Millä tempon nykiminen loppuu
Millä tempon nykiminen loppuu
Olen tässä kevään ajan testaillut tuota 560SECin vakionopeussäädintä. Olen testannut sitä nyt kahdella purkuautosta ostetulla boksilla ja kokeeksi olen servonkin vaihtanut. Kaiksesta huolimatta aina nykii ja kunnolla. Kun vakionopeussäätimen tökkää viiksestä päälle niin nopeus nousee vajaat 10km/h ja sitten alkaa oikein kunnon rytkytys. Kaasupoljin pumppaa puoleenväliin ja takaisin ylös sellaista tahtia että kaasupolkimen liikekin kuuluu napsutuksena. Nopeus kyllä pysyy tavallaan vakiona, mutta kun itse ei meinaa pysyä kyydissä.
Tämä siis kahdella eri boksilla. Kummankin boksin olen epätoivoissani aukaissut ja mitannut elkot ehjiksi ja vaihtanut ne joka tapauksessa. Noiden boksien toimintaa en ole tosin missään toisessa autossa testannut. Olisi toisaaalta mielenkiintoista testata tuota autoa varmasti toimivalla boksilla. Alkaa tosiaan energia, vaihdettavat osat ja vähän kaikki loppua tuon tempon kanssa.
Tämä siis kahdella eri boksilla. Kummankin boksin olen epätoivoissani aukaissut ja mitannut elkot ehjiksi ja vaihtanut ne joka tapauksessa. Noiden boksien toimintaa en ole tosin missään toisessa autossa testannut. Olisi toisaaalta mielenkiintoista testata tuota autoa varmasti toimivalla boksilla. Alkaa tosiaan energia, vaihdettavat osat ja vähän kaikki loppua tuon tempon kanssa.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Olikos se alakuperänen vai tarvike? Eli tangolla vai vaijerilla? Vaijeriversio vähän nykii, mutta ei kylläkään noin paljon, mitä kuvailit.
Nopeusmittari ässässä on vaijerilla? Hyvä. Sitten löytyy mittarin takaa, vaijerin juuresta, semmonen musta 3,2 Sirkku-sokeripalan kokoinen pötky mihin menee johto. Tais olla kaksinapainen liitin siinä. Joku fiksu voisi ottaa piuhan irti ja katsoa yleismittarilla, mitä sieltä tulee pihalle (vaihtojännitettä mitataan). En tiedä, miten paljon sieltä pitäisi tulla, mutta kierrosten... eikun siis nopeuden mukaan nouseva jännite kuitenkin. Koita tasajännitteellä, jos ei tule älyä, vaihtojännite oli varma arvaus.
Nopeusmittari ässässä on vaijerilla? Hyvä. Sitten löytyy mittarin takaa, vaijerin juuresta, semmonen musta 3,2 Sirkku-sokeripalan kokoinen pötky mihin menee johto. Tais olla kaksinapainen liitin siinä. Joku fiksu voisi ottaa piuhan irti ja katsoa yleismittarilla, mitä sieltä tulee pihalle (vaihtojännitettä mitataan). En tiedä, miten paljon sieltä pitäisi tulla, mutta kierrosten... eikun siis nopeuden mukaan nouseva jännite kuitenkin. Koita tasajännitteellä, jos ei tule älyä, vaihtojännite oli varma arvaus.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Alkuperäinen on. Tosin kun auton sain, niin boksi puuttui kokonaan, joten on tuon kanssa muutkin ilmeisesti tuskailleet.
Ässissä on sähköinen nopeusmittari ja se saa samaa signaalia kuin vakionopeussäädinkin. Perässä on anturi, josta nopeustieto napataan. Se signaali kiertää vielä radioon, joka säätää äänenvoimakkuuttaan nopeuden mukaan ja vaihteiston ohjaukseen, joka tarvitsee nopeustietoa ainakin B-asennon toimintoihin. Nopeusmittari toimii, joten luulisi signaalin olevan kunnossa, vaikka olen kyllä sitäkin epäillyt. Otin johdon varmuuden vuoksi irti radiolta, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta.
Voisi tuota signaalia kohtapuoliin alkaa mittaillakin. Ihme peli - toimii muuten ihan kuten pitäiskin, mutta nykii niin ******tisti.
Ässissä on sähköinen nopeusmittari ja se saa samaa signaalia kuin vakionopeussäädinkin. Perässä on anturi, josta nopeustieto napataan. Se signaali kiertää vielä radioon, joka säätää äänenvoimakkuuttaan nopeuden mukaan ja vaihteiston ohjaukseen, joka tarvitsee nopeustietoa ainakin B-asennon toimintoihin. Nopeusmittari toimii, joten luulisi signaalin olevan kunnossa, vaikka olen kyllä sitäkin epäillyt. Otin johdon varmuuden vuoksi irti radiolta, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta.
