpm noin, tiiä mitä vauhdissa on, 1500 oli 30km/h. Luistonesto ei antanu nostaa yli 1000 kierroksia.

Kuskin takajarru kyllä kitisi, mutta muita ylimääräsiä ääniä ei kuulunut. No, äänelle toki selitys, mutta selitykselle ei.

Kuva

P***aa ei ole ollu missään kohin välissä, kuitenkin kaikki jarruosat uusittu, viimekesänä herkistelty + nesteet vaihettu. En usko että aiheuttaa muuta kuin sitä kitinää, kun ei kierossa vaikuttais olevan. Sisäpuoli ihan tasanen ja jarrutehot ok. Ennenpitkää vaihtoon menee, mutta jos nyt muut selviäis ensin.

En tälläkertaa laittele kaikkia (12kpl :shock: ), mutta pariin linkit niin raati saa arvostella ja kommentoida. Vähä näyttäis sisänivel muljuttavan mutta mitä muut on mieltä, selittääkö mikään mitään? Huomioiden kuitenkin että jo sieltä 20-30 nopeuksista alkaa nuljuttamaan ja tosiaan se koiranluun vaihto vaan pahensi.

apparin vetari
http://youtu.be/A3VbJmmXYgE

kuskin vetari
http://youtu.be/q8arYUKDXsI

perän laippa kuski
http://youtu.be/KjAj8bCEFi0

perän laippa appari
http://youtu.be/_vZkE4DX2ho

kardaani
http://youtu.be/MrG5Z3A5rxY

Seuraavasta tilistä tai ku muuten pystyy suunnitteilla laittaa tukivarsisarja tilaukseen, tuskin ne nyt ainakaan huonommaksi tekee.
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Pikku kännissä kattoen tuo kuskin vetari alkaa yrjöttää.... Must se lieppoo
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / W208, sedan, farmari, coupe, avo”