E 200 CDI tyhjäkäynnin naputus

RooZe
Viestit: 18
Liittynyt: 28.3.2016 12:04

Viesti Kirjoittaja RooZe »

On taas uutta dataa. Alkaa vaikuttaa kyllä polttoaine vialle. Tein nimittäin testi.
Otin selvää millä arvoilla moottorin jäähdytysnesteen lämpötila anturi toimii.
Ten säädettävän vastuksen, ja laitoin sen anturin tilalle. Näin pystyin manipuloimaan auton näkemää lämpötilaa lennosta.

Metkaa kun potikasta vääntämällä sai lämpömittarin liikumaan haluaan suuntaan.
No.
Kun säädin moottorin n. 90 asteen korville, kas kummaa! Monta päivää pois ollut ääni palasi. Väänsin potikasta ja vähensin moottorin lämpötilasta noin 10 astetta. Ääni katosi.
Aivan selvästi kuulee kuinka moottorin ohjaus muuttuu lämpötilan mukaan.

Eikö tämä nyt ala vaikuttaa polttoainepuolen vialle?!
Kun ei sillä oikealla moottorin lämmöllä ole vian kanssa suoraan mitään tekoa, mutta "bittilämpötilalla" on.
Jackpot
Viestit: 190
Liittynyt: 07.11.2013 12:45
Paikkakunta: Tunturi lappi

Viesti Kirjoittaja Jackpot »

dealer kirjoitti:
RooZe kirjoitti:KL:län suutin saattaa tulla eteen hankkia.
Onkos monilla lohjennyt irrottaessa palasia /murusia suuttimesta irti kiskoessa, joutuen sylinteriin.

Ja miten useasti mäntä on pärähtänyt tämmösessä? En suoraan usko että sellaisesta olisi kyse , ei huohota, ei käryttele, kulkee pienellä ja päästöt oli ok. Ja kun ääni tulee ja menee. Lisäksi ei mitään ontumisia eikä keikkumisia tapahdu. Koskaan ei voimaa pyytäessä pidä oikein mitään ylimääräistä ääntä.

Tässä mun autossa on taulussa +500tkm. Kuitteja on iso kasa mutta suuttimista en löytänyt mitään.
Ei suutin rikkoudu irrotuksessa niin että sylinteriin menisi jotain.
Mäntiä on mennyt kun kovapäisimmät on ajaneet nakuttavalla suuttimella tarpeeksi pitkään, harvemmin muuten.
Mikä on tarpeeksi pitkään,onko esim tuhat km tai 3 tkm liian pitkään ?
Mullakin naputtaa kylmänä mutta kun kone lämpiää vähän niin naputus loppuu.
Viisain taitaa olla niin että kylmänä moottorilla katsoo nuo määränkorjaukset sylintereitä kohti ?
Mersu.
MHe
Viestit: 1151
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Ruiskunohjaimelle yksi parametri tulee jäähdytysnesteen lämpötilasta, joku ohjelmointiguru (tuikku tai muu) voisi ehkä valaista asiaa miksi vain kapea lämpötila-alue tekee sen... eikös nakuttelu tullut yleensä väärästä pilottiruiskutuksesta, jolloin kartta ja lämpötilatieto joka ohjaa sitä....?
Viimeksi muokannut MHe, 24.4.2016 16:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
MHe
Viestit: 1151
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

--- tupla
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Jackpot
Viestit: 190
Liittynyt: 07.11.2013 12:45
Paikkakunta: Tunturi lappi

Viesti Kirjoittaja Jackpot »

No niin, kylmänä 1 sylinteri antoi arvot 5 pintaan eli vaihtaa pitää.
Mitäs se tarkoittaa kun konee lämpiää n 40 asteeseen niin silloin syl 4 antaa myöskin arvot 5 hujakoille ja kun kone normaali lämmin n.80 ast. 3 sylinteri antaa arvon 3.11
Eli kylmänä vain 1 ja muut on silloin alle kahden mutta kun kone lämpiää ja naputus loppuu niiin silloin syl 4 on myöski vaihdon tarpeessa ja kone lämpimänä 3 syl on silloin tuo 3.11 .
Ompa vaikeasti selitetty.
Onko 4 suihkusta 3 vaihdon tarpeessa ?
Mersu.
Jackpot
Viestit: 190
Liittynyt: 07.11.2013 12:45
Paikkakunta: Tunturi lappi

Viesti Kirjoittaja Jackpot »

Ai niin, kun saan suihkuja vaihdettua niin miten ne uudet koodataan?
Mersu.
MHe
Viestit: 1151
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Ruiskut on herkkiä lämpötilasta muutuville välyksille, siksi tuo muuttuva korjauskerroin. Tuskin moni on tarkkaillut ruiskujen koerjauskertoimia tarkasti sitä mukaa kun lämpötila nousee, voihan monellakin olla sama tilanne mutta se vain ei tule koskaan esille kun muuta ongelmaa ei ole ja 'huonolla' alueella ollaan kuitenkin hyvin lyhyen aikaa ikinä. Yleensä kun ongelma on täysin kylmä kone, joskus harvemmin käyntilämpöinen. Parashan se on mielenrauhalle että vaihtaa ne, mua tuommoinen 'insinöörivika' ainakin kaivelee ;) Tietää että joku ei ole täysin spekseissä vaikka mitään eroa ei huomaakaan :)

Koodaus menee kertomalla eculle se ruiskun päässä oleva luultavasti tässä tapauksessa 6-numeroinen koodi.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 moottori”