270CDI imusarjan irrotus ja läppien poisto
270CDI imusarjan irrotus ja läppien poisto
Toivottavasti tästä jollekin apua, taistelu voitettu väykyn imusarjan kanssa
Eli lähtökohtaisesti mitä kannattaa ottaa valmiiksi operaatiota varten: imusarjan tiivisteet 5+1 kpl, termostaattikotelon tiiviste, M12x25 pultteja 5kpl , kierretappi sekä jotain tiivistykseen. Itse käytin moottorisilikonia.
Työkaluiksi räikkä, lyhyt ja pitkä jatko, e10 ja e11 (kumpikin istuu) hylsyt, käy myös 8mm lenkki ja hylsy. Lisäksi 14mm kiintoavain railputkia varten ja valikoima pihtejä. Startin johtoa varten 10mm hylsy jatkoineen, pieni talttameisseli tai pieni torx-meisseli.
Tästä lähettiin, moottorin muovit pois. EGR:n päästä letku irti, paikoillaan metalliklipisillä, irtoaa pihdeillä. Alipaineletku kyljestä pois. Jousen irrotin turhaan, eipä putki irronnut EGR:stä. Paikoillaan on neljällä pultilla, kolme edestä päin ja yksi poikittain alla.
Seuraavaksi irrotin tukiraudan, neljällä pultilla kiinni, yksi siis EGR:n päässä, kaksi imusarjan pultteja ja yksi takana.
Polttoainesuodattimen kotelo kiinni kolmella pultilla, itse en koteloa kokonaan ottanut pois, riittää että on irti.
Termostaattikotelo kolmella pultilla, ilmeisesti kannattaa tyhjentää jäähdytysnestettä ennakkoon, mutta tuleehan sitä pois irrottaessakin.
Pumpun ja pa-tukin välinen putki irti molemmista päistä 14mm avaimella, pumpun päässä 13mm sisempi josta varuiksi pidin kiinni. Suutinputket ja paluuletkut irti ja itse tukki neljällä pultilla.
Tämän alta saa irti kolme alumiinimöykkyä joissa tukki on kiinni, takimmainen on nostokorvake. Jokainen kahdella pultilla kiinni.
Jäljellä on imusarjassa 8 pulttia. Sitä ennen imusarjan läpi menevät johdot syytä irrottaa. etupäässä menee öljypohjaan anturinjohto, takapäässä läppämoottorin, startin ja kampiakselin asentotunnistimen johdot. Takaa menee siis yhdessä nipussa läpi. Startista 10mm hylsyllä mutteri pois ja johto lähtee. Teippailin hylsyn ja jatkon sähkömiehenteipillä ettei satu vahinkoja jos johonkin osuu.
Näky on suunnilleen tällainen.
Itse läppien irrotus. Alapuolelta löytyy pienet ruuvit kolojen pohjalta, taitaa olla joku t6 tms, mutta pärjäs pienellä talttameisselillä. Ruuvit kun on irti, saa pihdeillä vedettyä ulospäin. Tämän kun kaikille tekee lähtee läppäakseli kävelemään. En jaksanut ehjänä irrottaa 5. läpän ympärystää, johon moottorilta varsi tulee.
Läpät irtoaa (pari rikkoneena) painamalla alapuolelta koloon ja pihdeillä/talttameisselillä avittamalla. Ei siis väkisin vääntämällä
Läpät irti pidikkeistä ja pidikkeet takaisin. Reikiin pyöräyttää 12mm kierretapilla ja pultit tilalle tiivistetökötin kanssa. Melko vähän jäi kunnollista kierrettä joten siksi päädyin moottorisilikoniin.
ennen ja jälkeen.
Kasaus suunnilleen päinvastaisessa järjestyksessä, uusilla tiivisteillä toki.
Edessä enää pa-järjestelmän ilmaus ja jäähdytinnesteen täyttö.
Ilmauksen tein, samalla kun suodatin vaihtui, imemällä paluuputkesta, siitä joka tulee suodatinkotelon kanteen, niin kauan ettei tullut enää ilmakuplia ettei pumput vaan pyöri kuivana. Ennen tätä toki suodatin kotelo täyteen, starttasi ja jäi käymään toisella.
Ja inhoan EGR:ää, meni yli puolitoista tuntia saada se alin pultti paikoilleen, ilmeisesti putki kanitti sen verran (ei siis lähteny egr:n päästä ollenkaan irti) ettei meinannut millään asettua. Eli kannattaa siitä aloittaa kasaaminen. Jos ei mene sormin pyöritellen melkein pohjaan, on vaan väärin menossa.
EDIT: Lisätty kuvia ja korjailtu kirjoitusvirheitä
Eli lähtökohtaisesti mitä kannattaa ottaa valmiiksi operaatiota varten: imusarjan tiivisteet 5+1 kpl, termostaattikotelon tiiviste, M12x25 pultteja 5kpl , kierretappi sekä jotain tiivistykseen. Itse käytin moottorisilikonia.
Työkaluiksi räikkä, lyhyt ja pitkä jatko, e10 ja e11 (kumpikin istuu) hylsyt, käy myös 8mm lenkki ja hylsy. Lisäksi 14mm kiintoavain railputkia varten ja valikoima pihtejä. Startin johtoa varten 10mm hylsy jatkoineen, pieni talttameisseli tai pieni torx-meisseli.
Tästä lähettiin, moottorin muovit pois. EGR:n päästä letku irti, paikoillaan metalliklipisillä, irtoaa pihdeillä. Alipaineletku kyljestä pois. Jousen irrotin turhaan, eipä putki irronnut EGR:stä. Paikoillaan on neljällä pultilla, kolme edestä päin ja yksi poikittain alla.
Seuraavaksi irrotin tukiraudan, neljällä pultilla kiinni, yksi siis EGR:n päässä, kaksi imusarjan pultteja ja yksi takana.
Polttoainesuodattimen kotelo kiinni kolmella pultilla, itse en koteloa kokonaan ottanut pois, riittää että on irti.
Termostaattikotelo kolmella pultilla, ilmeisesti kannattaa tyhjentää jäähdytysnestettä ennakkoon, mutta tuleehan sitä pois irrottaessakin.
Pumpun ja pa-tukin välinen putki irti molemmista päistä 14mm avaimella, pumpun päässä 13mm sisempi josta varuiksi pidin kiinni. Suutinputket ja paluuletkut irti ja itse tukki neljällä pultilla.
Tämän alta saa irti kolme alumiinimöykkyä joissa tukki on kiinni, takimmainen on nostokorvake. Jokainen kahdella pultilla kiinni.
Jäljellä on imusarjassa 8 pulttia. Sitä ennen imusarjan läpi menevät johdot syytä irrottaa. etupäässä menee öljypohjaan anturinjohto, takapäässä läppämoottorin, startin ja kampiakselin asentotunnistimen johdot. Takaa menee siis yhdessä nipussa läpi. Startista 10mm hylsyllä mutteri pois ja johto lähtee. Teippailin hylsyn ja jatkon sähkömiehenteipillä ettei satu vahinkoja jos johonkin osuu.
Näky on suunnilleen tällainen.
Itse läppien irrotus. Alapuolelta löytyy pienet ruuvit kolojen pohjalta, taitaa olla joku t6 tms, mutta pärjäs pienellä talttameisselillä. Ruuvit kun on irti, saa pihdeillä vedettyä ulospäin. Tämän kun kaikille tekee lähtee läppäakseli kävelemään. En jaksanut ehjänä irrottaa 5. läpän ympärystää, johon moottorilta varsi tulee.
Läpät irtoaa (pari rikkoneena) painamalla alapuolelta koloon ja pihdeillä/talttameisselillä avittamalla. Ei siis väkisin vääntämällä
Läpät irti pidikkeistä ja pidikkeet takaisin. Reikiin pyöräyttää 12mm kierretapilla ja pultit tilalle tiivistetökötin kanssa. Melko vähän jäi kunnollista kierrettä joten siksi päädyin moottorisilikoniin.
ennen ja jälkeen.
Kasaus suunnilleen päinvastaisessa järjestyksessä, uusilla tiivisteillä toki.
Edessä enää pa-järjestelmän ilmaus ja jäähdytinnesteen täyttö.
Ilmauksen tein, samalla kun suodatin vaihtui, imemällä paluuputkesta, siitä joka tulee suodatinkotelon kanteen, niin kauan ettei tullut enää ilmakuplia ettei pumput vaan pyöri kuivana. Ennen tätä toki suodatin kotelo täyteen, starttasi ja jäi käymään toisella.
Ja inhoan EGR:ää, meni yli puolitoista tuntia saada se alin pultti paikoilleen, ilmeisesti putki kanitti sen verran (ei siis lähteny egr:n päästä ollenkaan irti) ettei meinannut millään asettua. Eli kannattaa siitä aloittaa kasaaminen. Jos ei mene sormin pyöritellen melkein pohjaan, on vaan väärin menossa.
EDIT: Lisätty kuvia ja korjailtu kirjoitusvirheitä
Viimeksi muokannut sv22, 27.7.2014 12:59. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Hienoa, kiitokset hyvästä ohjeesta ! Monesti ollut itsellä mielessä tehdä mutta työpaikalla ei tule koskaan kuvailtua tarpeeksi.
Startin herätevirtajohdon irrotuksen kanssa pitää olla varovainen jos akunkenkä on paikallaan, hylsy ottaa helposti päävirtajohtoon ja silloin startataan.
Imusarjan kiinnitysruuvit voi myös irrottaa ensin ja kääntää imusarjaa ylemmäs jolloin on paremmin tilaa irrotella johtoja.Sitä ennen imusarjan läpi menevät johdot syytä irrottaa.............. Startista 10mm hylsyllä mutteri pois ja johto lähtee.
Startin herätevirtajohdon irrotuksen kanssa pitää olla varovainen jos akunkenkä on paikallaan, hylsy ottaa helposti päävirtajohtoon ja silloin startataan.
Toinen vaihtoehto on laittaa reikiin M8 uppokantaiset ruuvit sisältäpäin, ulkopuolelle prikka ja mutteri. Molempi parempi.Reikiin pyöräyttää 12mm kierretapilla ja pultit tilalle tiivistetökötin kanssa.
wiimax.fi
Noniin tässähän onkin mallikkaat ohjeet, hyvin kiteytettynä mitä tuli itekin tolskattua joku tovi sitten, tosin neloskoneeseen.
huomiona voisi vielä lisätä että jos ei tunnetusti käyntilämpötila nouse normaaleihin lukemiin niin termari vaihtuu näppärästi samassa remontissa kun se pitää kuitenkin käyttää irti jotta imusarja mahtuu pois.
huomiona voisi vielä lisätä että jos ei tunnetusti käyntilämpötila nouse normaaleihin lukemiin niin termari vaihtuu näppärästi samassa remontissa kun se pitää kuitenkin käyttää irti jotta imusarja mahtuu pois.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 14.2.2023 12:14
Re: 270CDI imusarjan irrotus ja läppien poisto
Moi. Tämä onkin jo vanha keskustelu, mutta jos joku osaisi avittaa hieman. Mulla tuli vastaan läppien poisto operaatio w203 c220cdi mesestä. Läpät sain pois ja reiät tukittua pulteilla ja moottorisilikonilla tiivistettynä.
Läppämoottorin jätin paikoilleen pyörimään omia aikojaan johdon nokkaan. Auto lähti käyntiin kolmannella starttaus kerralla. Mittaristoon tuli keltainen moottorin vikavalo. Sitten huomasin että olin unohtanut liittää yhden turbon painepuolen liittimen takas kiinni. Laitoin sen takaisin ja auton käymään mutta vikavalo palaa yhä.
Kysymys kuuluukin että voiko tuo vikavalo johtua tuosta unohtamastani johdosta vai onko nyt jotain muuta mitä en tajua tässä? Vai tuliko jotain vikaa kun auto seisoi tallissa viis päivää
Läppämoottorin jätin paikoilleen pyörimään omia aikojaan johdon nokkaan. Auto lähti käyntiin kolmannella starttaus kerralla. Mittaristoon tuli keltainen moottorin vikavalo. Sitten huomasin että olin unohtanut liittää yhden turbon painepuolen liittimen takas kiinni. Laitoin sen takaisin ja auton käymään mutta vikavalo palaa yhä.
Kysymys kuuluukin että voiko tuo vikavalo johtua tuosta unohtamastani johdosta vai onko nyt jotain muuta mitä en tajua tässä? Vai tuliko jotain vikaa kun auto seisoi tallissa viis päivää
Re: 270CDI imusarjan irrotus ja läppien poisto
Paloiko se vielä muutaman käynnistyksen jälkeen ? Jos palaa, joutunet käyttämään autoa testerissä. Toki kannattaa tarkistaa kaikki johtoliittimet mitä käytit irti, mutta sen varmaan jo teit.
wiimax.fi
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 14.2.2023 12:14
Re: 270CDI imusarjan irrotus ja läppien poisto
Olen starttaillut auton käyntiin viisi tai kuusi kertaa, ja siinä se vaan palaa vieläkin. Kaikki liittimet olen käynyt mielestäni läpi pariin kertaan. Pystyyköhän tuon katsomaan ihan joka korjaamolta löytyvällä testerillä, vai pitääkö saada starin päähän?
Re: 270CDI imusarjan irrotus ja läppien poisto
Uskoisin että jopa perus vikakoodinlukijalla voisi löytää aiheuttajan, kun tuntuu että kuitenkin tuossa remontissa on tullut jotain joka valon sytyttää eikä vain sattumalta samaan aikaan. Jos mikä vaan testeri on lähellä / helpolla, halvalla käytettävissä, niin testaamaan sillä...
wiimax.fi
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 14.2.2023 12:14
Re: 270CDI imusarjan irrotus ja läppien poisto
Okei, täytyypä koittaa päästä johonkin testeriin piakkoin.
Ehkä nyt tässä vaiheessa voisi jopa ostaa jonkun oman halvan testerin.
Kiitos dealer kun jaksoit vastailla
Voin tänne sitten kertoa mikä vian aiheutti kun saan sen selville.
Ehkä nyt tässä vaiheessa voisi jopa ostaa jonkun oman halvan testerin.
Kiitos dealer kun jaksoit vastailla
Voin tänne sitten kertoa mikä vian aiheutti kun saan sen selville.
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4283
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Re: 270CDI imusarjan irrotus ja läppien poisto
Pääsehän se läppä moottorin vipu liikkumaan vapaasti,AvantgardeMB kirjoitti: ↑15.2.2023 9:29 Okei, täytyypä koittaa päästä johonkin testeriin piakkoin.
Ehkä nyt tässä vaiheessa voisi jopa ostaa jonkun oman halvan testerin.
Kiitos dealer kun jaksoit vastailla
Voin tänne sitten kertoa mikä vian aiheutti kun saan sen selville.
jos johtoa on jatkettu niin liitos varmasti kunnossa
E: niin ja onhan se läppämoottri kunnossa
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 14.2.2023 12:14
Re: 270CDI imusarjan irrotus ja läppien poisto
Kyllä läppämoottori toimii. Ja pääsee pyörimään ihan vapaasti.
Ostin halvahkon vikatesterin ja lykkäsin kiinni. Se sanoo seuraavaa: P0087 polttoainekisko/järjestelmäpaine liian matala.
Mulla oli siis railputki irti ja tottakai ne letkut irti jotka imusarjan läpi tulivat. Niin onkohan siellä nyt sitten ilmaa vielä jossain vaikka hyvin käykin tyhjäkäynnillä. Ryntäyttää en oo uskaltanut, rajähtää vielä käsiin tuo
Vai miksi se valittaa alhaisista paineista? Ja uskallanko vain nollata vian, ja katsoa pysyykö se pois?
Ostin halvahkon vikatesterin ja lykkäsin kiinni. Se sanoo seuraavaa: P0087 polttoainekisko/järjestelmäpaine liian matala.
Mulla oli siis railputki irti ja tottakai ne letkut irti jotka imusarjan läpi tulivat. Niin onkohan siellä nyt sitten ilmaa vielä jossain vaikka hyvin käykin tyhjäkäynnillä. Ryntäyttää en oo uskaltanut, rajähtää vielä käsiin tuo
Vai miksi se valittaa alhaisista paineista? Ja uskallanko vain nollata vian, ja katsoa pysyykö se pois?
Re: 270CDI imusarjan irrotus ja läppien poisto
Ei ole ilmaa. Voi nollata, ja saattaa pysyä sillä pois...
wiimax.fi
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 14.2.2023 12:14
Re: 270CDI imusarjan irrotus ja läppien poisto
Okei. No kokeilen nollata ja jos onni on myötä niin valo ei syty kuin tarpeen vaatiessa. Kiitos vastauksistanne