OM642 apuja kaivataan

Valkoinenkuolema
Viestit: 145
Liittynyt: 21.8.2016 12:29

OM642 apuja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Valkoinenkuolema »

Auto siis pajalla. Käy 5 pytyllä. Tarkistettu melkein kaikki mahdollinen. Ohivirtaus OK, maadoitus OK, kaikki putsattu, ei vuotoja ei mitään jne.

Vikakoodia ei tule ainakaan Boschin antamana. Tarvitaan siis staria.

Onko Porvoon seudulla staria tarjota hetkeksi käyttöön?
Auto ollut nyt levällään kaksi viikkoa eikä se ilman tuota ainakaan ratkea.

Onko jossain myytävänä kohtuuhintaan staria?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos on suutin OK niin puristustestillä selviää minkä sylinterin mäntä on rikki, tms. :(
wiimax.fi
Valkoinenkuolema
Viestit: 145
Liittynyt: 21.8.2016 12:29

Viesti Kirjoittaja Valkoinenkuolema »

dealer kirjoitti:Jos on suutin OK niin puristustestillä selviää minkä sylinterin mäntä on rikki, tms. :(
Niin se jäi sanomatta. Puristustesti OK.

Tuo auto siis ajettiin pajalle sisään. Silloin vielä toimi kaikki 6. Konetta purettiin että saatiin öljynlauhduttimen tiiviste vaihdettua. Samalla vaihdettiin tietenkin muutkin tiivisteet matkan varrelta ja nokkaketju. Takas nippuun ja yksi pytty pimeänä. Jako tarkastettu 3 kertaa. Ensimmäinen epäilys oli kampuran asentotunnistin mutta se antaa ihan järkevää lukemaa. Piuhat katsottu jne.
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2271
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Valkoinenkuolema kirjoitti:
dealer kirjoitti:Jos on suutin OK niin puristustestillä selviää minkä sylinterin mäntä on rikki, tms. :(
Niin se jäi sanomatta. Puristustesti OK.

Tuo auto siis ajettiin pajalle sisään. Silloin vielä toimi kaikki 6. Konetta purettiin että saatiin öljynlauhduttimen tiiviste vaihdettua. Samalla vaihdettiin tietenkin muutkin tiivisteet matkan varrelta ja nokkaketju. Takas nippuun ja yksi pytty pimeänä. Jako tarkastettu 3 kertaa. Ensimmäinen epäilys oli kampuran asentotunnistin mutta se antaa ihan järkevää lukemaa. Piuhat katsottu jne.
Kaikkien suuttimien pistokkeet kunnolla paikoillaan?
Valkoinenkuolema
Viestit: 145
Liittynyt: 21.8.2016 12:29

Viesti Kirjoittaja Valkoinenkuolema »

Leemu kirjoitti:
Valkoinenkuolema kirjoitti:
dealer kirjoitti:Jos on suutin OK niin puristustestillä selviää minkä sylinterin mäntä on rikki, tms. :(
Niin se jäi sanomatta. Puristustesti OK.

Tuo auto siis ajettiin pajalle sisään. Silloin vielä toimi kaikki 6. Konetta purettiin että saatiin öljynlauhduttimen tiiviste vaihdettua. Samalla vaihdettiin tietenkin muutkin tiivisteet matkan varrelta ja nokkaketju. Takas nippuun ja yksi pytty pimeänä. Jako tarkastettu 3 kertaa. Ensimmäinen epäilys oli kampuran asentotunnistin mutta se antaa ihan järkevää lukemaa. Piuhat katsottu jne.
Kaikkien suuttimien pistokkeet kunnolla paikoillaan?
Pitäisi olla. Niitäkin putsailtu ja katsottu muutamaan kertaan. Todella mystinen vika. Tosiaankin Bosch ei kerro mitään. Josko * kertoisi. Jos suutin on pihalla, luulisi sen nyt huomaavan mikä tahansa testeri?
Valkoinenkuolema
Viestit: 145
Liittynyt: 21.8.2016 12:29

Viesti Kirjoittaja Valkoinenkuolema »

