Webasto napista päälle ?
Onko liian yksinkertaista vetää Webastolle käynnistyssignaali vesipumpun sähköiltä? Siis seuraavaan tapaan:
-Vesipumpun +12V-navalta Webastolle (Rest-nappia painamallahan vesipumppu käynnistyy, näin siis käynnistyisi myös Webasto)
-Yllämainitun johdon väliin rele, joka katkaisee siitä virran kun auton käynnistää.
Tällä tavoin kaikki kytkennät voisi tehdä auton konepellin alla tarvitsematta arpoa johtoja kojelaudan sisältä.
Eli maalaisjärki sanoo, että tulla kytkennällä Webasto hörähtää tulille kun rest-nappia painaa ja sammuu, kun auto käynnistyy. Mitä sanoo käytännön kokemus?
-Vesipumpun +12V-navalta Webastolle (Rest-nappia painamallahan vesipumppu käynnistyy, näin siis käynnistyisi myös Webasto)
-Yllämainitun johdon väliin rele, joka katkaisee siitä virran kun auton käynnistää.
Tällä tavoin kaikki kytkennät voisi tehdä auton konepellin alla tarvitsematta arpoa johtoja kojelaudan sisältä.
Eli maalaisjärki sanoo, että tulla kytkennällä Webasto hörähtää tulille kun rest-nappia painaa ja sammuu, kun auto käynnistyy. Mitä sanoo käytännön kokemus?
S210 320 CDI Avari -00 7-Sitz.
Ex-S210 320 CDI Avari -02 7-Sitz.(peuran perkule)
S124 300 E -89 projekti
Ex-W124 300 TD a'la Mynädiesel (teininkiusaaja)
Ex-W124 230 E
Ex-W123 300 D
Oho, onpas niitä kertynyt...
Ex-S210 320 CDI Avari -02 7-Sitz.(peuran perkule)
S124 300 E -89 projekti
Ex-W124 300 TD a'la Mynädiesel (teininkiusaaja)
Ex-W124 230 E
Ex-W123 300 D
Oho, onpas niitä kertynyt...
Paneeleita irroittelen ihan työksenikin välillä hifiä asennellessaKris kirjoitti:Kyllä näinkin voi tehdä. Ite näin ainakin w202 kohdalla helpommaksi tehdä sen tuolla kabiinin puolella. Paneelit lähti niin helposti irti. Pitäis oikeen mennä tutkimaan tuon w638 paneeleita miten saisi irti.
Ajattelin lähinnä sitä, ettei tarttis metsästellä sitä oikeaa johtoa ja kolvailla diodeita, ilmastointipaneelin irrotusraudatkin on työmaalla. Rele ja piuhaa taas löytyy nurkista valmiiksi.
Mitens siihen facelift-väyrysen Webaan pääsee kätevimmin käsiksi?
S210 320 CDI Avari -00 7-Sitz.
Ex-S210 320 CDI Avari -02 7-Sitz.(peuran perkule)
S124 300 E -89 projekti
Ex-W124 300 TD a'la Mynädiesel (teininkiusaaja)
Ex-W124 230 E
Ex-W123 300 D
Oho, onpas niitä kertynyt...
Ex-S210 320 CDI Avari -02 7-Sitz.(peuran perkule)
S124 300 E -89 projekti
Ex-W124 300 TD a'la Mynädiesel (teininkiusaaja)
Ex-W124 230 E
Ex-W123 300 D
Oho, onpas niitä kertynyt...
Noniin nyt tarvis sitten viisaampien apua. Kävin mittailees tuolta w638 viton johtoja ja löysin sieltä sen johdon mistä menee heräte virta webastolle. Probleema on että pitää olla virrat päällä, että lähtee herätejohdolla webasto päälle.
Eli virta päällä, +12v heräte johtoon, webasto lähtee päälle.
Virta pois, +12v heräte johtoon, webasto ei tee mitään.
Eli virta päällä, +12v heräte johtoon, webasto lähtee päälle.
Virta pois, +12v heräte johtoon, webasto ei tee mitään.
Kaikki mutsit on milffejä, paitsi meidän mutsi...
