Noniin kaikki tietävä kun vaihatte vitjaa W906/W639 niin siel on pari pikku jippoo millä tuleen noin 2 tuntii lisää duunii parin pikkujutun takii mut mulla men enemmäm kun duunaan lattialla
Ensinnä tuo p*skankierrätys lauhutin se irti etu/takapäässä on 2X E12 pulttii ja egr ymäristössä 2 pidempää
Sprintter X18 ei oo lauhutinta eikä tietäänksee vitossakaa mut tuo pellin palikka on minkä takana on kiristin
Sekä tuo lauhutin pitää ottaa pois eestä kun 1 vk pultti jään sen alle
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa
SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Tänään W221 jossa ketju niin venynyt että kylmäkäynnistyksen jälkeen pahaa ääntä. Kilometrejä alle 300000 ja kiristin kaikkensa antanut, venymää 2 nokka-akselin hammasta.
Seuraavaksi Chrysler C300, sitten Vito.
Porvoon Veholla oli sanottu ettei ole koskaan tarvinnut yhteenkään OM642 jakoketjua vaihtaa.
Mikäpä siinä ajaa vaan eikä välitä ryskeestä kylmäkännistyksessä.
dealer kirjoitti:
Porvoon Veholla oli sanottu ettei ole koskaan tarvinnut yhteenkään OM642 jakoketjua vaihtaa.
nii taisivat täällä oulunkin veholla sanoa joskus etteivät jakoketjuja ole tarvinnut vaihdella
Oikeesa ovat... ei niitä tarvitse vaihtaa
Vaihtaa sitten moottorin tai kokoauton
sama hommaha oli joskus laatikon öljyjen kanssa
(Kestävät autoniän... )
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 EI TEKSTIVIESTEJÄ SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Aika monta ketjua + kiristintä puolentoista viikon sisään. Kilometrit n. 240000-300000.
Oli loppua orkkisketjut varastosta vaikka puolenkymmentä oli ... tilattiin maanantaina lisää...
Ketjun venymiseen vaikuttaa moni tekijä.
Oletan suurin syy on kylmä öljy.
Paine tulee niin suureksi että kiristin painaa oletettua kovemmin ketjua .
Japanin pien koneissa on monessa jo sellainen toiminto ettei voi laittaa kierroksia vasta kuin noin 2 minuutin kuluttua.
Tai on merkkivalolla ohjattu milloin voi kierroksia lisätä.
Moni osa on kylmänä aikalailla erilainen kuin normi lämpimänä.
Lämpötila ero voi ola jopa 100 astetta.
Kyllä ratin ja istuimen välissä olevalla kuljettajalla on suuri merkitys miten ketju venyy.
Aika lailla samanlainen homma, viitisen tuntia, vaihtaa mihin vaan korimalliin. Sprinterit / Vitot työläämpiä kun joutuu purkamaan enemmän.
Perjantaina vaihdoin W204:ään. Siinä oli aika tarkkaan hampaalla pielessä, kilometrejä päälle parisataatuhatta:
Ketjuja on tullut vaihdeltua oikeastaan viikoittain, ja työkaveri laittanut ties kuinka paljon öljynlauhdutintiivisteitä.
Eilen vetaisin 211:een ketjun ja seuraavana oli 211 öljynvaihto, oli ketju niin venynyt että kerroin etten itse uskaltaisi ajaa vaikkei noita ole hajonnut. Kuulemma ihmetellyt mistä kylmäkäynnistyksen romina kuuluu
Vaihdetaan ensi viikolla
Meneekö nuo yleensä pelkällä ketjulla? M271:een, kun tuntuu joutuvan vaihtaa rattaat ja suurin piirtein kaikki muutkin jakopään romut ketjunvaihdon yhteydessä.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Tälle näyttää 320 -08 250tkm ajetun kiristin, varmaan tuohon saa ketjun vaihtaa ennen 300tkm. Vielä ei ainakaan ääntele, joskus kylmällä kelillä kuulostaa kuin venttiilikoneisto raksuttaisi sekunnin.
Vaihdatutin w221 642.930 cdi jakoketjun/kiristäjän ja öljynjäähdyttimen tiivisteet aj 216 th. Jako oli 11 astetta pielessä ei vielä äännellyt kylmäkäynistyksessä.
