Laatikko korjattu

vaihteistot, perä,kardaani,vetoakseli
konemies85
Viestit: 77
Liittynyt: 16.11.2010 18:22
Paikkakunta: Espoo

Laatikko korjattu

Viesti Kirjoittaja konemies85 »

Olen ajellut merkkiliikkeestä ostetulla w211 e200 cdi:llä (vm. 2008) tarkalleen kuukauden päivät ja reilut 3000 kilometriä. Nyt autolla on takana kohta 293 tkm, joista 289 tkm on ajettu ammattiajossa.

Aivan alusta alkaen ajossa on vaivannut tietty kulmikkuus automaattivaihteiston toiminnassa. Toisinaan vaihde vaihtuu käytännössä huomaamattomasti, mutta esimerkiksi risteyksestä kiihdytettäessä laatikko tuntuu miettivän turhan kauan kaasupolkimen käskyjä ja kytkee lopulta nykäisten pienempää pykälää.

Viime aikoina on tuntunut siltä, että laatikko täytyy viedä tarkemmin tutkittavaksi. Vaihdevipua liikuteltaessa pykälät kytkeytyvät lähes aina selvästi nytkähtäen (esim. liikennevaloissa seistessä siirto D->N). Liikkeellelähdössä auto ryömii hyvin ilman kaasua, mutta varsinkin juuri D:n kytkemisen jälkeen kunnollinen veto kaasua lisättäessä alkaa vasta pienen viiveen jälkeen. Lisäksi maantieajossakin on viime päivinä ilmennyt epätavallisia nykäyksiä. Esimerkiksi ohituksen jälkeen suurin pykälä saattaa kytkeytyä nykäisten, jos kaasua hellittää nopeammin. Joskus laatikko kytkee turhan suuren pykälän niin, että alkaa kuulua jo jyrinää, eikä heti ymmärrä heittää pienemmälle. Outo piirre on myös ajon aikana kuuluva hyvin hiljainen ulina, joka muistuttaa perän ääntämistä. Ääni alkaa kuitenkin kuulua jo heti neljänkympin vauhdissa ja kuuluu myös maantienopeudessa samalla voimakkuudella. Perän ulinaan verrattuna ääni on hieman korkeampitaajuista ja selvästi hiljaisempaa, mutta on kuitenkin tarkasti kuunnellen kuultavissa. En tiedä onko äänellä mitään tekemistä auton tekniikan kanssa, mutta sitä ei kuulunut vielä pari viikkoa sitten.

Voivatko yllä kuvaillut oireet johtua liian vanhoista laatikkoöljyistä, vai onko syytä epäillä mekaanista vikaa? Laatikkoöljyn vaihdoista en saanut selvyyttä Veholta, enkä liioin paperille painetuista huoltomerkinnöistä. Autoa on huollettu huolto-ohjelman mukaan, joten öljyillä saattaa olla takanaan yli 200 tkm. Koska olen vasta kuukausi sitten ostanut auton, en uskalla mennä ominpäin tekemään korjauksia, ettei myyjäliike peräydy vastuistaan suuremman ongelman ilmetessä. Olisiko auto syytä viedä Veholle tutkittavaksi, vai aloittaa ongelman ratkominen vaihtamalla öljyt huuhtelemalla laatikkoon? Auton myynyt merkkiliike sijaitsee toisella puolella Suomea, joten sinne on vähän hankala viedä autoa.
Viimeksi muokannut konemies85, 15.11.2012 21:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
kuningatar
Viestit: 1358
Liittynyt: 20.10.2010 9:51
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja kuningatar »

Laatikko öljyt kuuluu vaihtaa 60 tuhannen kilsan välein. Tämä on huolto-ohjelmassa vain ensimmäisen 60 tuhannen kohdalla. Sen jälkeen se on lisätyö.

Suosittelen viemään auton *rin piuhaan, jotta laatikon ongelmat selviävät.