Kyllä taitaa olla. Eberin hehkun ainaki ostin sinne. Mutta tosiaan samalla lailla herätevirralla sai lämmittimen päälle kunhan vaan virrat oli päälle kytkettynä. Eli kytkeekö virtalukko vasta virrat eberille päälle? Jos näin niin tietääkö joku että onko siellä joku rele minkä virtalukko kytkee päälle? Eli jos siellä on rele niin sille sit pitäis kans vissiin laittaa ohjausvirta.
Kaikki mutsit on milffejä, paitsi meidän mutsi...
Nii joo noille diodien metsästäjille tiedoksi, että löyty ihan Motonetistakin noita diodeja. http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=48-1501
Hinta: 1,5€
Hinta: 1,5€
Kaikki mutsit on milffejä, paitsi meidän mutsi...
Nyt pelittää Vitossa (w638) nappiwebastoviritelmä ja toimii vielä rest-napin kautta. Ei ollu ihan niin yksinkertainen ku w202 kytkentä. Vitossakin meni kyllä lämmittimelle jatkuva virta, mutta vaatii virtaa kahteen johtimeen ja lisäksi täytyy diodilla estää virran paluu toiseen suuntaan kun tekee tätä kytkentää.
Anyways kaiken kaikkiaa operaatioon tartti 2kpl diodeja, erkkaria, tinaa/kolvin, relesokkelin, releen (vaihtorele), olutta, vähä liittimiä ja aikaa.
Liian monimutkainen alkaa täs selittään kytkentää ilman kuvia, mutta tosiaan onnistuu tähänkin. Mutta ny siis pelkkää rest-nappia painaen lähtee puhallin, vesipumppu ja webasto päälle ja tämä viritelmä kytkeytyy heti pois kun avaimesta kääntää virrat päälle ja silloin auton oma automatiikka alkaa pelittää.
Anyways kaiken kaikkiaa operaatioon tartti 2kpl diodeja, erkkaria, tinaa/kolvin, relesokkelin, releen (vaihtorele), olutta, vähä liittimiä ja aikaa.
Liian monimutkainen alkaa täs selittään kytkentää ilman kuvia, mutta tosiaan onnistuu tähänkin. Mutta ny siis pelkkää rest-nappia painaen lähtee puhallin, vesipumppu ja webasto päälle ja tämä viritelmä kytkeytyy heti pois kun avaimesta kääntää virrat päälle ja silloin auton oma automatiikka alkaa pelittää.
Viimeksi muokannut Kris, 08.2.2013 21:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaikki mutsit on milffejä, paitsi meidän mutsi...
Ainaki tossa Vitossa rest-nappi antaa vaan sellasen pulssin, mikä naksauttaa jossain mittariston takana releen. Helpoin olisi laittaa tähän vaan aikarele, jolla voisi säätää kauanko webasto aina olisi päällä auton ollessa sammuksissa ja sehän se hieno systeemi olisikin, mutta en tykänny 70e hinnasta jonka paikallinen sähköliike antoi Pitää tutkia löytyskö netistä edukkaampaa säädettävää pulssilla toimivaa aikarelettä (12v)
Kaikki mutsit on milffejä, paitsi meidän mutsi...
http://www.partco.biz/verkkokauppa/prod ... s_id=15609
tossa olis puolet halvempi aikarele jo, mutta postikulut päälle Koitan lähinnä siksi tehdä tämän niin halvalla ku mahdollista, koska muuten jos tätä ei saa tehtyä halvalla niin menee idea koko systeemistä. Nytkin toki siis saisi alle 5e tarvikeilla jo tehtyä webaston toimimaan erillisen napin kautta, muttaku haluan tuon restin kautta toimimaan kaikki Tuo aikarele on vaan hifistelyä, jottei webasto olisi liian kauaa päällä
tossa olis puolet halvempi aikarele jo, mutta postikulut päälle Koitan lähinnä siksi tehdä tämän niin halvalla ku mahdollista, koska muuten jos tätä ei saa tehtyä halvalla niin menee idea koko systeemistä. Nytkin toki siis saisi alle 5e tarvikeilla jo tehtyä webaston toimimaan erillisen napin kautta, muttaku haluan tuon restin kautta toimimaan kaikki Tuo aikarele on vaan hifistelyä, jottei webasto olisi liian kauaa päällä
Kaikki mutsit on milffejä, paitsi meidän mutsi...
Saatan olla ymmärtänyt väärin, mutta eikös Webastossa ole sisäänrakennettuna about tunnin aikarele? Siis ajastimen olemassaolosta riippumatta. Ylilämmityssuoja siellä ainakin on tietääkseni.Kris kirjoitti: Tuo aikarele on vaan hifistelyä, jottei webasto olisi liian kauaa päällä
S210 320 CDI Avari -00 7-Sitz.
Ex-S210 320 CDI Avari -02 7-Sitz.(peuran perkule)
S124 300 E -89 projekti
Ex-W124 300 TD a'la Mynädiesel (teininkiusaaja)
Ex-W124 230 E
Ex-W123 300 D
Oho, onpas niitä kertynyt...
Ex-S210 320 CDI Avari -02 7-Sitz.(peuran perkule)
S124 300 E -89 projekti
Ex-W124 300 TD a'la Mynädiesel (teininkiusaaja)
Ex-W124 230 E
Ex-W123 300 D
Oho, onpas niitä kertynyt...
Itse lähinnä ajattelin päälle unohtumista jos lähtö viivästyy. Miksi ihmeessä kävisit naksauttamassa sitä päälle yhtään enempää ennen lähtöä kuin on tarvis, jos tarkoitus on käyttää 25 minuuttia? Itse ainakin kävisin 25 minuuttia ennen oletettua lähtöaikaa ja sitten pois kun astuu autoon. Muutenhan se ehtii jäähtyä aikareleen laukeamisen jälkeen.Kris kirjoitti:Juu mut ei tarvis mitää tuntia ollakkaa päällä. Sais kato säätää ite joku 20-25min max ajaksi. Siinä ajas kyllä lämpiää riittävästi kone ja ei sit niin söis akkua...
Eli aikareleen funktio jää tuossa kohtaa nyt hiukan epäselväksi, laittaisit Webaston pariksikymmeneksi minuutiksi pöhisemään ja lähtisit sitten kolmen vartin päästä? Miksi?
S210 320 CDI Avari -00 7-Sitz.
Ex-S210 320 CDI Avari -02 7-Sitz.(peuran perkule)
S124 300 E -89 projekti
Ex-W124 300 TD a'la Mynädiesel (teininkiusaaja)
Ex-W124 230 E
Ex-W123 300 D
Oho, onpas niitä kertynyt...
Ex-S210 320 CDI Avari -02 7-Sitz.(peuran perkule)
S124 300 E -89 projekti
Ex-W124 300 TD a'la Mynädiesel (teininkiusaaja)
Ex-W124 230 E
Ex-W123 300 D
Oho, onpas niitä kertynyt...
Töissä en aina pääse lähtemään niinkuin olen suunnitellut. saattaa joskus lähtö venähtää 10-15min kun juuri ku oot lähtemässä niin tulee vielä joku asiakas kysymään jotain. Ja ei se enää kuitenkaa jäähdy niinpaljoa kuin mitä täysin kylmästä repisi käyntiin. Eli tuon aikarele on vaan vähä hifistelyä niinku sanoin Ja toinen syy on se toteuttamisen helppous, mutta tosiaan vaatii vähä lisää tutkimuksia, niin sit taas viisaampia ollaan, työnteko vaan pakkaa jarruttamaan tätä harrastustoimintaa
Edelleen noilla aiemmin mainituilla komponenteilla saa siis toimimaan, eli tuo aikarele on hifistelyä (saattaa seuraavan muutoksen jälkeen vaatia vielä yhden diodin, mutta anyways) Ja ihan jos tekee vaan nappiwebaston, niin siihen tarvii vaan kytkimen ja muutaman diodin ja n. 1m johtoa (tällöin vaatii erikseen rest napin painalluksen).
Edelleen noilla aiemmin mainituilla komponenteilla saa siis toimimaan, eli tuo aikarele on hifistelyä (saattaa seuraavan muutoksen jälkeen vaatia vielä yhden diodin, mutta anyways) Ja ihan jos tekee vaan nappiwebaston, niin siihen tarvii vaan kytkimen ja muutaman diodin ja n. 1m johtoa (tällöin vaatii erikseen rest napin painalluksen).
Kaikki mutsit on milffejä, paitsi meidän mutsi...
Ok, tämä selvensi asian.
Tuo ehdotus wanhanmallisesta Webaston mekaanisesta kellokytkimestä on oikeastaan ihan hyvä. Toisaalta nykymenolla sen auton kyllä saattaisi pommiryhmä eristää ja evakuoida lähialueet, kun biilistä kuuluu tiktaktiktaktiktak...
Tuo ehdotus wanhanmallisesta Webaston mekaanisesta kellokytkimestä on oikeastaan ihan hyvä. Toisaalta nykymenolla sen auton kyllä saattaisi pommiryhmä eristää ja evakuoida lähialueet, kun biilistä kuuluu tiktaktiktaktiktak...
S210 320 CDI Avari -00 7-Sitz.
Ex-S210 320 CDI Avari -02 7-Sitz.(peuran perkule)
S124 300 E -89 projekti
Ex-W124 300 TD a'la Mynädiesel (teininkiusaaja)
Ex-W124 230 E
Ex-W123 300 D
Oho, onpas niitä kertynyt...
Ex-S210 320 CDI Avari -02 7-Sitz.(peuran perkule)
S124 300 E -89 projekti
Ex-W124 300 TD a'la Mynädiesel (teininkiusaaja)
Ex-W124 230 E
Ex-W123 300 D
Oho, onpas niitä kertynyt...
Hifistelystä puheenollen, mistähän kohtaa sieltä autosta saisi (muualta kuin väylästä) tiedon, että lukitus on päällä...
Eli parilla releellä tekisi IF/THEN-kytkennän, joka käynnistäisi Webaston jos ovet on lukossa ja lukitusnappia painetaan. Hey Presto! Kauko-ohjattu Webasto.
Eli parilla releellä tekisi IF/THEN-kytkennän, joka käynnistäisi Webaston jos ovet on lukossa ja lukitusnappia painetaan. Hey Presto! Kauko-ohjattu Webasto.
S210 320 CDI Avari -00 7-Sitz.
Ex-S210 320 CDI Avari -02 7-Sitz.(peuran perkule)
S124 300 E -89 projekti
Ex-W124 300 TD a'la Mynädiesel (teininkiusaaja)
Ex-W124 230 E
Ex-W123 300 D
Oho, onpas niitä kertynyt...
Ex-S210 320 CDI Avari -02 7-Sitz.(peuran perkule)
S124 300 E -89 projekti
Ex-W124 300 TD a'la Mynädiesel (teininkiusaaja)
Ex-W124 230 E
Ex-W123 300 D
Oho, onpas niitä kertynyt...
Nyt tuli takapakkia reilusti tän asian kanssa ja vaatii ns. tilanteen täydellisen uudelleen tutkinnan. Se virta mistä restin kautta otin sen ei katkeakaan, vaan nyt on jokin kummallisuus vielä tuossa webaston/eberin ohjauksessa. Se huopaa vaikka johdoissa jatkuva virta. ELi siis starttaa ja juuri kun saa "täyden tehon pääälle" alkaa jäähdytteleen... Auton käydessä toimii normaalisti ja sit kun virrat päällä ja antaa herätevirran tuohon kelta-vihr. johtoon niin starttaa ja toimii normaalisti, kunhan virrat vaan päällä....nyt ei hjymmmarra....kolvailin jo johtoihin jatkopiuhat ja liittimet valmiiksi päähä jotta on helpompi testata ja mittailla, kunhan seuraava vapaa koittaa.... selvinpäin en enää funtsi, pitää olla vapari jotta voi pikku hiprakassa tutkailla..
Eli nyt mulla on rest-napin pää kunnossa varmuudella, kuskin penkin alla vaan täytyy tehdä lisätutkimuksia...
Eli nyt mulla on rest-napin pää kunnossa varmuudella, kuskin penkin alla vaan täytyy tehdä lisätutkimuksia...
Kaikki mutsit on milffejä, paitsi meidän mutsi...