OM642 apuja kaivataan
-
- Viestit: 145
- Liittynyt: 21.8.2016 12:29
En tiedä, mutta:
Äkkiä päätellen, jos sulla siellä nyt on koko rivi pois ruodusta, ja merkit ei oo ollu vastakkain, vaan samaan suuntaan, niin se on väärin.
Luulis, että kohdistetaan toisiinsa.
Vaan joku tietävä tän varmaan ratkaisee.
Äkkiä päätellen, jos sulla siellä nyt on koko rivi pois ruodusta, ja merkit ei oo ollu vastakkain, vaan samaan suuntaan, niin se on väärin.
Luulis, että kohdistetaan toisiinsa.
Vaan joku tietävä tän varmaan ratkaisee.
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
-
- Viestit: 145
- Liittynyt: 21.8.2016 12:29
Uusi yritys. Siis äskeisen kirjoitin kiireessä kännykällä joten tarkempi selostus.
Vänkärin puolella tuo pakopuolen nokka, eli se joka ei pidä ketjua.
Merkki hampaassa, ei siis hampaiden välissä. Ja merkki lohkon kanssa tasan.
VAI
Kuskin puolella eli ratas jossa ON ketju ja sen hammas missä merkki menee tuon toiseen rattaan merkin kanssa yhteen. Siis kahden hampaan väliin.
Voisikos joku kertoa miten nuo merkit pitää mennä. Nyt vahva epäilys että tonen puoli on 180 astetta pielessä jolloin löpö lentää suoraan pakoaukosta pihalle... Onneksi on se 180 astetta sillä silloinhan venttiilit on kiinni aina kun mäntä on ylhäällä...
Vänkärin puolella tuo pakopuolen nokka, eli se joka ei pidä ketjua.
Merkki hampaassa, ei siis hampaiden välissä. Ja merkki lohkon kanssa tasan.
VAI
Kuskin puolella eli ratas jossa ON ketju ja sen hammas missä merkki menee tuon toiseen rattaan merkin kanssa yhteen. Siis kahden hampaan väliin.
Voisikos joku kertoa miten nuo merkit pitää mennä. Nyt vahva epäilys että tonen puoli on 180 astetta pielessä jolloin löpö lentää suoraan pakoaukosta pihalle... Onneksi on se 180 astetta sillä silloinhan venttiilit on kiinni aina kun mäntä on ylhäällä...
-
- Viestit: 145
- Liittynyt: 21.8.2016 12:29
Näin on. Hankalaahan tuossa on se että kaikissa rattaissa on merkit 180 asteen välein. Toinen merkki on hampaassa ja toinen hampaiden välissä. Jos merkit on kohdakkain niin mahdollisuus on että on oikein tai juuri se 180 astetta pielessä...pekkovee kirjoitti:En tiedä, mutta:
Äkkiä päätellen, jos sulla siellä nyt on koko rivi pois ruodusta, ja merkit ei oo ollu vastakkain, vaan samaan suuntaan, niin se on väärin.
Luulis, että kohdistetaan toisiinsa.
Vaan joku tietävä tän varmaan ratkaisee.
-
- Viestit: 145
- Liittynyt: 21.8.2016 12:29
Siis merkit vastakkain. OK. Nyt tuossa toisessa (vänkärin) on merkit vastakkain ja toinen merkki kannen kanssa. Siinä on kaksi merkkiä ja jos noita pyöräyttää 180 astetta, tilanne on sama eli merkit vastakkain.dealer kirjoitti:Ketjua vaihtaessa ei ole mitenkään mahdollista saada nokkia 180 astetta pieleen. Nokkien keskinäinen ajoitus pysyy eli merkit kohdakkain, lopuksi pitää vaan tarkistaa että niistä 180 astetta oleva merkki on kannen tasalla.
Tuossa on todennäköisesti käynyt niin, että kun ketjua on uitettu paikalleen, tuo toinen haara on pyörähtänyt jossain kohdin sen 180 astetta. Tuolloin toinen haara pelaa oikein (kone käy) ja toinen justiin väärin eli pako auki silloin kun pitäisi imu olla ja toisin päin.
Onko kellään hyvää kuvaa tuosta? Nyt olen ihan pihalla kuinka noi pitäisi olla.
-
- Viestit: 145
- Liittynyt: 21.8.2016 12:29
Ei ole. Ongelmaahan ei ole jos se on se 180 astetta. Silloin vain väärä venttiili on auki väärään aikaan. Huomattavasti suurempi vahinko olisi jos jako olisi 90 astetta pielessä. Silloin mäntä on ylhäällä kun venttiili auki.dealer kirjoitti:Kyllä sitten olisi ollut aivan päässilimäänen asentaja jos tosiaan olisi onnistunut niin pahoin jaon sekoittamaan ... mutta taitaisi olla moottorikin jo vainaa tuolla jaolla
Asentajan ammattitaitoon en voi ottaa kantaa mutta toisaalta toimimaanhan tämä pitää saada.
