200cdi Väyrysen vikatila (Suutinremppaa)
200cdi Väyrysen vikatila (Suutinremppaa)
Tervehdys!
Ostin hiljattain ´99 -mallisen 200cdi Mersun, jossa moottori on vikatilassa eli ei kierrä yli 3000rpm. Tiesin jo ostaessa että kyseessä voi olla melkoinen murheenkryyni, mutta auto on muuten varsin nätissä kunnossa ja mm. alustaan vaihdettu kaikki kuluvat niin ostin pois kuljeksimasta. Autoon on nyt vaihdettu mm. ilmamassamittari ja kaikki ohuet alipaineletkut. Nämä Mersut ovat itselleni vieraita kapineita, joten olen kolunnut nettiä ja erilaisia foorumeita selvitellen tyypillisiä vikakohteita.
Ajattelin kirjotella tänne vian selvittelystä, jos joku osaisi antaa neuvoja, tai jos ihme tapahtuu ja saan vian korjattua niin saattaa olla apua jollekin toiselle
Käytin auton testerissä, jolloin vikakoodeiksi tuli:
1622 (elab) sammutin, sekä
1630 (ajonesto).
Tuon pysäytinlaitteen liitin ja johdot olivat hieman kärsineen näköiset, joten purettiin liitin, putsattiin ja suojattiin kutisteella johdot siitä juuresta. Nollauksen jälkeen EPC-valo hävisi hetkeksi mutta vika ei poistunut.
Joku foorumilainen neuvoi tarkistamaan sammuttimen yhteydessä olevan venttiilin toiminnan, sen tarkistan seuraavaksi.
Toinen vikakoodi on tosiaan ajonestoon liittyvä 1630, ja autossa on myös (ilmeisesti juuri ajonestoon liittyvä) ongelma eli jokaisella starttauksella ei lähde startti pyörimään. Virrat tulee päälle, hehkuttaa, mutta avainta kääntäessä hiljaisuus. Avaimen ottaa pois ja kääntää uudelleen niin lähtee hienosti. Voisikohan tuo ilmiö liittyä moottorin vikatilaan myös, ja onko ideoita mistä lähteä tutkimaan?
Kannattaako Carsoft -multiplekserin osto koodien lukua ja nollausta varten? Vanhan läppärin jo ostin sitä varten mutta testerin hankinta mietityttää, kun ei kuitenkaan ihan ilmainen ole. Ideana olisi vain saada koodit nollattua aina jonkin osan vaihdon jälkeen, ettei tarttis pajalla käyttää joka kerta.
Ostin hiljattain ´99 -mallisen 200cdi Mersun, jossa moottori on vikatilassa eli ei kierrä yli 3000rpm. Tiesin jo ostaessa että kyseessä voi olla melkoinen murheenkryyni, mutta auto on muuten varsin nätissä kunnossa ja mm. alustaan vaihdettu kaikki kuluvat niin ostin pois kuljeksimasta. Autoon on nyt vaihdettu mm. ilmamassamittari ja kaikki ohuet alipaineletkut. Nämä Mersut ovat itselleni vieraita kapineita, joten olen kolunnut nettiä ja erilaisia foorumeita selvitellen tyypillisiä vikakohteita.
Ajattelin kirjotella tänne vian selvittelystä, jos joku osaisi antaa neuvoja, tai jos ihme tapahtuu ja saan vian korjattua niin saattaa olla apua jollekin toiselle
Käytin auton testerissä, jolloin vikakoodeiksi tuli:
1622 (elab) sammutin, sekä
1630 (ajonesto).
Tuon pysäytinlaitteen liitin ja johdot olivat hieman kärsineen näköiset, joten purettiin liitin, putsattiin ja suojattiin kutisteella johdot siitä juuresta. Nollauksen jälkeen EPC-valo hävisi hetkeksi mutta vika ei poistunut.
Joku foorumilainen neuvoi tarkistamaan sammuttimen yhteydessä olevan venttiilin toiminnan, sen tarkistan seuraavaksi.
