Niinpä.Roisto kirjoitti:Eihän näistä tarvitse huolehtia normaaleilla keskieurooppalaisilla ajomäärillä, joten turha siihen on mustetta kuluttaa.Eldorado kirjoitti:Ja tuo lämmittelyn tarve ennen pakittamistahan on tietystikin sitten hyvin kuljettajan ohjekirjassa sanottu ja isosti varoitettu rikkoontumisen riskistä.
Wiken S 300 Turbodiesel
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
No onneksi perimätieto leviää hyvin. Kiitos siitä.
Ois vaan tämän pakkihommankin tiennyt aikanaan...nimerkillä "viimetalven pakkasilla pakkimännän tiiviste porsi".
Kun ei ou noita perinteitä ko lähdin Jylliksistä uuteen lajiin heti S-sarjaan. Mutta täällähän sitä oppii. Mie lähen kääntään pirssin niin kauan ko se on vielä lämmin...
Ois vaan tämän pakkihommankin tiennyt aikanaan...nimerkillä "viimetalven pakkasilla pakkimännän tiiviste porsi".
Kun ei ou noita perinteitä ko lähdin Jylliksistä uuteen lajiin heti S-sarjaan. Mutta täällähän sitä oppii. Mie lähen kääntään pirssin niin kauan ko se on vielä lämmin...
Joo, laatikko on nyt pelannut taas ihan OK. Mahtoi olla kylmänjäykkyyttä öljyissä, kun täällä Kajjjaanissa paukkuu -24 pakkanen.
Tuon lämpötolppaongelman voisi ratkaista asennuttamalla Webaston. Vähän aina kylmää selkäpiitä rämäyttää Ässä tulille noista pakkasista, vaikka kyllä se mukisematta lähtee, kuin kesäkelillä.
Tuon lämpötolppaongelman voisi ratkaista asennuttamalla Webaston. Vähän aina kylmää selkäpiitä rämäyttää Ässä tulille noista pakkasista, vaikka kyllä se mukisematta lähtee, kuin kesäkelillä.
® Mesen Porkkana-klubi
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 03.12.2005 20:11
Ulkona on taas -20 pakkasta ja Mersu teki jälleen saman tempun. Nyt tutkin hieman tarkemmin tuota vikaa.
Laatikossa ei ehkä sittenkään ole ongelmaa. Vaihdot toimii ihan kuten pitääkin. Vaan koneesta karkaa kaikki tehot. Ihan sama onko sisässä pakkokolmonen vai mennäänkö vitosella, auto kiihtyy kuin vanha 200D-pystäri. Ihan kuin turbo ei olisi pelissä tai jotain. Pyäsytin auton ja kuuntelin koneen ääntä, kuulosti ihan normaalilta, turbonkin äänen olin kuulevinani kun kaasuttelin.
Sitten sammutin auton ja starttasin uudestaan. Kaikki tehot olivat palautuneet kun lähdin uudestaan liikkeelle. Mikä ihme voi tehdä tämän pakkasella?
Laatikossa ei ehkä sittenkään ole ongelmaa. Vaihdot toimii ihan kuten pitääkin. Vaan koneesta karkaa kaikki tehot. Ihan sama onko sisässä pakkokolmonen vai mennäänkö vitosella, auto kiihtyy kuin vanha 200D-pystäri. Ihan kuin turbo ei olisi pelissä tai jotain. Pyäsytin auton ja kuuntelin koneen ääntä, kuulosti ihan normaalilta, turbonkin äänen olin kuulevinani kun kaasuttelin.
Sitten sammutin auton ja starttasin uudestaan. Kaikki tehot olivat palautuneet kun lähdin uudestaan liikkeelle. Mikä ihme voi tehdä tämän pakkasella?
® Mesen Porkkana-klubi
Pari heittoa..
Hukkaportti jumittaa? Täynnä kökköä ja kylmänä jumissa...
En tosin tunne miten asia on möhkössä toteutettu, vain jousikuormitteisella mekaanisella säätimellä, vai onko siellä jotain toimilaitteita.
Ittellä joskus kiisseli Gyllis oireili noin. Pesin hukkiksen sitten menovedellä.
Toinen syyllinen voisi olla ilmamassamittari.
Hukkaportti jumittaa? Täynnä kökköä ja kylmänä jumissa...
En tosin tunne miten asia on möhkössä toteutettu, vain jousikuormitteisella mekaanisella säätimellä, vai onko siellä jotain toimilaitteita.
Ittellä joskus kiisseli Gyllis oireili noin. Pesin hukkiksen sitten menovedellä.
Toinen syyllinen voisi olla ilmamassamittari.
