Dieselin kulutuskokemuksia?
Dieselin kulutuskokemuksia?
Tässä auton uusintaa suunnitellessa ajattelin vähän udella että millaisia kokemuksia ihmisillä on tuon uuden E-sarjan automaatti farkun dieselin kulutuksesta? Kuulin tässä että 270:inen kone on itseasiassa vähäruokaisempi kuin 220, koska sen ei tarvitse vääntää niin paljon "täysillä".
Valmistajan antamat tiedot ovat (maantie/yhdistetty/kaupunki):
E220 A farkulle l/100km 5.6/7.1/9.6
E270 A farkulle l/100km 6.4/8.1/11
Onko jollakulla kokemuksia suuntaan tai toiseen?
-Fantsu, haluaa pihdata polttoaineessa, ei auton hinnassa.
Pikamuokkaus tehty: automaattiautot utelussa.
Valmistajan antamat tiedot ovat (maantie/yhdistetty/kaupunki):
E220 A farkulle l/100km 5.6/7.1/9.6
E270 A farkulle l/100km 6.4/8.1/11
Onko jollakulla kokemuksia suuntaan tai toiseen?
-Fantsu, haluaa pihdata polttoaineessa, ei auton hinnassa.
Pikamuokkaus tehty: automaattiautot utelussa.
En ole kulutuksia vielä tarkistellut tankatuista litroista vs. kilometreistä, mutta joko kulutusmittari on ihan seko tai sitten joku lotraa löpöä miten huvittaa. Eilen Kuopio-Jyväskylä mittarin mukaan 7.1l/100 ja palatessa 5.9... pikkasen kummastelin - jopa ääneen. Sama kuorma mennen tullen ja samat rajoitukset. Muutenkin olen tässä kummastellut kulutusta kun kärryn kanssa ajellessa menee tietämyskoneen mukaan 8.7-8.9!!! Bensagolffikaan (1.6) ei sama kärry perässä vienyt tuon vertaa.
mulla oli Hgissä taksiajossa 1,5 vuotta 211 koppanen farkku 220 D koneella, litrat pa. laskuista / km ja keskikulutus koko ajalta oli aika tasan 8 l/100 km
rengaskoko oli vakio 225
rengaskoko oli vakio 225
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 30.9.2005 22:39
- Paikkakunta: Oulandia
No tämän sarjan kokemusta on jo pakko uskoa ihan tarkistamatta mistään.pekkovee kirjoitti:mulla oli Hgissä taksiajossa 1,5 vuotta 211 koppanen farkku 220 D koneella, litrat pa. laskuista / km ja keskikulutus koko ajalta oli aika tasan 8 l/100 km
rengaskoko oli vakio 225
Kun nykyinen bensarellu (1.8 litrainen) syö talvella 10 ja kesällä 8 litraa yhdistetyssä kaupunki-ja-lähitienoo - ajossa. Syytän tästä emännän tapaa ajaa liian pienellä vaihteella, siksipä on automaatti hakusessa. Jos taksilla Helsinkiä kesät talvet ympäri rullatessa saa menemään vain 8l/100km niin on pakko todeta että auto lähti vaihtoon eikä häiritse yhtään.
Kiitokset myös kaikille maantieajokokemuksiaan "lahjoittaneille". Hyvä kun saa käyttöön näitä viisaampien kokemuksia.
-Fantsu-
"Jos ajan Volvolla, olen vastuuni tunteva perheenisä.
Jos ajan Mersulla, olen ällöttävä ökyjuppi."
Jos ajan Mersulla, olen ällöttävä ökyjuppi."
Kulutus tuningboxin jälkeen
Vaikka tässä onkin vuoden takaisia kokemuksia, niin kulutus kuitenkin kiinnostaa ihmisiä joka päivä enemmän
Minulla on tuollainen E 270 CDI T A 2003 mallia. Ostin sen 100 tkm ajettuna. Keskikulutus oli mittarin mukaan 7,2 l ja mittausmatka 5000km. Ostin siihen netin kautta Saksasta 128€ hintaisen tuningboxin ja seuraavan 5000km:n keskikulutus oli 6,2l.
Tuolla laitteella on aivan selkeä vaikutus kulutukseen, vaikka sitä kuinka mittaisi. Matka-ajossa sillä pääsee n. 5,5l, kun vanhalla pääsi 6,2l.