Tässä yksi paikka, jossa ymmärretään automaattilaatikoiden päälle.

http://www.app-autokorjaamo.fi/
Tinaruusun haltija :)

Miiteissä on tullut käytyä, päivitykset eivät enää toimi :)
konemies85
Viestit: 77
Liittynyt: 16.11.2010 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja konemies85 »

APP-paja onkin tuttu jo edellisen mersun ajalta. Löytyykös sieltä asianmukainen testeri tuon laatikon testaukseen vai täytyykö käydä ensin Veholla? Merkkiliikkeen toiminnasta en ole aiemmin saanut mitään ruusuista kuvaa, joten mitään pakottavaa tarvetta minulla ei ole viedä autoa sinne. Tilannetta mutkistaa toki se, että isomman remontin kohdatessa lähiaikoina auton myynyt liike saa olla maksumiehenä, joten se määrittänee lopulta korjauspaikan.
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1270
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

On siellä star. Mutta kysy myyjäliikkeestä hoitavatko homman kuluttajasuojaan vedoten. Jos se ei vaikka tulekaan kuntoon pelkällä öljynvaihdolla.
Avatar
kuningatar
Viestit: 1358
Liittynyt: 20.10.2010 9:51
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja kuningatar »

Kun autosi on ostettu toiselta puolelta Suomea, niin ainahan voit ehdottaa myyjäliikkeelle paikkaa, jossa auto korjataan kuntoon eikä tämän paikan tarvitse välttämättä olla Veho :wink:
Tinaruusun haltija :)

Miiteissä on tullut käytyä, päivitykset eivät enää toimi :)
konemies85
Viestit: 77
Liittynyt: 16.11.2010 18:22
Paikkakunta: Espoo

Laatikkoöljyt vaihdettu

Viesti Kirjoittaja konemies85 »

Vajaa pari viikkoa sitten vaihdatin autoni vaihdelaatikkoon öljyt Hotarin pajalla. Vanha öljy oli ns. "vaihtokuntoista", mutta pahempiakin on kuulemma nähty. Huuhteluun kului yhteensä yhdeksän litraa öljyä. Samalla luettiin laatikosta koodit. Vikoja ei löytynyt, eikä muutakaan normaalista poikkeavaa havaittu. Myös laatikon sähköpistoke uusittiin muiden kulutusosien ohella.

Vaihdon jälkeen vaihteisto on toiminut hieman joustavammin, mutta alkuperäiset vaivat ovat edelleen tallella, ajoittain jopa korostuneemmin. Ongelmana tuntuu olevan lyhyesti sanottuna se, ettei laatikko vapauta ajovaihdetta hidastuksessa/kiihdytyksessä riittävän ripeästi. Tunne on samanlainen, kuin yrittäisi ajaa manuaaliautolla liian suurella vaihteella. Esim. kevyessä kiihdytyksessä vaikkapa 80 km tuntivauhdista auto kiihtyy jyristen, jollei kaasua polje selvästi reilummin. Reilummin kaasua poljettaessa pienempi vaihde kytkeytyy selvästi nykäisten. Sitä vastoin kickdown-toimii varsin pehmeästi. Nykäyksiä ilmenee myös vakionopeudensäädintä operoitaessa esim. silloin, kun kiihdytyksen lopussa kytkee cruisen. Viitosvaihteen vaihtuminen nykäisee tällöin tuntuvasti (ainakin ajoittain).

Muutaman kerran olen havainnut selvän nykäyksen myös voimakkaammin jarrutettaessa. Auto pitää tällöinkin sitkeästi isoa vaihdetta päällä, kunnes kytkee "vapaalle" nykäisemällä. Vastaavanlaista nykimistä tapahtuu, kun liikuttelee vaihdevalitsinta erityisesti D->R, tai D->N. Lisäksi viime aikoina parikin kertaa on tapahtunut siten, että peruutusvaihteen kytkemisen jälkeen olen nostanut jalan jarrulta, mutta auto ei hievahdakaan ennen kaasun painamista. Tällöinkin pykälä kytkeytyy nykäisten. Kaiken kaikkiaan nykimiset häiritsevät erityisesti risteysajossa, jossa viipyilevä vaihteen kytkeytyminen aiheuttaa turhaa ryntäilyä. Lisäksi tasaisessa ajossa ilmenevä jyrinä häiritsee monesti niin, että pakotan vaihteen manuaalisesti pienemmälle. Tällöin jyrinä lakkaa välittömästi. Joskus laatikko laskee kierrokset putoamaan jopa 1000 r/min tasolle, joten ei ihme, että jyrisee.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Tuonikäisissä W204:ssä perusmoottorilla on ollut aivan tehdastekoisena tuonkaltaisia ominaisuuksia. Jotain on vissiin ohjelmistopäivityksillä parannettu. W211:stä en tiedä mutta kannattaa lukea tuo, että vaikuttaako tutulta --> viewtopic.php?t=20273

