Tasonsäätöiskarit vuotaa *KORJAUSOHJEET*

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Katso myös W202.
Vastaa Viestiin
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Tasonsäätöiskarit vuotaa *KORJAUSOHJEET*

Viesti Kirjoittaja AM »

Konttorin setän mielestä liikaa :lol: Onko joku noita ehjäillyt vai onko täysin mahdotonta. Alapäästä vuotaa, en ole sen tarkemmin vielä tutkinut.
Viimeksi muokannut AM, 03.12.2011 14:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

No nyt on tutkittu tarkemmin. Iskari purettu atomeiksi ja kasattu uudelleen. Ongelma luultavasti ratkaistu jos vain löytyy sopivat osat.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kerro ihmeessä lisää :O
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

No eipä tuossa ihmeitä. Kertoilen lisää jos tosiaan löydän sopivat osat. Erikoista kyllä iskari ei nyt enää vuotanut kun sen kasasin vanhoilla hiluilla uudelleen :D Mutta eiköhän se siitä ala taas tihkumaan.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Nyt on molemmat iskarit korjattu. Ei ainakaan vielä vuotanut joten uskaltaa tänne jotain remontista kertoa.

Ensin iskari irti: Alatukivarresta muovisuojus pois, kahdella 10mm kannalla olevalla ruuvilla. Tasonsäädön liitin irti putken ja letkun liitoksesta, 19 ja 17 millin avaimet. Ennen löysäämistä astia alle, öljyä tulee desi tai pari. Iskari alhaalta irti 2x17 kannalla olevat pultit/mutterit. Takakontin puolelta yläkiinnitys irti, etummaisten sivuverhoilujen alta löytyy 13mm kannalla oleva pultti.

Ja sitten vaan iskari ruuvipenkkiin kiinni. Haitarikumi pois edestä ja näyttää tältä:

Kuva

Sylinterin yläosasta löytyy tällainen muoviholkki, lähtee pihdeilla nitkuttamalla, ei ole kierteitä.

Kuva

Se pois edestä ja paljastuukin jo itse mäntä. Tässä vaiheessa iskarin varsi kannattaa suojata muutamalla kierroksella teippiä. Sopivalla tuurnalla koputellaan mäntää alas ja sylinterin yläreunasta löytyy tällainen lukkorengas:

Kuva

Se kammetaan irti ja varren saakin nostaa pois sylinteriputkesta. Iskari nyt siis kahdessa osassa, vaihdetaan toinen osa ruuvipenkkiin:

Kuva

Ylhäällä näkyy 13mm kannalla oleva mutteri. Se irti. Pulttipyssy on tässä vaiheessa kätevä, muuten voi lähteä varsi pyörimään irti alapään nivelestä. Jos ei pulttipyssyä ole voi varren pyörittää kokonaan irti nivelestä. Sitten varsi ruuvipenkkiin kiinni mahdollisimman läheltä nivelen kiinnitys kohtaa, näin ei naarmiinnu kohta missä tiiviste kulkee.

Kun mutteri on irti voikin purkaa osat pois varrelta. Ja niitä on melkolailla, kannattaa pitää järjestyksessä jos haluaa saada joskus oikein kasattua. Ensin lähtee välimäntä shimmilevyineen:

Kuva


Ja sitten voikin ottaa itse männän irti. Sisälle kurkatessa näkyykin tiiviste mikä uusitaan:

Kuva

Vertailun vuoksi uusi tiiviste. Eli koostuu kahdesta irrallisesta osasta, o-renkaasta ja tuollaisesta muovisesta tiivisteestä.

Kuva

Vanhat osat pois.. Tiivisteura kannattaa putsata kunnolla että uusi tiiviste asettuu paikalleen. Uusi o-rengas paikalleen. Tuota sisempää muovista kannattaa tässä vaiheessa uittaa hetki kuumassa vedessä niin että notkistuu. Sitten sitä asentamaan. Tiivisteessä oleva ura painepuolelle. Tiiviste ei sellaisenaan mahdu paikalle, vaan sitä pitää taivuttaa sormen avulla tällaiselle mutkalle:

Kuva

Kun tiiviste on lämmin se asettuu kohtuu kivuttomasti paikalleen. Pientä mutkaa taivutuskohdalle voi tässä vaiheessa jäädä, murtua ei kuitenkaan saa eikä tulla pahemmin kolhuja. Sopivalla työkalulla voi vielä painella tiivistettä istumaan paremmin uraan. Männän ulkokehälle voi myös vaihtaa o-renkaan samalla. Itsellä se ei vuotanut eikä sopivaa ollut hyllyssä, kasasin vanhalla.

Ja sitten vaan iskunvaimennin kasaan päinvastaisessa järjestyksessä. Muistaa puhdistaa osat huolella ennen kasaamista. Iskareiden pitäisi ilmaantua itsestään ajan myötä. Mutta jos ei tunnu pelaavan niin pitää nostaa/laskea tasonsäätöä auton alla olevasta linkusta. Foorumilta pitäisi löytyä siihen ohjeet.