Hankkikaa ihmeessä moinen laite (en ole tuningboxien myyjä tai välittäjä).
Aennuskin oli tosi helppo tehdä itse.
Heppoja siihen piti tulla 210hv ja vääntöä 480Nm, niitä en ole mittannut, mutta kiihtyvyys parani selvästi.
Minulla on tuollainen E 270 CDI T A 2003 mallia. Ostin sen 100 tkm ajettuna. Keskikulutus oli mittarin mukaan 7,2 l ja mittausmatka 5000km. Ostin siihen netin kautta Saksasta 128€ hintaisen tuningboxin ja seuraavan 5000km:n keskikulutus oli 6,2l.
Tuolla laitteella on aivan selkeä vaikutus kulutukseen, vaikka sitä kuinka mittaisi. Matka-ajossa sillä pääsee n. 5,5l, kun vanhalla pääsi 6,2l.
Hankkikaa ihmeessä moinen laite (en ole tuningboxien myyjä tai välittäjä).
Aennuskin oli tosi helppo tehdä itse.
Heppoja siihen piti tulla 210hv ja vääntöä 480Nm, niitä en ole mittannut, mutta kiihtyvyys parani selvästi.
kulutus
Olen pitänyt tarkan kirjanpidon E 220 cdi:n (2003) kulutuksesta uudesta lähtien.
Nyt on 120 tkm takana ja laskennallinen keskikulutus on 6,2 l/100 km. Ajotietokoneen mukaan pienin lukema on tankkausväleittäin 5,1 ja suurin 7,2. Ajotietokoneen ilmoittamien lukemien keskiarvo on 6,15 l/100km.
Nyt on 120 tkm takana ja laskennallinen keskikulutus on 6,2 l/100 km. Ajotietokoneen mukaan pienin lukema on tankkausväleittäin 5,1 ja suurin 7,2. Ajotietokoneen ilmoittamien lukemien keskiarvo on 6,15 l/100km.
Suosittelen kyllä tuota boxia. Itse ostin ebayn kautta täältä www.autotechnik-saretz.de tuon eco-tuning version.
Tuntuu siltä, että suuri kansa ei oikein usko noihin juttuihin ja suotta poltetaan uusiutumattomia luonnonvaroja. Toki ilman autoa olisi vielä parempi...
Tuntuu siltä, että suuri kansa ei oikein usko noihin juttuihin ja suotta poltetaan uusiutumattomia luonnonvaroja. Toki ilman autoa olisi vielä parempi...
Re: Kulutus tuningboxin jälkeen
No jooZoorni kirjoitti:Vaikka tässä onkin vuoden takaisia kokemuksia, niin kulutus kuitenkin kiinnostaa ihmisiä joka päivä enemmän
Minulla on tuollainen E 270 CDI T A 2003 mallia. Ostin sen 100 tkm ajettuna. Keskikulutus oli mittarin mukaan 7,2 l ja mittausmatka 5000km. Ostin siihen netin kautta Saksasta 128€ hintaisen tuningboxin ja seuraavan 5000km:n keskikulutus oli 6,2l.
Tuolla laitteella on aivan selkeä vaikutus kulutukseen, vaikka sitä kuinka mittaisi. Matka-ajossa sillä pääsee n. 5,5l, kun vanhalla pääsi 6,2l.
Hankkikaa ihmeessä moinen laite (en ole tuningboxien myyjä tai välittäjä).
Aennuskin oli tosi helppo tehdä itse.
Heppoja siihen piti tulla 210hv ja vääntöä 480Nm, niitä en ole mittannut, mutta kiihtyvyys parani selvästi.
Tulikin herättyä tänään jo aikaisin ja nyt alkaisikin olla sellaiset fiilikset, että taidanpas kirjoitella vähän pidemmän jutun.
Käykää rauhassa ensi jääkaapilla.
No ensinnäkin, minä nyt en varsinaisesti ole kyllä näitten "purkkapoksien" vihaaja, vaikka näköjään aina kirjoittelenkin niistä melkoisen negatiiviseen sävyyn.
Niin nytkin.
Säästän varsinaisen haukkumisen tuonne "loppunousuun".