Mielestäni kannattaisi olla yhteydessä sinne merkkiliikkeeseen.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Kumpi laatiko 5V vai 7V
Jos 7v niin ohjelmisto päivitystä kannattaa koitaa(varsinkin jos oireet on koko ajan samat)
Molempiin kannatta kokeila myös opetusta kunnolla tehtynä
Ennen isoman remontin aloittaimista(kuluneen ventiili koneiston kunnostusta, laatikon kunnostusta)

Mutta tosiaan ihan ensin yhteys myyjään
Jos on meniki että jotenkin ottaisivat osaa remonti kuluihin
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
konemies85
Viestit: 77
Liittynyt: 16.11.2010 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja konemies85 »

Kyseessä on siis 5-v laatikko. Lukaisin tuon Meissenkerin laittaman linkin, ja täytyy todeta, että melkoisen tutulta kuulostaa muidenkin kokemukset. Ehkä odotin w203:n ja W210:n automaatteja ajaneena hieman liikoja. Epäilen kuitenkin, että esim. pakin kytkeytymisen todella pitkä viive, tai voimakkaat nykäykset eivät ehkä kuitenkaan ole ihan normaalia käytöstä, varsinkin kun auto tuntui toimivan selvästi paremmin heti hankittuani sen. Esim. jyrinät ovat tulleet selvemmin esille vasta aivan äskettäin.

Täytynee piakkoin ottaa yhteyttä myyjäliikkeeseen, niin selviää, miten asiassa voisi edetä. Hommaa tietenkin hankaloittaa se, ettei ainakaan öljynvaihdossa löytynyt mitään vikakoodeja. Ehkäpä merkkiliikkeessä(kin) kuitenkin tiedetään, miten tuollaisen laatikon tulisi kunnossa ollessaan käyttäytyä.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Kannattaa kokeilla vielä sitä laatikon uudelleen opetusta, saattaa muuttua aika paljon :roll:
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

jolle kirjoitti:Kannattaa kokeilla vielä sitä laatikon uudelleen opetusta, saattaa muuttua aika paljon :roll:
Ihan oikeasti, laatikon opetus ei korjaa mitään vikoja.
Ja se laatikon opetus mitä starilla pystyy tekemään on normaalin oppimisen nopeuttamista.
Se toimii semmoisessa tapauksessa kun on oikeasti vaihdettu osia ja halutaan nopeuttaa normaalia oppimista jos on vaihtamisessa joku oikku minkä voi liittää osien vaihtoon.
Se miksi laatikko on oppinut normaalissa käytössä ei muutu miksikään sitä normaalia oppimista nopeuttamalla.
Kun vika löytyy, laatikon toiminta palautuu ihan normaaliksi ilman opetuksia.
Aamen.

Kannattaa olla liikkeeseen yhteydessä, tuo ei korjaannu aivan itsekseen.
Niinkuin edellä mainittu niin venttiilikoneiston kokeilla vaihtaa ja sitten jää melkein turbiini jäljelle.

Laatikon ohjaus osaa pääasiassa tehdä vikakoodit vain ja ainoastaan sähköviosta, luistosta ja väärästä välityksestä.
Nykivää/huonoa vaihtamista/liian aktiivista turbiinilukkoa se ei pysty havaitsemaan mitenkään.
Tähdellisen parantola
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

konemies85 kirjoitti:Kyseessä on siis 5-v laatikko. Lukaisin tuon Meissenkerin laittaman linkin, ja täytyy todeta, että melkoisen tutulta kuulostaa muidenkin kokemukset. Ehkä odotin w203:n ja W210:n automaatteja ajaneena hieman liikoja. Epäilen kuitenkin, että esim. pakin kytkeytymisen todella pitkä viive, tai voimakkaat nykäykset eivät ehkä kuitenkaan ole ihan normaalia käytöstä, varsinkin kun auto tuntui toimivan selvästi paremmin heti hankittuani sen. Esim. jyrinät ovat tulleet selvemmin esille vasta aivan äskettäin.

