Virtalukon patruunan vaihdosta muutama kuva ...

luukut, ovet, keskuslukitus, valot
Vastaa Viestiin
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Virtalukon patruunan vaihdosta muutama kuva ...

Viesti Kirjoittaja mcee »

Oli hyvä syy ottaa muutama huurteinen ja venyttää hommaa kun talkoot oli kutsuttu koolle...eli hommahan nimittain alkoi jo ennen kuin varsinaiseen hommaan oli päästy edes käsiksi 8) Pahin moka minkä voit tehdä, on se että otat avaimen pois patruunasta jos patruuna ei ole paikoillaan, silloin menee sarjoitus sen siliän tien, muuten homma on helppoa kuin heinän teko ja mielestäni halpa investoini varmuuden vuoksi joskus vaikka silloin edes kerran tällöin :idea:

Mutta tämä virtalukko homma alkaa kuitenkin niin että ensin irroitetaan musta muovikaulus aukon ympäriltä, joka pitää lukon suorassa antaen sille tuen, muovinen kaulus on kiinni vain painamalla, tosin tässä tapauksessa se oli niin hapero, että hajosi, uuden kauluksen saa Veholta. Seuraavassa vaiheessa kuvasta poiketen tuo musta murtosuoja joka on kuvan vasemmassa yläkulmassa on vielä virtalukon rungon ympärillä.

Homma jatkuu näin, työnnä virta-avain lukkoon ja käännä lukko radioasentoon, jonka jälkeen käännät avainta vielä hieman vasemmalle, tässä asennossa metallinen murtosuoja vapaantuu ja voit pyöräyttää sen sormilla tai pihdeillä auki kääntäen sitä vastapäivään, jonka jälkeen se vapautuu ja voit vetää vanhan patruunan pois, ulos vedettävä nippu näyttää samalta kuin alemmassa kuvassa :)


Kuva

Jos ekan vaiheen jälkeen näyttää tältä, niin kaikki on ok, ja voit siirtyä väliaika juomiin hetkeksi, sen jälkeen alkaa kasaus :)

Kuva

Itse en keksinyt muutaman nautitun väliaika juoman jälkeen muuta vaihtoehtoa takaisin laittoon kun katkaista sarvet tuolta "huoltoavaimelta", koska kuvan osoittamalla tavalla tuo nippu on sinne takaisin laitettava, eli avaimen täytyy kääntyä siihen radioasentoon ja siitä aavistus vasemmalle, että murtosuojan saa asetettua paikoilleen (kuvassa avainta ei ole vielä työstetty) murtosuojan kanssa tuo paketti on liian korkea, avain ei painu tarpeeksi lukkoon kääntyäkseen, mutta pieni rautasahan ja viilan yhdistelmä avaimelle auttoi asiaan, lyhensin hieman "sarvia" jotka otti murtosuojaan kiinni jääden hieman "kantamaan", näin toimittuna pihdeillä avainta kääntäen avain ylettyi virtalukon pohjalle ja sain käännettyä lukon oikeaan asentoon jolloin murtosuojan sai ujutettua paikoilleen.

Kuva

Loppu hyvin kaikki hyvin kuva puuttuu, koska sitä muovikaulusta joka pitää lukon suorassa ettei se lerputa siinä aukossa ei tähän hätään ollut saatavilla, mutta ajamista ja virtalukon toimintaahan se ei luonnollisestikaan haittaa.

Hintaa hommalle tuli 73€ lukon sarjoituksen kanssa. Yhtäpuuta oleva oven lukko lähti toimimaan kun löysäsin hieman tiiviste urassa olevaa kuusiokolo ruuvia joka kiristää lukkoa, tämän jälkeen lukkoon laitettiin kunnolla öljyä ja työnnettiin "huoltoavain" sisään jota käännettiin ja nitkuteltiin voimakkaasti papukaijapihdeillä, lukko toimii kuin uusi 8)

Takakontin lukkoa yritettiin elvyttää uittamalla polttoöljyssä, sekä puhaltamalla paineilmaa ja uittamalla ölyä läpi, ilman tulosta :? näyttäisi olevan selkeä yhteys tuolla lukon liukuvalla suojakilvellä, eli etuovessa se kilpi oli ehjä, mutta takaluukussa rikki. Väyrysessä on keskuslukituksen alipainepumppu ja akku takapenkin alla, toisin kuin esim 202, joten tässä tapauksessa vaikka pumppu hajoaisi, niin takaluukkua ei sen takia tarvitse saada auki, alipaine vuoto lukossa onkin sitten toinen juttu, joten kukin taaplaa tyylillään, tässä tapauksessa edellämainitut plussat kuten pumppu penkin alla, saivat omistajan uskomaan hyvään tuuriin ja jatkamaan menoa yhtäpuuta olevalla kontin lukolla :roll:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Hyvä ja hyödyllinen projektikertomus. Laitahan tok jo yksintein tämä mekkaan. :idea:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 kori”