Toinen vikakoodi on tosiaan ajonestoon liittyvä 1630, ja autossa on myös (ilmeisesti juuri ajonestoon liittyvä) ongelma eli jokaisella starttauksella ei lähde startti pyörimään. Virrat tulee päälle, hehkuttaa, mutta avainta kääntäessä hiljaisuus. Avaimen ottaa pois ja kääntää uudelleen niin lähtee hienosti. Voisikohan tuo ilmiö liittyä moottorin vikatilaan myös, ja onko ideoita mistä lähteä tutkimaan?
Kannattaako Carsoft -multiplekserin osto koodien lukua ja nollausta varten? Vanhan läppärin jo ostin sitä varten mutta testerin hankinta mietityttää, kun ei kuitenkaan ihan ilmainen ole. Ideana olisi vain saada koodit nollattua aina jonkin osan vaihdon jälkeen, ettei tarttis pajalla käyttää joka kerta.
Viimeksi muokannut JeremiaS, 28.3.2017 20:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Moottorin vikatila poistuu vaikka vikakoodi jää muistiin, kunhan vaan paikat on kunnossa. Ei siis tarvitse käyttää testerissä, moottori alkaa toimia oikein kun korjaus onnistuu.
Sammuttimen vikakoodilla kohteeksi tosiaan se venttiili, tietysti itse sammutin ja sen johdotus, joskus harvemmin moottorin ohjainlaite.
Sammuttimen vikakoodilla kohteeksi tosiaan se venttiili, tietysti itse sammutin ja sen johdotus, joskus harvemmin moottorin ohjainlaite.
wiimax.fi
Kiitän neuvosta dealer! Helpottaa kummasti korjailua jos ei tarvitse joka kokeilun jälkeen nollailla vikatilaa pois!
Tuo käynnistymiseen liittyvä ongelma saattoi parantua, kun puhdistelin kaikki liittimet siitä lootasta joka sisältää ecun yms. Siellä oli yhden leveän liittimen sisällä jotain mystistä ruskehtavaa nestettä. Ihmetyttää mistä se oli sinne joutunut, kun tuon laatikon sisältö oli muuten 100% kuiva ja puhdas.
Tänään on lähtenyt joka startilla käymään, kun tähän asti noin joka kolmas yritys on jäänyt suutariksi.
Tuo käynnistymiseen liittyvä ongelma saattoi parantua, kun puhdistelin kaikki liittimet siitä lootasta joka sisältää ecun yms. Siellä oli yhden leveän liittimen sisällä jotain mystistä ruskehtavaa nestettä. Ihmetyttää mistä se oli sinne joutunut, kun tuon laatikon sisältö oli muuten 100% kuiva ja puhdas.
Tänään on lähtenyt joka startilla käymään, kun tähän asti noin joka kolmas yritys on jäänyt suutariksi.
Jos auto on automaatti, niin kyseessä on varmaan vaihdelaatikon ohjausboksi
Öljy on peräisin -niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin- vaihdelaatikosta, josta se nousee kapillaarisesti johtosarjaa pitkin. Tämän saa korjattua vaihtamalla pistokkeenpohjan laatikon kyljestä (8€). Jos tätä ei tee, niin kohta ohjausboksi on täynnä öljyä, ja alkaa käyttäytyä hassusti, ja mahdollisesti rikkoontuu.
Nyt kun sinulla on öljy jo noussut sinne liittimelle, sitä on melko varmasti myös boksin sisällä. siitä pääset varmuuteen kallistamalla ko. Boksin ylösalaisin.
Jos sieltä tulee öljyä, niin itse olen tehnyt niin että olen kammennut kuoret auki(kaksi kynttä puolellaan pitkillä sivuilla) ja pessyt bräkleenillä.
Molemmat kerrat on tepsinyt.
Varmasti parempiakin putsausmenetelmiä on, mutta omieni kanssa en ole viitsinyt ruveta senkummemmin hifistelemään, vaan edennyt niinsanotulla "tupla tai kuitti" menetelmällä
Öljy on peräisin -niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin- vaihdelaatikosta, josta se nousee kapillaarisesti johtosarjaa pitkin. Tämän saa korjattua vaihtamalla pistokkeenpohjan laatikon kyljestä (8€). Jos tätä ei tee, niin kohta ohjausboksi on täynnä öljyä, ja alkaa käyttäytyä hassusti, ja mahdollisesti rikkoontuu.
Nyt kun sinulla on öljy jo noussut sinne liittimelle, sitä on melko varmasti myös boksin sisällä. siitä pääset varmuuteen kallistamalla ko. Boksin ylösalaisin.