Homma on kohtuu helppo jos vähänkin autoja remppaillut. Huolellisuus ja puhtaus tärkeitä, rauhassa kun tekee niin onnistuu varmaan kaikilta. Kun kerran minultakin. Ja hoplaa, 764€/pari maksavien iskareiden oston sijaan remontti maksoikin 25€.

Tiivisteet: Varren tiiviste: 22x30x3. männän ulkokehälle tulevaa O-rengasta en hirmu tarkkaan mittaillut...mutta suurinpiirtein 31x3, aika lähelle ainakin.
Viimeksi muokannut AM, 14.12.2011 18:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
teerola
Viestit: 52
Liittynyt: 05.7.2007 7:13
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teerola »

Näyttäis OD-tyypin tiivisteeltä.
"muovinen" osa on teflonin ja pronssin sekoitusta.
Kunnolla lämpöiseksi jotta kestää asennuksen jälkeenkin :roll:
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Joo, OD luki ainakin pussissa. Lisäsin tiivisteiden koot viestiin.
Avatar
Andrew
Viestit: 126
Liittynyt: 30.9.2005 19:50
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Andrew »

AM kirjoitti:No eipä tuossa ihmeitä. Kertoilen lisää jos tosiaan löydän sopivat osat. Erikoista kyllä iskari ei nyt enää vuotanut kun sen kasasin vanhoilla hiluilla uudelleen :D Mutta eiköhän se siitä ala taas tihkumaan.
Miten on viritys kestänyt toimivana? :roll:
Ford B-max 1.0 Ecoboost -17
MB E S211 320cdi Avantgarde Automatic AMG -03
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

AM kirjoitti:Homma on kohtuu helppo jos vähänkin autoja remppaillut. Huolellisuus ja puhtaus tärkeitä, rauhassa kun tekee niin onnistuu varmaan kaikilta. Kun kerran minultakin. Ja hoplaa, 764€/pari maksavien iskareiden oston sijaan remontti maksoikin 25€.
Loistavaa Wanhan Liiton meininkiä. Wapise marmoritiskin Tero!
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Andrew kirjoitti: Miten on viritys kestänyt toimivana? :roll:
Vaihdoin tosiaan molempiin takaiskareihin nuo tiivisteet, ei ole kumpikaan alkanut vuotamaan.
Avatar
Andrew
Viestit: 126
Liittynyt: 30.9.2005 19:50
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Andrew »

AM kirjoitti:
Andrew kirjoitti: Miten on viritys kestänyt toimivana? :roll:
Vaihdoin tosiaan molempiin takaiskareihin nuo tiivisteet, ei ole kumpikaan alkanut vuotamaan.
Kiitos tiedosta. :)

Pitänee kokeilla tehdä sama temppu tuohon omaan ajoneuvoon..
Ford B-max 1.0 Ecoboost -17
MB E S211 320cdi Avantgarde Automatic AMG -03
kajtsunko
Viestit: 4
Liittynyt: 29.3.2012 23:21
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja kajtsunko »

Mistä noita tiivisteitä saa tai olisko jotain varaosa numeroo tarjolla?

Omassa autossa vuotaa kanssa toinen iskari.... :D
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Tiivisteitä saat esimerkiksi Etrasta tai jostain vastaavasta liikkeestä, joka myy hydrauliikkakomponentteja. Vanhat tiivisteet malliksi mukaan.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
une66
Viestit: 2
Liittynyt: 14.2.2013 0:42

Re: Tasonsäätöiskarit vuotaa *KORJAUSOHJEET*

Viesti Kirjoittaja une66 »

AM kirjoitti:Konttorin setän mielestä liikaa :lol: Onko joku noita ehjäillyt vai onko täysin mahdotonta. Alapäästä vuotaa, en ole sen tarkemmin vielä tutkinut.
Heitin moottoripyörä/kelkka iskarin korjaajalle, parikymppiä per iskari. Kuulema helppo homma. Paikalleen laittaessa täytin valmiiksi omalla öljyllä, irroittaessa jarruletkun puristimella kumiletku kiinni. :)
santikko
Viestit: 12
Liittynyt: 03.6.2012 13:43
Paikkakunta: noormarkku

Viesti Kirjoittaja santikko »

etran luettelosta löytyi od-tiiviste mitoilla 3,2-22-29,3. liekö se tämä?
G.pulaaho
Viestit: 39
Liittynyt: 05.12.2011 22:55

Mikä tiiiviste se oli mikä pelittää

Viesti Kirjoittaja G.pulaaho »

Etran tiiviste OD 0220 052 00170B on lähellä tuota. Mut korjaajaheppu oli käynyt etran tiskillä tivarin kanssa..... ja ei kuulemma löydy samanlaista just ku alkuperäinen. Joten vituiksi meni tuo korjaus vai osaako kukaan sanoa käykö tuo etran tiiviste sinne vaikka ei täysin sama olekkaan.
Vai mikä OD sinne kuuluu ja mistä löytää?