Kenelläkään CDI203:n puhelinnumeroa? YV ei vastaa (siis lähettänyt jo viikkoja sitten)
Tuolla rinnakkaisfoorumilla oleva numero ei ole käytössä (tai sitten en vaan osannut purkaa tota koodia oikein)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Just, olennaisimmat jäi aloitusviestissä kertomatta. Ei se mitään.
Käytetty imuaukoissa jotain rättiä suojana ja yhteen reikään jäi ?
Ammattilainen ollut tekemässä nuo hommat, ettei eka kertaa ? Lähinnä mietin jotain tyyliin kahden suuttimen johdot onnistuttu laittamaan ristiin paikalleen.
Kyllä Bosch suuttimen katkoksen huomaisi. Ainakin Starilla voi tutkia millä sylinterillä ei käy.
Suuttimia ei puhdistettu harjakoneessa tms ?
wiimax.fi
Valkoinenkuolema
Viestit: 145
Liittynyt: 21.8.2016 12:29

Viesti Kirjoittaja Valkoinenkuolema »

Ammattilainen joo. Pieni paja. Ovat tehneet tuon saman operaation muutamaan kertaan. Rätteihin en usko. Sitä on nyt avattu niin monta kertaa että jossainvaiheessa olisi kyllä huomattu.

Ristiinlaitto voisi olla teoriassa mahdollista. Vaikea vain uskoa.

Niin ja jotta kaikki tulee sanottua :) läpät lähti mutta sen ei minun mielestäni tähän pitäisi vaikuttaa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei vaikuta läppien poisto käyntiin. Vika paikallistettu vänkärin puolelle ?
Valkoinenkuolema
Viestit: 145
Liittynyt: 21.8.2016 12:29

Viesti Kirjoittaja Valkoinenkuolema »

dealer kirjoitti:Ei vaikuta läppien poisto käyntiin. Vika paikallistettu vänkärin puolelle ?
Jep
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mieleen tulee lähinnä vaurio suuttimen kärjessä :? pudonnut tai puhdistaessa raapaistu ... hankala kuvitella mitä moisen ongelman aiheuttavaa voisi sattua venttiilikoneiston puolella niin ettei sitä tapahtumahetkellä huomaisi.

Imusarjoja irrottaessa voisi mennä karstaa venttiilin väliin ja jäädä sinne, mutta sittenpä ei olisi siinä sylinterissä puristuksiakaan.

Päädytään siis tässä vaiheessa arvailua siihen että suuttimesta tuo johtuu :pappa: mutta mikä on perimmäinen aiheuttaja...

Tarkemmin selvillä mikä sylinteri ? Miten saatu selville että sillä puolella ?
wiimax.fi
Valkoinenkuolema
Viestit: 145
Liittynyt: 21.8.2016 12:29

Viesti Kirjoittaja Valkoinenkuolema »

dealer kirjoitti:Mieleen tulee lähinnä vaurio suuttimen kärjessä :? pudonnut tai puhdistaessa raapaistu ... hankala kuvitella mitä moisen ongelman aiheuttavaa voisi sattua venttiilikoneiston puolella niin ettei sitä tapahtumahetkellä huomaisi.

Imusarjoja irrottaessa voisi mennä karstaa venttiilin väliin ja jäädä sinne, mutta sittenpä ei olisi siinä sylinterissä puristuksiakaan.

Päädytään siis tässä vaiheessa arvailua siihen että suuttimesta tuo johtuu :pappa: mutta mikä on perimmäinen aiheuttaja...

Tarkemmin selvillä mikä sylinteri ? Miten saatu selville että sillä puolella ?
Tuotapa en tiedä. Kait ovat päätyneet siihen kun ovat kuunnelleet/kokeilleet?
Viimeksi tänään siinä käväsin ja suuttimet oli ulkona. Kävivät niitä läpi. Se "jakotanko" vai mikä se common rail tangon nimi nyt on, puhalleltiin puhtaaksi. Tuon putsaus tehtiin siksi koska sitä irroiteltaessa oli vaikuttanut siltä että muista oli tullut tavaraa pihalle paitsi yhdestä liittimestä. Se yksi taisi olla se lähimpänä vänkäriä oleva suutin/liitin. Jäivät kiinnittelemään putsauksen jälkeen ja minä kyselemään starin perään. En tosin tiedä kertoisiko sekään tuon tarkemmin...
Valkoinenkuolema
Viestit: 145
Liittynyt: 21.8.2016 12:29

Viesti Kirjoittaja Valkoinenkuolema »

Jos oletetaan että suutin on rikki eikä päästä löpöä lävitseen. Silloinhan irroitettu CR jakotanko (tai mikä helvetti tuo on) ei pidä sisällään mitään. Kun kone pöräytetään päälle, suutin ei virtaa jolloin "tangon" läpi ei virtaa tuonne päätyyn asti ja se jää kuivaksi.

