Arin S211 E 320 CDI (nyt myös videokuvaa).

Vastaa Viestiin
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4273
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ari66 kirjoitti:Vähän realistisempia lukemia vaihteeksi... kenties... :

Kuva


Tänään pomppasi nuo Cat -anturien lukemat yli +700 ºC :eec:
Tapahtuikohan siinä semmonen partikkelisuodattimien regeneraatio eli kansanomaisemmin sanottuna puhdistuspoltto ?

Samaan aikaan AFR -suhde tipahti suunnilleen arvoon 24:1.
Ei hätää ~700c ei ole paha jos autossa on hiukaspönikkä
tyhjentelee sitä (eikä ole edes vielä kovin kuuma)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

CDI203 kirjoitti:Ei hätää ~700c ei ole paha jos autossa on hiukaspönikkä...
Hyvä tietää :)
Tämmösiä kun ei ole ennen alla ollut, niin uudet asiat poikii kysymyksiä.
Ihmettelinkin jo aiemmin, että välillä auto haiskahtaa melko kuumalta :shock:

Onkos tässä nyt sitten niitä partikkelisuodattimia 2 kpl, vai miksi noita Cat -sensoreita on kaksin kappalein?
Kesällä ei vissiin kannata ajella kuivassa heinikossa?

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
lkosso
Viestit: 27
Liittynyt: 19.10.2010 16:35
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja lkosso »

Ari66 kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:Ei hätää ~700c ei ole paha jos autossa on hiukaspönikkä...
Hyvä tietää :)
Tämmösiä kun ei ole ennen alla ollut, niin uudet asiat poikii kysymyksiä.
Ihmettelinkin jo aiemmin, että välillä auto haiskahtaa melko kuumalta :shock:

Onkos tässä nyt sitten niitä partikkelisuodattimia 2 kpl, vai miksi noita Cat -sensoreita on kaksin kappalein?
Kesällä ei vissiin kannata ajella kuivassa heinikossa?
Ei kannata ajella missään kuivassa tai syttymisherkässä paikassa. Tein tässä kerran paperinpalalla kokeen ja hiiltyi noin minuutissa 10 cm:n päässä toisesta pakoputkenpäästä (siis kun poltto oli päällä). Ainakin kannattaa miettiä pariin kertaan minne tyrkkää...ajossa omani ainakin hieman "pörisee" polton ollessa menossa...ja haju varmistaa asian kun nousee autosta.

S211 280 CDI A Avantgarde -07
W124 200E autom. -88
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Ari66 kirjoitti:Onkos tässä nyt sitten niitä partikkelisuodattimia 2 kpl, vai miksi noita Cat -sensoreita on kaksin kappalein?
Tähän ei osannut kukaan vastata :roll:
Enkä ymmärtänyt viimeksi auton alla käydessä asiaa tarkistaa.
Vai onko yksi DPF, mutta kaksi anturia? Esim. kummassakin päässä DPF:ää?



Sitten uutta asiaa eli uusi huomio (tai kokemus) tältä päivältä :idea:
Jossain joskus joku tuumasi, että OM642:een sopiva letkulämmitin ei välttämättä olisi kovin tehokas.
No nyt on ensimmäinen mittaustulos tarjolla.

Letkulämmittimen laitoin päälle illalla (Defa).
Yöllä lämpötila kävi jossain -14 ºC paikkeilla, aamupäivällä auton mittari kertoi lukemaksi -11,5 ºC.
Tuultakin oli ehkä jotain 6-7 m/s pohjoisen suunnalta, ylimääräinen jäähdytysefektikin oli siis tarjolla.

OBD -lukijan kautta luettuna Torque -softa ilmoitti jäähdytysnesteen lämpötilaksi +38 ºC.
Kun auton käynnisti, jäähdytysnesteen lämpötila notkahti hetkeksi lukemaan +30 ºC (eli kun neste lähti kiertämään).
Toki sitten taas alkoi nopeasti lämpenemään.

Sanoisin, että vaikka letkulämmitin aika naurettavalta kötöstykseltä näyttääkin, niin ajaa hyvin asiansa.
Nostaa siis selvästi lämpötilan ympäröivää lämpötilaa korkeammaksi.
Tätä olisi mielenkiintoista testata vielä Lapin -45 ... -55 ºC keleissä.
Kenties siihen tuleekin mahdollisuus helmikuussa.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

nii että jos auto on koko yön roikassa niin on jo aamulla lämmin ? Kyllähän letkulämmitinkin asiansa ajaa jos se on asennettu oikein että se lähtee kierrättään nestettä. Vanhat traktorin lämmittimet ainakin on tosi tehokkaita. Pari tuntia ja kone on lämmin kauttaaltaan.
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Aki P kirjoitti:Vanhat traktorin lämmittimet ainakin on tosi tehokkaita.
Juu, ne kyllä tiedetään.
Mutta on ne ulkoiselta kooltaakin noin 10x suurempia :D

Tämähän on tällainen "kirveellä ensin puolet peukalosta pois" -kokoinen nysä :shock:

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5974
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Arin S211 E 320 CDI (nyt myös videokuvaa).

Viesti Kirjoittaja AK47 »

359U: TARZANITE BLUE METALLIC FINISH

Onko tuo vähän niiku saman sininen kun tarzanin pallit suomen pakkasessa metalliin kiinni jäätyneenä? :roll:
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Tänään -11 ºC, lämmityksessä puoltoista tuntia tasan, jäähdytysnesteen lämpötila +19 ºC.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Ja tänään 5. joulukuuta ulkolämpötila -17 ºC, tuulta jotain 6m/s about.
Kaksi tuntia lämmityksessä, jäähdytysnesteen lämpötila +9 ºC.

Niin joo... se hehkuvalo... jäänyt nyt kahtena aamupäivänä palamaan noin 20 sekunniksi.
Viime talvena ei tehnyt semmosta eikä muutenkaan aiemmin.
Viime talven pakkaskokemukset tosin jäivät lyhyiksi....
Lieneekö joku jälkihehkutoiminto???
Kohtuulämpimänä ei jää palamaan.

Käyntiin lähtee erinomaisesti, ei kalkata, ei savuta.
Aiemmasta rivikutosesta (OM606) huomasi heti, jos oli yksikin hehku pimeänä.
Varsinkin naapurusto huomasi.... :oops:
("Taas se mersumies yrittää lähteä töihin....").

Taivas sininen ekat puoli tuntia ja kalina herätti kaiken elävän ja puolikuolleen lähimmän 500 metrin säteellä :lol:
(Siis herätti ne, jotka eivät tukehtuneet siihen savuun).


Onko tässä OM642:ssa nyt siis joku vika, vai ei?
Vai onko tätä pidettävä viattomana, kun kerran lähtee käyntiin kuin palmun alta?
:help:

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Vesqju
aktiivimeseläinen
Viestit: 2266
Liittynyt: 02.10.2005 17:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

Hehku rikki.. :!:
S 212 350 CDI Avantgarde Sport -11

:boing_boing:

[miitit]011111111111001001110101[/miitit]
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Vesqju kirjoitti:Hehku rikki.. :!:
Menis sitten useampikin, jos aina vaan paremmin lähtee käyntiin :lol:

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Vesqju
aktiivimeseläinen
Viestit: 2266
Liittynyt: 02.10.2005 17:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

Kyl se siit hiipuu, kunhan tulee talavi.. :happy:
S 212 350 CDI Avantgarde Sport -11

:boing_boing:

[miitit]011111111111001001110101[/miitit]
Avatar
kuningatar
Viestit: 1358
Liittynyt: 20.10.2010 9:51
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja kuningatar »

Ari suuntaa sen auton nokan kohti korjaamoa ennen kuin joudutaan poraamaan :shock: :wink: :roll: Muuten voi tulla isokin remontti esim. TURBO :!:
Tinaruusun haltija :)

Miiteissä on tullut käytyä, päivitykset eivät enää toimi :)
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

kuningatar kirjoitti:Ari suuntaa sen auton nokan kohti korjaamoa ennen kuin joudutaan poraamaan :shock: :wink: :roll: Muuten voi tulla isokin remontti esim. TURBO :!:
No varaa aika.
Hetikohta, vai tunnin päästä :D

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Vesqju
aktiivimeseläinen
Viestit: 2266
Liittynyt: 02.10.2005 17:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

Ari66 kirjoitti:
kuningatar kirjoitti:Ari suuntaa sen auton nokan kohti korjaamoa ennen kuin joudutaan poraamaan :shock: :wink: :roll: Muuten voi tulla isokin remontti esim. TURBO :!:
No varaa aika.
Hetikohta, vai tunnin päästä :D
Kuka ajaa? :jook:
S 212 350 CDI Avantgarde Sport -11

:boing_boing:

[miitit]011111111111001001110101[/miitit]
Avatar
kuningatar
Viestit: 1358
Liittynyt: 20.10.2010 9:51
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja kuningatar »

Täällä me tallilla vielä ollaan :wink:
Tinaruusun haltija :)

Miiteissä on tullut käytyä, päivitykset eivät enää toimi :)
Avatar
Tabuli
Viestit: 605
Liittynyt: 19.2.2006 21:05
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Tabuli »

Ari66 kirjoitti:Tänään on taas leikitty Android -tabletin ja BlueTooth-OBD -lukijan kanssa
Mikä OBD-lukija sulla on?
Ostin tuollasen Mini ELM327 bluetooth hilavitkuttimen, mutta saanu sitä keskustelemaan autonkanssa..
MB W639 3.0CDI
Jeep Grand Cherokee 4.7
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

ELM327.. vikakoodeja se ei tosin löydä, tai sitten niitä ei ole.
Nyt en viikkoon tosin ole niitä skannannutkaan, pitää huomenna katsoa onko joku jälki hehkusta vikakoodeissa.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Tabuli
Viestit: 605
Liittynyt: 19.2.2006 21:05
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Tabuli »

Palaako sulla siinä mitä valoja?
Mulla vaan välähtää kaikki ja punanen jää palamaan, eikä tabletti saa siihen yhteyttä..
MB W639 3.0CDI
Jeep Grand Cherokee 4.7
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Tabuli kirjoitti:Palaako sulla siinä mitä valoja?
Joo.. kaikki määritellyt parikymmentä mittaria helähtää toimimaan saman tien.....

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

NYT SE MERSUNRETALE HAJOSI :shout: :supersad:

--------------------------------------
P2138 OBD Trouble Code

1 result found

P2138 - Generic
Type Powertrain - Fuel and Air Metering and Auxiliary Emission Controls - ISO/SAE Controlled

Description
Throttle/Pedal Position Sensor/Switch "D"/"E" Voltage Correlation

--------------------------------------

Mitähän tuokin nyt meinaa :huh:
Kyllä kaasupolkimeen vastaa, ihan turhankin railakkaasti :shock:
Lienee taas semmosia "haamukoodeja" :roll:

Hehkusta vaan ei ole mitään mainintaa, ainakaan näillä mun leluilla vikakoodeja sörkkiessä....
Tuo olikin ainoa vikakoodi, jonka apparatus ylipäätään löysi.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Ari66 kirjoitti:Throttle/Pedal Position Sensor/Switch "D"/"E" Voltage Correlation[/i]
Muistaakseni Torque heitti samaa tuossa omassakin :roll:

BTW. Tänään -19,5ºC ja moottorin lämpö -18ºC. Kaks tuntia roikassa ja +16ºC.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1932
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Ari66 kirjoitti:NYT SE MERSUNRETALE HAJOSI :shout: :supersad:

--------------------------------------
P2138 OBD Trouble Code

1 result found

P2138 - Generic
Type Powertrain - Fuel and Air Metering and Auxiliary Emission Controls - ISO/SAE Controlled

Description
Throttle/Pedal Position Sensor/Switch "D"/"E" Voltage Correlation

--------------------------------------

Mitähän tuokin nyt meinaa :huh:
Kyllä kaasupolkimeen vastaa, ihan turhankin railakkaasti :shock:
Lienee taas semmosia "haamukoodeja" :roll:

Hehkusta vaan ei ole mitään mainintaa, ainakaan näillä mun leluilla vikakoodeja sörkkiessä....
Tuo olikin ainoa vikakoodi, jonka apparatus ylipäätään löysi.
DAS:issa vikakoodi 2138 on alaluokasta riippuen:
Hehkutulppa Sylinteri 6 RIKKI
Hehkutulppa Sylinteri 6 Oikosulku maadoitukseen
Hehkutulppa Sylinteri 6 Virtakatkos
Hehkutulppa Sylinteri 6 Ylikuumenee

Eiköhän tuossa jotain hehkutulppiin viittaavaa ollut, oli vaan vähän kryptisesti esitetty se vikakoodin selitys. :roll:
Avatar
Vesqju
aktiivimeseläinen
Viestit: 2266
Liittynyt: 02.10.2005 17:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

Mäntä halkikutos sylinteristä... :arrow:
S 212 350 CDI Avantgarde Sport -11

:boing_boing:

[miitit]011111111111001001110101[/miitit]
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Kuinkahan monta kaasupolkimen asentopotikkaa vielä vaihdetaan turhaan noiden yleismallin lukijoiden antamien selitysten perusteella.
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Meissenkeri kirjoitti:Kuinkahan monta kaasupolkimen asentopotikkaa vielä vaihdetaan turhaan noiden yleismallin lukijoiden antamien selitysten perusteella.
No en oo vaihtamassa/vaihdattamassa :lol:

Vikakoodeja yleensäkin pitää lukea vähän kieli poskella.
Joihinkin pitää paneutua, useimpiin ei :wink:

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Kutossylkyn hehkuhan se oli mykkänä, ainakin diagnostiikan mukaan.
Eli hyvin arvattu/tiedetty siellä edellä :wink:

Hotari vaihtoi sitten kaikki samalla.
Ja vaihdettiin moottoriölpät, suodatin ja ilmansuodattimet.

21 000 km ajetut suodattimet alla kuvissa.
Ja näillä pitäisi kai huolto-ohjelman mukaan vielä mennä 100 000 km :huh:

Kuva

Kuva


Taidan edelleenkin noudattaa omaa huolto-ohjelmaa ja jättää Stuttgartin ohjelmat sikseen.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
lkosso
Viestit: 27
Liittynyt: 19.10.2010 16:35
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja lkosso »

Huolto-ohjelmiin tarvitaan maalaisjärki mukaan! Itsellä oli autossa juurikin 100tkm ajetut ilmansuodattimet ja olivat tukossa ...nykyään vaihdan jokavuosi...osat halpoja ku ostaa paketit Saksasta ja kerralla muutamaksi vuodeksi. Mutta ihmeen hyvin sietää epäpuhdasta ilmaa???? Onkohan jokin syy siihen miksi juuri 6-sylinterin hehku menee ensin...näin myös minulla. Uskoin silloin Vehon miestä ja vaihdatin vain yhden...nyt ajanut 60 tkm lisää, eikä muut hehkut ole vielä menneet (mittarissa reilu 200tkm). Seuraavat hehkut menee sitten muualle vaihdettavaksi kuin merkkiliikkeeseen.

S211 280CDI A Avantgarde -07
W124 200E autom. -88
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10702
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Meissenkeri kirjoitti:Kuinkahan monta kaasupolkimen asentopotikkaa vielä vaihdetaan turhaan noiden yleismallin lukijoiden antamien selitysten perusteella.
Veljmies löysi omasta Chevystään termostaatin vajaatoiminnan Torquen avulla. Mittari näytti kaiken olevan OK, mutta livedata paljasti moottorin olevan alilämpöinen. Termostaatin vaihtamisen jälkeen isolohko 1.2:nen puski jälleen kabiiniin lämpöä täydellä teholla.

Invenstointi tuommoseen ei ole kallis. Ohjelma muutaman euron, ELM327 parisen kymppiä ja sopiva luuri / tablet.

Mikäli nuo omat museovehkeet edes osittain tukisivat ELM327 palikkaa niin ostaisin itsellenikin.

Ne mittarit... on vaan niin kivoja. :)
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Tänää kun tollasen "tablettimittaritaulun" näki livenä, niin ostohalut paukahti heti tappiin. Onneksi kohta on joulu :lol:
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219, sedan, farmari, coupe, avo”