Jos katsoo tuota kuvaa
https://www.dropbox.com/s/e7k3qm1iaecg4 ... 6.jpg?dl=0
niin siinähän on merkit rattaan molemmissa reunoissa. Eli tuo jako voi kääntyä 180 astetta. Jos katsotaan kampiakselia ja sen merkkiä, miten rattaiden pitäisi olla jotta jako on oikein. Pitääkö se ulommainen rataskehä ja sen hammas olla lohko tasolla vai se hampaiden välimerkki olla tasan.
-
- Viestit: 145
- Liittynyt: 21.8.2016 12:29
Edelleen en ota tuohon kantaa mutta Autodatan korjaamo-ohjeen mukaan tuo on tehty ja tuohon päädytty.juissi.2 kirjoitti:Ammattitaito kohillaan,,,,,,???????
Siinä täytyy olla virhe joten nyt haetaan sitä oikeaa ohjetta.
Voitte uskoa että ei tämä minunkaan toivetilanne ole. Auto on kohta 3 viikkoa ollut pajalla palasina ja olisi ihan kiva ajellakkin. Yritän vain jouduttaa asiaa ja itse nyt hakea vikaa että saisin sen joskus tuolta ulos.
Edelleen, merkit vastakkain mutta kuinka.
Viimeksi muokannut Valkoinenkuolema, 05.10.2016 19:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Muttamutta.
Onko nokkien rattaat olleet irti toisistaan, eihän niiden keskinäinen ajoitus muutu ilman että ovat irti ?
Siis keskinäinen.
Onko nokkien rattaat olleet irti toisistaan, eihän niiden keskinäinen ajoitus muutu ilman että ovat irti ?
Siis keskinäinen.
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
-
- Viestit: 145
- Liittynyt: 21.8.2016 12:29
Ei. Niiden keskinäinen on kunnossa. Merkit on kohdikkain.pekkovee kirjoitti:Muttamutta.
Onko nokkien rattaat olleet irti toisistaan, eihän niiden keskinäinen ajoitus muutu ilman että ovat irti ?
Siis keskinäinen.
Haarat ilmeisesti keskenään eri.
Tuota ei viitsisi kokeilla vaan olisi kiva tietää miten tuon tarkistaa ennen kuin menee yrittämään käynnistystä.
Kun foorumin kuvia katselee noista rattaista, kuva näyttää aina yhtä ratasta ja sen yhtä merkkiä. En todellakaan tiedä nyt mitkä merkit pitää olla minkäkin kanssa kohdikkain. Yhden haaran rattaat ovat kohdikkain kyllä. Haarojen vaiheistus ilmeisesti ei. Tai näin ainakin nyt kuvitellaan.
Veikkaan että tuossa on käynyt niin että kun tuota ketjua on uitettu paikalleen on tuo kuskin puoleinen venttiilikoppa ollut kiinni. Tuolloin ketju pyörittää siellä ratasta. Toinen eli apparin puoli on jäänyt jossain kohdin pyörähtämättä ja tilanne on tämä. Ei todellakaan ole toivottu tilanne. Tämän kanssa on jo nyt ollut enemmän murheita kun tuon vag vehkeen kanssa koskaan joten rupeaa olemaan aika loppu tähän paskaan.
Juu, ei käyntiin, se on selvä.
Vedetäänkö tuommoiseen uusi ketju vanhan avulla, irrottamatta rattaita ?
Onko mahdollista, että tässä nyt on vedetty uusi, niin että tämän ongelmapuolen ratas on ollut irti ?
Silloin kai, teoriassa olis mahdollista (???) pyöräyttää ongelmapuolen yläkertaa se puoli kierrosta ilman että toimiva puoli ja alakerta pyörii, ja päästä oikeeaan rytmiin ...
Edelleen korostan etten omaa mokomasta moottorityypistä mitään kokemusta.
Kunhan pähkäilen.
Vedetäänkö tuommoiseen uusi ketju vanhan avulla, irrottamatta rattaita ?
Onko mahdollista, että tässä nyt on vedetty uusi, niin että tämän ongelmapuolen ratas on ollut irti ?
Silloin kai, teoriassa olis mahdollista (???) pyöräyttää ongelmapuolen yläkertaa se puoli kierrosta ilman että toimiva puoli ja alakerta pyörii, ja päästä oikeeaan rytmiin ...
Edelleen korostan etten omaa mokomasta moottorityypistä mitään kokemusta.
Kunhan pähkäilen.