Jos sieltä tulee öljyä, niin itse olen tehnyt niin että olen kammennut kuoret auki(kaksi kynttä puolellaan pitkillä sivuilla) ja pessyt bräkleenillä.
Molemmat kerrat on tepsinyt.
Varmasti parempiakin putsausmenetelmiä on, mutta omieni kanssa en ole viitsinyt ruveta senkummemmin hifistelemään, vaan edennyt niinsanotulla "tupla tai kuitti" menetelmällä
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Aihetta sivuten, täällä yksi 270cdi, joka nakkelee vikatilaa päälle. Vikatila on päällä aina käynnistäessä, mutta vikatllan saa pois sillä tavalla että liruuttelee 60-70kmh vauhtia ja yhtäkkiä säikäyttäen lyö kaasun pohjaan. Sen jälkeen pelaa aina sammuttamiseen asti. Tai jos käyttää tyhjäkäyntiä n. 10min niin on jälleen vikatilassa.
Huomenna pääsen staarin nokkaan, mutta onko arvauksia mikä voisi tällaista kiusaa tehdä?
Huomenna pääsen staarin nokkaan, mutta onko arvauksia mikä voisi tällaista kiusaa tehdä?
Nyt se hajos sitten koko rytö
Oon tässä pikkuhiljaa tutkaillut ja käynyt läpi antureita, sulake- ja relebokseja ja niiden juotoksia ym, ja vaihdettiin kaverin varaosa-väyrysestä uusi vaihdekeppihässäkkä vaihteen tunnistimineen, jos olis se vaikuttanut tuohon ajoneston satunnaiseen oikutteluun. Uudella kepillä sai pikkuvaihteetkin toimimaan, vanha ei jostain syystä mennyt niille 1,2,3,4 asennoille lainkaan. Ajonestokaan ei enää oikutellut ja ainoa vikakoodi oli lopulta se 1622 eli punpun sammutin.
Noh, tänään mittailin sammuttimen johtoja ja totesin ettei anna missään vaiheessa jännitettä niihin. Samalla irrottelin ja putsailin konetilan kuskinpuolen sulakkeet ja releet.
Muuta en purkanut tai osia vaihdellut tms.
Seuraava startti ja kas: Mikään ei toimi!
Mittaristo on kokonaan pimeä, ei liiku viisarit eikä pala edes EPC. Ennen starttausta palaa akun valo, käynnissä ollessa palaa huutomerkki koko ajan, mitään muuta ei. Myös ikkunoiden napit ja luistoneston nappi pimeänä. Flekti hyökkkää heti startin jälkeen huutamaan täysillä. Auto kyllä käy suht normaalisti, ottaa kierroksia sinne 3000 ja ajamaan pystyy, mutta kaasua polkiessa mustaa tulee torven täydeltä.
Ei tässä tule enää muuta mieleen kuin että ECU on saanut tarpeekseen häiriöistä ja tehnyt harakirin..?
Oon tässä pikkuhiljaa tutkaillut ja käynyt läpi antureita, sulake- ja relebokseja ja niiden juotoksia ym, ja vaihdettiin kaverin varaosa-väyrysestä uusi vaihdekeppihässäkkä vaihteen tunnistimineen, jos olis se vaikuttanut tuohon ajoneston satunnaiseen oikutteluun. Uudella kepillä sai pikkuvaihteetkin toimimaan, vanha ei jostain syystä mennyt niille 1,2,3,4 asennoille lainkaan. Ajonestokaan ei enää oikutellut ja ainoa vikakoodi oli lopulta se 1622 eli punpun sammutin.
Noh, tänään mittailin sammuttimen johtoja ja totesin ettei anna missään vaiheessa jännitettä niihin. Samalla irrottelin ja putsailin konetilan kuskinpuolen sulakkeet ja releet.
Muuta en purkanut tai osia vaihdellut tms.
Seuraava startti ja kas: Mikään ei toimi!
Mittaristo on kokonaan pimeä, ei liiku viisarit eikä pala edes EPC. Ennen starttausta palaa akun valo, käynnissä ollessa palaa huutomerkki koko ajan, mitään muuta ei. Myös ikkunoiden napit ja luistoneston nappi pimeänä. Flekti hyökkkää heti startin jälkeen huutamaan täysillä. Auto kyllä käy suht normaalisti, ottaa kierroksia sinne 3000 ja ajamaan pystyy, mutta kaasua polkiessa mustaa tulee torven täydeltä.
