Ajovalopesimet jälkiasennuksena?
Ajovalopesimet jälkiasennuksena?
Katsastusmies oli sitä mieltä, että ilman ajovalopesimiä ei voi Xenoneita lähivaloiksi asentaa. Kaukovaloiksi sellaiset sen sijaan voi heittää. Manuaalinen korkeussäätökin olisi riittävä.
Asia alkoi kiinnostaa, kun sarjojen edullisuudesta ja helposta asennuksesta paljon on keskusteltu. Omasta tuontifarkustani (-99) ajovalopesimet puuttuvat ja kyselenkin nyt onko joku sellaisia jälkikäteen värkännyt.
Onnistuuko ja mitä kustantaa? Vehon huolto kertoi jo isompien osien maksavan yli 500 € ja ilman sähköasennuksia hinta menee jo yli 1200 €. No, tuolla hinnalla jää tietysti tekemättä, mutta käytetyistäkin osista sellaisen kaiketi nikkaroisi?
Asia alkoi kiinnostaa, kun sarjojen edullisuudesta ja helposta asennuksesta paljon on keskusteltu. Omasta tuontifarkustani (-99) ajovalopesimet puuttuvat ja kyselenkin nyt onko joku sellaisia jälkikäteen värkännyt.
Onnistuuko ja mitä kustantaa? Vehon huolto kertoi jo isompien osien maksavan yli 500 € ja ilman sähköasennuksia hinta menee jo yli 1200 €. No, tuolla hinnalla jää tietysti tekemättä, mutta käytetyistäkin osista sellaisen kaiketi nikkaroisi?
- Tomaatti II
- Kokkolan Kröönholmi
- Viestit: 2439
- Liittynyt: 11.7.2006 10:33
- Paikkakunta: Kokkola
Siinä se taas nähdään! Katsastusmiehet eivät kyllä tiedä mistään mitään!
Tottakai ne Xena-Warriorit voi lähivaloillekin asentaa, vaikka ei ajovalonpesimiä olisikaan! Asennus on paljon helpompikin ilman ajovalonpesimien asennusta.
Kerran vuodessa, ja korkeintaan muutamaksi tunniksi ne lähivalot vain tarvii H7:ksi muuttaa, eikö se siitäkään mitään tiennyt sanoa?
Tottakai ne Xena-Warriorit voi lähivaloillekin asentaa, vaikka ei ajovalonpesimiä olisikaan! Asennus on paljon helpompikin ilman ajovalonpesimien asennusta.
Kerran vuodessa, ja korkeintaan muutamaksi tunniksi ne lähivalot vain tarvii H7:ksi muuttaa, eikö se siitäkään mitään tiennyt sanoa?
Pitääpä käydä kurkkimassa nuo merkinnät...
Konttorilta kotiin ajellessani mietiskelin ihan samaa: ei kai se H7:n tilalle tuikkaaminen ota montaa minuuttia ja katsastusaikahan oli keskellä kesää.
Viimeksi kun pääsin ostamaan ihan uuden auton, laitoin kiusallanikin kelmut kaikkiin ikkunoihin tuulilasia lukuunottamatta . Kolmeen vuoteen ei kukaan kysellyt mitään ja taas juuri katsastaja (muuten just sama) rupesi niistä kyselemään. No etusivuikkunoista katsastuksen ajaksi ne poistettiin ja tarkoitus oli tempaista uudet vielä kahdeksi vuodeksi. Olin vain tehnyt turhan hyvää työtä ja irrotteluun meni parikin pitkää iltaa... Jätin uudet sitten laittamatta ja ajattelin tuolloin vaihtaa auton pikapuolin. No menihän siinä sitten neljä vuotta, ennen kuin sain auton vaihdettua. Väykkyynkin tuli pimeässä ja pakkasella kelmut tuikattua, kun on vakuutusyhtiön kanssa sellainen diili aikanaan tehty. Pitää olla akkunat ummessa ja hälyttimet autossa.
