Outo täristys/jurina hitaassa vauhdissa

vaihteistot, perä,kardaani,vetoakseli
Vastaa Viestiin
konemies85
Viestit: 77
Liittynyt: 16.11.2010 18:22
Paikkakunta: Espoo

Outo täristys/jurina hitaassa vauhdissa

Viesti Kirjoittaja konemies85 »

Autossani (w211 E200 CDI A 2008) on aivan viime aikoina ilmennyt outoa ravistusta/jurinaa, kun nopeus hidastuu kävelyvauhdiksi esim. parkkipaikalle käännyttäessä ja uudelleen kevyesti kaasua lisättäessä. Tällöin auto saattaa ravistaa hyvin lyhyen ajan huomattavan voimakkaasti, ikään kuin manuaaliautossa unohtaisi liian suuren vaihteen päälle. Joskus ravistus kestää vain sekunnin pari, toisinaan taas auto ehtii kulkea kävelyvauhtia jyristäen parikymmentä metriä. Ravistuksen loputtua auto ryömii jyristelemättä normaalisti, mutta usein kevyt nopeuden nosto ja siitä edelleen hiljentäminen tuo jurinan esiin uudelleen. Mistähän mahtaisi olla kysymys?

Autoon vaihdettiin automaattilaatikon hydrauliyksikkö uuteen marraskuussa. Laatikko on muutenkin huollettu hyvin huuhteluita myöten. Hydrauliyksikön vaihto tuntui aluksi auttavan vaihtojen viiveisiin ja nykäyksiin, mutta pari viikkoa remontista vaihdot olivat taas entisen kaltaisia.

Kylmänä käynnistettäessä moottorin kierrosluku heijaa selvästi havaittavasti hetken aikaa. Lämpimänä huojuntaa ei ilmene, mutta toisinaan tuntuu lievää vavahtelua tyhjäkäynnillä. Voisikohan moottorin tukikumi(t) olla tiensä päässä? Sammutettaessa kone "elää" selvästi. Olen myös havainnut, että konetta kevyesti paikallaan kaasutettaessa tietyllä kierrosluvulla ilmenee ravistava resonanssi, joka muistuttaa aiemmin mainittua, kävelyvauhdissa esiintyvää jurinaa.

Pitäisikö tässä pelätä esim. turbiinin leviämistä, vai voisiko jurinat tulla aikansa eläneistä voimansiirron/moottorin tukikumeista? Autolla on ajettu karvan verran yli kolmesataa tuhatta ja esim. laatikosta tai moottorista ei ole löytynyt vikakoodeja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 voimansiirto”