E3204M vm. 2000 nelivedon toiminnasta
E3204M vm. 2000 nelivedon toiminnasta
Siis aivan valtava aukko sivistyksessä tässäkin kohtaa, onko kyseessä jatkuva neliveto, ilmeisesti sen toimintaa ei pysty mitenkään vaikuttamaan? Onko kuinka vika-herkkä?
Mistähän löytäisi jonkinlaisen toiminta-kuvauksen.
Mistähän löytäisi jonkinlaisen toiminta-kuvauksen.
Jos eivät oo muuttaneet radikaalisti W124:stä niin jotakuinkin seuraavanlainen onpi toiminta:
Vaihe 1. -> Takapyöräveto
2-vaihe kytkeytyy jos etu- ja takapyörien keskimääräisten kierroslukujen välillä on eroa alle 100kmh vauhdissa enemmän kuin 2kmh ja yli 100kmh vauhdissa enemmän kuin 2%. Jos 2-vaihe ei auta, otetaan käyttöön 3-vaihe jne.
Vaihe 2. -> Nelipyöräveto tasattuna 35/65%
Vaihe 3. -> Nelipyöräveto pitkittäissuunnassa lukittuna
Vaihe 4. -> Nelipyöräveto pitkittäis- ja poikittaissuunnassa lukittuna
Kun tilanne normalisoituu, lukot irtoavat 0,7s kuluttua.
Jos liikkeellelähdössä 5kmh nopeutta ei saavuteta 0,5s kuluessa, kytkeytyy vaihe 4 ja lukot vapautuvat 10kmh nopeudessa ellei muuta tarvetta lukoille ole.
Vaihe 4 ei kytkeydy enään 35kmh jälkeen.
Takapyörälukko on siis ASD-lukko.
On tuossa sitten kaikkea kääntökulmien perusteella poikittaista luistoa eliminoivia ohjelmia. Jotta kuva ei olisi liian helpon kuulloinen, systeemiin on ohjelmoitu mukaan ns oppimisefekti joka ottaa huomioon rengaspaineista, renkaiden kulumisesta yms aiheutuvat kierroslukuerot.
Tämä vapaasti lainattuna muistiinpanoista jotka tehty vapaasti lainaten huoltovihkosesta
Vaihe 1. -> Takapyöräveto
2-vaihe kytkeytyy jos etu- ja takapyörien keskimääräisten kierroslukujen välillä on eroa alle 100kmh vauhdissa enemmän kuin 2kmh ja yli 100kmh vauhdissa enemmän kuin 2%. Jos 2-vaihe ei auta, otetaan käyttöön 3-vaihe jne.
Vaihe 2. -> Nelipyöräveto tasattuna 35/65%
Vaihe 3. -> Nelipyöräveto pitkittäissuunnassa lukittuna
Vaihe 4. -> Nelipyöräveto pitkittäis- ja poikittaissuunnassa lukittuna
Kun tilanne normalisoituu, lukot irtoavat 0,7s kuluttua.
Jos liikkeellelähdössä 5kmh nopeutta ei saavuteta 0,5s kuluessa, kytkeytyy vaihe 4 ja lukot vapautuvat 10kmh nopeudessa ellei muuta tarvetta lukoille ole.
Vaihe 4 ei kytkeydy enään 35kmh jälkeen.
Takapyörälukko on siis ASD-lukko.
On tuossa sitten kaikkea kääntökulmien perusteella poikittaista luistoa eliminoivia ohjelmia. Jotta kuva ei olisi liian helpon kuulloinen, systeemiin on ohjelmoitu mukaan ns oppimisefekti joka ottaa huomioon rengaspaineista, renkaiden kulumisesta yms aiheutuvat kierroslukuerot.
Tämä vapaasti lainattuna muistiinpanoista jotka tehty vapaasti lainaten huoltovihkosesta
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Ok.
Ok, parina päivänä olen ajellut muutamia satoja kilometrejä otsikon autolla, osto-aikeissa. Missään tilaanteessä, näin kesäkelillä, hiekkatielläkään ei huomaa, että jotakin kytkeytyisi päälle tahi pois.
Eli systeemi toimii hyvin, mutta kuinka pitkään....?
Eli systeemi toimii hyvin, mutta kuinka pitkään....?
W210 kuten muissakaan uudemmissa 4-maticeissa ei ole enää "lukkoja," lukitusefekti tehdään jarruilla (abs,ets jne...) jarruttaen nopeammin pyörivää pyörää, että vetoa menee muillekin renkaille.
TM vuonna -00 taisi olla mukana talvitestissä, aika korkealle sijoittui nimenomaan nelivetoon liittyvien ominaisuuksiensa johdosta. Lehti löytyy... Jossakin pinossa...
4-Matic on jatkuva neliveto, jakolaatikko laittaa tuossa mallissa muistaakseni 37/63 jaolla voimaa läpi, joten hieman takavetopainotteisuutta on, kuten Mercedeksissä pitääkin olla.
TM vuonna -00 taisi olla mukana talvitestissä, aika korkealle sijoittui nimenomaan nelivetoon liittyvien ominaisuuksiensa johdosta. Lehti löytyy... Jossakin pinossa...
4-Matic on jatkuva neliveto, jakolaatikko laittaa tuossa mallissa muistaakseni 37/63 jaolla voimaa läpi, joten hieman takavetopainotteisuutta on, kuten Mercedeksissä pitääkin olla.
Joo w124:n jälkeen tuo 4-matic järjestelmä on vaihtunut tyystin erilaiseen. Eli kyseessä on jatkuva neliveto. Eipä sen toimintaa huomaa jos se toimii, tietysti kannattaa käydä sorakentällä vähän polkemassa niin huomaa että se on mukana . Taitaa olla keskellä ihan tavan tasauspyörästö ja ehkä jotain luistonrajotusta, enpä tiedä tarkemmin mitä. Yksittäisten pyörien luistoa sitten hillitään jarruilla sähköaivon käskytyksen mukaan.
I drive an Opel. What's your excuse?