BTW: vein auton Vehoon pikahuoltoon, kun ajovalojen taustavalo, yksi mittarivalolamppu mittaristossa, puhallinnopeuden kytkimen valo ja pelkääjän puolen säätimen valot olivat pimeänä. Saivat päivän aikana vaihdettua 10 kpl 4 €:n hintaista lamppuja (ostin Motonetistä 0,5 €/kpl) mittaristoon 165 eurolla ja siinä kaikki. Muut hommat olivat liian vaikeita tai ei edes tiedetty, onko siellä niitä lamppuja vai ei. Pitää näemmä tämäkin opetella itse tekemään... Löysin kyllä mekasta käypäset ohjeet hommaaan.
Konttorilta kotiin ajellessani mietiskelin ihan samaa: ei kai se H7:n tilalle tuikkaaminen ota montaa minuuttia ja katsastusaikahan oli keskellä kesää.
Viimeksi kun pääsin ostamaan ihan uuden auton, laitoin kiusallanikin kelmut kaikkiin ikkunoihin tuulilasia lukuunottamatta . Kolmeen vuoteen ei kukaan kysellyt mitään ja taas juuri katsastaja (muuten just sama) rupesi niistä kyselemään. No etusivuikkunoista katsastuksen ajaksi ne poistettiin ja tarkoitus oli tempaista uudet vielä kahdeksi vuodeksi. Olin vain tehnyt turhan hyvää työtä ja irrotteluun meni parikin pitkää iltaa... Jätin uudet sitten laittamatta ja ajattelin tuolloin vaihtaa auton pikapuolin. No menihän siinä sitten neljä vuotta, ennen kuin sain auton vaihdettua. Väykkyynkin tuli pimeässä ja pakkasella kelmut tuikattua, kun on vakuutusyhtiön kanssa sellainen diili aikanaan tehty. Pitää olla akkunat ummessa ja hälyttimet autossa.
BTW: vein auton Vehoon pikahuoltoon, kun ajovalojen taustavalo, yksi mittarivalolamppu mittaristossa, puhallinnopeuden kytkimen valo ja pelkääjän puolen säätimen valot olivat pimeänä. Saivat päivän aikana vaihdettua 10 kpl 4 €:n hintaista lamppuja (ostin Motonetistä 0,5 €/kpl) mittaristoon 165 eurolla ja siinä kaikki. Muut hommat olivat liian vaikeita tai ei edes tiedetty, onko siellä niitä lamppuja vai ei. Pitää näemmä tämäkin opetella itse tekemään... Löysin kyllä mekasta käypäset ohjeet hommaaan.
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1936
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Re: Ajovalopesimet jälkiasennuksena?
Siis tarkoititko että tasonsäätö tarvitaan vain jos on lyhyet xenoneilla?rtlp23 kirjoitti:Katsastusmies oli sitä mieltä, että ilman ajovalopesimiä ei voi Xenoneita lähivaloiksi asentaa. Kaukovaloiksi sellaiset sen sijaan voi heittää. Manuaalinen korkeussäätökin olisi riittävä.
Kyllä EU:ssa pitäisi olla sekä tasonsäätö että pesurit pakollisia xenoneilla, siis lyhyillä (noista pelkistä pitkistä en ollut kuullutkaan).
Puoti oli jo mennyt kiinni, joten sain melko pikaisen briifauksen. Jos oikein ymmärsin, niin viesti oli tämä:
- lähivaloilla xenon ja pesuri ovat pareittain hyväksytettyjä
- vanhemmissa autoissa lähivalojen korkeussäädöksi käy manuaalinen, mutta jonkinlainen on pakko olla
- kaukovaloiksi xenonit saa sitten laittaa ilman pesureita ja vaikka ilman tasonsäätöä
Täytynee kait vielä varmistaa joltakin toiselta asemalta ennen kuin mitään hankintoja tekee.
