Tasonsäätöiskarit vuotaa *KORJAUSOHJEET*
Tasonsäätöiskarit vuotaa *KORJAUSOHJEET*
Konttorin setän mielestä liikaa Onko joku noita ehjäillyt vai onko täysin mahdotonta. Alapäästä vuotaa, en ole sen tarkemmin vielä tutkinut.
Viimeksi muokannut AM, 03.12.2011 14:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt on molemmat iskarit korjattu. Ei ainakaan vielä vuotanut joten uskaltaa tänne jotain remontista kertoa.
Ensin iskari irti: Alatukivarresta muovisuojus pois, kahdella 10mm kannalla olevalla ruuvilla. Tasonsäädön liitin irti putken ja letkun liitoksesta, 19 ja 17 millin avaimet. Ennen löysäämistä astia alle, öljyä tulee desi tai pari. Iskari alhaalta irti 2x17 kannalla olevat pultit/mutterit. Takakontin puolelta yläkiinnitys irti, etummaisten sivuverhoilujen alta löytyy 13mm kannalla oleva pultti.
Ja sitten vaan iskari ruuvipenkkiin kiinni. Haitarikumi pois edestä ja näyttää tältä:
Sylinterin yläosasta löytyy tällainen muoviholkki, lähtee pihdeilla nitkuttamalla, ei ole kierteitä.
Se pois edestä ja paljastuukin jo itse mäntä. Tässä vaiheessa iskarin varsi kannattaa suojata muutamalla kierroksella teippiä. Sopivalla tuurnalla koputellaan mäntää alas ja sylinterin yläreunasta löytyy tällainen lukkorengas:
Se kammetaan irti ja varren saakin nostaa pois sylinteriputkesta. Iskari nyt siis kahdessa osassa, vaihdetaan toinen osa ruuvipenkkiin:
Ylhäällä näkyy 13mm kannalla oleva mutteri. Se irti. Pulttipyssy on tässä vaiheessa kätevä, muuten voi lähteä varsi pyörimään irti alapään nivelestä. Jos ei pulttipyssyä ole voi varren pyörittää kokonaan irti nivelestä. Sitten varsi ruuvipenkkiin kiinni mahdollisimman läheltä nivelen kiinnitys kohtaa, näin ei naarmiinnu kohta missä tiiviste kulkee.
Kun mutteri on irti voikin purkaa osat pois varrelta. Ja niitä on melkolailla, kannattaa pitää järjestyksessä jos haluaa saada joskus oikein kasattua. Ensin lähtee välimäntä shimmilevyineen:
Ja sitten voikin ottaa itse männän irti. Sisälle kurkatessa näkyykin tiiviste mikä uusitaan:
Vertailun vuoksi uusi tiiviste. Eli koostuu kahdesta irrallisesta osasta, o-renkaasta ja tuollaisesta muovisesta tiivisteestä.
Vanhat osat pois.. Tiivisteura kannattaa putsata kunnolla että uusi tiiviste asettuu paikalleen. Uusi o-rengas paikalleen. Tuota sisempää muovista kannattaa tässä vaiheessa uittaa hetki kuumassa vedessä niin että notkistuu. Sitten sitä asentamaan. Tiivisteessä oleva ura painepuolelle. Tiiviste ei sellaisenaan mahdu paikalle, vaan sitä pitää taivuttaa sormen avulla tällaiselle mutkalle:
Kun tiiviste on lämmin se asettuu kohtuu kivuttomasti paikalleen. Pientä mutkaa taivutuskohdalle voi tässä vaiheessa jäädä, murtua ei kuitenkaan saa eikä tulla pahemmin kolhuja. Sopivalla työkalulla voi vielä painella tiivistettä istumaan paremmin uraan. Männän ulkokehälle voi myös vaihtaa o-renkaan samalla. Itsellä se ei vuotanut eikä sopivaa ollut hyllyssä, kasasin vanhalla.