Ei tässä tule enää muuta mieleen kuin että ECU on saanut tarpeekseen häiriöistä ja tehnyt harakirin..?
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4283
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Tarkista hantin puolen boxsista sulakeetJeremiaS kirjoitti:Nyt se hajos sitten koko rytö
Oon tässä pikkuhiljaa tutkaillut ja käynyt läpi antureita, sulake- ja relebokseja ja niiden juotoksia ym, ja vaihdettiin kaverin varaosa-väyrysestä uusi vaihdekeppihässäkkä vaihteen tunnistimineen, jos olis se vaikuttanut tuohon ajoneston satunnaiseen oikutteluun. Uudella kepillä sai pikkuvaihteetkin toimimaan, vanha ei jostain syystä mennyt niille 1,2,3,4 asennoille lainkaan. Ajonestokaan ei enää oikutellut ja ainoa vikakoodi oli lopulta se 1622 eli punpun sammutin.
Noh, tänään mittailin sammuttimen johtoja ja totesin ettei anna missään vaiheessa jännitettä niihin. Samalla irrottelin ja putsailin konetilan kuskinpuolen sulakkeet ja releet.
Muuta en purkanut tai osia vaihdellut tms.
Seuraava startti ja kas: Mikään ei toimi!
Mittaristo on kokonaan pimeä, ei liiku viisarit eikä pala edes EPC. Ennen starttausta palaa akun valo, käynnissä ollessa palaa huutomerkki koko ajan, mitään muuta ei. Myös ikkunoiden napit ja luistoneston nappi pimeänä. Flekti hyökkkää heti startin jälkeen huutamaan täysillä. Auto kyllä käy suht normaalisti, ottaa kierroksia sinne 3000 ja ajamaan pystyy, mutta kaasua polkiessa mustaa tulee torven täydeltä.
Ei tässä tule enää muuta mieleen kuin että ECU on saanut tarpeekseen häiriöistä ja tehnyt harakirin..?
jos ECU on poks niin yhteytä kuusenalle...
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Tänään tarkistelin vielä kertaalleen sulakkeet molemmista pannuhuoneen bokseista sekä kojelaudasta ja takapenkin alta, enkä löytänyt yhtään palanutta.CDI203 kirjoitti:
Tarkista hantin puolen boxsista sulakeet
jos ECU on poks niin yhteytä kuusenalle...
Akun irtikäytöllä ei ollut vaikutusta.
Ihmetyttää tässä vaan se, mikä tuon vian teki kun tosiaan yhtäaikaa alkoi flekti huutaa ja mittarit, mittarivalot ja varoitusvalot pimeni; onko nämä suunniteltu niin että ECU ohjaa noita mittaristoa ja kojelaudan valojakin?
Jos ecu on tosiaan ottanut kipeää, niin silloin taitaa olla järkevintä vaihtaa koko johtosarja ennen kuin alkaa särkemään korjattua tai uusittua ecua, kun vaikuttaa siltä että joku tuolla on oikosen tehnyt.
Laitan CDI203 YV:tä jos viitsit vähän neuvoa hölmömpää
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4283
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Ennen tosiaanJeremiaS kirjoitti: Jos ecu on tosiaan ottanut kipeää, niin silloin taitaa olla järkevintä vaihtaa koko johtosarja ennen kuin alkaa särkemään korjattua tai uusittua ecua, kun vaikuttaa siltä että joku tuolla on oikosen tehnyt.
Syy kannattaa selvittä ja korjat jos se on johdoissa voi ne korjata/vaihtaa jos jossain vaikapa flektin ohjaus boxsissa niin sitten sen vaihtaa
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Nyt on tämä Mersu taas liikenteessä, nuo mystiset viat korjaantui tänään kun vaihdoin kuskinpuolen SAM-moduulin ja samassa kotelossa olevan sulakerasian. En ole varma oliko vika moduulissa vai rasiassa, mutta käytetty boksi maksoi 20 puntaa niin ei paljoa kirpaissut
Pumpun sammutinsolenoidin vaihto ei poistanut 1622 vikakoodia,
eli näyttää siltä että vika on pumpussa tai ecussa, kirjottelen tänne sitten kun vika selviää.
