Kertokaa ny mikä sitä vaivaa... ei millää pakkovaihteiden puolellle.. ja mitää ei ainkanaan äyttäs olevan välissä... oisko keppi mekanismi rikki??? ei kellää ois myydä tilalle vastaavaa käytettyä?..
Minuakin kiinnostaisi neuvot - mistä johtuu? Otin auton liikenteeseen viikonloppuna ekaa kertaa sitte kesän / syksyn ja nyt vaihdekeppi ei mene pakkovaihteitten puolelle ollenkaan, siis mekaaniselta vialta vaikuttaisi. Keppi ei liiku D-asennosta vasemmalle. Ennen ei ollut mitään vastaavia oireita ja nytkin toimii muuten kaikin puolin hyvin! Varmaan jollai ollu vastaava vika?
Tuolta toiselta foorumilta löytyi tämmönen:
"Siinä D-4 -välillä on katkaisija, joka voisi olla jumissa. En muista oliko se avaava vai sulkeva ja kummalta puolelta se oli asennettu."
Olisko nyt siis lisää vinkkejä, tuota katkaisijaa koskien - mistä suunnasta sitä kannattaa lähestyä? : )
Sen koko valitsimen saa aika pienellä vaivalla pöydälle ja avattua. Eka keskikonsoli pois, sitte pääsee irrottelemaan valitsimen kiinnitysruuveja, valitsin aukeaa pienien muovikynsien taivuttelun/vääntelyn/painamisen jälkeen. Kun olet saanut sen auki niin hio piirilevyn vastinkappaleet ja niihin vastaavat metallikynnet niin ei talvipakkasilla tule vaihtamisongelmia. Samalla kannattaa taivuttaa HIUKAN lisää jännitettä metallikynsiin. Sun ongelmassa taitaa olla vikana se solenoidi joka estää kepin liikkumisen pakkovaihteille, tutki onko vika solenoidissa, antamalla sille suoraa virtaa. Vai onko vika johtoliittimessä. Kasaus sitte aikanaan reilun vaseliinin kanssa, ihan joka ainoaan liikkuvaan osaan niin toimii hiljaa ja sulavasti. Piirilevyn kosketinpinnoille on vissiin paras suoja crc tai jokin kontaktispray. (Kai se vaseliinikin sinne kelpaa?).
Kiitos kovasti vastauksesta! Luulen että näillä ohjeilla selvitään. Tosin menee varmaan joku aika ennen ku tuohon projektiin tulee ryhdyttyä = pääsee talliin tai kelit lämpenee.
Tuli nyt vihdoin katottua toi. Vika ei ollukaan sähköpuolella, vaan vaihdekepin (jatkossa keppi) akseli oli ruostunut kiinni siihen vipuun, joka välittää kepin asennon edelleen laatikolle menevään tankoon.
Kepin akselin on tarkoitus liikkua sivusuunnassa tuohon vipuun nähden syystä, että Parkista Deehen (PRND) kepin asento välittyy mekaanisesti laatikolle, mutta pakkovaihteiden osalta tieto menee sähköisesti. Kepin liike "D -> 4" liu'uttaa siis kepin akselin "pois" välitysvivulta, jolloin välitysvivusto jää D-asentoon ja kepin liikuttaminen pakkovaihteilla ei välity välitysvivustoon.
Mun tapauksessa siis Saksasta tullut auto säikähti Suomen pitkää ja märkää syksyä ja ruostui tuosta kohdasta jumiin. Taustalla saattaa myös olla pitkää pakkovaihteiden käyttämättömyyttä. Kannattaakin siis silloin tällöin vähintäänkin käyttää keppiä 4-asennossa, jollei pakkovaihteita muuten käytä.
P.S. Vaihteensiirtäjäyksikön irrottaminen on suhteellisen helppo homma.