Ja sitten vaan iskunvaimennin kasaan päinvastaisessa järjestyksessä. Muistaa puhdistaa osat huolella ennen kasaamista. Iskareiden pitäisi ilmaantua itsestään ajan myötä. Mutta jos ei tunnu pelaavan niin pitää nostaa/laskea tasonsäätöä auton alla olevasta linkusta. Foorumilta pitäisi löytyä siihen ohjeet.
Homma on kohtuu helppo jos vähänkin autoja remppaillut. Huolellisuus ja puhtaus tärkeitä, rauhassa kun tekee niin onnistuu varmaan kaikilta. Kun kerran minultakin. Ja hoplaa, 764€/pari maksavien iskareiden oston sijaan remontti maksoikin 25€.
Tiivisteet: Varren tiiviste: 22x30x3. männän ulkokehälle tulevaa O-rengasta en hirmu tarkkaan mittaillut...mutta suurinpiirtein 31x3, aika lähelle ainakin.
Ensin iskari irti: Alatukivarresta muovisuojus pois, kahdella 10mm kannalla olevalla ruuvilla. Tasonsäädön liitin irti putken ja letkun liitoksesta, 19 ja 17 millin avaimet. Ennen löysäämistä astia alle, öljyä tulee desi tai pari. Iskari alhaalta irti 2x17 kannalla olevat pultit/mutterit. Takakontin puolelta yläkiinnitys irti, etummaisten sivuverhoilujen alta löytyy 13mm kannalla oleva pultti.
Ja sitten vaan iskari ruuvipenkkiin kiinni. Haitarikumi pois edestä ja näyttää tältä:
Sylinterin yläosasta löytyy tällainen muoviholkki, lähtee pihdeilla nitkuttamalla, ei ole kierteitä.
Se pois edestä ja paljastuukin jo itse mäntä. Tässä vaiheessa iskarin varsi kannattaa suojata muutamalla kierroksella teippiä. Sopivalla tuurnalla koputellaan mäntää alas ja sylinterin yläreunasta löytyy tällainen lukkorengas:
Se kammetaan irti ja varren saakin nostaa pois sylinteriputkesta. Iskari nyt siis kahdessa osassa, vaihdetaan toinen osa ruuvipenkkiin:
Ylhäällä näkyy 13mm kannalla oleva mutteri. Se irti. Pulttipyssy on tässä vaiheessa kätevä, muuten voi lähteä varsi pyörimään irti alapään nivelestä. Jos ei pulttipyssyä ole voi varren pyörittää kokonaan irti nivelestä. Sitten varsi ruuvipenkkiin kiinni mahdollisimman läheltä nivelen kiinnitys kohtaa, näin ei naarmiinnu kohta missä tiiviste kulkee.
Kun mutteri on irti voikin purkaa osat pois varrelta. Ja niitä on melkolailla, kannattaa pitää järjestyksessä jos haluaa saada joskus oikein kasattua. Ensin lähtee välimäntä shimmilevyineen:
Ja sitten voikin ottaa itse männän irti. Sisälle kurkatessa näkyykin tiiviste mikä uusitaan:
Vertailun vuoksi uusi tiiviste. Eli koostuu kahdesta irrallisesta osasta, o-renkaasta ja tuollaisesta muovisesta tiivisteestä.
Vanhat osat pois.. Tiivisteura kannattaa putsata kunnolla että uusi tiiviste asettuu paikalleen. Uusi o-rengas paikalleen. Tuota sisempää muovista kannattaa tässä vaiheessa uittaa hetki kuumassa vedessä niin että notkistuu. Sitten sitä asentamaan. Tiivisteessä oleva ura painepuolelle. Tiiviste ei sellaisenaan mahdu paikalle, vaan sitä pitää taivuttaa sormen avulla tällaiselle mutkalle:
Kun tiiviste on lämmin se asettuu kohtuu kivuttomasti paikalleen. Pientä mutkaa taivutuskohdalle voi tässä vaiheessa jäädä, murtua ei kuitenkaan saa eikä tulla pahemmin kolhuja. Sopivalla työkalulla voi vielä painella tiivistettä istumaan paremmin uraan. Männän ulkokehälle voi myös vaihtaa o-renkaan samalla. Itsellä se ei vuotanut eikä sopivaa ollut hyllyssä, kasasin vanhalla.