Täytynee piakkoin ottaa yhteyttä myyjäliikkeeseen, niin selviää, miten asiassa voisi edetä. Hommaa tietenkin hankaloittaa se, ettei ainakaan öljynvaihdossa löytynyt mitään vikakoodeja. Ehkäpä merkkiliikkeessä(kin) kuitenkin tiedetään, miten tuollaisen laatikon tulisi kunnossa ollessaan käyttäytyä.
Syy on melko varmasti liian pitkä "täytös"aika paine nousee hitaasti
hitaasti syitä sille jumittava/sisäisätä vuotoa ventiilikoneistossa,
jonkun"männän/pakan" tiivistys pettänyt

(jumiutusta ja vuota esintynyt melko uusisakin ventiili koneistoissa)

noihin ei tosiaan auta "opettamine" joka autta joissakin tapuksissa vaikka osia ei olis vaihdettukkaan (laatiko ei jostain syystä opi uuden kuluman mukaan vaan jumitamaan vahoihin arvoihin)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Messersmith
Viestit: 57
Liittynyt: 13.9.2012 12:13

Re: Laatikkoöljyt vaihdettu

Viesti Kirjoittaja Messersmith »

konemies85 kirjoitti:Vajaa pari viikkoa sitten vaihdatin autoni vaihdelaatikkoon öljyt Hotarin pajalla. Vanha öljy oli ns. "vaihtokuntoista", mutta pahempiakin on kuulemma nähty. Huuhteluun kului yhteensä yhdeksän litraa öljyä. Samalla luettiin laatikosta koodit. Vikoja ei löytynyt, eikä muutakaan normaalista poikkeavaa havaittu. Myös laatikon sähköpistoke uusittiin muiden kulutusosien ohella.

Vaihdon jälkeen vaihteisto on toiminut hieman joustavammin, mutta alkuperäiset vaivat ovat edelleen tallella, ajoittain jopa korostuneemmin. Ongelmana tuntuu olevan lyhyesti sanottuna se, ettei laatikko vapauta ajovaihdetta hidastuksessa/kiihdytyksessä riittävän ripeästi. Tunne on samanlainen, kuin yrittäisi ajaa manuaaliautolla liian suurella vaihteella. Esim. kevyessä kiihdytyksessä vaikkapa 80 km tuntivauhdista auto kiihtyy jyristen, jollei kaasua polje selvästi reilummin. Reilummin kaasua poljettaessa pienempi vaihde kytkeytyy selvästi nykäisten. Sitä vastoin kickdown-toimii varsin pehmeästi. Nykäyksiä ilmenee myös vakionopeudensäädintä operoitaessa esim. silloin, kun kiihdytyksen lopussa kytkee cruisen. Viitosvaihteen vaihtuminen nykäisee tällöin tuntuvasti (ainakin ajoittain).

Muutaman kerran olen havainnut selvän nykäyksen myös voimakkaammin jarrutettaessa. Auto pitää tällöinkin sitkeästi isoa vaihdetta päällä, kunnes kytkee "vapaalle" nykäisemällä. Vastaavanlaista nykimistä tapahtuu, kun liikuttelee vaihdevalitsinta erityisesti D->R, tai D->N. Lisäksi viime aikoina parikin kertaa on tapahtunut siten, että peruutusvaihteen kytkemisen jälkeen olen nostanut jalan jarrulta, mutta auto ei hievahdakaan ennen kaasun painamista. Tällöinkin pykälä kytkeytyy nykäisten. Kaiken kaikkiaan nykimiset häiritsevät erityisesti risteysajossa, jossa viipyilevä vaihteen kytkeytyminen aiheuttaa turhaa ryntäilyä. Lisäksi tasaisessa ajossa ilmenevä jyrinä häiritsee monesti niin, että pakotan vaihteen manuaalisesti pienemmälle. Tällöin jyrinä lakkaa välittömästi. Joskus laatikko laskee kierrokset putoamaan jopa 1000 r/min tasolle, joten ei ihme, että jyrisee.
Moro
Mulla on -09 samalla loodalla,mun mielestä ton sähkölaatikon viat on paljolti ominaisuuksia. Onko tuo jyrinä ja kierrosten lasku kokoajan vai ajoittain. Koska mun auto tekee samaa silloin kun hiukkaspoltto on käynnissä, se vaihtaa suuremmalle todella pienillä kierroksilla polton aikana. Eli vain ajoittain, poltto tapahtuu 200-600 km välein mitä enempi kaupunkiajoa sitä useammin.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: Laatikkoöljyt vaihdettu

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Messersmith kirjoitti:
konemies85 kirjoitti:Vajaa pari viikkoa sitten vaihdatin autoni vaihdelaatikkoon öljyt Hotarin pajalla. Vanha öljy oli ns. "vaihtokuntoista", mutta pahempiakin on kuulemma nähty. Huuhteluun kului yhteensä yhdeksän litraa öljyä. Samalla luettiin laatikosta koodit. Vikoja ei löytynyt, eikä muutakaan normaalista poikkeavaa havaittu. Myös laatikon sähköpistoke uusittiin muiden kulutusosien ohella.