Katsastusta on jäljellä maanantaihin eli pari päivää aikaa käyttää leimalla, vien sen tuollaisenaan vaikka vikatila on vielä päällä. Saa nähdä tuleeko päästöistä hylky kun ei kierrä yli 3000.
Pumpun sammutinsolenoidin vaihto ei poistanut 1622 vikakoodia,
eli näyttää siltä että vika on pumpussa tai ecussa, kirjottelen tänne sitten kun vika selviää.
Katsastusta on jäljellä maanantaihin eli pari päivää aikaa käyttää leimalla, vien sen tuollaisenaan vaikka vikatila on vielä päällä. Saa nähdä tuleeko päästöistä hylky kun ei kierrä yli 3000.
Jess auto kulkee ja kiertää iloisesti!
Vikatila johtu lopulta kuitenkin johtosarjasta, eli sammutinventtiilille tulevissa johdoissa oli oikosulku suojakuoren sisällä. Näpertelin uudet johdot ja liittimen niin siinäpä se, voimasavuakin tupsahtaa putkesta niinkuin pitää
Kyllä on saanut nautiskella tämän päivän Mersun ratissa kun kaasua painaessa alkaa maisema vaihtua
Käytin konttorilla ja yllätys oli suuri kun pohjasta ei löytynyt yhtään reikää, vaikka virkaintoinen k**pä kolusi ja paukutteli ihan tosissaan. Niveliäkin yritti vissiin vääntämällä saada rikki kun niin pirun moneen kertaan kolusi ne läpi.
Toinen takaiskari ja jarru oli huonot, muuten kaikki ok.
Nyt on jo semmonen fiilis ettei ollutkaan niin huono ostos,
eli seuraavia vikoja odotellessa...
Vikatila johtu lopulta kuitenkin johtosarjasta, eli sammutinventtiilille tulevissa johdoissa oli oikosulku suojakuoren sisällä. Näpertelin uudet johdot ja liittimen niin siinäpä se, voimasavuakin tupsahtaa putkesta niinkuin pitää
Kyllä on saanut nautiskella tämän päivän Mersun ratissa kun kaasua painaessa alkaa maisema vaihtua
Käytin konttorilla ja yllätys oli suuri kun pohjasta ei löytynyt yhtään reikää, vaikka virkaintoinen k**pä kolusi ja paukutteli ihan tosissaan. Niveliäkin yritti vissiin vääntämällä saada rikki kun niin pirun moneen kertaan kolusi ne läpi.
Toinen takaiskari ja jarru oli huonot, muuten kaikki ok.
Nyt on jo semmonen fiilis ettei ollutkaan niin huono ostos,
eli seuraavia vikoja odotellessa...
Mersu on saanu kilometrejä joitakin tuhansia ja hyvin pelannut, toki iskarien vaihdossa tein sen virheen että laitoin vakiot avantgarden iskarit taakse madallusjousien kaveriksi ja sehän ei sitten kannata. Kumipallona luokses pompin... Täytyy hommata jämäkät bilsteinit, vakioiskari ei mahda mitään jäykälle ja matalalle jouselle.
Mut joo, nyt on saanut harjotella suuttimen tiivisteen vaihtoa, kun alkoi rintapellin puoleinen sylinteri suhauttelemaan. On vissiin vuotanut jo jonkin aikaa kun sitä ihanaa mustaa räkää oli kertynyt aikalailla. Tuo suuttimen irrotus on asia johon kannattaa perehtyä ihan kunnolla ennen kun lähtee murjomaan paikkoja rikki.
Itsehän lähdin soitellen sotaan ja nyt saattaa olla suutin sökö, en ole vielä ihan varma. Eilen illalla rupesin sitä irrottelemaan, käytin koneen kuumaksi ja pultti auki + vääntelyä ties millä kaluilla eikä irronnut.