Voisi tuota signaalia kohtapuoliin alkaa mittaillakin. Ihme peli - toimii muuten ihan kuten pitäiskin, mutta nykii niin ******tisti.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Mulla on kanssa tuossa ässässä sama vika. Ei tosin ehkä noin paha, mutta nylkyttää kyllä selvästi. Ajattelin että vika olisi ollut noissa elkoissa, mutta jos kerran olet ne vaihtanut ja apua ei löytynyt niin sen voi sulkea pois.
Jos löydät ratkaisun ongelmaan niin laita vaan lisää infoa tänne.
Jos löydät ratkaisun ongelmaan niin laita vaan lisää infoa tänne.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
- Vilenin Herttua
- MIESASIAMIES
- Viestit: 879
- Liittynyt: 22.12.2005 15:06
Kokeiltu on kahdella servolla. Servo on rakenteeltaan juurikin sähkömoottori+hammasratas. Sitten on vielä magneettinen kytkin joka katkaisee yhteyden moottorin ja vivun välillä kun jarruun kosketaan. Ilmeisesti kuskille on jätetty viimeinen tahto asiassa, jossa vakionopeussäädin haluaisi ajella itsenäisesti
Jarruvalojen toiminnan tarkastan huomenna.
Jarruvalojen toiminnan tarkastan huomenna.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Omassa ei tasaisella nylkyttele, mutta alamäissä aavistuksen kyllä. Kyytiläiset eivät ole valitelleet, mutta ratin takana hienoisen nykytyksen kyllä tuntee. Joskus on käynyt mielessä, että voisikohan tämä johtua aavistuksen väljistyneisä vivustojen nivelistä, sekä rasvan puutteesta niissä. Pitäs voijella ne kokeeks, jopa putsatakin.
Nehän on toisalta ihan CD-Cardic hyllykamaa, joten eikun tankojen mitat muistiin ja pallerot vaihtoon.
Pertun vikaan tämä tuskin liittyy, mutta kunhan lämpimikseni voimistelen sormiani.
Nehän on toisalta ihan CD-Cardic hyllykamaa, joten eikun tankojen mitat muistiin ja pallerot vaihtoon.
Pertun vikaan tämä tuskin liittyy, mutta kunhan lämpimikseni voimistelen sormiani.
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
Lisätään vielä 1 ominaisuus:
Otin töpselin pari vuotta sitten irti, kun säädin halusi pitää pedaalin pohjassa heti, kun vauhtia oli yli 50 km/h. Ruuhkaisella Kehä ykkösellä en pystynyt tarkistamaan kuinka kovaa sekki olisi halunnut mennä.
Aiemmin vakkari saattoi mennä päälle, kun kaistaa vaihtaessa vilautti villkkua.
Otin töpselin pari vuotta sitten irti, kun säädin halusi pitää pedaalin pohjassa heti, kun vauhtia oli yli 50 km/h. Ruuhkaisella Kehä ykkösellä en pystynyt tarkistamaan kuinka kovaa sekki olisi halunnut mennä.
Aiemmin vakkari saattoi mennä päälle, kun kaistaa vaihtaessa vilautti villkkua.
Ompas unohtunut palauttaa tärkeää tietoa foorumille.
Tempomaatti tuli todellakin kuntoon. Laitoin autoon sen 300TDT:n boksin, joka siis on samalla numerolla kuin uudemmissa w126:kin. Näihin siis saa noita bokseja ongelmitta ja kohtuuhintaan, ei ole erikoisosan lisää.
Syy, miksi homma ei heti onnistunut oli omassa huolimattomuudessa. Minulla ei näet ollut alkuperäistä 560Secin kooditulppaa, vaan jouduin sen muokkaamaan 300TDT:n tulpasta vaihtamalla vastuksia WIS:sistä saamieni arvojen perusteella. Olin kuitenkin yhden vastuksen arvon kohdalta unohtanut tärkeän k-merkin huomiotta ja näpännyt sinne 27 ohmin vastuksen 27 kilo-ohmin sijasta. Ei ihme ettei toiminut. Sittempä toimi, kun tuon tajusin.
Tuo 300TDT:n boksi on todellakin toimii tuossa täydellisesti ja vika on siltä osin korjattu.
Tempomaatti tuli todellakin kuntoon. Laitoin autoon sen 300TDT:n boksin, joka siis on samalla numerolla kuin uudemmissa w126:kin. Näihin siis saa noita bokseja ongelmitta ja kohtuuhintaan, ei ole erikoisosan lisää.
Syy, miksi homma ei heti onnistunut oli omassa huolimattomuudessa. Minulla ei näet ollut alkuperäistä 560Secin kooditulppaa, vaan jouduin sen muokkaamaan 300TDT:n tulpasta vaihtamalla vastuksia WIS:sistä saamieni arvojen perusteella. Olin kuitenkin yhden vastuksen arvon kohdalta unohtanut tärkeän k-merkin huomiotta ja näpännyt sinne 27 ohmin vastuksen 27 kilo-ohmin sijasta. Ei ihme ettei toiminut. Sittempä toimi, kun tuon tajusin.
Tuo 300TDT:n boksi on todellakin toimii tuossa täydellisesti ja vika on siltä osin korjattu.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla