Erillinen jäähdytin automaattivaihteistoöljylle.

vaihteistot, perä,kardaani,vetoakseli
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Erillinen jäähdytin automaattivaihteistoöljylle.

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kuten tiedetään alkupään 211:ssa on ollut ongelmia jäähdyttimessä; tiiviste pettää ja glykolia pääsee automaattivaihteistoöljyn sekaan tuhoisin seurauksin.
Samassa paketissa on siis sekä moottorin jäähdytin että vaihteistoöljyn jäähdytin.

"Syyläreitä" on vaihdeltu mutta nyt päätettiin kokeilla laittaa vaihteistolle erillinen jäähdytin.

Kenno on 13-rivinen ja kennon mitat 329 x 92 x 50mm.
Letkut on teetetty hydrauliikkaliikkeessä, pituutta 55 ja 70 cm.
Kenno on kuten kuvasta näkyy kiinnitetty etutukirautaan kumityynyillä. Yhtään reikää ei tarvinnut porata mutta tuesta leikkasin laidoilta palaset pois, muuten kenno ei mahdu tuonne.
Jos autossa on Distronic kennon joutuu tietysti laittamaan muualle.

Letkut menevät coolerin edestä, tilaa on.
Keulan allahan on putkistossa liittimet joihin voi laittaa uudet letkustot paikalleen ja jättää syylärille menevät putket irti.

Mitenkähän lienee, pitäisikö kennoa peittää kovalla pakkasella...

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut dealer, 05.10.2011 18:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Tuohan voipi olla varsin toimiva soluutioni akuuttiin dilemmaan, tuskin ainakaan kehnommaksi menee. Tätähän voi varmaan vapaasti lainata myös muihin samasta harmista kärsiviin Mersuihin, eikös tätä vaivaa ole ollut ainakin 202 koppasissakin?
Daimler AG:n suunnittelijat huomio! :director: Pitääkö teille kaikki näyttää kädestä pitäen! :amis_selittaa:
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

203-korisissa on samaa ongelmaa.
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Tyylikäs ratkaisu, näyttää ku olis tehtaalta asti ollu tuossa 8)
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Hyvältä näyttää.

En osaa vähäisen kokemukseni perusteella sanoa että onko vaihteiston jäähdytintä tarpeen peitellä pakkasilla. Moottorin jäähdytintä on jokatapauksessa tarpeellista peitellä, ja olen huomannut että jos ja kun vaihteisto ei ole saavuttanut täyttä lämpötilaa, niin vaihtamisohjelma ei toimi samallalailla kuin 80 celssiuksen lämmöissä, vaan vaihtaa alaspäin liian herkästi ja ei osaa hyödyntää moottorin vääntöä. Joten arvailen että tuon erillisen jäähdyttäjän kanssa olisi talvipakkasilla hyvä käyttää ainakin jonkinlaista viimasuojaa. Tuskin sillä on kuitenkaan muuta merkitystä kuin muutama desi polttoaineen kulutuksessa.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Eikös vanhemmissa askeissa ollut termostaatti, tuntuis pöhkölle jos se ois jäänyt pois näissä uudemmissa :roll:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Sattuisko olemaan ylhäällä, millä kierteellä tuo letku liittyy alkuperäisiin öljyputkiin?

Kauan pitänyt tehdä tuo systeemi, mutta en ole saanut aikaiseksi.

Hieno toteutus!
Tomppa
Viestit: 69
Liittynyt: 04.11.2005 15:23

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Täälläkin olis kiinnostusta tietää tuo kierteen tyyppi ja koko.. :roll:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kertoisin jos tietäisin mutta letkuja teetettäessä oli mallina välikappale joita meillä on kourallinen varastossa niitä tilanteita varten että joudutaan kytkemään alkuperäinen vaihteistoöljyn jäähdytys tilapäisesti pois käytöstä.
Mittailen kyllä seuraavalla kerralla jos suinkin muistan, joku muu saattaa osata kertoa jo ennen sitä...
Eikös vanhemmissa askeissa ollut termostaatti, tuntuis pöhkölle jos se ois jäänyt pois näissä uudemmissa
Vaihteistoöljyjä vaihtaessa tehdään huuhtelu ja siinähän lasketaan jäähdytyskierron letkusta öljyä ulos, aina sitä on letkun täydeltä tullut lämpötiloista riippumatta oli kyseessä sitten 211 tai vanhemmat mallit.
Termostaatti on siis paluupuolella jos on.
Tomppa
Viestit: 69
Liittynyt: 04.11.2005 15:23

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

No itseasiassa tuollaisen välikappaleen teko itsellä oli mielessä...

Onko tuo jäähdytin vesi tai ilma mallinen .. kovin tarpeellinen täällä kylmässä suomessa...

Voisin vaikka ostaa tuollaisen välikappaleen, jos raati on sitä mieltä että ilmankin jäähdytintä pärjää normiajossa.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4290
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Meissenkeri kirjoitti:Hyvältä näyttää.

