Tuntuu olevan niin yleinen vika, että tekaisin ohjeet tästä.
Homma alkaa sillä, että otetaan vänkärin jalkotilan yläpuolinen verhoilupaneeli irti, kiinni kahdella torx-ruuvilla. Tämän jälkeen otetaan neljällä torx-ruuvilla kiinni oleva 30x30cm muovikansi pois. Kannen alta paljastuu itse puhallin, joka on neljällä torx-ruuvilla kiinni. Irroita myös sähköliitin.
Nyt sinulla on puhallin käsissäsi. Putsaa enin hiilipöly vaikkapa paineilmalla. Tämän jälkeen avaa moottorin päädyssä olevat kaksi torx-ruuvia ja irroita sähköliitin:
Taita johdot tällä tavalla, jotta saat muovikotelon poistettua moottorin päältä:
Taivuta 8 pientä peltiliparetta tukevilla pihdeillä tms. pois moottorin päätyä lukitsemasta:
Nyt voit varovasti kammeta ruuvimeisselillä päädyn irti. Tee se varovasti, koska hiilet ovat jumissa kollektoriin kuluneissa urissa. Omassani oli toinen hiili jo pompannut pois, mikä aiheutti puhaltimen totaalikuolemisen.
Hiilten johdot ovat kiinni taivutettujen peltilevyjen välissä. Väännä levyt pihdeillä auki, ja ota hiilet irti.
Puhdista moottorin pääty kunnolla:
Hiilet ovat kokoa 10x7mm, ja johto lähtee kapeammalta sivulta. Päästä lähtevällä johdolla oleva EI toimi. Omani oli 10x8, ja jouduin hieman kaventamaan niitä hiomalla.
Hiiliin täytyy tehdä viiste taakse, jotta jousi painaa hiiltä oikealla tavalla. Lisäksi hiilen etureunaa tulee hieman viistää, koska hiilet ovat hieman sivussa kollektorin keskilinjasta. Vasemmalla vanha, keskellä oikeanlaiseksi hiottu ja oikealla uusi koskematon. Tarkasta, että hiili on hiottuna sopivan pitkä, eli ei lukitu jo koskiessaan kollektoriin.
Pistä hiilet paikoilleen, ja vie johto oikeasta välistä peltilipareiden väliin. Mitoita johto niin, että hiili pääsee liikkumaan niin pitkälle taakse, että se lukittuu (viiste menee jousen ohi)! Purista lipareet kiinni ja katkaise ylijäävä johdonpätkä. Omani varmistin vielä juottamalla (huonosti ):
Nyt hiilet pitää painaa niin syvälle, että ne lukittuvat. Mikäli hiilet eivät lukitu, on moottorin päädyn takaisin laittaminen paljon vaikeampaa, mutta onnistuu kyllä niinkin oikeanlaisilla apuvälineillä.
Seuraavaksi moottorin pääty laitetaan oikeassa asennossa paikoilleen, väännetään lipareet takaisin lukitsemaan pääty (apuna voi käyttää kevyesti vasaraa ja talttapäistä ruuvimeisseliä) ja lopuksi painetaan hiilet kevyesti ruuvimeisselillä rei'istä perille.
Kasaaminen sitten meneekin jo ilman ohjeita.
Suosittelen pyörittämään ensimmäiset pari käyttötuntia maksimissaan puoliteholla, jotta hiilet sisäänajautuvat kunnolla, eikä kollektori tällöin pala piloille kipinöinnistä.
Mikäli mahdollista, kannattaa kollektori sorvata hiilten vaihdon yhteydessä, se vähentää kipinöintiä ja sitä myötä kollektorin ja hiilten kulumista. Muistakaa putsata kollektorin liuskojen välit sorvauksen jälkeen!
Kustannuksia tuli kokonaista 12€, eli hiilien hinnan. Moottori lopetti vikinät ja kitinät, ja kollektorissa oli varaa vielä sen verran että varmasti vielä nämä hiilet kestää ajaa loppuun. Aikaa työssä menee näiden ohjeiden kera varmaan reilu tunti, kun huolellisesti tekee.
