Eli ongelma on seuraavanlainen:
Taustaa, jarruooljin on ollut koko sen ajan kohtuu outo kun olen auton omistanut, kyllä jarrut toimii ei se siitä ole kiinni
Päätin vaihtaa eteen levyt ja palat kun levy tuntui sormikopelolla aika kuluneelta.
Vaihdot menivätkin ok .. (Motonet osilla tein), otin jarrupaloista hieman päistä pois jotta eivät olisi niin tiukat satulaan. Tein mäntien herkistelyn noin 3-4 kertaa molemmille puolille -> mäntä aika pitkälle ulos (ei kuitenkaan täysin ulos ) -> liukastetta sisään ja puristus niin pitkälle kuin takaisin sisään kun menee.
Vaihdon jälkeen huomasin että edelleen sama jarrutuntuma. Eli kun auto ei ole käynnissä jarrupoljin on tiukka ja oikeantuntuinen.
Kun auton käynnistää poljin painuu sentin pari alaspäin ja tuntuu kuin jarruissa olisi ilmaa.
Tämän jälkeen teinkin joka kulmaan ilmauksen, ei ollut missään ilmaa ja jarrunesteet tarkistin ja lisäsin tämän jälkeen.
Edelleen löysän tunteinen poljin, jarrupolkimen saa painamalla kovaa aika pohjaan, silloin kun auto on käynnissä, ei muuten. Jarruputket ovat ehjät ja nestettä ei katoa (ainakaan 10000km aikana ole kadonnut).
Nyt alankin epäillä koneelta tulevaa alipainetta joka imee jarrutehostinta, ja tämän sitä takaisku venttiilä, voisko olla tossa vikaa? Vai onko tehostajan kalvossa jotain häikkää?
Mistä lähtee etsimään ongelmaa?
Lisäksi muuten lisäyksenä, että vaikka herkistelin etu jarrumäntiä, männät muuten tosi kiiltävät (ei paskassa) silti toinen etujarru vähän tuntuu että se jää laahaamaan, ääntä kuuluu pienissä nopeuksissa... ¨
Apuja??
220CDi jarrupoljin "outo"
Re: 220CDi jarrupoljin "outo"
Mulla on ihan samanlainen, oon vaan pitäny ominaisuutena... toisaalta mulla kuulu pieni sihaus kun jarrupoljinta painaa 'ekaa' kertaa, vähän viittais johonkin pääsylinterin lievään ohivuotoon...tyriz kirjoitti:
Vaihdon jälkeen huomasin että edelleen sama jarrutuntuma. Eli kun auto ei ole käynnissä jarrupoljin on tiukka ja oikeantuntuinen.
Kun auton käynnistää poljin painuu sentin pari alaspäin ja tuntuu kuin jarruissa olisi ilmaa.
Edelleen löysän tunteinen poljin, jarrupolkimen saa painamalla kovaa aika pohjaan, silloin kun auto on käynnissä, ei muuten. Jarruputket ovat ehjät ja nestettä ei katoa (ainakaan 10000km aikana ole kadonnut).
Nyt alankin epäillä koneelta tulevaa alipainetta joka imee jarrutehostinta, ja tämän sitä takaisku venttiilä, voisko olla tossa vikaa? Vai onko tehostajan kalvossa jotain häikkää?
Olis kyllä hvä juttu jos tähän selvyys saatais, tietäis onko oikeesti vika vai ei.
Re: 220CDi jarrupoljin "outo"
takaiskuventtiili on vain siksi, että alipainetta olisi vielä vaikka kone on sammunut ja sen toiminnan huomaa kun kokeilee sammutetulla. Polkaisu tai pari pitäisi olla tehostettuja ja sitten alipaine loppuu ja joutuu polkeen paljon kovempaa. Venttiilinhän voi testata aivan vaikka puhaltamalla tai imemällä ja jos se pitää. niin alipaineen pitäisi pysyä tehostajassa ainakin jonkin aikaa, vaikka koneen sammuttaa.tyriz kirjoitti: Nyt alankin epäillä koneelta tulevaa alipainetta joka imee jarrutehostinta, ja tämän sitä takaisku venttiilä, voisko olla tossa vikaa? Vai onko tehostajan kalvossa jotain häikkää?