En osaa vähäisen kokemukseni perusteella sanoa että onko vaihteiston jäähdytintä tarpeen peitellä pakkasilla. Moottorin jäähdytintä on jokatapauksessa tarpeellista peitellä, ja olen huomannut että jos ja kun vaihteisto ei ole saavuttanut täyttä lämpötilaa, niin vaihtamisohjelma ei toimi samallalailla kuin 80 celssiuksen lämmöissä, vaan vaihtaa alaspäin liian herkästi ja ei osaa hyödyntää moottorin vääntöä. Joten arvailen että tuon erillisen jäähdyttäjän kanssa olisi talvipakkasilla hyvä käyttää ainakin jonkinlaista viimasuojaa. Tuskin sillä on kuitenkaan muuta merkitystä kuin muutama desi polttoaineen kulutuksessa.
vaihtamis ohjelma on lämpötila riipuvainen,
ja mitä noita erilisiä jäähdytymiä laiteltu on talvella ollut vaikutusta vaihtamiseen (peittäminen auttaa)
ja noihin jälki asenus jäähdytimiin löyty ainakin 80 luvulla
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Jahas täällä oli oikein kuvallinen toteutus.
Noita kennoja meilläkin hyllyssä ja taas pihassa yksi vaivanen pitkän tauon jälkeen johon heitetään vielä "kaupan päälle" vaihtoturbiini kun ei alkanu huuhtomalla pelaamaan.

Tuossa 639 vitossa olisi vaihteistossa termostaatti putken välissä, koska siinä on erillinen kenno tehtaalta. Ne sitten alkaa vuotamaan ulos kun tärisevät siinä pahasessa muovi kiinnikkeessä. Pitäis joskus kokeilla johonki omaan rakennella semmonen termarilla oleva setti.

On kohilleen sattunu myös yksi w210 väykky jossa vuoti se suodatin jalassa oleva lämmönvaihdin glykolit lootaan. Se muuten jo höyrysi kunnolla :shock:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mittailen kyllä seuraavalla kerralla jos suinkin muistan
Kierteen nousu on 1,5 mm ja halkaisija oli päältä mitaten 16 mm.

Pitää tekaista hyllyyn yksi valmis paketti rautoineen letkuineen niin saa tarvittaessa vaihteiston öljynvaihdon yhteydessä ruuvata paikalleen, asennuksessahan ei mene aikaa juuri minkään vertaa.
Weird
Viestit: 350
Liittynyt: 02.1.2007 9:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Weird »

dealer kirjoitti:
Mittailen kyllä seuraavalla kerralla jos suinkin muistan
Kierteen nousu on 1,5 mm ja halkaisija oli päältä mitaten 16 mm.

Pitää tekaista hyllyyn yksi valmis paketti rautoineen letkuineen niin saa tarvittaessa vaihteiston öljynvaihdon yhteydessä ruuvata paikalleen, asennuksessahan ei mene aikaa juuri minkään vertaa.
Mitäs tämmönen "valmis" paketti kustantais, kiinnikkeineen?
Lexus RX 400h '06
W124 2.0D Automatic '91Sold
W211 2.7CDI Avantgarde '03 Sold
VW Jetta 1.8i '90 Sold
Polaris 700 SKS CC '04 Sold
Ockelbo 300 S "poro" '75
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lähettelin Weirdille yyveetä.
S211 320CDI
Viestit: 719
Liittynyt: 15.1.2011 10:36
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja S211 320CDI »

dealer kirjoitti:Lähettelin Weirdille yyveetä.
Laittasitko mullekkin hinnan, kiitos.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Laitan huomenissa viestiä sinulle :roll: kun selvitän työpaikalla ovatko uudet kennot entisen hintaisia, pääsivät nimittäin taannoin loppumaan ... muutama päivä sitten näkyi tulleen lisää.
S211 320CDI
Viestit: 719
Liittynyt: 15.1.2011 10:36
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja S211 320CDI »

Kiitos. :D
Avatar
lekssa
Viestit: 125
Liittynyt: 28.11.2010 17:24

Viesti Kirjoittaja lekssa »

dealer kirjoitti:
Mittailen kyllä seuraavalla kerralla jos suinkin muistan
Kierteen nousu on 1,5 mm ja halkaisija oli päältä mitaten 16 mm.

Pitää tekaista hyllyyn yksi valmis paketti rautoineen letkuineen niin saa tarvittaessa vaihteiston öljynvaihdon yhteydessä ruuvata paikalleen, asennuksessahan ei mene aikaa juuri minkään vertaa.


Ite laitoin nuo jäähdyttimelle menevät putket poikki ja niille 10mm puristushelmet ja siitä letkut coolerille. Ei tarvii arpoo kierteitä. :)
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Siisti on ja hyödyllinen. Tosin Distronic-tutkan kanssa ei mahdu tuohon.

Jos keksitte yhtä siistin asennuksen suuremmalle CDI:n välijäähdyttimelle,
niin se voisi kiinnostaa.

On kuuulemma liian pieniä nuo vakiokokoiset välijäähdyttimet, lämmöt
nousevat helposti yli 50 asteen, jossa tehoa jo leikataan. Kuuma ilma ei ole
terveellistä ja siksi tehoa leikataan.