Olen ainakin yrittänyt kovasti miettiä tätä kulutuksen pienenmistä ihan toimintaperiaatteen kannalta ja nykyisin olenkin sitä mieltä, että kyllä se voikin olla mahdollista.
Kukaan, tai missään sitä ei kyllä ole (suomeksi) selitetty.
Itse kuvittelisin, että seuraavilla edellytyksillä se voisi jopa olla mahdollistakin.
Moottorinohjausjärjestelmähän laskee jokaiselle työtahdille oikean, tai oikeastaan kaasupolkimella pyydetyn ruiskutusmäärän aina erikseen, vieläpä siten, että se määrä on eri jokaiselle suuttimellekkin, tällä pyritään korjaamaan suuttimien eroja, sekä tasaamaan käyntiä, sekä rasitusta.
Railpaine liikkuu käytännössä välillä 350-1600bar.
Oikea ruiskutusmäärä muodostuu kulloisenkin paineen ja käytettävän ruiskutusajan funktiona.
Siis siten, että jos paine on vielä pieni, niin saavuttaakseen halutun (pyydetyn) ruiskutusmäärän, täytyy järjestelmän pidentää ruiskutusaikaa.
Sitä mukaa, kun kierrokset ja paine nousee, saavutetaan haluttu ruiskutusmäärä yhä lyhyemmällä ruiskutusajalla.
Tilanne siis "elää" koko ajan.
Tämä sopii myös hyvin moottorin toimintaperiaatteeseen.
Pienillä kierroksillahan ruiskutusikkunassa onkin leveyttä.
Suurilla kierroksilla lyhyt ruiskutusaika onkin sitten jo vaatimus.
No, miten tämä vaikuttaa sitten kulutukseen ?
Nähdäkseni kahdella tapaa.
Ensiksikin, korkeapainepumppu ottaa useita hevosvoimia tehoa toimiakseen.
Yleisesti käytetyillä matka-ajokierroksilla (1500-2500rpm) ja "pienillä" kaasupolkimen asennoilla näyttäisi railpaine olevan kuiteskin aika korkea, jotain 800-1000bar luokkaa.
Tähän, käytettävän paineen suuruuteen vaikuttaa varmaan määräävänä tekijänä kulloinkin voimassa olevien saastenormien täyttövaatimus.
Siis päästöt on täytynyt saada riittävän pieneksi.
Paineen määrän on siis määrännyt jokin muu tekijä, kun varsinaisesti moottorin "toimintavaatimus".
Railpaineessa on siis varaa pienentää, joka heti antaa "hyvää" moottorin toimintavastuksissa.
Toiseksi, niinkuin jo ylempänä todistelinkin, niin alentunut railpaine pidentää ruiskutusaikaa.
Mielestäni tästäkään ei ole mitään haittaa, kunhan pysytään riittävän pienillä kierroksilla.
Päinvastoin, pidemmän ruiskutusajan mukanaan tuoman, sanoisinko rauhallisemman ja pitempiaikaisen paineennousun sylinterissä etuina voisi olla vaikkapa, pienempi moottorin rasituminen, sekä parantunut moottorin vääntömomentti.
Edelleenkin tääsä täytyy muistaa se, että ruiskutusajankin pituudessa on jatkuvasti ainaskin parinkymmenen prosentin "justeeraamisvara" vakioon nähden, johtuen niistä saastenormeista, ei moottorin toimintavaatimuksista, tai edes parhaan toiminnan edellytyksistä.
Suhteellisesti parantunut vääntömomentti antaa heti hyvää silläkeinon, että kaasupoljinta voidaan nostaa ja kuitenkin saavutetaan "entinen" nopeus, tai suorituskyky.
Näillä edellytyksillä siis olisin valmis uskomaan polttoaineen säästymiseen.
Jos tällainen selitys olisi luettavissa jonkun boxinvalmistajan, tai lastuttajan sivuilta, olisin myös valmis uskomaan heidänkin juttuunsa, muuten en.
Luulenpa vaan että kaikki "ekolastuttajat" on puppua.
Se herra taas, joka asian tietää, ei siitä numeroa tee, tekeepähän vaan muutoksen ohjelmaan, jos asiakas siitä mainitsee ja sillä siisti.
Sitten se loppunousu.
Tämä aiheuttaa ahdistusta lisäboxien omistajille, kehotan lopettamaan lukuhommat tähän.