Lämppärin puhaltimen hiilten vaihto
Valvoja: Kaapo
Viesti Kirjoittaja Multiviri »
Hieno reportaasi Pitäisi saada mekkaan talteen ohjeita näistä uudemmistakin kulkineista, pikaisesti katsottuna siellä ei ollu mitään tästä korimallista. Tämä juttu ainakin, myös Meissenkerin kirjoittama ohje laatikkoöljyjen huuhteluvaihdosta olisi hyödyllistä tietoa. Ja ohjeita varmasti löytyisi lisää/lisäisi kirjoittajien intoa jos tallentuisi helposti löydettävään paikkaan.
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Vastaa Viestiin
2 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 lämmitys, ilmastointi.”
Hyppää
- TERVETULOA
- ↳ TERVETULOA!
- Yritysesittelyt
- ↳ MBKoskinen.fi
- ↳ KL - Varaosat
- ↳ Huoltokeskus Lintonen
- ↳ Autopalvelu Parkkila Oy
- ↳ T:mi Jukka Rajalampi
- ↳ Race.Fi
- Yleinen keskustelu
- ↳ Varastettua
- ↳ On Topic
- ↳ Koti, puutarha ja nikkarointi.
- ↳ Kyselyt ja utelut
- ↳ Keskustelua muista merkeistä
- ↳ Arkielämän koukeroita
- ↳ Matkailu & miitit
- ↳ Pienet ja pärisevät
- ↳ Takuu- ja kuluttajansuoja-asiat sekä autoverotus
- ↳ Linttaklubi
- Kauppatori
- ↳ Myydään / vaihdetaan autot
- ↳ Myydään / vaihdetaan osat
- ↳ Myydään / vaihdetaan renkaita sekä vanteita
- ↳ Myydään / vaihdetaan muuta
- ↳ Lahjoitetaan
- ↳ Ostetaan / vaihdetaan autot
- ↳ Ostetaan / vaihdetaan osat
- ↳ Ostetaan / vaihdetaan renkaita sekä vanteita
- ↳ Ostetaan / vaihdetaan muuta
- ↳ Vuokrataan
- ↳ Kauppatori
- Tekniikkaosasto
- ↳ Mikä on autoni W-tyyppi?
- ↳ Mersutiedon Mekka, mese.fi:n oma wikitietokanta
- ↳ Yleinen tekniikkakeskustelu
- ↳ Auton rakentelu, projektit & äänentoisto
- ↳ Super-Turbot
- ↳ B1tt1n1kkar1t
- ↳ Pesu, puunaus & fiksaus
- ↳ Oldtimers
- ↳ W123, sedan, coupe, farmari, lang
- ↳ W123 moottori
- ↳ W123 voimansiirto
- ↳ W123 alusta
- ↳ W123 jarrut
- ↳ W123 kori
- ↳ W123 sähkö
- ↳ W123 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang
- ↳ W124 moottori
- ↳ W124 voimansiirto
- ↳ W124 alusta
- ↳ W124 jarrut
- ↳ W124 kori
- ↳ W124 sähkö
- ↳ W124 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W201
- ↳ W201 moottori
- ↳ W201 voimansiirto
- ↳ W201 alusta
- ↳ W201 jarrut
- ↳ W201 kori
- ↳ W201 sähkö
- ↳ W201 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W210 / W208, sedan, farmari, coupe, avo
- ↳ W210 / 208 moottori
- ↳ W210 / 208 voimansiirto
- ↳ W210 / 208 alusta
- ↳ W210 / 208 jarrut
- ↳ W210 / 208 kori
- ↳ W210 / 208 sähkö
- ↳ W210 / 208 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W202, sedan, farmari
- ↳ W202 moottori
- ↳ W202 voimansiirto
- ↳ W202 alusta
- ↳ W202 jarrut
- ↳ W202 kori
- ↳ W202 sähkö
- ↳ W202 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W211 / W209 / W219, sedan, farmari, coupe, avo
- ↳ W211 / W209 / W219 moottori
- ↳ W211 / W209 / W219 voimansiirto
- ↳ W211 / W209 / W219 alusta
- ↳ W211 / W209 / W219 jarrut
- ↳ W211 / W209 / W219 kori
- ↳ W211 / W209 / W219 sähkö
- ↳ W211 / W209 / W219 lämmitys, ilmastointi.
