290 TD -97 Kierrokset kateissa

Katso myös W202
Vastaa Viestiin
henkuu
Viestit: 5
Liittynyt: 12.2.2013 13:28
Paikkakunta: Vaihtelevalla menestyksellä Pohjois-Karjalan ja Pirkanmaan korvet

290 TD -97 Kierrokset kateissa

Viesti Kirjoittaja henkuu »

Ja jotta päivää foorumille, uusi tulokas yskäisee äänensä kuuluviin ja ilmoittautuu joukkoon. Tähtinokkien kanssa on tullut vankassa yhteisymmärryksessä taivallettua jo jokseenkin pitkään mutta nyt on pullahtanut esiin probleemi ja kulkeminen hyytynyt kuin teräketjuöljy - apuja siis kaivataan.

Uskollinen työjuhta ei jostain kumman syystä ota kierroksia muuta kuin vapaalla ja P asennossa - kyseessä siis automaattilaatikollinen farkkuyksilö. Mistään vikatilasta ei liene kyse, koska P ja N asennoissa kiekuu iloisesti kierrokset punaisille mutta vaihteen kun vetää päälle (sekä eteen että taakse) kierrokset pysähtyvät tonniin ja ei liiku mihinkään vaikka pedaalin potkisi etupuskurista läpi.

Oireilu alkoi tässä jokin aika sitten tukkoisuudella ja kiihtyvyyden hidastumisella - siinä vaiheessa havahduin todellisiin ongelmiin kun ei päässyt enää mäessä olevasta taskuparkista pois kun väännöt uupui. Sama toistui ajossa ylämäkien kohdalla - nopeus oli sitä luokkaa, että lumilevyä vetävä Valmetti olisi päässyt kivuttomasti ohi.

EGR ei ole tulpattu mutta vikaa etsiessä on putki putsattu ja venttiili liikkuu, samoin käsikopelolla turbon vipu liikkuu. Ahtopaineen anturin reikä ja letku eivät ole tukossa. Sen huomasin, että kelloille tuleva alipaine on yhtä vahva kuin Helgan maltillinen imaisu trippimehusta - riittääkö tuollainen paine oikeasti liikuttelemaan venttiilejä? Kokeilin siis imun voiman epäuskoisena jopa siitä, josta se jarruilta haarautuu. Jarrut kyllä toimivat - tai siis viime ajossa ovat toimineet, eli painetta lienee riittämiin ainakin niille.


Testerillä en ole käyttänyt kun menee lavettihommiksi ja lainassa olevalla ranskalaisella hapatuksella, jota humoristisesti symboloi kissaeläin on Väykyn kokoisen auton vetäminen suoraan verrattavissa norsun pulkkailuun hiirivaljakolla.
v6sa
Mesen Viron suurlähettiläs
Viestit: 195
Liittynyt: 10.10.2005 10:19
Paikkakunta: Kernu

Viesti Kirjoittaja v6sa »

Ettei olisi imuputket (joka itse asiassa on paineputket) tai cooleri iritihalki. Jos ei ole painetta, ei liiku.

Kuuluuko suhina-sihina paikalla polkiessa?

Pyöriiko ahdin ylipäänsä?
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1642
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Jarrulta haarautuvas pienes alipaineletkus on pieni sihti joka helposti tukos.
henkuu
Viestit: 5
Liittynyt: 12.2.2013 13:28
Paikkakunta: Vaihtelevalla menestyksellä Pohjois-Karjalan ja Pirkanmaan korvet

Viesti Kirjoittaja henkuu »

Tutkimukset ja ihmettely jatkuvat... Tänään tuli mittailtua varastosta löytyneellä ahtomittarilla sillä tuloksella että positiiviselle puolelle ei ahdoissa mennä...
Turbo pyörii, mitään epämääräisiä sihinöitä tai suhinoita ei kuulu ja putkisto näyttää olevan kunnossa... Coolerin tutkiminen menee huomiselle mutta josko sieltä alkaisi probleeman alku löytymään...
Ja mitä tulee alipainejärjestelmään niin sihdin katsoin ensimmäisenä mutta puhdas on - alan epäillä jo pumppua kaikesta huolimatta...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 moottori”