
Tulin hankkineeksi muutama viikko sitten ensimmäisen oman meseni (perheessä muutamia on ollut), ilmastointivikaisen pressaehdokkaan. Kompura oli jyrähtänyt täysin jumiin, varmaan järjestelmä on ollut kauan tyhjillään. Myyjän mukaan oli kenno alkanut vuotaa, mutta jälkeenpäin ajateltuna arvaili lämpimikseen halpaa vikaa. Kaveri oli omistanut auton alle vuoden, tuskin oli ilmari hänellä toiminut. Ainakaan isompaa vuotoa ei ole. Oli kuulemma hajonnut juuri ennen kuin menin koeajolle, puhelimessa vielä toimi kun kysyin

Asiaan, vaihdoin kompuran ja kuivaimen, ilmastointi alkoi kuin alkoikin toimimaan. Nyt kompura siis pyörii jatkuvasti, ainoa tapa saada se pysähtymään on EConomy asetus. Eli jos laitan vaikka lämmityksen täysille, kompura laulaa vaikka mailman tappiin. Samaten ilmastoinnin tyhjennyksen ja täytön tehnyt kaveri hämmästeli, kun korkeapaine puolen paineet nousivat koviksi (ainakin Toyotan asteikolla, kaveri on siis toyo mekaanikko), eikä kompura siirry siltikään huilille.
Auto on 300 TDT autoilmastoinnilla. Matalaan paineeseen auto reagoi, ts. kun järjestelmässä ei ollut täyttöä se ei käynnistynyt. Onkohan kyseessä anturi/ohjausvika, vai onko kyse peräti ominaisuudesta?