Vaihdon jälkeen vaihteisto on toiminut hieman joustavammin, mutta alkuperäiset vaivat ovat edelleen tallella, ajoittain jopa korostuneemmin. Ongelmana tuntuu olevan lyhyesti sanottuna se, ettei laatikko vapauta ajovaihdetta hidastuksessa/kiihdytyksessä riittävän ripeästi. Tunne on samanlainen, kuin yrittäisi ajaa manuaaliautolla liian suurella vaihteella. Esim. kevyessä kiihdytyksessä vaikkapa 80 km tuntivauhdista auto kiihtyy jyristen, jollei kaasua polje selvästi reilummin. Reilummin kaasua poljettaessa pienempi vaihde kytkeytyy selvästi nykäisten. Sitä vastoin kickdown-toimii varsin pehmeästi. Nykäyksiä ilmenee myös vakionopeudensäädintä operoitaessa esim. silloin, kun kiihdytyksen lopussa kytkee cruisen. Viitosvaihteen vaihtuminen nykäisee tällöin tuntuvasti (ainakin ajoittain).

Muutaman kerran olen havainnut selvän nykäyksen myös voimakkaammin jarrutettaessa. Auto pitää tällöinkin sitkeästi isoa vaihdetta päällä, kunnes kytkee "vapaalle" nykäisemällä. Vastaavanlaista nykimistä tapahtuu, kun liikuttelee vaihdevalitsinta erityisesti D->R, tai D->N. Lisäksi viime aikoina parikin kertaa on tapahtunut siten, että peruutusvaihteen kytkemisen jälkeen olen nostanut jalan jarrulta, mutta auto ei hievahdakaan ennen kaasun painamista. Tällöinkin pykälä kytkeytyy nykäisten. Kaiken kaikkiaan nykimiset häiritsevät erityisesti risteysajossa, jossa viipyilevä vaihteen kytkeytyminen aiheuttaa turhaa ryntäilyä. Lisäksi tasaisessa ajossa ilmenevä jyrinä häiritsee monesti niin, että pakotan vaihteen manuaalisesti pienemmälle. Tällöin jyrinä lakkaa välittömästi. Joskus laatikko laskee kierrokset putoamaan jopa 1000 r/min tasolle, joten ei ihme, että jyrisee.
Moro
Mulla on -09 samalla loodalla,mun mielestä ton sähkölaatikon viat on paljolti ominaisuuksia. Onko tuo jyrinä ja kierrosten lasku kokoajan vai ajoittain. Koska mun auto tekee samaa silloin kun hiukkaspoltto on käynnissä, se vaihtaa suuremmalle todella pienillä kierroksilla polton aikana. Eli vain ajoittain, poltto tapahtuu 200-600 km välein mitä enempi kaupunkiajoa sitä useammin.
Ei ole ominaisuus(paitsi ton polton kohdalla)
Jotain vikaa on systeemissä
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Messersmith
Viestit: 57
Liittynyt: 13.9.2012 12:13

Viesti Kirjoittaja Messersmith »

Sori, en lukenut kunnolla tota viestin yhtä osioo. Ehkä momentinmuunnin reistaa. Ota yhteyttä myyjään, ehkä saat viedä lähemmäs testiin.
konemies85
Viestit: 77
Liittynyt: 16.11.2010 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja konemies85 »

Tänään otettiin myyjäliikkeestä yhteyttä ja pyysivät viemään Veholle testattavaksi. Epäilty vikakohde on kuulemma kuvaukseni perusteella laatikon johdinlevy. Suositelkaahan nyt PK-seudulta tarpeeksi pätevää merkkihuoltoa, että saadaan parempi tolkku asiasta. Herttoniemestä on huonoja kokemuksia, muista en tiedä. Olisiko Lommilassa parempaa osaamista?