- lähivaloilla xenon ja pesuri ovat pareittain hyväksytettyjä
- vanhemmissa autoissa lähivalojen korkeussäädöksi käy manuaalinen, mutta jonkinlainen on pakko olla
- kaukovaloiksi xenonit saa sitten laittaa ilman pesureita ja vaikka ilman tasonsäätöä
Täytynee kait vielä varmistaa joltakin toiselta asemalta ennen kuin mitään hankintoja tekee.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Löytyi tämmöinen tiedote:
AKEN TIEDOTE 4/2006
Kaasupurkausvalaisimen vaatimukset
Moottoriajoneuvojen tarvikemarkkinoilla on todettu
olevan myynnissä jälkiasennettavia kaasupurkausajovalaisimia
(esim. xenon).
Jotta kuluttajille ja jälleenmyyjille saataisiin xenonvalojen
jälkiasennuksen edellytyksistä tarpeellista
tietoa, AKE kehottaa käyttö- ja asennusohjeita laadittaessa
huomioimaan oheisen, 19.12.2003 julkaistun
AKE:n Ajoneuvotekniikka-tiedotteen sisältämän xenon-
valoja koskevan ohjeen:
"Xenon-ajovaloista
Ajoneuvohallintokeskus muistuttaa, että xenonajovaloilla
on aina oltava pesulaite. Tämä koskee
luonnollisesti myös jälkiasennettavia xenon-ajovaloja
– ei koske kuitenkaan erillisiä kaukovaloja tai lisäkaukovaloja.
• Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu]
suuntauksensäätölaite tulee olla 01.01.1995 tai sen
jälkeen käyttöönotetussa autossa, jos auto on
01.01.1994 tai sen jälkeen tyyppikatsastettua mallia.
• Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu]
suuntauksensäätölaite tulee olla kaikissa 14.06.1995
tai sen jälkeen käyttöönotetuissa autoissa (ennen
01.01.1994 tyyppikatsastetut mallit kuitenkin
01.07.1995 lähtien).
• Toiminnaltaan automaattinen xenon-ajovalojen
suuntauksensäätölaitteen tulee olla uusissa autotyypeissä
1.10.1998 lähtien ja 1.10.2000 lähtien kaikissa
käyttöönotetuissa autoissa.
Kuitenkin mikäli auto on voitu hyväksyä Suomessa
liikenteeseen varustettuna yksinomaan DOThyväksytyillä
ajovaloilla ja niiden tilalle vaihdetaan
DOT-hyväksytyt xenon-ajovalot, niin autossa ei vaadita
suuntauksensäätölaitetta, eikä valojen pesulaitetta
AKEN TIEDOTE 4/2006
Kaasupurkausvalaisimen vaatimukset
Moottoriajoneuvojen tarvikemarkkinoilla on todettu
olevan myynnissä jälkiasennettavia kaasupurkausajovalaisimia
(esim. xenon).
Jotta kuluttajille ja jälleenmyyjille saataisiin xenonvalojen
jälkiasennuksen edellytyksistä tarpeellista
tietoa, AKE kehottaa käyttö- ja asennusohjeita laadittaessa
huomioimaan oheisen, 19.12.2003 julkaistun
AKE:n Ajoneuvotekniikka-tiedotteen sisältämän xenon-
valoja koskevan ohjeen:
"Xenon-ajovaloista
Ajoneuvohallintokeskus muistuttaa, että xenonajovaloilla
on aina oltava pesulaite. Tämä koskee
luonnollisesti myös jälkiasennettavia xenon-ajovaloja
– ei koske kuitenkaan erillisiä kaukovaloja tai lisäkaukovaloja.
• Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu]
suuntauksensäätölaite tulee olla 01.01.1995 tai sen
jälkeen käyttöönotetussa autossa, jos auto on
01.01.1994 tai sen jälkeen tyyppikatsastettua mallia.
• Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu]
suuntauksensäätölaite tulee olla kaikissa 14.06.1995
tai sen jälkeen käyttöönotetuissa autoissa (ennen
01.01.1994 tyyppikatsastetut mallit kuitenkin
01.07.1995 lähtien).