- ↳ W203 / R170, sedan, farmari, avo
- ↳ W203 / R170 moottori
- ↳ W203 / R170 voimansiirto
- ↳ W203 / R170 alusta
- ↳ W203 / R170 jarrut
- ↳ W203 / R170 kori
- ↳ W203 / R170 sähkö
- ↳ W203 / R170 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo moottori
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo voimansiirto
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo alusta
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo jarrut
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo kori
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo sähkö
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo lämmitys / ilmastointi
- ↳ W204 / R171, sedan, farmari, avo
- ↳ W204 / R171 moottori
- ↳ W204 / R171 voimansiirto
- ↳ W204 / R171 alusta
- ↳ W204 / R171 jarrut
- ↳ W204 / R171 kori
- ↳ W204 / R171 sähkö
- ↳ W204 / R171 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W213 sedan, farmari,coupe, avo
- ↳ w213 moottori
- ↳ W213 voimansiirto
- ↳ W213 alusta
- ↳ w213 jarrut
- ↳ W213 kori
- ↳ w213 sähkö
- ↳ W213 lämmitrys, ilmastointi
- ↳ W221 / W216
- ↳ W221 / W216 moottori
- ↳ W221 / W216 voimansiirto
- ↳ W221 / W216 alusta
- ↳ W221 / W216 jarrut
- ↳ W221 / W216 kori
- ↳ W221 / W216 sähkö
- ↳ W221 / W216 lämmitys / ilmastointi
- ↳ W205
- ↳ W126 sedan, coupe / R & C 107
- ↳ W126 / R & C 107 moottori
- ↳ W126 / R & C 107 voimansiirto
- ↳ W126 / R & C 107 jarrut
- ↳ W126 / R & C 107 alusta
- ↳ W126 kori / R & C 107
- ↳ W126 / R & C 107 sähkö
- ↳ W126 / R & C 107 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W140 / R129, sedan, coupe, avo
- ↳ W140 / R129 moottori
- ↳ W140 / R129 Voimansiirto
- ↳ W140 / R129 alusta
- ↳ W140 / R129 jarrut
- ↳ W140 / R129 kori
- ↳ W140 / R129 sähkö
- ↳ W140 / R129 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W220 / W230 / W215
- ↳ W220 / W230 / W215 moottori
- ↳ W220 / W230 / W215 voimansiirto
- ↳ W220 / W230 / W215 alusta
- ↳ W220 / W230 / W215 jarrut
- ↳ W220 / W230 / W215 kori
- ↳ W220 / W230 / W215 sähkö
- ↳ W220 / W230 / W215 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W168
- ↳ W168 moottori
- ↳ W168 voimansiirto
- ↳ W168 alusta
- ↳ W168 jarrut
- ↳ W168 kori
- ↳ W168 sähkö
- ↳ W168 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W169
- ↳ W169 moottori
- ↳ W169 voimansiirto
- ↳ W169 alusta
- ↳ W169 jarrut
- ↳ W169 kori
- ↳ W169 sähkö
- ↳ W169 lämmitys, ilmastointi
- ↳ Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit
- ↳ Moottorit
- ↳ Voimansiirto
- ↳ Alusta
- ↳ Jarrut
- ↳ Kori
- ↳ Sähköt
- ↳ Lämmitys, ilmastointi
- English Forum
- ↳ Technical discussion
- ↳ Off Topic
- ↳ English Forum
- Arkisto
- ↳ Tule Lada viestin lahjoittajaksi sydänlapsille
- ↳ Yhdistyksen säännöt
- ↳ Lada on topic