Ja sitten vaan iskunvaimennin kasaan päinvastaisessa järjestyksessä. Muistaa puhdistaa osat huolella ennen kasaamista. Iskareiden pitäisi ilmaantua itsestään ajan myötä. Mutta jos ei tunnu pelaavan niin pitää nostaa/laskea tasonsäätöä auton alla olevasta linkusta. Foorumilta pitäisi löytyä siihen ohjeet.
Homma on kohtuu helppo jos vähänkin autoja remppaillut. Huolellisuus ja puhtaus tärkeitä, rauhassa kun tekee niin onnistuu varmaan kaikilta. Kun kerran minultakin. Ja hoplaa, 764€/pari maksavien iskareiden oston sijaan remontti maksoikin 25€.
Tiivisteet: Varren tiiviste: 22x30x3. männän ulkokehälle tulevaa O-rengasta en hirmu tarkkaan mittaillut...mutta suurinpiirtein 31x3, aika lähelle ainakin.
Viimeksi muokannut AM, 14.12.2011 18:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Miten on viritys kestänyt toimivana?AM kirjoitti:No eipä tuossa ihmeitä. Kertoilen lisää jos tosiaan löydän sopivat osat. Erikoista kyllä iskari ei nyt enää vuotanut kun sen kasasin vanhoilla hiluilla uudelleen Mutta eiköhän se siitä ala taas tihkumaan.
Ford B-max 1.0 Ecoboost -17
MB E S211 320cdi Avantgarde Automatic AMG -03
MB E S211 320cdi Avantgarde Automatic AMG -03
Loistavaa Wanhan Liiton meininkiä. Wapise marmoritiskin Tero!AM kirjoitti:Homma on kohtuu helppo jos vähänkin autoja remppaillut. Huolellisuus ja puhtaus tärkeitä, rauhassa kun tekee niin onnistuu varmaan kaikilta. Kun kerran minultakin. Ja hoplaa, 764€/pari maksavien iskareiden oston sijaan remontti maksoikin 25€.
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Kiitos tiedosta.AM kirjoitti:Vaihdoin tosiaan molempiin takaiskareihin nuo tiivisteet, ei ole kumpikaan alkanut vuotamaan.Andrew kirjoitti: Miten on viritys kestänyt toimivana?
Pitänee kokeilla tehdä sama temppu tuohon omaan ajoneuvoon..
Ford B-max 1.0 Ecoboost -17
MB E S211 320cdi Avantgarde Automatic AMG -03
MB E S211 320cdi Avantgarde Automatic AMG -03
- Väsynyt Mies
- Tolokun mies
- Viestit: 1359
- Liittynyt: 22.5.2007 21:55
- Paikkakunta: Kotka
Re: Tasonsäätöiskarit vuotaa *KORJAUSOHJEET*
Heitin moottoripyörä/kelkka iskarin korjaajalle, parikymppiä per iskari. Kuulema helppo homma. Paikalleen laittaessa täytin valmiiksi omalla öljyllä, irroittaessa jarruletkun puristimella kumiletku kiinni.AM kirjoitti:Konttorin setän mielestä liikaa Onko joku noita ehjäillyt vai onko täysin mahdotonta. Alapäästä vuotaa, en ole sen tarkemmin vielä tutkinut.
Mikä tiiiviste se oli mikä pelittää
Etran tiiviste OD 0220 052 00170B on lähellä tuota. Mut korjaajaheppu oli käynyt etran tiskillä tivarin kanssa..... ja ei kuulemma löydy samanlaista just ku alkuperäinen. Joten vituiksi meni tuo korjaus vai osaako kukaan sanoa käykö tuo etran tiiviste sinne vaikka ei täysin sama olekkaan.
