722.6 turbiinilukko
722.6 turbiinilukko
Onko tuossa vaihteistossa sellaista? Jos on niin miksei toimi? Voiko ohjelmoimalla käskeä laatikkoa käyttämään lukkoa? Onko siitä jotain hyötyä matka-ajossa, kulutuslukemiin lähinnä? Ja tarkoittaahan turbiinilukko sitä että vaihde on kiinteästi päällä kuten manuaalissa, laatikko ei luista pätkääkään vaikka kuinka kaasua painelisi?
- Väsynyt Mies
- Tolokun mies
- Viestit: 1360
- Liittynyt: 22.5.2007 21:55
- Paikkakunta: Kotka
Kyllä siinä lukko on, se on ajotilanteesta riippuen joko täysin auki, puoliluistava tai kiinni. Käsittääkseni normaalissa maantieajossa, turbiinin pitäisi lukittua noin 2000rpm:n tietämillä. Viisaammat jatkakoon.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Nyk.
S212.201
S203.246
Ex.
X204.984
S210.261
S202.078
Nyk.
S212.201
S203.246
Ex.
X204.984
S210.261
S202.078
Lukon toiminta on hyvin häilyvää, riippuu mallista että käyttääkö se sitä vähän vaiko enemmän tahi ollenkaan.
mm. V8 CDI ässä -01 niin lukko on melkein kokoajan ajon aikana lukossa,
tuo oma 270cdi C -01 ei käytä ikänä lukkoa, sitten kun taas yleensä E 220cdi -01 käyttää maantiellä nelosvaihteesta eteenpäin.
Lukon toiminta on hankala huomata, se luistattaa niin vahvasti kuitenkin sitä. Testerin kanssa olen nuo katsonut ajossa.
Se on sillä tehty niin luistavaksi ettei värinät tule lävitse, jos turbiinilukko menee kiinni niin koko linjassahan ei ole yhtään joustavaa komponenttia.
Ja suomessa ainakaan kukaan ei ole ohjelmoinut vaihdelaatikon ohjausta.
mm. V8 CDI ässä -01 niin lukko on melkein kokoajan ajon aikana lukossa,
tuo oma 270cdi C -01 ei käytä ikänä lukkoa, sitten kun taas yleensä E 220cdi -01 käyttää maantiellä nelosvaihteesta eteenpäin.
Lukon toiminta on hankala huomata, se luistattaa niin vahvasti kuitenkin sitä. Testerin kanssa olen nuo katsonut ajossa.
Se on sillä tehty niin luistavaksi ettei värinät tule lävitse, jos turbiinilukko menee kiinni niin koko linjassahan ei ole yhtään joustavaa komponenttia.
Ja suomessa ainakaan kukaan ei ole ohjelmoinut vaihdelaatikon ohjausta.

Tähdellisen parantola
Ei tuolla turbiiinilukolla ihan manuaalin fiilistä saa mutta esim. omassa laitteessa hyvin huomaa jossain 100 vauhdissa pintakaasulla kiihdyttäessä että turbiini pysyy lukossa. Enempi kaasua antaessa sitten aukaisee lukon niin kierrokset hyppäävät pari sataa kierrosta ylöspäin.
Turbiinin lukikseen vaikuttaa moni asia. Huomasin sellaisen asiankin että Egr käyttöön ottamisen jälkeen auto ei lukitse turbiinia niin herkästi matka-ajossa kuin ennen.
Laatikko haistelee koko ajan käytössä olevaa vääntöä ja jos auto jaksaa sen mielestä mennä turbiini lukittuna vaivatta niin silloin lukko on aktivoituna useammin ja luistaa vähemmän.
Ylämäessä tuntuu aina luistattavan turbiinia, uudemmalla vnt-ahtimella varustettulla autolla en vastaavaa huomannut. Johtuu varmaan siitä että tuo hukkaportillinen ahdin ei herää yhtä herkästi kuin vnt.
Turbiinin lukikseen vaikuttaa moni asia. Huomasin sellaisen asiankin että Egr käyttöön ottamisen jälkeen auto ei lukitse turbiinia niin herkästi matka-ajossa kuin ennen.
Laatikko haistelee koko ajan käytössä olevaa vääntöä ja jos auto jaksaa sen mielestä mennä turbiini lukittuna vaivatta niin silloin lukko on aktivoituna useammin ja luistaa vähemmän.
Ylämäessä tuntuu aina luistattavan turbiinia, uudemmalla vnt-ahtimella varustettulla autolla en vastaavaa huomannut. Johtuu varmaan siitä että tuo hukkaportillinen ahdin ei herää yhtä herkästi kuin vnt.
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4304
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
"samat" osat on kaikissa laatikoissa/turbineissa, ohjaus miten käytää riipuu vaihteiston ohjainboxsin ohjelmasta(mihin pystyy hiukan vaikuttamaan mootorin ohjaus boksin ohjelmalla)
vaihteiston ohjaus boxsin "lastutus" hitaasti tekeillä jonkun moista edistystäkin jo
(on vaan samanlisia onkelmia kuin mootorin ohjaus puolella oli enne kun siitä mitään tänne laitteli yleiseen jakoon...)
vaihteiston ohjaus boxsin "lastutus" hitaasti tekeillä jonkun moista edistystäkin jo

(on vaan samanlisia onkelmia kuin mootorin ohjaus puolella oli enne kun siitä mitään tänne laitteli yleiseen jakoon...)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4

EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Laatikon edessä oleva motti on 290td
Kokeilin jossain 100km/h vauhdissa antaa kaasua niin kierrokset nousee, muttei vauhti, ainakaan samaa tahtia. Voihan se olla niinkin että lukko on päällä mutta menee siihen puoliluistavaan tilaan heti kun antaa kaasua.
Tuollaisen taulukon löysin eri autojen laatikoista.
http://www.marcusfitzhugh.com/CLK/DIY/722dot6apps.html

Kokeilin jossain 100km/h vauhdissa antaa kaasua niin kierrokset nousee, muttei vauhti, ainakaan samaa tahtia. Voihan se olla niinkin että lukko on päällä mutta menee siihen puoliluistavaan tilaan heti kun antaa kaasua.
Tuollaisen taulukon löysin eri autojen laatikoista.
http://www.marcusfitzhugh.com/CLK/DIY/722dot6apps.html