Näin tuo täytyy olla, olettaen että suuttimessa on se vika. En ole ihan niin tarkkaan perehtynyt kuinka monimutkainen härveli tuo suutin on, kallis se ainakin on.
Avatar
joskami
Viestit: 258
Liittynyt: 07.11.2005 16:31
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

Yhdellä tutun tutulla on tuommoinen OM642 moottori purettuna.
Jos tarvitset osia vikapaikka etsiessä. esim suutinta +yms
YV:llä lisätietoja
*STAR* Jyväskylä
C126 560 sec
X218 350cdi 4-matic
S212 350cdi 4-matic


EX A209, C207 coupe, S211 4-matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300D
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Valkoinenkuolema kirjoitti:Jos oletetaan että suutin on rikki eikä päästä löpöä lävitseen. Silloinhan irroitettu CR jakotanko (tai mikä helvetti tuo on) ei pidä sisällään mitään. Kun kone pöräytetään päälle, suutin ei virtaa jolloin "tangon" läpi ei virtaa tuonne päätyyn asti ja se jää kuivaksi.

Näin tuo täytyy olla, olettaen että suuttimessa on se vika. En ole ihan niin tarkkaan perehtynyt kuinka monimutkainen härveli tuo suutin on, kallis se ainakin on.

Ei se auo suuttimia jollei yhdysputkessa ole paineita.

Oliko tätä katottu starilla jo ? Missäpäin potilas ?
Viimeksi muokannut pekkovee, 04.10.2016 9:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Valkoinenkuolema
Viestit: 145
Liittynyt: 21.8.2016 12:29

Viesti Kirjoittaja Valkoinenkuolema »

pekkovee kirjoitti:
Valkoinenkuolema kirjoitti:Jos oletetaan että suutin on rikki eikä päästä löpöä lävitseen. Silloinhan irroitettu CR jakotanko (tai mikä helvetti tuo on) ei pidä sisällään mitään. Kun kone pöräytetään päälle, suutin ei virtaa jolloin "tangon" läpi ei virtaa tuonne päätyyn asti ja se jää kuivaksi.

Näin tuo täytyy olla, olettaen että suuttimessa on se vika. En ole ihan niin tarkkaan perehtynyt kuinka monimutkainen härveli tuo suutin on, kallis se ainakin on.

Ei se auo suuttimia jollei yhdysputkessa ole paineita.

Oliko tätä katottu starilla jo ?
Ei ole staria löytynyt :( Porvoossa. Levannosta kiven heitto 😉
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Valkoinenkuolema kirjoitti:Näin tuo täytyy olla, olettaen että suuttimessa on se vika. En ole ihan niin tarkkaan perehtynyt kuinka monimutkainen härveli tuo suutin on, kallis se ainakin on.
Saksassa "uusi" takuullinen, peruskorjattu suutin (Bosch 0445116026) 150€ + mahdollinen vanhan suuttimen runkopantti 50€.
Itse tilasin samasta firmasta Delphin tuohon eemeliin 4v. sitten ja hyvin on toiminut :)
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Valkoinenkuolema
Viestit: 145
Liittynyt: 21.8.2016 12:29

Viesti Kirjoittaja Valkoinenkuolema »

Valkoinenkuolema kirjoitti:Kenelläkään CDI203:n puhelinnumeroa? YV ei vastaa (siis lähettänyt jo viikkoja sitten)
Tuolla rinnakkaisfoorumilla oleva numero ei ole käytössä (tai sitten en vaan osannut purkaa tota koodia oikein)
Puhelinnumero?
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Herralla tod.näk. kiireitä (koska ei olisi :lol:), tai sitten on reissun päällä.
Numeroa ei kehtaa ilman lupaa jakaa...
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Valkoinenkuolema
Viestit: 145
Liittynyt: 21.8.2016 12:29

Viesti Kirjoittaja Valkoinenkuolema »

Väliaika tietoja.

