Vetoakseli naputtaa?
Vetoakseli naputtaa?
eli ilmeisesti vetari menny?
perästä oikealta kuulu kova naputus hiljaa ajettaessa (10-45kmh)
ääni ei juuri kuulu sisään mutta ikkuna auki on ääni melko kova.
vähän aikaa sitten vaihdoin autoon uuden perän johon vaihdoin vanhat vetarit kun w123 vetarit on hieman lyhyemmät. onko kellään tietoa meneekö w123 vetarit w126. onko kukaan saanut rasvoja vaihtamalla ääntä pois. jos ei mene miten sen rasva kupin sais helpoiten irti
perästä oikealta kuulu kova naputus hiljaa ajettaessa (10-45kmh)
ääni ei juuri kuulu sisään mutta ikkuna auki on ääni melko kova.
vähän aikaa sitten vaihdoin autoon uuden perän johon vaihdoin vanhat vetarit kun w123 vetarit on hieman lyhyemmät. onko kellään tietoa meneekö w123 vetarit w126. onko kukaan saanut rasvoja vaihtamalla ääntä pois. jos ei mene miten sen rasva kupin sais helpoiten irti
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Minoon joskus vuosia sitten hakenut apteekista ison huumesruiskun ja tuupannut ruiskullisen vaihteistoöljyä ex emännän sataysikympin niveliin, kun alko pauke kuulua. Edelleen toimii.
Akselin juuresta laitoin ja sisällä ovat pysyneet. Neulanreiän voi myös kliinerillä kuivata ja pikaliimalla varmistaa.
Sama jekku on toiminut myös nariseviin palloniveliin, vaikka väljiä ne jo ovat tai ainakin väljistyvät ehkä nopeamminkin voideltuna.
Akselin juuresta laitoin ja sisällä ovat pysyneet. Neulanreiän voi myös kliinerillä kuivata ja pikaliimalla varmistaa.
Sama jekku on toiminut myös nariseviin palloniveliin, vaikka väljiä ne jo ovat tai ainakin väljistyvät ehkä nopeamminkin voideltuna.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
Re: Vetoakseli naputtaa?
123:sen vetari on 50mm liian lyhytÄshä kirjoitti:eli ilmeisesti vetari menny?
perästä oikealta kuulu kova naputus hiljaa ajettaessa (10-45kmh)
ääni ei juuri kuulu sisään mutta ikkuna auki on ääni melko kova.
vähän aikaa sitten vaihdoin autoon uuden perän johon vaihdoin vanhat vetarit kun w123 vetarit on hieman lyhyemmät. onko kellään tietoa meneekö w123 vetarit w126. onko kukaan saanut rasvoja vaihtamalla ääntä pois. jos ei mene miten sen rasva kupin sais helpoiten irti
jos meinaat että rasvaamalla ääni katoo, niinlaita akselin ja suojakumin vaälistä sitä rasvaa taikka vaihteisto öljyä, mutta epäilen ettei vetari ole äänen tuottaja, ennemmin se olis takapyörän laakeri mikä olis menny rikki
sitä vetoakselin suojakumin kippoo ei saa irti muuten kun väkivalloin, itte ole sen nauhakoneella ajanu kupin sauman kokonaan puhki ja sitten purkanu koko nivelen ja takasi kasannut sen uusilla kipoilla
sitten tarkistuksen jälkeen uuvet kupit ja karvi kiinni
tässä valamiina
huom. suojakumin sankojen ruuvin kannat kannattaa laitta pyörintä suuntaa vastaan (kuvan akseli kuskin puolelle)
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
juu, öljyhän niissä on alunperin ollut, ne vaan ajan kanssa katoo jonnekki vaikka ulospäin ei mitään vuotoa näykkäänEasy Rider kirjoitti:Muistaako Touhottaja jotta oliko näissä vanhuksissa peräti öljymäinen voide nivelissä alkujaankin, eikä mölysulfiittirasva? Jostain niin muistelisin.
Roisto kyllä siinä on kaksi kuppia jotka puristetaan vastakkain kumi tiivisteen kanssa
eipä putoo kuulat, ne tarvii silleen niinku muljauttaa paikalleen
nivelien kolmihaarat kannattaa merkata akselille jos joutuu ottamaan ne irti äänien ja tärinöiden tautta
Voisin luonnehtia kuluneesta vetonivelestä lähtevää ääntä enemmänkin jurinaksi, ainakin mitä itsellä on etuvetoisten kuluneista nivelistä kokemusta.
Oman kokemuksen mukaan on väljä vetari äänekkäimmillään silloin kun heittää vaihteen vapaalle jostain maantienopeuksista tai etuvetoisella pienillä nopeuksilla kaasuttaa pyörät käännettynä.
Mutta joka tapauksessa ja kaiken kaikkiaan kiinnostava aihe neuroottiselle sivuäänien kuulijalle.
Oman kokemuksen mukaan on väljä vetari äänekkäimmillään silloin kun heittää vaihteen vapaalle jostain maantienopeuksista tai etuvetoisella pienillä nopeuksilla kaasuttaa pyörät käännettynä.
Mutta joka tapauksessa ja kaiken kaikkiaan kiinnostava aihe neuroottiselle sivuäänien kuulijalle.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Saattaskohan olla mahdollista, ei kai sentään, ehkäpä kuitenkin mahdollisesti.Äshä kirjoitti:ammattikoululla ovatko voineet jättää jotain löysälle ym..
Näiden pyöränlaakerithan ovat krymppirenkaalla kasatut, kuten perän pinjoni konsaansa, ja sakaramutteri varustettu varmistuslevyllä..?
Krymppiholkki pitäs uusia, tai hätätilassakin ainakin tuurnan päällä vasaroiden edes hitusen oikasta, ennen kasaanlaittoa. Kiristäessä nippuun tulee määrätynsuuruisen kiristysmomenttiarvon toteutua ennen määrätynsuuruisen laakerivälyksen tai -laakerin käyntivastuksen saavuttamista. Mutteri tulee lopuksi - mieluusti uudella sokkalevyllä - kotkata asentoonsa visusti.
Muuton tulee herkästi romua.
Siis vaativahko proseduuri joka vaatii asiansa osaavan asentajan ja mittalaitteita, tai nyrkkipajan, mersunperkaajan kokemusta ja näppituntoa.
Käytännössä ammattikoululla: Asiantuntevan opettajan tulisi vahtia oppilasta koko proseduurin ajan, alusta loppuun ja todeta oikein mitatut arvot, käytetyt osat uusiksi tai kunnollisiksi ja työn lopputulos onnistuneeksi. Samalla pitäs vahtia kahenkymmenen pään laumaa muita tuholaisia omine tihutöineen..
Karkeesti ottaen.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
vetonivelestä lähtevä iänihän on semmoinen kun vasaralla lyötäisiin kerran joka renkaan kierroksella pohjaan
johtuu siitä että alkuperäiset voiteet on kuivaneet ja paakkuuntuneet ja vetonivel takertaa joka kierroksella jolloin vetoaksila liikahtaa pituussuunnassaan sen pari senttiä josta ääni muodostuu
vika korjaantuu Easy Riderin ohjeella
yleensä kyseessä on ulompi nivel
johtuu siitä että alkuperäiset voiteet on kuivaneet ja paakkuuntuneet ja vetonivel takertaa joka kierroksella jolloin vetoaksila liikahtaa pituussuunnassaan sen pari senttiä josta ääni muodostuu
vika korjaantuu Easy Riderin ohjeella
yleensä kyseessä on ulompi nivel