Jostain syystä tänään auto toimi varsin miellyttävästi vaihteiston osalta. Tuntui suorastaan oudolta, kun vaihde vaihtui pehmeästi. Ajoin tosin S-asennolla, mutta senhän kai pitäisi olla napakammin vaihtava? Aikaisemmin S-asento on vain lisännyt nykimisiä.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

konemies85 kirjoitti:Tänään otettiin myyjäliikkeestä yhteyttä ja pyysivät viemään Veholle testattavaksi. Epäilty vikakohde on kuulemma kuvaukseni perusteella laatikon johdinlevy. Suositelkaahan nyt PK-seudulta tarpeeksi pätevää merkkihuoltoa, että saadaan parempi tolkku asiasta. Herttoniemestä on huonoja kokemuksia, muista en tiedä. Olisiko Lommilassa parempaa osaamista?

Jostain syystä tänään auto toimi varsin miellyttävästi vaihteiston osalta. Tuntui suorastaan oudolta, kun vaihde vaihtui pehmeästi. Ajoin tosin S-asennolla, mutta senhän kai pitäisi olla napakammin vaihtava? Aikaisemmin S-asento on vain lisännyt nykimisiä.
Sitten voi olla hankalmpi juttu jos pitää olla merkki liike ja pks
Jos herttoniemi ei käy laatiko jutussa... niin löytää pks merkki liiketä
"melkeen helpompi on kaupan purku..."
(jos ei sitten joku ei pks merkkiliike halua etänä hoitaa...)

Ja Kuvauksen perustella vika ei ole johdin levyssä
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
mese is best
Viestit: 101
Liittynyt: 01.11.2011 22:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Mesen laatikko-ongelmat

Viesti Kirjoittaja mese is best »

Itsellä -07 200cdi ja siinä vastaavat ongelmat. Välillä vaihtaa tosi kovaa nykäisten esim. liikenneympyrässä voi heittää pienenpää sisään niin että koko auto tärähtää. Välillä toimii taas ok. Matka-ajossa ei suuremmin ongelmia, vaihtaa melko hyvin (ei kyllä voi verrata volvon laatikkoon, se pelasi huomattavasti paremmin). Laatikko on 5-lovinen. Myös se ettei vaihda tarpeeksi ajoissa pienenpään kaupunkiajossa häiritsee, lieneekö laitettu sen takia että saadaan pa kulutusta pienemmäksi. Lisäksi en huomaa oikeastaan mitään eroa s ja c asennoilla.

Jokos sinun ongelmat on saatu kuntoon?
konemies85
Viestit: 77
Liittynyt: 16.11.2010 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja konemies85 »

Käytin autoani Veho Koivuhaassa tutkittavana noin kolmisen viikkoa sitten. Veholla autoon päivitettiin laatikon, moottorin ja jarrujen ohjelmistot. Lisäksi mainittiin, että lämpimänä mahdollista KYB-venttiilivikaa on vaikeampi selvittää. Tästä syystä he pyysivät olemaan uudelleen yhteydessä, mikäli ongelmat jatkuvat, ja tuomaan auton huoltoon siten, että he pääsevät ajamaan kylmällä laatikolla. Kokonaisuutena Koivuhaan Vehosta jäi varsin positiivinen vaikutelma.

Huollon jälkeen auto tuntui hetken hieman paremmalta, mutta missään vaiheessa erityisesti hidastuksen jälkeen kaasua lisättäessä ilmenevä nykäys ei poistunut. Vika ei siis ollut ohjelmistopuolella. Nykiminen häiritsee kuitenkin ajoittain sen verran, että uusi reissu Veholle on varmaankin pian edessä.

Laatikon vaihto-ohjelmissa on omassa autossani ainakin selvä ero. Kaupungissa ajan mieluummin C-asennossa, koska S-asetus nykii paljon selvemmin ja huudattaa konetta tarpeettoman kauan ennen ylöspäin vaihtamista. Maantiellä S-asetus taasen reagoi paremmin esim. ohituksissa, minkä vuoksi käytän sitä siellä mieluummin.