Ketjun alussa/ketjussa on hyvät kuvat venyneen ketjun tunnistamiseen. Huonopuoli on, että sattumalta tätä luettua tuli pakottava tarve kurkata äRrän öljykorkista sisään. 220tkm ajettu -09. Ja kiristäjä kyllä melko ulkona, eli ketjun vaihto edessä.
Viestiketjussa on kuvia myös noista työkaluista. Olisko kellään mittoja työkaluista? Eli nokan "laakeripukeista" ja siitä uudemman mallisesta ketjuohjaimesta. Vois askarrella työkalut valmiiksi ennen remppaa. Muuten pitää tehdä jotku pikavermeet vaikka filmivanerista siinä lennosta... Onko vinkata sopivaa/edullista niittaustyökalua? Ja mistä löytyis lukollinen ketjujatko joka olis sopiva vanhan ja uuden ketjun liittämiseen vaihdon ajaksi?
Mitäs muuta tarvii? Suutinrikat/pultit, tiivisteliimaa (mitä ootte käyttänyt?), tarviiko muita tiivisteitä?
Onko suosituksia ketjuista? Saksan kaupois olis etuusasti Swaggia (monesti ollu Febi leimoja ainakin kumiosissa...), Febiä ja Inaa. Tuleeko ketjut yleensä "katkinaisena" vai päättämänä, eli joutuuko uuden ketjun alkuun katkaista (vaatii työkalun...)?
Liimaksi käynee mikä vaan laadukas tiivistesilikoni, mersun "omaa" liimaa on meillä käytetty. Suutinpultit, prikat, alipainepumpun tiiviste, huohottimen o-rengas, ylivuotoputkien o-renkaat.
Orkkis ketju ja kiristin, jos jostain onnistuu hankkimaan "umpinaisen" ketjun niin palauttaa pois, ei kai uutta katkomaan aleta. Liitinkappaleet tulee ketjun mukana.
Ostin aikoinani itelleni ketjutyökalun tästä liikkeestä. Muutaman kympin on kallistunut siitä ajasta.
Reilulla 130 eurolla irtoaa näköjään samasta puljusta 642:n ohjurit sun muut. Se pidempi ohjuri ja nokka-akselipukit maksavat irtona suurin piirtein saman verran (löytyy selailemalla).
Nämä esimerkkeinä. Varmaan voivat olla tarjonta ja hinnat muuttuneet mutta tuolta löysin ketjutyökalun silloin halvimmalla.
Itse olen pyöritellyt ketjut ilman lukkoja paikoilleen (alkuperäisellä liitinkappaleella ilman niittausta). Joissain moottorissa varoittavat lukkolenkistä – voi jäädä nalkkiin ketjun uraan.
Ebaysta tuli vastaan saksasta myyvä työkalufirma jossa oli puristinsarjaa noin 70e hintaan. Ei varmaan superlaadukas, mutta jos välttäis näin omiin tarpeisiin harrastavalle. Joskin monesti näin ajateltuna joutuuostaa kaks, halvan ja hyvän... ohjurien ja pukkien kanssa pitänee tyytyä filmivaneeriin...
Mb Specialist myy Febi ketjua OE kamaan verraten. Olisko se sitten kelvollinen. Pitääs tietysti koittaa kysyä ihan orkkiksenkin hintaa.
Kuis nopeasti näissä tuo kiristin tulee ulos? Puolisen vuotta sitten ostaessa tarkistin ettei näy reikää ollenkaan, nyt 20 asteen paremmalla puolella olevilla pakkasilla kylmällä koneella rupesi kuulumaan helinää, ja nythän siellä reikä jo näkyy "vähän yli puolikuun".
270 tonnia taulussa, reilu 20 tkm tuossa tarkistusten välissä...
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Juu, kilsat vaihtelee kyllä kun tulee vaihtoon, ja tässä tapauksessa se selkeästi pitää jo vaihtaa, mutta kysymys lähinnä että miten nopeasti menee se aika, kun reikää ei näy ollenkaan, siihen kun se jo näkyy kokonaan? Lähinnä miettien sitä, että kun ostovaiheessa tarkistaa, ettei sitä näy, niin jos se voi parinkympin päästä olla jo vaihtokunnossa, niin aika turhanpäiväistä edes tarkistaa? Voi toki olla että en vain katsonut oikein silloin kesällä...
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D