Siis on aivan selvää, että jos polttoainetaloutta halutaan oikeasti parantaa, niin siihen on periaatteessa kaksi tietä.
Ensiksikin muutokset ajotavassa.
Jo asian tiedostaminen auttaa siinä.
Toiseksi muutokset tekniikassa.
Niitä voi olla uudet osat, tai koko järjestelmän toiminnan parantaminen.
Nämä lisävastukset huijaa syöttöä suuremmaksi, eivätkä tee muuta.
Siis, jos syöttöä vaan lisätään, niin miten ihmeessä kulutus voi laskea ?
Kulutus laskee vaan, jos entinen "vakiojärjestelmä" saadaan toimimaan paremmalla hyötysuhteella, eli entinen suorituskyky pienemmällä ruiskutusannoksella, tai pienemmällä, moottorin sisäisellä vastuksella.
Minä en usko mitenkään, että ehjään, toimivaan järjestelmään lisätty, sinne kuulumaton vastus, joka huijaa ohjelman toimimaan väärin, parantaisi moottorin hyötysuhdetta.
Siis se vastus huijaa polttoaineen syöttöä.
Toimiakseen oikein, ohjelmalle täytyy kertoa oikea syöttömäärä.
Monta muutakin asiaa, kun varsinainen tehonmuodostus määräytyy sen (oikean) syöttömäärän mukaan.
Miten ihmeessä lisäboxin valmistaja voi saada oikeasti aikaan yhdellä vastuksella sellaisen "toiminnan parantumisen" moottorissa aikaan, johon itse moottorin valmistaja ei ole alkuperäisessä ohjelmassaan pystynyt ?
Se, että kulutus boxeilla todellakin näyttää heti tippuvan, ei todellakaan ole mikään uutinen.
Sehän kuuluukin ihan "asiaan", kun ne huijaa sitä syöttöä.
Ajeltaessa suunnilleen entistä vauhtia, niin moottorinohjausjärjestelmä todellakin näkee sen syötön huijattua määrää pienempänä, eli ei todellisena.
Siinä se "salaisuus".
Elkää hyvät ihmiset laitelko niitä boxeja autoihinne.
Se moottorinohjausjärjestelmä ei toimi enää sen jälkeen oikein, miltään osin.
Siis, tällä ei todellakaan ole mitään tekemistä sen kanssa, että kestääkö moottori, tai lisääntyykö se teho, ja varsinkaan sen suhteen, että "toimiiko" se boxi, eli se yksi vastus, höh.
No, jos kuitenkin tunnette vastustamatonta halua siihen boxin laittoon, niin valitkaa siten edes sellainen, jota ei kytketä sinne railapaineanturin johtoihin.
Vaikka minä mielelläni suosittelisin erästä herraa, niin kuitenkin kirjoitan näin:
Jos haluatte pikkuisen tehonlisää sinne autoonne, niin käykää lastuttamassa se, ihan sama, missä, mikä tahansa "tunnettu" lastu on varmasti parempi, kun mikä tahansa "boxi", niin se vaan on, olipa se vaikka minkä tahansa raapuksen raketin valmistajan tekele, piste ja loppu.
Olipas siinä hyvin perusteellinen selvitys diesel-moottorin ruiskujärjestelmän toimintaperiaatteista. Mersutohtorilla on hyvin teoria hallinnassa.
Minä olin mainoksen uhri ja päätin kokeilla moista vempelettä, kun ajttelin, että tuon hintaisen voi sitten heittää vaikkapa roskakoriin.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että kokeilujeni perusteella auton kiihtyvyys parani= samasta kohdasta lähtiessäni kaasupohjassa oli perusversion nopeus 100km/h. Tuning-boxin asennuksen jälkeen oli nopeus samassa kohdassa 110 km/h. Toistin molemmat testit muutaman kerran ja 45 minuutin sisällä molemmat osiot, jotta keli- ja ympäristöolosuhteet pysyisivät mahdollisimman vakiona.
Tästä asiastahan yllä oleva kirjoituskin on samaa mieltä => jos syöttöä lisätään, niin vääntö ja tehot kasvavat.
Kulutustestini perustuvat auton ajotietokoneen näyttöön ja siinä mielessä Mersutohtorin väite saattaa pitää paikkansa, että tieto ei enää ole oikea... Tosin minä en tiedä, että millä tavalla kyseinen lukema Mersussa mitataan. En kyllä usko, että ainakaan yksittäisten syöttötapahtumien mukaan.
Faktaa: Kyseinen kulutuslukema näytti 7,2 l/100km edelliset 5000km ennen tuning-boxia. Nyt se näyttää 6,2 ja "uusilla asetuksilla" on ajettu 7500km. Ajoin 1100km ja ajotietokone osoitti, että pääsee vielä 200km. En tiedä kuinka iso tankki autossani on.
Olen myös usein ihmetellyt, että miksi uusien vuosimallien ilmaantuessa, niihin tulee 10-15hv enemmän, kuin edellisen vuoden versiossa. Moottoritekniikkahan vaikuttaa hyvin samanlaiselta. Se kuitenkin varmasti saa ihmiset miettimään uuden auton ostoa.
Seuraavaksi minun täytyy todentaa auton todellinen kulutus. Pitää vain pitää riittävää kirjanpitoa seuraavat muutama tuhat kilometriä.
Mielestäni ei ole missään (en ole löytänyt) osoitettu selvästi, ettei kannata asentaa tuning-boxia tai että se kannattaisi asentaa...
Jos haluaa kiihtyvyyttä lisää, niin se kannattaa asentaa omien testieni perusteella. Testissä oli varmasti virheitä, mutta ero oli niin selvä, ettei ollut tarvetta jatkaa niitä.
Palaan asiaan, kun saan oikean kulutuksen selville
Minä olin mainoksen uhri ja päätin kokeilla moista vempelettä, kun ajttelin, että tuon hintaisen voi sitten heittää vaikkapa roskakoriin.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että kokeilujeni perusteella auton kiihtyvyys parani= samasta kohdasta lähtiessäni kaasupohjassa oli perusversion nopeus 100km/h. Tuning-boxin asennuksen jälkeen oli nopeus samassa kohdassa 110 km/h. Toistin molemmat testit muutaman kerran ja 45 minuutin sisällä molemmat osiot, jotta keli- ja ympäristöolosuhteet pysyisivät mahdollisimman vakiona.
Tästä asiastahan yllä oleva kirjoituskin on samaa mieltä => jos syöttöä lisätään, niin vääntö ja tehot kasvavat.
Kulutustestini perustuvat auton ajotietokoneen näyttöön ja siinä mielessä Mersutohtorin väite saattaa pitää paikkansa, että tieto ei enää ole oikea... Tosin minä en tiedä, että millä tavalla kyseinen lukema Mersussa mitataan. En kyllä usko, että ainakaan yksittäisten syöttötapahtumien mukaan.
Faktaa: Kyseinen kulutuslukema näytti 7,2 l/100km edelliset 5000km ennen tuning-boxia. Nyt se näyttää 6,2 ja "uusilla asetuksilla" on ajettu 7500km. Ajoin 1100km ja ajotietokone osoitti, että pääsee vielä 200km. En tiedä kuinka iso tankki autossani on.
Olen myös usein ihmetellyt, että miksi uusien vuosimallien ilmaantuessa, niihin tulee 10-15hv enemmän, kuin edellisen vuoden versiossa. Moottoritekniikkahan vaikuttaa hyvin samanlaiselta. Se kuitenkin varmasti saa ihmiset miettimään uuden auton ostoa.
Seuraavaksi minun täytyy todentaa auton todellinen kulutus. Pitää vain pitää riittävää kirjanpitoa seuraavat muutama tuhat kilometriä.
Mielestäni ei ole missään (en ole löytänyt) osoitettu selvästi, ettei kannata asentaa tuning-boxia tai että se kannattaisi asentaa...
Jos haluaa kiihtyvyyttä lisää, niin se kannattaa asentaa omien testieni perusteella. Testissä oli varmasti virheitä, mutta ero oli niin selvä, ettei ollut tarvetta jatkaa niitä.