Vai mikä OD sinne kuuluu ja mistä löytää?
vai pitääkö nöyrtyä ja tilata 440€ uusi prkl
Vai mikä OD sinne kuuluu ja mistä löytää?
vai pitääkö nöyrtyä ja tilata 440€ uusi prkl
Re: Mikä tiiiviste se oli mikä pelittää
Löytyy halvemmalla esim. tuolta http://www.topautoosat.fi/sachs-782018.htmlG.pulaaho kirjoitti:Etran tiiviste OD 0220 052 00170B on lähellä tuota. Mut korjaajaheppu oli käynyt etran tiskillä tivarin kanssa..... ja ei kuulemma löydy samanlaista just ku alkuperäinen. Joten vituiksi meni tuo korjaus vai osaako kukaan sanoa käykö tuo etran tiiviste sinne vaikka ei täysin sama olekkaan.
Vai mikä OD sinne kuuluu ja mistä löytää?
vai pitääkö nöyrtyä ja tilata 440€ uusi prkl
269€ kipale
Koodi on juurikin tuo mitä sanoit.Tiivistekeskuksen koodeilla : 80675022500(80640402000) OD 0220 052 00170 B 3,2 22 29,3
1,5 vuotta auto minulla oli tuon jälkeen eikä alkanut vuotamaan, ihan vituiksi ei siis mennyt tuollakaan. En tiedä miten nuo ilmoitetut mitat menee mutta tuossa uudessa näkyy ulkohalkaisija olevan noin 30mm, mitattuna siitä o-renkaan päältä. Nähtävästi tiivisteen koko ilmoitetaan uran halkaisijan mukaan? Omituista ettei etralla ole osattu myydä oikeanlaista vaikka malli mukana...
1,5 vuotta auto minulla oli tuon jälkeen eikä alkanut vuotamaan, ihan vituiksi ei siis mennyt tuollakaan. En tiedä miten nuo ilmoitetut mitat menee mutta tuossa uudessa näkyy ulkohalkaisija olevan noin 30mm, mitattuna siitä o-renkaan päältä. Nähtävästi tiivisteen koko ilmoitetaan uran halkaisijan mukaan? Omituista ettei etralla ole osattu myydä oikeanlaista vaikka malli mukana...
Tervehdys,
Täällä korjausohjeiden mukaiset korjaukset käynnissä. Iskari nyt purettuna ja ensi viikolla tiivisteiden haku. Haitarikumissa oli myös reikä josta kaikki roskat ja sorat menny iskariin sisälle, mahtaakohan noita haitarikumeja löytyä varaosina?
Iskaria irroittaessa hydrauliöljy tuli ensin valkoisena vaahtona ja sen jälkeen tummana öljynä, ei maha olla normaalia? Mistä näistä väyrysistä löytyy tuo tasonsäädön öljysäiliö vai onko samassa kuin ohjaustehostimen öljyt.
Kuinka tuo öljyjen vaihto onnistuisi helpoiten?
Tällaisia kysymyksiä heräsi tällä erää!
Täällä korjausohjeiden mukaiset korjaukset käynnissä. Iskari nyt purettuna ja ensi viikolla tiivisteiden haku. Haitarikumissa oli myös reikä josta kaikki roskat ja sorat menny iskariin sisälle, mahtaakohan noita haitarikumeja löytyä varaosina?
Iskaria irroittaessa hydrauliöljy tuli ensin valkoisena vaahtona ja sen jälkeen tummana öljynä, ei maha olla normaalia? Mistä näistä väyrysistä löytyy tuo tasonsäädön öljysäiliö vai onko samassa kuin ohjaustehostimen öljyt.
Kuinka tuo öljyjen vaihto onnistuisi helpoiten?
Tällaisia kysymyksiä heräsi tällä erää!