• Toiminnaltaan automaattinen xenon-ajovalojen
suuntauksensäätölaitteen tulee olla uusissa autotyypeissä
1.10.1998 lähtien ja 1.10.2000 lähtien kaikissa
käyttöönotetuissa autoissa.
Kuitenkin mikäli auto on voitu hyväksyä Suomessa
liikenteeseen varustettuna yksinomaan DOThyväksytyillä
ajovaloilla ja niiden tilalle vaihdetaan
DOT-hyväksytyt xenon-ajovalot, niin autossa ei vaadita
suuntauksensäätölaitetta, eikä valojen pesulaitetta
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1936
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Oliko tässä nyt kyse 210-korista, etupäässä sitten pärjää ilman sähköjä mutta kyllä se vesipaine lampunpesimille tulee omasta pumpusta joka toimii sähkölläAM kirjoitti:Väykkyjen pesulaitehan taitaa olla melko yksinkertainen. Valojen alta tuleva "sarvi" taitaa toimia vain veden paineella ilman mitään sähköjä?
Siihen pesuriin liittyy monta muutakin osaa niitten pesusuuttimien lisäksi.
http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 030&SGN=01
No meinasin lisätä tuon mutta ajattelin ettei kukaan jaksa viisastellatähtikuljettaja kirjoitti: mutta kyllä se vesipaine lampunpesimille tulee omasta pumpusta joka toimii sähköllä
Melko yksinkertainen se silti on, kokonaisen paketin kun ostaa puretusta niin ei pitäisi olla paha laittaa. Jos nyt siis välttämättä sellaiset haluaa.
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1936
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Jos ei muuta annettavaa ole niin pitää viisastella. Oletko katsonut minkälainen homma on noitten suuttimien asennus puskuriin? Onnistuuko suoraan vanhoihin osiin reikiä porailemalla?AM kirjoitti:No meinasin lisätä tuon mutta ajattelin ettei kukaan jaksa viisastellatähtikuljettaja kirjoitti: mutta kyllä se vesipaine lampunpesimille tulee omasta pumpusta joka toimii sähköllä
Melko yksinkertainen se silti on, kokonaisen paketin kun ostaa puretusta niin ei pitäisi olla paha laittaa. Jos nyt siis välttämättä sellaiset haluaa.
Ehkä ne pesurit eivät ole kiinnostavia yksistään mutta Xenonien jälkiasennus voi hyvinkin kiinnostaa ja olisi ikävä jos se kaatuu noihin pesureihin. Omissa on nuo tulleet tehtaalta, spekuloin vain "muitten kustannuksella".
Kiitos kaikille lisätiedoista! Siinähän tulikin lähes koko paketti:
- katsastusasemilla noudatettava AKE:n paperi
- valmis osaluettelo
- kannaottoja asennuksen helppouteen
Ajovalopesuri yksinään ei välttämättä ole järkevä projekti, mutta jos xenonvalot kaatuvat siihen, homma on pakko tehdä.
Nyt kun joku vielä vinkkaisi, mistä kannattaisi kysellä purkuosaa. Juvanmalmilta noita koitin katsella, mutta sieltä ei oikein pikkuosaa tai kokonaisuutta löytynyt.
Takapenkin yhden turvavyön vastakappaleen muovikuoret ovat rikki, samoin selkänojan viereinen muoviosa. Eivät ole isoja murheita, mutta joku saattaa itseään noihin joskus raapaista. Että sellaistenkin perässä tässä kuljetaan...
- katsastusasemilla noudatettava AKE:n paperi
- valmis osaluettelo
- kannaottoja asennuksen helppouteen
Ajovalopesuri yksinään ei välttämättä ole järkevä projekti, mutta jos xenonvalot kaatuvat siihen, homma on pakko tehdä.
Nyt kun joku vielä vinkkaisi, mistä kannattaisi kysellä purkuosaa. Juvanmalmilta noita koitin katsella, mutta sieltä ei oikein pikkuosaa tai kokonaisuutta löytynyt.