Palaan asiaan, kun saan oikean kulutuksen selville
Käsittääkseni elektroniikan luvatulla aikakaudella, kulutus mitataan ruiskutusajan ja polttoaineen paineen funktiona? Suuttimen koko on tietysti ohjelmoitu sinne ajotietokoneeseen valmiiksi, näistä se sitten laskee tuon kulutuksen, mielestäni juurikin yksittäisestä ruiskauksesta... Sitte näyttötapoja on erilaisia, hetkellisiä ja keskikulutusta, mersuissa ilmeisesti jälkimmäinen?Zoorni kirjoitti: Kulutustestini perustuvat auton ajotietokoneen näyttöön ja siinä mielessä Mersutohtorin väite saattaa pitää paikkansa, että tieto ei enää ole oikea... Tosin minä en tiedä, että millä tavalla kyseinen lukema Mersussa mitataan. En kyllä usko, että ainakaan yksittäisten syöttötapahtumien mukaan.
Tuo heitto juurikin johtunee siitä, että ajotietokone luulee ruiskuttavansa vähemmän tuota ainetta, kuin mitä todellisuudessa boksin takia ruiskutetaan. Kulutusmittariin ei pidä enää luottaa (eikä kyllä alkujaankaan ), vaan litrat/ajomäärä perusteella saadaan ainut tarkka lukema...Zoorni kirjoitti: Faktaa: Kyseinen kulutuslukema näytti 7,2 l/100km edelliset 5000km ennen tuning-boxia. Nyt se näyttää 6,2 ja "uusilla asetuksilla" on ajettu 7500km. Ajoin 1100km ja ajotietokone osoitti, että pääsee vielä 200km. En tiedä kuinka iso tankki autossani on.
Olen myös usein ihmetellyt, että miksi uusien vuosimallien ilmaantuessa, niihin tulee 10-15hv enemmän, kuin edellisen vuoden versiossa. Moottoritekniikkahan vaikuttaa hyvin samanlaiselta. Se kuitenkin varmasti saa ihmiset miettimään uuden auton ostoa.
Seuraavaksi minun täytyy todentaa auton todellinen kulutus. Pitää vain pitää riittävää kirjanpitoa seuraavat muutama tuhat kilometriä.
....
Palaan asiaan, kun saan oikean kulutuksen selville
Toki, helposti tuollainen voimanlisäys saadaan, tekniikkaa ehditään parantelemaan nelisen vuotta, siinä kehittyy jo kummasti hyötysuhde. Ja turboautoissahan tuo tehonnoston on helppoa, kuten lastuttajatkin tietävät...
Mutta ei muuta kuin kirjanpitoa pitämään, www.tankkaus.com auttaa...
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Re: Kulutus tuningboxin jälkeen
Anteeksi? Tuosta voisi käsittää niin että kun ostit auton niin sen keskikulutus oli edellisen omistajan ajoilta 7.2? Jos näin, niin eihän sitä voi mitenkään verrata toisen kuljettajan ajoihin.Zoorni kirjoitti:Vaikka tässä onkin vuoden takaisia kokemuksia, niin kulutus kuitenkin kiinnostaa ihmisiä joka päivä enemmän
Minulla on tuollainen E 270 CDI T A 2003 mallia. Ostin sen 100 tkm ajettuna. Keskikulutus oli mittarin mukaan 7,2 l ja mittausmatka 5000km. Ostin siihen netin kautta Saksasta 128€ hintaisen tuningboxin ja seuraavan 5000km:n keskikulutus oli 6,2l.
Ja tokihan nuo viripoksit lisää tehoja, kulutusta ne ei laske.
W203 C220CDi A + Britti-Bemari.
Kyllä se 7,2 oli minun omaa ajoani.
Olen samaa mieltä kokeilujeni perusteella tehon noususta, koska ainakin kiihtyvyys paranee (vai olisiko vääntö pelkästään?).
Kulutuksesta en tällä hetkellä uskalla sanoa, että laskeeko, pysyykö samassa vai peräti nousee. Mutta kyllä minulla pian on siitäkin "maataloustietoa".
Kyllä kai niitä jotkut asiantuntijatkit ovat testanneet, vaan ei ole osunut kohdalle testituloksia.
Olen samaa mieltä kokeilujeni perusteella tehon noususta, koska ainakin kiihtyvyys paranee (vai olisiko vääntö pelkästään?).
Kulutuksesta en tällä hetkellä uskalla sanoa, että laskeeko, pysyykö samassa vai peräti nousee. Mutta kyllä minulla pian on siitäkin "maataloustietoa".
Kyllä kai niitä jotkut asiantuntijatkit ovat testanneet, vaan ei ole osunut kohdalle testituloksia.