Tänään sitten rauhassa kuumapuhaltimen kanssa sulattelin ja kaivelin pahimmat mönjät pois, sitten kaasuttelin konetta pultti löysällä ja annoin vielä kunnolla lämpöä puhaltimella niin meisselillä kammeten lähti suutin nousemaan. On se vaan hemmetinmoista tavaraa se sylinterin puskema "bitumi", kun kovettuu sekunnissa ihan kivikovaksi muoviksi
Pienenä vinkkinä sanoisin että vanhan cdi-mersun omistajan kannattaa tunkea ne moottorin päälle kuuluvat koristemuovit johonkin mihin ei valo paista. Ne kun peittää alleen suuttimet ja siellä piilossa saattaa muhia aika katastrofi.
Huomenna jatkan lopun mönjän poistolla ja uus tiiviste ja pultti, jospa se suutin vielä toimis.
Tuohon hommaan ei ois mennyt aikaa varmaan tuntiakaan jos olis heti tiennyt mitä tekee, mutta kun lähtee kylmiltään kokeilemaan niin tätä se on... Jokunen tunti tuon kanssa jo mennyt
Mut joo, nyt on saanut harjotella suuttimen tiivisteen vaihtoa, kun alkoi rintapellin puoleinen sylinteri suhauttelemaan. On vissiin vuotanut jo jonkin aikaa kun sitä ihanaa mustaa räkää oli kertynyt aikalailla. Tuo suuttimen irrotus on asia johon kannattaa perehtyä ihan kunnolla ennen kun lähtee murjomaan paikkoja rikki.
Itsehän lähdin soitellen sotaan ja nyt saattaa olla suutin sökö, en ole vielä ihan varma. Eilen illalla rupesin sitä irrottelemaan, käytin koneen kuumaksi ja pultti auki + vääntelyä ties millä kaluilla eikä irronnut.
Tänään sitten rauhassa kuumapuhaltimen kanssa sulattelin ja kaivelin pahimmat mönjät pois, sitten kaasuttelin konetta pultti löysällä ja annoin vielä kunnolla lämpöä puhaltimella niin meisselillä kammeten lähti suutin nousemaan. On se vaan hemmetinmoista tavaraa se sylinterin puskema "bitumi", kun kovettuu sekunnissa ihan kivikovaksi muoviksi
Pienenä vinkkinä sanoisin että vanhan cdi-mersun omistajan kannattaa tunkea ne moottorin päälle kuuluvat koristemuovit johonkin mihin ei valo paista. Ne kun peittää alleen suuttimet ja siellä piilossa saattaa muhia aika katastrofi.
Huomenna jatkan lopun mönjän poistolla ja uus tiiviste ja pultti, jospa se suutin vielä toimis.
Tuohon hommaan ei ois mennyt aikaa varmaan tuntiakaan jos olis heti tiennyt mitä tekee, mutta kun lähtee kylmiltään kokeilemaan niin tätä se on... Jokunen tunti tuon kanssa jo mennyt
Viimeksi muokannut JeremiaS, 15.4.2017 22:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tämähän ei mennyt ihan putkeen, onnistuin sohlaamaan suuttimen kannakkeen kierteet sököksi niin ettei uutta pulttia saanut kiinni. Auto siis seisoi jonkin aikaa motivaation puutteessa mutta nyt on jo korjattu. Sain puhdistettua suuttimen kolon pohjan puukepin ja rätin yhdistelmällä välillä kuumentaen, ja lopulta pohja oli kirkas eikä siellä ollut näkyvää syöpymää niin ei ollut tarvetta kalvaa. Kierteet sain fiksailtua kierretapin ja omatekoisen työkalun avulla ja putsailtua liuottimen, lämmön ja kankaan kanssa niin että pultin sai perille asti. Kilsoja on tullut kohta tuhannen verran ja vuotoa ei ole lainkaan. Momenttiavainta ei ollut joten kiersin pultin käsivaralta, heti kun alkoi vähän meisselillä kiristyä niin siitä käänsin räikän kanssa noin 45 astetta, enempää en uskaltanut. Taas on hyvä ajella kun ei suhise eikä haise palanut löpö sisälle
On se ainakin tähän asti toiminut tuolla kiristyksellä hyvin, kilometrejä tullut pari kolme tuhatta. Kiristin varovasti koska aattelin että parempi että alkaa uudelleen vuotaa kuin että pultti katkeaa sisään tms. Nyt kun tuon tekniikan tietää niin seuraava tiivistys menee jo helpostidealer kirjoitti:Löysällä on jos oikein ymmärsin.