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
-
- Viestit: 145
- Liittynyt: 21.8.2016 12:29
Näin ymmärsin tehdyn. Vanhan ketjun avulla uusi paikalleen. Rattaita ei ole irroiteltu mutta teoriassahan alakerta ja toinen haara pyörii nätisti samaan tahtiin mutta tuo toinen haara mistä ketjua syötetään, jää jossain välissä pyörimättä.pekkovee kirjoitti:Juu, ei käyntiin, se on selvä.
Vedetäänkö tuommoiseen uusi ketju vanhan avulla, irrottamatta rattaita ?
Onko mahdollista, että tässä nyt on vedetty uusi, niin että tämän ongelmapuolen ratas on ollut irti ?
Silloin kai, teoriassa olis mahdollista (???) pyöräyttää ongelmapuolen yläkertaa se puoli kierrosta ilman että toimiva puoli ja alakerta pyörii, ja päästä oikeeaan rytmiin ...
Edelleen korostan etten omaa mokomasta moottorityypistä mitään kokemusta.
Kunhan pähkäilen.
Juuri näin. Tuota ketju uudestaan poikki ja pyörittäen tuota yläkertaa puoli kierrosta. Ongelma on että on vahva epäilys kumpi haara on se toimiva mutta 100% varmuutta ei voi oikein saada. Joten ei uskalla vain pyöräyttää toista puolta ja toivoa parasta. Pitäisi tietää miten nuo rattaat tulisi olla, kun alamerkki on 0 niin miten päin yläpään merkit tulee olla.
Terve,
Tämmöisen kuvan löysin WIS:stä:
Sanotaan, että merkkien 3 pitäisi olla kannen tasalla ja osoittaa vasemmalle päin, kun kone on 1:n YKK:ssa.
Ne osoittavat sulla molemmat samaan suuntaan, eli sen puolesta pitäisi olla kunnossa. Konetta vaan pitäisi pyöräyttää kierros, että tulisi ykkösen YKK kohdalleen ja merkit osoittaisivat vasemmalle.
t.
Risto
Tämmöisen kuvan löysin WIS:stä:
Sanotaan, että merkkien 3 pitäisi olla kannen tasalla ja osoittaa vasemmalle päin, kun kone on 1:n YKK:ssa.
Ne osoittavat sulla molemmat samaan suuntaan, eli sen puolesta pitäisi olla kunnossa. Konetta vaan pitäisi pyöräyttää kierros, että tulisi ykkösen YKK kohdalleen ja merkit osoittaisivat vasemmalle.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
-
- Viestit: 145
- Liittynyt: 21.8.2016 12:29
Kiitos paljon! Tuolla päästään eteenpäin.Roisto kirjoitti:Terve,
Tämmöisen kuvan löysin WIS:stä:
Sanotaan, että merkkien 3 pitäisi olla kannen tasalla ja osoittaa vasemmalle päin, kun kone on 1:n YKK:ssa.
Ne osoittavat sulla molemmat samaan suuntaan, eli sen puolesta pitäisi olla kunnossa. Konetta vaan pitäisi pyöräyttää kierros, että tulisi ykkösen YKK kohdalleen ja merkit osoittaisivat vasemmalle.
t.
Risto
Ei jää toisen kannen nokat pyörimättä ketjua vaihtaessa. Kyllä venttiilit ottaisi mäntiin.
Imusarjan puolella merkki kannen tasalla ja keskellä merkit keskenään kohdakkain niin OK.
Kai korjaamo osaa määritellä käykö viidellä vai kolmella.
Joku äärimmäisen yksinkertainen ongelma tässä nyt on, niin yksinkertainen ettei voi tajuta Railputken takapäässä liitin kunnolla paikallaan ja ehjä ?
Saisitko videota käynnistä ?
Edit; miksi kuskinpuolen koppaa on auottu
Imusarjan puolella merkki kannen tasalla ja keskellä merkit keskenään kohdakkain niin OK.
Kai korjaamo osaa määritellä käykö viidellä vai kolmella.
Joku äärimmäisen yksinkertainen ongelma tässä nyt on, niin yksinkertainen ettei voi tajuta Railputken takapäässä liitin kunnolla paikallaan ja ehjä ?
Saisitko videota käynnistä ?
Edit; miksi kuskinpuolen koppaa on auottu
wiimax.fi
-
- Viestit: 145
- Liittynyt: 21.8.2016 12:29
Tuosta en tiedä mutta niin tahi näin, tuo apparin puoleinen nokka oli 180 astetta pielessä. Nyt käännetty oikein ja kone käy nätisti.dealer kirjoitti:Ei jää toisen kannen nokat pyörimättä ketjua vaihtaessa. Kyllä venttiilit ottaisi mäntiin.
Imusarjan puolella merkki kannen tasalla ja keskellä merkit keskenään kohdakkain niin OK.