Onkohan vaihteistosta todellakin tehty niin taloudellisuuspainotteinen, että jatkuvasti päälle-pois kytkeytyvä turbiininlukko aiheuttaa nykimistä? Itse odotin kyllä mersun laatikolta paljon pehmeämpää ja loogisempaa käytöstä. Nyt esim. kaupunkiajon risteystilanteet ovat melko turhauttavia, kun kiihdyttäminen aiheuttaa yleensä nykäisevän vaihdon.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

konemies85 kirjoitti:Käytin autoani Veho Koivuhaassa tutkittavana noin kolmisen viikkoa sitten. Veholla autoon päivitettiin laatikon, moottorin ja jarrujen ohjelmistot. Lisäksi mainittiin, että lämpimänä mahdollista KYB-venttiilivikaa on vaikeampi selvittää. Tästä syystä he pyysivät olemaan uudelleen yhteydessä, mikäli ongelmat jatkuvat, ja tuomaan auton huoltoon siten, että he pääsevät ajamaan kylmällä laatikolla. Kokonaisuutena Koivuhaan Vehosta jäi varsin positiivinen vaikutelma.

Huollon jälkeen auto tuntui hetken hieman paremmalta, mutta missään vaiheessa erityisesti hidastuksen jälkeen kaasua lisättäessä ilmenevä nykäys ei poistunut. Vika ei siis ollut ohjelmistopuolella. Nykiminen häiritsee kuitenkin ajoittain sen verran, että uusi reissu Veholle on varmaankin pian edessä.

Laatikon vaihto-ohjelmissa on omassa autossani ainakin selvä ero. Kaupungissa ajan mieluummin C-asennossa, koska S-asetus nykii paljon selvemmin ja huudattaa konetta tarpeettoman kauan ennen ylöspäin vaihtamista. Maantiellä S-asetus taasen reagoi paremmin esim. ohituksissa, minkä vuoksi käytän sitä siellä mieluummin.

Onkohan vaihteistosta todellakin tehty niin taloudellisuuspainotteinen, että jatkuvasti päälle-pois kytkeytyvä turbiininlukko aiheuttaa nykimistä? Itse odotin kyllä mersun laatikolta paljon pehmeämpää ja loogisempaa käytöstä. Nyt esim. kaupunkiajon risteystilanteet ovat melko turhauttavia, kun kiihdyttäminen aiheuttaa yleensä nykäisevän vaihdon.
Ai ne on vihdoinkin veh**sa tajuneet että vika ei aina ole turbinissa :lol:
kun laatiko on kunnossa ei se nyi, vika on todenäköisesti ventiili koneistosa, lukituksen ohjauksessa
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
karatebobo
Viestit: 7
Liittynyt: 12.2.2012 13:33

konemies 85

Viesti Kirjoittaja karatebobo »

Mielestäni kuvailemasi viat ovat tyypillisiä mersun laatikolle voimakas nykäisy viittaa johdinlevyyn tai CDI:N mainitsemaan venttiilikoneistoon. Itelläni automaatti mb 203 ajettu 400 tuhatta.lukittui 2 vaihteelle johdinlevy ja öljyt vaihdettiin ja taas toimi. Mb 211 ajetta 172 tuhatta.joskus pientä tärinää ryömintävauhdissa esim liikennevaloissa. Aamuisin liikkeelle lähtiessä ei millään vaihda vaihteita 2,3 vaihde miettii tosi kauan mutta rauhallisesti kaasua niin ok.
konemies85
Viestit: 77
Liittynyt: 16.11.2010 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja konemies85 »

Viime päivinä laatikon toiminnassa on alkanut ilmetä uusia oireita erityisesti kylmänä. Vanhat vaivat ovat tallella, mutta nyt tuntuu, että C-asennollakin vaihteisto vaihtaa nykivästi ainakin ajoittain. Lisäksi vaihtamisaika tuntuu pidentyneen. Huolestuttavin piirre on kuitenkin lisääntynyt jyrinä, erityisesti hidastuksissa. Esimerkiksi parkkihallivauhdissa auto jurahtelee välillä todella oudosti (varsinkin kaasua hellitettäessä). Samalla tavoin auto jurisi ihmeellisesti toissa aamuna ykkösvaihteella mäkeä kiivettäessä. Lisäksi esim. kaupunkinopeudessa kakkoselta kolmoselle vaihdon jälkeen laatikko saattaa jyristä. Kyseessä ei ole sellainen kevyt resonointi, joka tuntuu esim. kierrosten laskiessa turhan alas (vrt. turhan suuri vaihde manuaaliautossa), vaan tietyllä kierrosluvulla koko autoa täristävä hetken kestävä jyrähdys. Selvinten ko. ilmiö on alkanut tuntua todella hitaassa vauhdissa (em. parkkipaikkalla pyörittelyt). Tänään auto tuntui myös erikoisen laiskalta. Vähän niinkuin manuaaliautossa luistaisi kytkin..
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Tarkista mitä *:ri kertoilee sen toiminasta
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
ande
Viestit: 19
Liittynyt: 21.2.2007 18:25
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja ande »