Takapenkin yhden turvavyön vastakappaleen muovikuoret ovat rikki, samoin selkänojan viereinen muoviosa. Eivät ole isoja murheita, mutta joku saattaa itseään noihin joskus raapaista. Että sellaistenkin perässä tässä kuljetaan...
"Kuitenkin mikäli auto on voitu hyväksyä Suomessa
liikenteeseen varustettuna yksinomaan DOThyväksytyillä
ajovaloilla ja niiden tilalle vaihdetaan
DOT-hyväksytyt xenon-ajovalot, niin autossa ei vaadita
suuntauksensäätölaitetta, eikä valojen pesulaitetta"
Ei kai tämä sitä tarkoita, että D-merkityillä umpioilla voisi pesurin jättää pois?
liikenteeseen varustettuna yksinomaan DOThyväksytyillä
ajovaloilla ja niiden tilalle vaihdetaan
DOT-hyväksytyt xenon-ajovalot, niin autossa ei vaadita
suuntauksensäätölaitetta, eikä valojen pesulaitetta"
Ei kai tämä sitä tarkoita, että D-merkityillä umpioilla voisi pesurin jättää pois?
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
zenonit
terve
Laitoin -97 väykkyyn xenonit,kaikkine hilppeineen
-98 430 autosta.
siis ne suuttimet(käikäle lampun alle) letkut ja pumpun
originaaleissa mersun xenoneissa on sähkösäätö mootorit,
jotka vaihdoin normi alipaine säätöisiksi.
Myös sähköt on erillailla kytketyt ,vaikka liitin
on sama.
Pumpulle rele ja eriilinen nappula pesulle,
ei kannata laittaa samaan tuulilasin pesun kanssa,
kuluu muuten vedet aika äkkiä.
Jamppa
Laitoin -97 väykkyyn xenonit,kaikkine hilppeineen
-98 430 autosta.
siis ne suuttimet(käikäle lampun alle) letkut ja pumpun
originaaleissa mersun xenoneissa on sähkösäätö mootorit,
jotka vaihdoin normi alipaine säätöisiksi.
Myös sähköt on erillailla kytketyt ,vaikka liitin
on sama.
Pumpulle rele ja eriilinen nappula pesulle,
ei kannata laittaa samaan tuulilasin pesun kanssa,
kuluu muuten vedet aika äkkiä.
Jamppa
Mulla on tuo projekti alkamassa kohta. En viitsinyt alkuperäisiä lampun pesimiä metsästää vaan olivat "fix..us" autovaraosa liikkeessä sen verran fiksuja että kaivoivat Hellan tekemät lampun pesurit, sarjaan kuuluu 4 suutinta, putket, takaiskuventiili, pumppu, viive rele (ettei joka kerran kun ruikkaa tuulilasille mene myös ajovaloille) ja johdotukset..
Kl-stä löytyy pesurin pöntto, johon aioin härpäkkeet liimata.
Eihän nuo ilmaiset satsit olleet mutta uskoisin että ne saa virkattua keulalle (W210 2002 Farkku)
Nuo Xenon valot umpioineen sai helposti tilattua e-Baystä jenkeistä (Saksassa tehty E -leimoilla), olivat laittaneet Xenonit valmiiksi paikoilleen ja H7 "HiD" lamput pitkille.
Onkos muuten tuon Väykyn puskurin irroitus paha rasti?? Ohjeita otetaan mielellään vastaan ettei tartte kevytlekalla ruveta naputtelemaan irti
Kl-stä löytyy pesurin pöntto, johon aioin härpäkkeet liimata.
Eihän nuo ilmaiset satsit olleet mutta uskoisin että ne saa virkattua keulalle (W210 2002 Farkku)
Nuo Xenon valot umpioineen sai helposti tilattua e-Baystä jenkeistä (Saksassa tehty E -leimoilla), olivat laittaneet Xenonit valmiiksi paikoilleen ja H7 "HiD" lamput pitkille.
Onkos muuten tuon Väykyn puskurin irroitus paha rasti?? Ohjeita otetaan mielellään vastaan ettei tartte kevytlekalla ruveta naputtelemaan irti