Kai korjaamo osaa määritellä käykö viidellä vai kolmella.
Joku äärimmäisen yksinkertainen ongelma tässä nyt on, niin yksinkertainen ettei voi tajuta Railputken takapäässä liitin kunnolla paikallaan ja ehjä ?
Saisitko videota käynnistä ?
Edit; miksi kuskinpuolen koppaa on auottu
Periaatteessa jos noita kuvia katselee, niin äkkiseltään se näyttää oikealta. Mutta kun tuota yllä olevaa ohjetta katsoo, huomaa että nuo merkatut hampaat täytyy olla vasemmalle. Tuossa oli oikealle.
Tuo kuskinpuoleinen koppa on auottu siinä vaiheessa kun vikaa ruvettiin hakemaan. Piti tarkistaa sekin puoli. Alunperin sitä ei oltu avattu.
Mutta niin tahi näin, nyt käy ja kukkuu! Puristukset tarkastettu ja ei vuotoja. tuo 180 asteen virhe teki onneksi juuri sen että kun mäntä on ylhäällä, venttiilit on kiinni. Kun mäntä alhaalla, aina väärä venttiili on auki (imussa pako ja paossa imu) joten suurempaa kolinaa ei tullut. Koska nokat eivät ole ihan symmetriset noiden nokkiensa osalta, ei se kyllä kaukanakaan ole voinut käydä mutta onneksi nyt näin.
Kiitos kaikille avusta!!!
Loistavaa !
Ovat tehneet homman niin että irrotelleet nokat kokonaan ja sitten sattunut "väärälle kierrokselle" kun laittoivat takaisin. Eli laittoivat merkit oikein, mutta kun kampiakseli oliisi pitänyt pyöräyttää vielä kierros ensin...
Tuossa edellä kun mietin juuri sitä ettei alakerta pyöri kierrosta jos nokat pysyy paikallaan, tökkäähän se venttiileihin.
Ovat tehneet homman niin että irrotelleet nokat kokonaan ja sitten sattunut "väärälle kierrokselle" kun laittoivat takaisin. Eli laittoivat merkit oikein, mutta kun kampiakseli oliisi pitänyt pyöräyttää vielä kierros ensin...
Tuossa edellä kun mietin juuri sitä ettei alakerta pyöri kierrosta jos nokat pysyy paikallaan, tökkäähän se venttiileihin.
wiimax.fi
-
- Viestit: 145
- Liittynyt: 21.8.2016 12:29
No nyt vasta ymmärsin mitä tarkoitit. Totta. Eihän se kampura mene kierrosta jos ventiilit ovat edessä.dealer kirjoitti:Loistavaa !
Ovat tehneet homman niin että irrotelleet nokat kokonaan ja sitten sattunut "väärälle kierrokselle" kun laittoivat takaisin. Eli laittoivat merkit oikein, mutta kun kampiakseli oliisi pitänyt pyöräyttää vielä kierros ensin...
Tuossa edellä kun mietin juuri sitä ettei alakerta pyöri kierrosta jos nokat pysyy paikallaan, tökkäähän se venttiileihin.
*Selventää itselleen* eli apparin nokat pois että voi konetta pyörittää. Uusi ketju liitetty vanhaan ja kampuraa pyöritellen uusi ketju uitettu paikalleen. Apparin nokka takas paikalleen, merkit kohdakkain. Muuten oikein mutta sen 180 astetta väärin sillä merkit osuu niinkin päin yhteen. Ohjeessa pitäisi olla maininta että merkattu hammas vasemmalle niin menisi aina oikein.
Eikä sekään auta, jos ei tiedä, missä asennossa on toinen puoli. Ovat voineet asentaakin merkit vasemmalle puolelle, mutta jos toinen puoli on tuolloin osoittanut oikealle...Valkoinenkuolema kirjoitti:Ohjeessa pitäisi olla maininta että merkattu hammas vasemmalle niin menisi aina oikein.
Eli, jos irroitetaan toisen puolen nokka-akseli(t) ja pyöritetään konetta, pitää laskea, että tulee alakertaan parillinen määrä kierroksia tai tarkistaa toiselta puolelta, missä asennossa se on.
Jos oisi ollut oikeat työkalut pajalla, niin ei olisi tarvinnut purkaa nokkia pois.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Edellisen sivun kuvissa on paikallaan alkuperäiset metalliset "koukut" joilla nokat pysyy paikallaan ilman sitä helvetin kallista työkaluakin.Roisto kirjoitti:
Jos oisi ollut oikeat työkalut pajalla, niin ei olisi tarvinnut purkaa nokkia pois.
t.
Risto
Ketjun vaihdossa nokkia ei kyllä tarvisi irrotella.
Onkohan se V-haaran keskellä oleva tasapainoakseli nyt missä kohtaa pyörimässä.