Komppaan tätä näin äkkiseltään, ainaki itellä vaikutti noitten vaihtaminen ja yleinen roplailu alipainesysteemissä.Mika.T kirjoitti:Mie antasin äänen niille alipainesäätimille jotka ohjaa turbon hukkaporttia ja pakokaasunkierrätystä.
Tai voihan se ahtopaine anturikin temppuilla.
Sen ahtopaineanturin toimintaa voi kai testerillä tutkia, ainaki mulla pistettii piuhat kiinni ja katottii näyttääkö koneen ruutu samaa kuin perinteinen mittari.
http://www.mptiihonen.fi
--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Kiitoksia vinkeistä, alkaa tuntua jo hieman loogisemmalta. Pitää tutkia noita alipainehommia kun tässä ehtii.
Mites tuon pakokaasunkierrätyksen saa poistettua käytöstä kokonaan? Tuosta vanhasta 300D:stä tulppasin sen pakosarjan alipainekellolle menevän letkun aikoinaan, tarvitseeko tässä turbokoneessa tehdä vielä jotain spesiaalia?
Mites tuon pakokaasunkierrätyksen saa poistettua käytöstä kokonaan? Tuosta vanhasta 300D:stä tulppasin sen pakosarjan alipainekellolle menevän letkun aikoinaan, tarvitseeko tässä turbokoneessa tehdä vielä jotain spesiaalia?
® Mesen Porkkana-klubi
Pakokaasun kierrätyksen venttiilissä on liike-anturi. Eli vikatilaa puskee jos tukit vaan sen venttiilille tulevan alipaineletkun jolloin venttili ei enää liiku.
Voi onnistua tukkimalla imusarjan alle tuleva putki pakosarjalta. Ja kun möhkön 300ssa ei ole ilmamäärämittaria niin ohjelma ei sitä pakokaasun kierrätyksen tukkmista huomaa.
Sen venttiilin on kuitenkin liikuttava ohjelman käskiessä.
Parashan olisi muuttaa ohjelmaa niin ettei siellä ole sitä kierrätyksen pyyntiä ollenkaan.
Voi onnistua tukkimalla imusarjan alle tuleva putki pakosarjalta. Ja kun möhkön 300ssa ei ole ilmamäärämittaria niin ohjelma ei sitä pakokaasun kierrätyksen tukkmista huomaa.
Sen venttiilin on kuitenkin liikuttava ohjelman käskiessä.
Parashan olisi muuttaa ohjelmaa niin ettei siellä ole sitä kierrätyksen pyyntiä ollenkaan.
kyllähä se onnistuuilipo kirjoitti:Jaa, sullako ois testeriInsaneMe kirjoitti:niin ja jos löytyy mielenkiintoa niin voihan sen käyttää testerinki päässä kiinni jos sielä jotaki vikkaa on/ollut?
T.Sankari
Mullaki ois vikakoodien lukua jos kiinnostaa...
T.Sankari
® Mesen linttaklubi
MB W210 290 TD
MB W123 300 TDT
MB W126 500 SEL
KTM LC4 400 military
VW golf MK3 2.9 VR6 Syncro
MB W210 290 TD
MB W123 300 TDT
MB W126 500 SEL
KTM LC4 400 military
VW golf MK3 2.9 VR6 Syncro
Joo, olisihan nuo vikakoodit mukava tietää, että mikä siellä sitten kangertaa. Nyt vikaa ei ole tullut kun olen roikassa pitänyt, vaikka pakkasta on ollut alle -20. Vaan koskahan tässä ehtisi Ouluun luetuttamaan.
Tuo powerflash-homma kuulostaa ihan hyvältä, eipä pieni piristys pahitteeksi ole. Tosin kyllä löyly riittää nytkin minun ajoille ihan tarpeeksi, sakot tuollakin saa eikä tarvitse edes paljoa yrittää. Pakokaasun kierrätys nyt lähinnä pitää karsia pois.
Tuo powerflash-homma kuulostaa ihan hyvältä, eipä pieni piristys pahitteeksi ole. Tosin kyllä löyly riittää nytkin minun ajoille ihan tarpeeksi, sakot tuollakin saa eikä tarvitse edes paljoa yrittää. Pakokaasun kierrätys nyt lähinnä pitää karsia pois.
® Mesen Porkkana-klubi
Mersun kanssa sattuu ja tapahtuu. Eilen illalla työmatkalla tuolla Kaenuussa jurnahti vänkärin puolen eturatas täys tönkkiin. Onneksi ei maantievauhdissa käynyt. Auto makaa nyt paikallisessa merkkiliikkeessä ainakin ensi viikon, etupyöränlaakerit menee uusiksi ja olka-akseli siitä rikki menneestä. Oli kuulemma laakeri silppuuntunut ihan metallimuruksi. Hiljaisen auton huonoja puolia on kun ei kuule sivuääniä sisälle. Tieten nuo laakerit on enempi kovilla painavassa Ässässä, vaikka on kai nuo tietyntasoinen ongelma pienemmissäkin.
No, kunhan tuolta selviää niin sitten saakin viedä sen alustaremppaan, joka piti alunperin tapahtua ensi viikolla.
Ai niin, jotain hyvääkin, ainakin 25%:sti. Kun piti tunkata autoa alkuperäisellä tunkilla, tuli siinä taskulampulla katsottua että tunkinreiän ympäristö näytti ihan terveeltä.
No, kunhan tuolta selviää niin sitten saakin viedä sen alustaremppaan, joka piti alunperin tapahtua ensi viikolla.
Ai niin, jotain hyvääkin, ainakin 25%:sti. Kun piti tunkata autoa alkuperäisellä tunkilla, tuli siinä taskulampulla katsottua että tunkinreiän ympäristö näytti ihan terveeltä.
® Mesen Porkkana-klubi
Tota mää olen oikeastikin miettinyt, viidellä kuudesta kerrasta kun tulee peruutettua ruutuun muutenkin niin miksei sitten myös kotipihassa.pp d kirjoitti:Laita se roikan töpseli takapuskuhriin kiini.Roisto kirjoitti:Terve,
Itekin olen miettinyt moista mutta tähän mennessä lämppärin roikan pituus on sanellut auton keulan suunnan. Pitäisi hommata joku viisi-kuusimetrinen johto, että voisi pitää p*rs**n tolpan puolella.
Risto
Muuan heppu laitto takamoottori Ransporttehriin keuhlaan ja Passathiin perhään
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
No niin Ässä saatiin laakeriremontista, mutta ei tullut vieläkään kuntoon. Pitää vielä uusia kuskin puolelle napa ja laakeri, siihen oli joskus laakeri vaihdettu ja jotain oli käynyt kun napa oli mennyt huonoon kuntoon. Kuskin puolella on nyt uusi laakeri, mutta ei tiedä kauanko se kestää kun jouduttiin hiomaan napaa. Laitan ne uusiksi niin pääsee siitä huolesta.
Ajolleen jämäköityi kummasti kun sai uudet laakerit. Nyt auto on taas saamassa hoitoa, vaihtoon menee kaikki öljyt, nesteet ja suodattimet, sekä myös nokkakettinki.
Alustan kolinan syy selvisi, kuskin puolen etujousi oli poikki ja kallistuksenvakaajan tikku väljä. Ne laitetaan uusiksi molemmille puolille. Hehkutulpat myös uusitaan.
Ohjauksen pikku väljyys keskialueella johtui pienestä välyksestä simpukassa. Huollon mukaan se saadaaan korjattua pikku kiristyksellä. Huono tuo ko tuossa on tämä parametriohjaus, kun pystyy pikkurillillä pyörittelemään rattaita paikallaan. Eipä tuo simpukka pidemmän päälle siitä taida tykätä. Onhan tätäkin jo 14 vuotta pyöritetty.
EPC:stä tulostelin hukkaportin alipainesysteemin kaavion. Pitää ropata sitä niin saa tuon hukkaportin jumituksenkin korjattua. Jostain englanninkieliseltä foorumilta lueskelin, että syynä voi olla myös sen alipaineventtiilin huohottimen suodatin joka on tukossa.
Ajolleen jämäköityi kummasti kun sai uudet laakerit. Nyt auto on taas saamassa hoitoa, vaihtoon menee kaikki öljyt, nesteet ja suodattimet, sekä myös nokkakettinki.
Alustan kolinan syy selvisi, kuskin puolen etujousi oli poikki ja kallistuksenvakaajan tikku väljä. Ne laitetaan uusiksi molemmille puolille. Hehkutulpat myös uusitaan.
Ohjauksen pikku väljyys keskialueella johtui pienestä välyksestä simpukassa. Huollon mukaan se saadaaan korjattua pikku kiristyksellä. Huono tuo ko tuossa on tämä parametriohjaus, kun pystyy pikkurillillä pyörittelemään rattaita paikallaan. Eipä tuo simpukka pidemmän päälle siitä taida tykätä. Onhan tätäkin jo 14 vuotta pyöritetty.
EPC:stä tulostelin hukkaportin alipainesysteemin kaavion. Pitää ropata sitä niin saa tuon hukkaportin jumituksenkin korjattua. Jostain englanninkieliseltä foorumilta lueskelin, että syynä voi olla myös sen alipaineventtiilin huohottimen suodatin joka on tukossa.
® Mesen Porkkana-klubi