E270T cdi -99 lukittuu ainakin nelosella ja vitosella osakaasulla noin 2000 rpm alkaen, noin 2500 rpm kestää painaa kaasun rauhallisesti pohjaankin ja pysyy kiinni.
Piti muuntimen lukossa nelosvaihteella vetäessä ja +2000 kg trailerilla perässä Jyväskylän pohjoispuolen mäetkin, 90km/h vakkarissa kierrokset ~2100 rpm. Muutenkin tuntuu vakkarilla pitävän paremmin kiinni kuin polkimella ajaessa, lieköhän ohjelma tehty niin?
Piti muuntimen lukossa nelosvaihteella vetäessä ja +2000 kg trailerilla perässä Jyväskylän pohjoispuolen mäetkin, 90km/h vakkarissa kierrokset ~2100 rpm. Muutenkin tuntuu vakkarilla pitävän paremmin kiinni kuin polkimella ajaessa, lieköhän ohjelma tehty niin?
S210 220 CDI -02
Minulla -02 mallinen E270 CDI farkku, ainakin tässä yksilössä ko. muuntimen lukitusta ei huomaa, esim. 4 vaihteella hevostraileri perässä kierrokset nousevat ylämäkeen ajettaessa 90 kmh nopeudessa 2100:sta n. 2500 rpm:ään, samoin ilman perävaunua D-asennossa kierrokset kohoavat ylämäkeen ajettaessa jonkin verran..., myös vakionopeus säädin päällä.
Ajelin tuossa aika reipasta vauhtia, vitosella kierrokset yli kolmen tonnin, lukko ei mennyt päälle.
Jos tuo kartta todella pätee myös dieseliin niin eihän se ihme ole ettei mene päälle. Bensakoneen karttahan tuon täytyy olla. Punaraja dieselissä tulee 4500rpm. Minkä takia se laittaa lukon pois jos antaa kaasua, varsinkin jos kierrokset on jo yli 3000? Eihän siinä ole järkeä. Paitsi jos lukko ei kestä vääntöjä ja siksi tiputetaan pois päältä kaasun kanssa.
Jos tuo kartta todella pätee myös dieseliin niin eihän se ihme ole ettei mene päälle. Bensakoneen karttahan tuon täytyy olla. Punaraja dieselissä tulee 4500rpm. Minkä takia se laittaa lukon pois jos antaa kaasua, varsinkin jos kierrokset on jo yli 3000? Eihän siinä ole järkeä. Paitsi jos lukko ei kestä vääntöjä ja siksi tiputetaan pois päältä kaasun kanssa.
- Väsynyt Mies
- Tolokun mies
- Viestit: 1360
- Liittynyt: 22.5.2007 21:55
- Paikkakunta: Kotka
Johtuisko se vaikka siitä, mitä tapio89 sano, että lukko päällä koko linjassa ei ole yhtään joustavaa elementtiä. Kaasua painettaessa vääntö ja paine voimansiirrossa lisääntyy muutenkin, kun lukko avataan vaikka puoliluistavaksi, niin silloin mahdolliset iskut voimalinjassa eivät ole niin teräviä. Sanotaan nyt vaikka, että liukkaalla tiellä vetävät pyörät välillä löisivät tyhjää ja ottaisivat taas pitoja, tämä aiheuttaa kovia istkuja voimansiirtoon, jos se on yhtä puuta. Toinen syy voi olla, että lukon ollessa valmiiksi, ainakin osittain auki, mahdolliset alasvaihdot vaihteistossa eivät aiheuta niin kovaa nykimistä. Johan tuossa kaaviossakin todetaan, että lukolla haetaan korkeinta mahdollista mukavuustasoa.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Nyk.
S212.201
S203.246
Ex.
X204.984
S210.261
S202.078
Nyk.
S212.201
S203.246
Ex.
X204.984
S210.261
S202.078
Jostakin syystä laatikko reagoi väännön lisäykseen siten että luisto lisääntyy tarpeettomasti. Moottorin ohjauksesta pystyy näimmä turpiinin toimintaa säätelemään. Minä en niistä mitään ymmärrä mutta ainakin yksi mies suomessa tietää hyvinkin miten se tehdään.
Auto on 300tdt ja aluksi siinä laitettiin vääntöpuoli kuntoon(600-700nm) ja mitä enemmän vääntöä niin sen kummallisemmaksi käyttäytyminen meni. Aina vaan luistaa enemmän. Mutta nyt turbiinia kiristetty aika rajusti ohjelmasta ja sen huomaa. jo tuossa esikammiokoneessa alkaa jo ennen 2000rpm pitämään ja ei luista myöhemminkään jos ei ihan kerralla lyö kaasua pohjaan.
ELi jos haluaa siitä hyvän niin lastuttaa auton tuikulla.
Auto on 300tdt ja aluksi siinä laitettiin vääntöpuoli kuntoon(600-700nm) ja mitä enemmän vääntöä niin sen kummallisemmaksi käyttäytyminen meni. Aina vaan luistaa enemmän. Mutta nyt turbiinia kiristetty aika rajusti ohjelmasta ja sen huomaa. jo tuossa esikammiokoneessa alkaa jo ennen 2000rpm pitämään ja ei luista myöhemminkään jos ei ihan kerralla lyö kaasua pohjaan.
ELi jos haluaa siitä hyvän niin lastuttaa auton tuikulla.