vai pitääkö nöyrtyä ja tilata 440€ uusi prkl :x
G.pulaaho
Viestit: 39
Liittynyt: 05.12.2011 22:55

Re: Mikä tiiiviste se oli mikä pelittää

Viesti Kirjoittaja G.pulaaho »

G.pulaaho kirjoitti:Etran tiiviste OD 0220 052 00170B on lähellä tuota. Mut korjaajaheppu oli käynyt etran tiskillä tivarin kanssa..... ja ei kuulemma löydy samanlaista just ku alkuperäinen. Joten vituiksi meni tuo korjaus vai osaako kukaan sanoa käykö tuo etran tiiviste sinne vaikka ei täysin sama olekkaan.
Vai mikä OD sinne kuuluu ja mistä löytää?

vai pitääkö nöyrtyä ja tilata 440€ uusi prkl :x
Löytyy halvemmalla esim. tuolta http://www.topautoosat.fi/sachs-782018.html
269€ kipale
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Koodi on juurikin tuo mitä sanoit.Tiivistekeskuksen koodeilla : 80675022500(80640402000) OD 0220 052 00170 B 3,2 22 29,3

1,5 vuotta auto minulla oli tuon jälkeen eikä alkanut vuotamaan, ihan vituiksi ei siis mennyt tuollakaan. En tiedä miten nuo ilmoitetut mitat menee mutta tuossa uudessa näkyy ulkohalkaisija olevan noin 30mm, mitattuna siitä o-renkaan päältä. Nähtävästi tiivisteen koko ilmoitetaan uran halkaisijan mukaan? Omituista ettei etralla ole osattu myydä oikeanlaista vaikka malli mukana...
G.pulaaho
Viestit: 39
Liittynyt: 05.12.2011 22:55

Viesti Kirjoittaja G.pulaaho »

Hienoa kiitos vastauksesta, tosin itse tilasin jo uuden mut otetaan vanha talteen ja korjaan tuon paremmalla ajalla sopivan asennusöölin kanssa :D :)
G.pulaaho
Viestit: 39
Liittynyt: 05.12.2011 22:55

Viesti Kirjoittaja G.pulaaho »

G.pulaaho kirjoitti:Hienoa kiitos vastauksesta, tosin itse tilasin jo uuden mut otetaan vanha talteen ja korjaan tuon paremmalla ajalla sopivan asennusöölin kanssa :D :)
Juu tais olla tiskillä puusilmiä tai eivät ymmärtäneet muuten vaan asentajaa....tiedä sitten mikä on mättänyt :idiot:
Kernwaffe
Viestit: 3
Liittynyt: 03.5.2014 16:01

Viesti Kirjoittaja Kernwaffe »

Mistäs nämä vuotaa yleensä tai miten muita ongelmia voi helposti bongata jos on menossa ostamaan farkku väyrystä?
MikkoRR
Viestit: 3
Liittynyt: 18.7.2013 20:34

Viesti Kirjoittaja MikkoRR »

Tervehdys,

Täällä korjausohjeiden mukaiset korjaukset käynnissä. Iskari nyt purettuna ja ensi viikolla tiivisteiden haku. Haitarikumissa oli myös reikä josta kaikki roskat ja sorat menny iskariin sisälle, mahtaakohan noita haitarikumeja löytyä varaosina?

Iskaria irroittaessa hydrauliöljy tuli ensin valkoisena vaahtona ja sen jälkeen tummana öljynä, ei maha olla normaalia? Mistä näistä väyrysistä löytyy tuo tasonsäädön öljysäiliö vai onko samassa kuin ohjaustehostimen öljyt.

Kuinka tuo öljyjen vaihto onnistuisi helpoiten?
Tällaisia kysymyksiä heräsi tällä erää!
Anglia
Viestit: 2
Liittynyt: 10.7.2014 22:18
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Anglia »

Iso kiitos kuvien/ohjeen laittajalle, hain tiivisteen paikalliselta hydrauliikka vara-osa specialistilta(porakopale kouvola) 27€ lähtö,15€ firman alennuksilla, reilu tunti asennusta ja nyt pelittää/ ei vuoda! KIITOS.
aadolf
Viestit: 585
Liittynyt: 28.11.2010 12:13

Viesti Kirjoittaja aadolf »

Kiitos hyvistä ohjeista, nyt on tiivis iskari😎
S211 270cdi -04
W166 350cdi -14
W126 280 -83 rojekti
Crikezz
Viestit: 1
Liittynyt: 03.12.2015 19:00
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Crikezz »

Tämä iskarin korjaus projekti oli siis kaiketi w210 väykässä? Itsellä s124 jossa vuotaa kuskin puolen iskari alapäästään, tämän ohjeen mukaan sain tiivisteen vaihdettua :) etrasta 13€/kpl
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 alusta”