Lämppärin puhaltimen hiilten vaihto

Valvoja: Kaapo

Vastaa Viestiin
Avatar
mazza
Viestit: 142
Liittynyt: 02.2.2006 22:01
Paikkakunta: Oulu

Lämppärin puhaltimen hiilten vaihto

Viesti Kirjoittaja mazza »

Tuntuu olevan niin yleinen vika, että tekaisin ohjeet tästä.

Homma alkaa sillä, että otetaan vänkärin jalkotilan yläpuolinen verhoilupaneeli irti, kiinni kahdella torx-ruuvilla. Tämän jälkeen otetaan neljällä torx-ruuvilla kiinni oleva 30x30cm muovikansi pois. Kannen alta paljastuu itse puhallin, joka on neljällä torx-ruuvilla kiinni. Irroita myös sähköliitin.

Nyt sinulla on puhallin käsissäsi. Putsaa enin hiilipöly vaikkapa paineilmalla. Tämän jälkeen avaa moottorin päädyssä olevat kaksi torx-ruuvia ja irroita sähköliitin:

Kuva


Taita johdot tällä tavalla, jotta saat muovikotelon poistettua moottorin päältä:

Kuva


Taivuta 8 pientä peltiliparetta tukevilla pihdeillä tms. pois moottorin päätyä lukitsemasta:

Kuva


Nyt voit varovasti kammeta ruuvimeisselillä päädyn irti. Tee se varovasti, koska hiilet ovat jumissa kollektoriin kuluneissa urissa. Omassani oli toinen hiili jo pompannut pois, mikä aiheutti puhaltimen totaalikuolemisen.

Kuva


Hiilten johdot ovat kiinni taivutettujen peltilevyjen välissä. Väännä levyt pihdeillä auki, ja ota hiilet irti.

Kuva


Puhdista moottorin pääty kunnolla:

Kuva


Hiilet ovat kokoa 10x7mm, ja johto lähtee kapeammalta sivulta. Päästä lähtevällä johdolla oleva EI toimi. Omani oli 10x8, ja jouduin hieman kaventamaan niitä hiomalla.

Hiiliin täytyy tehdä viiste taakse, jotta jousi painaa hiiltä oikealla tavalla. Lisäksi hiilen etureunaa tulee hieman viistää, koska hiilet ovat hieman sivussa kollektorin keskilinjasta. Vasemmalla vanha, keskellä oikeanlaiseksi hiottu ja oikealla uusi koskematon. Tarkasta, että hiili on hiottuna sopivan pitkä, eli ei lukitu jo koskiessaan kollektoriin.

Kuva


Pistä hiilet paikoilleen, ja vie johto oikeasta välistä peltilipareiden väliin. Mitoita johto niin, että hiili pääsee liikkumaan niin pitkälle taakse, että se lukittuu (viiste menee jousen ohi)! Purista lipareet kiinni ja katkaise ylijäävä johdonpätkä. Omani varmistin vielä juottamalla (huonosti :lol: ):

Kuva


Nyt hiilet pitää painaa niin syvälle, että ne lukittuvat. Mikäli hiilet eivät lukitu, on moottorin päädyn takaisin laittaminen paljon vaikeampaa, mutta onnistuu kyllä niinkin oikeanlaisilla apuvälineillä.

Kuva

Seuraavaksi moottorin pääty laitetaan oikeassa asennossa paikoilleen, väännetään lipareet takaisin lukitsemaan pääty (apuna voi käyttää kevyesti vasaraa ja talttapäistä ruuvimeisseliä) ja lopuksi painetaan hiilet kevyesti ruuvimeisselillä rei'istä perille.

Kuva


Kasaaminen sitten meneekin jo ilman ohjeita.

Suosittelen pyörittämään ensimmäiset pari käyttötuntia maksimissaan puoliteholla, jotta hiilet sisäänajautuvat kunnolla, eikä kollektori tällöin pala piloille kipinöinnistä.

Mikäli mahdollista, kannattaa kollektori sorvata hiilten vaihdon yhteydessä, se vähentää kipinöintiä ja sitä myötä kollektorin ja hiilten kulumista. Muistakaa putsata kollektorin liuskojen välit sorvauksen jälkeen!

Kustannuksia tuli kokonaista 12€, eli hiilien hinnan. Moottori lopetti vikinät ja kitinät, ja kollektorissa oli varaa vielä sen verran että varmasti vielä nämä hiilet kestää ajaa loppuun. Aikaa työssä menee näiden ohjeiden kera varmaan reilu tunti, kun huolellisesti tekee.
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2933
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Hieno reportaasi :) Pitäisi saada mekkaan talteen ohjeita näistä uudemmistakin kulkineista, pikaisesti katsottuna siellä ei ollu mitään tästä korimallista. Tämä juttu ainakin, myös Meissenkerin kirjoittama ohje laatikkoöljyjen huuhteluvaihdosta olisi hyödyllistä tietoa. Ja ohjeita varmasti löytyisi lisää/lisäisi kirjoittajien intoa jos tallentuisi helposti löydettävään paikkaan.
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 lämmitys, ilmastointi.”