Ajovalopesimet jälkiasennuksena?

luukut, ovet, keskuslukitus, valot
Vastaa Viestiin
rtlp23
Viestit: 49
Liittynyt: 19.12.2007 21:17
Paikkakunta: Vantaa

Ajovalopesimet jälkiasennuksena?

Viesti Kirjoittaja rtlp23 »

Katsastusmies oli sitä mieltä, että ilman ajovalopesimiä ei voi Xenoneita lähivaloiksi asentaa. Kaukovaloiksi sellaiset sen sijaan voi heittää. Manuaalinen korkeussäätökin olisi riittävä.

Asia alkoi kiinnostaa, kun sarjojen edullisuudesta ja helposta asennuksesta paljon on keskusteltu. Omasta tuontifarkustani (-99) ajovalopesimet puuttuvat ja kyselenkin nyt onko joku sellaisia jälkikäteen värkännyt.

Onnistuuko ja mitä kustantaa? Vehon huolto kertoi jo isompien osien maksavan yli 500 € ja ilman sähköasennuksia hinta menee jo yli 1200 €. No, tuolla hinnalla jää tietysti tekemättä, mutta käytetyistäkin osista sellaisen kaiketi nikkaroisi?
Avatar
Tomaatti II
Kokkolan Kröönholmi
Viestit: 2439
Liittynyt: 11.7.2006 10:33
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Tomaatti II »

Siinä se taas nähdään! Katsastusmiehet eivät kyllä tiedä mistään mitään!
Tottakai ne Xena-Warriorit voi lähivaloillekin asentaa, vaikka ei ajovalonpesimiä olisikaan! Asennus on paljon helpompikin ilman ajovalonpesimien asennusta.

Kerran vuodessa, ja korkeintaan muutamaksi tunniksi ne lähivalot vain tarvii H7:ksi muuttaa, eikö se siitäkään mitään tiennyt sanoa? :idea: :lol:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29090
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eikö lie helppo laittaa pesurit jostain purkuautosta, eihän sen tarvitse Mersu olla.
Onko umpioissa "D" merkintä ?
rtlp23
Viestit: 49
Liittynyt: 19.12.2007 21:17
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rtlp23 »

Pitääpä käydä kurkkimassa nuo merkinnät...

Konttorilta kotiin ajellessani mietiskelin ihan samaa: ei kai se H7:n tilalle tuikkaaminen ota montaa minuuttia ja katsastusaikahan oli keskellä kesää.

Viimeksi kun pääsin ostamaan ihan uuden auton, laitoin kiusallanikin kelmut kaikkiin ikkunoihin tuulilasia lukuunottamatta :P . Kolmeen vuoteen ei kukaan kysellyt mitään ja taas juuri katsastaja (muuten just sama) rupesi niistä kyselemään. No etusivuikkunoista katsastuksen ajaksi ne poistettiin ja tarkoitus oli tempaista uudet vielä kahdeksi vuodeksi. Olin vain tehnyt turhan hyvää työtä ja irrotteluun meni parikin pitkää iltaa... Jätin uudet sitten laittamatta ja ajattelin tuolloin vaihtaa auton pikapuolin. No menihän siinä sitten neljä vuotta, ennen kuin sain auton vaihdettua. Väykkyynkin tuli pimeässä ja pakkasella kelmut tuikattua, kun on vakuutusyhtiön kanssa sellainen diili aikanaan tehty. Pitää olla akkunat ummessa ja hälyttimet autossa.

BTW: vein auton Vehoon pikahuoltoon, kun ajovalojen taustavalo, yksi mittarivalolamppu mittaristossa, puhallinnopeuden kytkimen valo ja pelkääjän puolen säätimen valot olivat pimeänä. Saivat päivän aikana vaihdettua 10 kpl 4 €:n hintaista lamppuja (ostin Motonetistä 0,5 €/kpl) mittaristoon 165 eurolla ja siinä kaikki. Muut hommat olivat liian vaikeita tai ei edes tiedetty, onko siellä niitä lamppuja vai ei. Pitää näemmä tämäkin opetella itse tekemään... Löysin kyllä mekasta käypäset ohjeet hommaaan.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1914
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Re: Ajovalopesimet jälkiasennuksena?

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

rtlp23 kirjoitti:Katsastusmies oli sitä mieltä, että ilman ajovalopesimiä ei voi Xenoneita lähivaloiksi asentaa. Kaukovaloiksi sellaiset sen sijaan voi heittää. Manuaalinen korkeussäätökin olisi riittävä.
Siis tarkoititko että tasonsäätö tarvitaan vain jos on lyhyet xenoneilla?

Kyllä EU:ssa pitäisi olla sekä tasonsäätö että pesurit pakollisia xenoneilla, siis lyhyillä (noista pelkistä pitkistä en ollut kuullutkaan).
rtlp23
Viestit: 49
Liittynyt: 19.12.2007 21:17
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rtlp23 »

Puoti oli jo mennyt kiinni, joten sain melko pikaisen briifauksen. Jos oikein ymmärsin, niin viesti oli tämä:

- lähivaloilla xenon ja pesuri ovat pareittain hyväksytettyjä
- vanhemmissa autoissa lähivalojen korkeussäädöksi käy manuaalinen, mutta jonkinlainen on pakko olla
- kaukovaloiksi xenonit saa sitten laittaa ilman pesureita ja vaikka ilman tasonsäätöä

Täytynee kait vielä varmistaa joltakin toiselta asemalta ennen kuin mitään hankintoja tekee.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Löytyi tämmöinen tiedote:

AKEN TIEDOTE 4/2006

Kaasupurkausvalaisimen vaatimukset

Moottoriajoneuvojen tarvikemarkkinoilla on todettu
olevan myynnissä jälkiasennettavia kaasupurkausajovalaisimia
(esim. xenon).

Jotta kuluttajille ja jälleenmyyjille saataisiin xenonvalojen
jälkiasennuksen edellytyksistä tarpeellista
tietoa, AKE kehottaa käyttö- ja asennusohjeita laadittaessa
huomioimaan oheisen, 19.12.2003 julkaistun
AKE:n Ajoneuvotekniikka-tiedotteen sisältämän xenon-
valoja koskevan ohjeen:

"Xenon-ajovaloista

Ajoneuvohallintokeskus muistuttaa, että xenonajovaloilla
on aina oltava pesulaite. Tämä koskee
luonnollisesti myös jälkiasennettavia xenon-ajovaloja
– ei koske kuitenkaan erillisiä kaukovaloja tai lisäkaukovaloja.

• Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu]
suuntauksensäätölaite tulee olla 01.01.1995 tai sen
jälkeen käyttöönotetussa autossa, jos auto on
01.01.1994 tai sen jälkeen tyyppikatsastettua mallia.

• Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu]
suuntauksensäätölaite tulee olla kaikissa 14.06.1995
tai sen jälkeen käyttöönotetuissa autoissa (ennen
01.01.1994 tyyppikatsastetut mallit kuitenkin
01.07.1995 lähtien).

• Toiminnaltaan automaattinen xenon-ajovalojen
suuntauksensäätölaitteen tulee olla uusissa autotyypeissä
1.10.1998 lähtien ja 1.10.2000 lähtien kaikissa
käyttöönotetuissa autoissa.

Kuitenkin mikäli auto on voitu hyväksyä Suomessa
liikenteeseen varustettuna yksinomaan DOThyväksytyillä
ajovaloilla ja niiden tilalle vaihdetaan
DOT-hyväksytyt xenon-ajovalot, niin autossa ei vaadita
suuntauksensäätölaitetta, eikä valojen pesulaitetta
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29090
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jälkiasennusxenoneita ei lailliseksi saa juuri mihinkään autoon ellei vaihda valoja umpioineen kaikkineen, "D"-merkintää kun ei tahdo orkkisumpioista löytyä jos auto on halogeenivaloilla.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Väykkyjen pesulaitehan taitaa olla melko yksinkertainen. Valojen alta tuleva "sarvi" taitaa toimia vain veden paineella ilman mitään sähköjä?
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1914
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

AM kirjoitti:Väykkyjen pesulaitehan taitaa olla melko yksinkertainen. Valojen alta tuleva "sarvi" taitaa toimia vain veden paineella ilman mitään sähköjä?
Oliko tässä nyt kyse 210-korista, etupäässä sitten pärjää ilman sähköjä mutta kyllä se vesipaine lampunpesimille tulee omasta pumpusta joka toimii sähköllä :)

Siihen pesuriin liittyy monta muutakin osaa niitten pesusuuttimien lisäksi.

http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 030&SGN=01
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

tähtikuljettaja kirjoitti: mutta kyllä se vesipaine lampunpesimille tulee omasta pumpusta joka toimii sähköllä :)
No meinasin lisätä tuon mutta ajattelin ettei kukaan jaksa viisastella
:lol:

Melko yksinkertainen se silti on, kokonaisen paketin kun ostaa puretusta niin ei pitäisi olla paha laittaa. Jos nyt siis välttämättä sellaiset haluaa.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1914
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

AM kirjoitti:
tähtikuljettaja kirjoitti: mutta kyllä se vesipaine lampunpesimille tulee omasta pumpusta joka toimii sähköllä :)
No meinasin lisätä tuon mutta ajattelin ettei kukaan jaksa viisastella
:lol:

Melko yksinkertainen se silti on, kokonaisen paketin kun ostaa puretusta niin ei pitäisi olla paha laittaa. Jos nyt siis välttämättä sellaiset haluaa.
Jos ei muuta annettavaa ole niin pitää viisastella. Oletko katsonut minkälainen homma on noitten suuttimien asennus puskuriin? Onnistuuko suoraan vanhoihin osiin reikiä porailemalla?

Ehkä ne pesurit eivät ole kiinnostavia yksistään mutta Xenonien jälkiasennus voi hyvinkin kiinnostaa ja olisi ikävä jos se kaatuu noihin pesureihin. Omissa on nuo tulleet tehtaalta, spekuloin vain "muitten kustannuksella".
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

No kerran tuon listan valon alta otin irti, muistelisin että koko pesurisysteemi lähtee yhtenä pakettina irti. No joku viisaampi voi kertoa paremmin, omat muistikuvani ovat niin kovin hataria.
rtlp23
Viestit: 49
Liittynyt: 19.12.2007 21:17
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rtlp23 »

Kiitos kaikille lisätiedoista! Siinähän tulikin lähes koko paketti:
- katsastusasemilla noudatettava AKE:n paperi
- valmis osaluettelo
- kannaottoja asennuksen helppouteen

Ajovalopesuri yksinään ei välttämättä ole järkevä projekti, mutta jos xenonvalot kaatuvat siihen, homma on pakko tehdä.

Nyt kun joku vielä vinkkaisi, mistä kannattaisi kysellä purkuosaa. Juvanmalmilta noita koitin katsella, mutta sieltä ei oikein pikkuosaa tai kokonaisuutta löytynyt.

Takapenkin yhden turvavyön vastakappaleen muovikuoret ovat rikki, samoin selkänojan viereinen muoviosa. Eivät ole isoja murheita, mutta joku saattaa itseään noihin joskus raapaista. Että sellaistenkin perässä tässä kuljetaan...
rtlp23
Viestit: 49
Liittynyt: 19.12.2007 21:17
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rtlp23 »

"Kuitenkin mikäli auto on voitu hyväksyä Suomessa
liikenteeseen varustettuna yksinomaan DOThyväksytyillä
ajovaloilla ja niiden tilalle vaihdetaan
DOT-hyväksytyt xenon-ajovalot, niin autossa ei vaadita
suuntauksensäätölaitetta, eikä valojen pesulaitetta"

Ei kai tämä sitä tarkoita, että D-merkityillä umpioilla voisi pesurin jättää pois?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29090
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

D-merkityllä umpiolla saa olla xenonit ja pitää olla pesurit, miten lie tämän DOT-merkinnän kanssa löytyykö monestakin autosta ?
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Vielä sen verran että väykkyyn on saatavilla xenon umpioita 750€ / kpl. Varaosanetissä tai jossain näin vasta myytävänä molemmat umpiot ja hinta taisi olla 500€:a yhteensä.
jamppa
Viestit: 322
Liittynyt: 20.10.2005 20:05
Paikkakunta: järvenpää

zenonit

Viesti Kirjoittaja jamppa »

terve

Laitoin -97 väykkyyn xenonit,kaikkine hilppeineen
-98 430 autosta.
siis ne suuttimet(käikäle lampun alle) letkut ja pumpun
originaaleissa mersun xenoneissa on sähkösäätö mootorit,
jotka vaihdoin normi alipaine säätöisiksi.
Myös sähköt on erillailla kytketyt ,vaikka liitin
on sama.
Pumpulle rele ja eriilinen nappula pesulle,
ei kannata laittaa samaan tuulilasin pesun kanssa,
kuluu muuten vedet aika äkkiä.

Jamppa
Arttu
Viestit: 40
Liittynyt: 14.9.2006 12:41
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Arttu »

Mulla on tuo projekti alkamassa kohta. En viitsinyt alkuperäisiä lampun pesimiä metsästää vaan olivat "fix..us" autovaraosa liikkeessä sen verran fiksuja että kaivoivat Hellan tekemät lampun pesurit, sarjaan kuuluu 4 suutinta, putket, takaiskuventiili, pumppu, viive rele (ettei joka kerran kun ruikkaa tuulilasille mene myös ajovaloille) ja johdotukset..

Kl-stä löytyy pesurin pöntto, johon aioin härpäkkeet liimata. :D

Eihän nuo ilmaiset satsit olleet mutta uskoisin että ne saa virkattua keulalle (W210 2002 Farkku)

Nuo Xenon valot umpioineen sai helposti tilattua e-Baystä jenkeistä (Saksassa tehty E -leimoilla), olivat laittaneet Xenonit valmiiksi paikoilleen ja H7 "HiD" lamput pitkille.

Onkos muuten tuon Väykyn puskurin irroitus paha rasti?? Ohjeita otetaan mielellään vastaan ettei tartte kevytlekalla ruveta naputtelemaan irti :?:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 kori”