Autojen kanssa paljon tekemisissä kun olen, niin tuollainen vastaavan ikäinen peli ollut. Yleensä kun noita mersuja laatikkoöljyun vaihtoon vien, niin joka kerta vaihdetaan KYB (=turbiinin lukkoventtiili vai mikä se nyt oli). Osa kun maksaa sen ~50e, samalla myös töpseliä ja uutta suodatinta. Tuo kyb venttiili kannattaa vaihtaa vaikka joka laatikkoöljyn vaihdon yhteydessä, kun ei paljoa maksa ja sillä on kyllä vaikutusta!

Tuli mieleen, että tuntuuko se mersusi vastaavan kaasuun ihan normaalisti ja tuntuuko tehot olevan tallessa? Ilmamäärämittarilla on myös näissä riisseleissä kummia vaikutuksia myös vaihtamiseen.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Eikai sitä kyb-venttiiliä nyt kannata joka öljynvaihdon yhteydessä vaihtaa , siellä on kuitenkin monta muutakin venttiiliä joita ei ikinä vaihdeta . :roll:
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jolle kirjoitti:Eikai sitä kyb-venttiiliä nyt kannata joka öljynvaihdon yhteydessä vaihtaa , siellä on kuitenkin monta muutakin venttiiliä joita ei ikinä vaihdeta . :roll:
Ei siitä ole mitään haitta vaikka vaikka sen vaihtais
Aina öljyen mukan 60tkm välein

Küb on niistä kuluvin,
lisäksi oletkin varmaan huomanuttu että se kerää
Myös melko hyvin sitä rautavelliä itseensä
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
konemies85
Viestit: 77
Liittynyt: 16.11.2010 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja konemies85 »

Tämä keskustelu voitaneen nyt päättää ainakin omalta osaltani. Auto korjattiin merkkiliikkeessä vaihtamalla kokonaan uusi hydrauliyksikkö vaihdelaatikkoon. Parin päivän ajelujen perusteella tuntuu kuin ajaisi eri autolla. Nykimiset poistuivat ja vaihde vaihtuu nyt sujuvasti. Kaikesta päätellen venttiilikoneisto oli vain yksinkertaisesti kulunut, koska Starilla ei vikakoodeja tms. löytynyt. Toivotaan, että muut vaihteiston paikat kestävät pidempään.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

konemies85 kirjoitti:Tämä keskustelu voitaneen nyt päättää ainakin omalta osaltani. Auto korjattiin merkkiliikkeessä vaihtamalla kokonaan uusi hydrauliyksikkö vaihdelaatikkoon. Parin päivän ajelujen perusteella tuntuu kuin ajaisi eri autolla. Nykimiset poistuivat ja vaihde vaihtuu nyt sujuvasti. Kaikesta päätellen venttiilikoneisto oli vain yksinkertaisesti kulunut, koska Starilla ei vikakoodeja tms. löytynyt. Toivotaan, että muut vaihteiston paikat kestävät pidempään.
toki toimiva konsti vaihtaa koko osa,
muutavan kuleen kohdan takia mitkä voi kunnostaa
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Onkos näissä uudemmissa mersuissa muutettu jotenkin venttiilikoneistoa vai tuntuuko vaan että ongelmia on enemmän kuin vanhemmissa autoissa?
Vai huomaako nuo toimivuusongelmat helpommin kun laatikossa on vähemmän luistoa?
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jolle kirjoitti:Onkos näissä uudemmissa mersuissa muutettu jotenkin venttiilikoneistoa vai tuntuuko vaan että ongelmia on enemmän kuin vanhemmissa autoissa?
Vai huomaako nuo toimivuusongelmat helpommin kun laatikossa on vähemmän luistoa?
Mitä vähemmän luistoa sitä tarkempaa on olatava ventiili koneiston/laatikon toimnta

ja on 5V sähkö laatikon ventiili koneistoon tullut keitys versioita
(uudemat toimii itse asiasa paremmin kuin vanhemat versiot)
samoin on 7V hydrauli yksikön tullut jokunen muutos
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 voimansiirto”