Jos vetää kesällä jotain koukussa, niin moottori saa helposti kuumaa ilmaa.

Erityisesti jos on syöttöä lisätty, menee hukkaan koko viritys ilman kunnon välijäähdytintä.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4290
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jarkko N kirjoitti:Siisti on ja hyödyllinen. Tosin Distronic-tutkan kanssa ei mahdu tuohon.

Jos keksitte yhtä siistin asennuksen suuremmalle CDI:n välijäähdyttimelle,
niin se voisi kiinnostaa.

On kuuulemma liian pieniä nuo vakiokokoiset välijäähdyttimet, lämmöt
nousevat helposti yli 50 asteen, jossa tehoa jo leikataan. Kuuma ilma ei ole
terveellistä ja siksi tehoa leikataan.

Jos vetää kesällä jotain koukussa, niin moottori saa helposti kuumaa ilmaa.

Erityisesti jos on syöttöä lisätty, menee hukkaan koko viritys ilman kunnon välijäähdytintä.
Rippu mottorista mutta ainakin 4syl maliehin saa siististi hyvin mahtumaan isomman(tehokaaman) coolerin kun siirtää niittä kaikkia jäähdytimiä mottoriinpäin
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tuossa vaihteisto öljyn jäähdyttimessä mikä erillisenä olis kyllä itua, mutta kun eipä taija sopia ässän jäähyttimen eteen, käyp liika ahtaaks eikä sovi millään siihen etteen eikä kyllä taaksekkaan, ilimastoinnin "lauhutin" vie sen tilan ja puhallin :wink:
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2274
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

..
Viimeksi muokannut Leemu, 16.7.2021 21:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Leemu kirjoitti:
touhottaja kirjoitti:tuossa vaihteisto öljyn jäähdyttimessä mikä erillisenä olis kyllä itua, mutta kun eipä taija sopia ässän jäähyttimen eteen, käyp liika ahtaaks eikä sovi millään siihen etteen eikä kyllä taaksekkaan, ilimastoinnin "lauhutin" vie sen tilan ja puhallin :wink:
Ei se tarvii sun ässä tämmöstä "viritystä" :ope:
Niitä tehään tähän taksikoppaan sillä kun on sitä syyläri-hämminkiä vanhemmissa, että pääse glykolia vaihteistoöljyn sekaan.
samallainen öljyn jäähdytys se on ässässäkin, sellanen juotettu putki jäähdyttimen sisällä pohjassa :wink:
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Kaipa sinne ässäänkin johonkin väliin pieni jäähdytin sopisi.

W124:ssa moottoriöljyn jäähdytin on lokasuojan etupuolella ja
vaihteistoöljyn jäähdytin toisella puolella puhaltimen kanssa.

Yksi paikka voisi olla edessä alhaalla, missä esim. w211:n välijäähdytin on.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2274
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

..
Viimeksi muokannut Leemu, 16.7.2021 21:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jani1980
Viestit: 24
Liittynyt: 04.10.2005 19:15
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja jani1980 »

S211 320CDI kirjoitti:
dealer kirjoitti:Lähettelin Weirdille yyveetä.
Laittasitko mullekkin hinnan, kiitos.
Täälläkin olisi kiinnostusta, laitoin sulle Dealer yv:tä..
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vastailtu, ja tuossahan on myynti-ilmoituskin:
viewtopic.php?t=36528
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5983
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Vanha osio kaiketi vain puhdistetaan ja tulpataan ja saa täyttyä glygolilla? Ja kestää vähintäänkin sen minkä loppuosakin kennosta?

Palkonkos säästää siihen nähden että vaihtaisi kokonaan uuden?

Ja onko ne varaosatkin yhtä susia kuin alkupräiset.

Aika moka suunnittelussa mersun puolelta.

Hyvä innovaatio korjaamolta.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vanha osio kaiketi vain puhdistetaan ja tulpataan ja saa täyttyä glygolilla? Ja kestää vähintäänkin sen minkä loppuosakin kennosta?
Sitä ei oikeastaan tarvitse puhdistaa. Kennoon jäävä öljy ei pääse nesteiden sekaan.
Useimmiten tämä paketti laitetaan autoon jossa ei vielä ongelmaa ole.
Sitten saa ajella pelkäämättä glykolivaivoja, muutoksen hinta on pieni erityisesti jos vertaa laatikkovikaan.
Palkonkos säästää siihen nähden että vaihtaisi kokonaan uuden?
Enpä muista ulkoa uuden syylärin hintaa. Olisiko jonkun verran kalliimpi kuin tämä paketti.
Lisäksi joutuu useimmiten vaihtamaan putket syyläri-letkut-väliin ja nekin maksavat jonkin verran, työn määrässä on eroa joitain tunteja erillisen coolerin eduksi.
Ja onko ne varaosatkin yhtä susia kuin alkupräiset.
Meillä on sattunut yksi tapaus jossa vaihdettu erimerkkinen syyläri aiheutti noin vuoden kuluttua glykoliongelman.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 voimansiirto”