Huolsin ilmakompuran (kuivaus, suodattimen vaihto) ja pähkäiltiin että mitä seuraavaksi.

Kun kone käy, selkeästi se vänkärin puoli ravistaa. Seuraava plan on vaihtaa suuttimet puolelta toiselle ja katsoa mitä tapahtuu.
Siitä sitten yksitellen eliminoimaan vikoja pois.
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Eikös sitä voi vain nyppäistä liitintä suuttimelta irti ja katsoa mikä liittimen irrotus ei huononna käyntiä entisestään?
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Valkoinenkuolema
Viestit: 145
Liittynyt: 21.8.2016 12:29

Viesti Kirjoittaja Valkoinenkuolema »

sonikki kirjoitti:Eikös sitä voi vain nyppäistä liitintä suuttimelta irti ja katsoa mikä liittimen irrotus ei huononna käyntiä entisestään?
No tuossakin on omat riskinsä.

MUTTA jotain positiivista. Pajalle tuli toinen mersu samalla moottorilla. Siitä voi "lainata" vähän ja kokeilla nyt ainakin suuttimet. Eli siitä suutin ja yksitellen kokeillen.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Varmaan tiedossakin, mutta suuttimilla on omat "henkilötunnukset" jotka pitää testerillä kertoa moottorin ohjainlaitteelle "kuka" missäkin sylinterissä ruokkii.
wiimax.fi
Valkoinenkuolema
Viestit: 145
Liittynyt: 21.8.2016 12:29

Viesti Kirjoittaja Valkoinenkuolema »

dealer kirjoitti:Varmaan tiedossakin, mutta suuttimilla on omat "henkilötunnukset" jotka pitää testerillä kertoa moottorin ohjainlaitteelle "kuka" missäkin sylinterissä ruokkii.
Ainakin minulle tuo oli uutta. Kerro lisää.
Tuohon(kin) tarvitaan star, eikös?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Starilla ainakin onnistuu. Eli suuttimet aina remontin jälkeen samoihin reikiin takaisin, tai sitten suuttimen kyljestä numero-kirjain-sarja testerillä autolle tiedoksi.
wiimax.fi
MHe
Viestit: 1151
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Jos ne ruiskut ovat olleet remontinaikana 'pelukopassa' ja sieltä räimäsity paikoilleen mihin reikiin sattuu, voi kyseisen väärä koodaus aiheuttaa ravistelua... eli oliko nyt todennettu että pytty olisi kokonaan pimeä? Vai olisiko vain epätasainen käynti.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Valkoinenkuolema
Viestit: 145
Liittynyt: 21.8.2016 12:29

Viesti Kirjoittaja Valkoinenkuolema »

Tämä täytyy tarkastaa. Pytyn pimeyttä ei ole voitu varmistaa, oireet kyllä viittaavat siihen. Toisaalta se että Bosch ei anna vikakoodia voisi kertoa juuri jotain tuon kaltaista. Kyllähän se toimii mutta ei oikein.

Tarkistetaan.
Valkoinenkuolema
Viestit: 145
Liittynyt: 21.8.2016 12:29

Viesti Kirjoittaja Valkoinenkuolema »

Suuttimet on oikeilla paikoillaan. Se on kuulemma tarkistettu pariinkin kertaan.

Eilen illalla saatiin selville kuitenkin se että koko vänkärin puoli on pois pelistä. Yksikään ei toimi. Joten vika täytyy olla virran syötössä suuttimille tms.
Valkoinenkuolema
Viestit: 145
Liittynyt: 21.8.2016 12:29

Viesti Kirjoittaja Valkoinenkuolema »

Haa. Autodata sanoo että nokkakaselin hammasrattaiden merkit pitää olla vastakkain.
Kun katselee täällä foorumilla olevia kuvia, näyttää siltä että pakopuolen nokkaakselin merkki on yksinään lohkon tasolla.
Äh laitan kuvaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 moottori”