500 sl 129066 ei lähde käymään uudestaan seisottuaan pitkään

Vastaa Viestiin
Daymare
Viestit: 54
Liittynyt: 08.1.2007 19:20
Paikkakunta: Jyväskylä

500 sl 129066 ei lähde käymään uudestaan seisottuaan pitkään

Viesti Kirjoittaja Daymare »

No niin, Eilen laitoin talvirenkaat alle. Lähdin pelko persiissä ajelemaan kotikonnuilla ympyrää., koska samaa vikaa auto on tehnyt ennenkin. Eli ongelma on että kun auto on seissyt vähintään viikon paikallaan, niin pienen ajon jälkeen ei käynnisty uudestaan tai ajettaessa 10 km jälkeen sammuu, eikä lähde millään käyntiin. Ei edes lupaa. Kädet oli täynnä hommia Taron kanssa, enkä jaksanut paneutua. Tunnin päästä kun kone oli kylmä kokeilin ja lähti kuin palmun alta.

Tää on sellainen hermo laji. Pitää keksiä vain pakkasella pariksi tunniksi tekemistä, ettei sahaa akkua tyhjäksi turhaan. Tiedän että auto ei tee sitä uudestaan.

Akunkenkä irti ei vaikuta. Ihan sama onko akku ollut kiinni vai irti seisonnan ajan. Auto seisonut kuivassa ja plussan puolella koko ajan. Starttaus normaali. Tosin eilen kun kone oli lämmin ja starttasin, startti ja kone teki niiauksen ja luulin, että akku oli tyhjä. Sitten kun starttasin uudestaan, niin hyvin pyörii mutta ei lähde. Bensan hajua ei tunnu, Voisko olla joku ylijännitesuojarele, joka pätkäsee sähköt pois esim bensapumpulta, jos kuorma käy liian suurena hetkellisesti. Onko niillä tapana palautua itsestään? Pitää kuitenkin muistaa, että sama ongelma voi tulla kesken ajonkin.

Onko tullut vastaaavaa vastaan? Englannin foorumilla ollut vastaavia ongelmia, mutta selvää vastausta ei ole tullut. Tämä tekee vain tän kerran tämän. Sitten ei ole ongelmia. Viikon päästä saan vian seuraavan kerran esiin, jos maltan olla käynnistelemättä välillä.
wantti22
Viestit: 184
Liittynyt: 19.2.2008 21:23
Paikkakunta: Kemijärvi

No yritän vastata.

Viesti Kirjoittaja wantti22 »

Mulla on w140 ,420SE ja siinä on sama homma mut siinä ei pitäs olla mitään häikkää se vaa on sillai ett ainaki w140 tekee noi "oireet,kun se lataa kaikkia toimintoja boksiin joka on tyhjentyny esim.talvi säilytyksessä. siinä pitää olla vaa kärsivällisyyttä ja antaa sen käydä rauhassa ,sit kun on sen saanu käymään! ja sitten ajaa muutama kymmenen kilsaa ett se saa toiminnot muistiin ,se kyllä tekee kaiken maailman temppuja ensin,nykii,ei vaihda kunnolla,pysähtyy,sammuu ja oottaa sen käyntiin lähön kas. ja sellasta muuta mukavaa....Mulla oli aikasemmin 500 SE ja seki teki samoin kun tää nykynen 420 ...muista pitää akku kunnos jos se seisoo huonolla akulla nii tulee niitä muistin tyhjennyksiä...Ps.Pikkasen vaa ihmetyttää toi ku kerrot että viikon seisonnan jälkeenki?...Onko akku ollu pois tai virrat vähissä akussa? No enempää en osaa sanoo ,mut näin mulla se homma on menny ja kohta taas ees kun otan auton talvisäilöstä..voin kertoo sit lisää.., Enempää tai muuta en osaa tohon vastata kun mitä on omia kokemuksia...kertokoon viisaamat enempi.
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kokemuksen mukaan ko. laitos tekee kaikkea pikkukivaa juurikin, jos jännite pääsee käymään liian alhaalla. Itsellä oli kroonista vaivaa siihen asti, kun uskottiin notta akku on tiensä päässä, eikä kykene pitämään riittävää tasoa yllä, vaikka lataisikin. Uusi patteri sisään ja murheet olivat tiessään. Huono akku oli sitten tunkenut diagnoosiinkin vaikka mitä vikakoodia. 140 on sen lajin virtasyöppö, että noita 100 Ah murikoita saisi olla tavaratilassa kaksikin.
Tässä eräs viisas mies kertoi myös sen, että jos ne BAS, ABS, ADS, SRS-valot alkavat kesken ajon tuikuttamaan, niin se on merkki myös siitä että jännite on käynyt alle 11 V tjsp. Valot nollautuvat kyllä koneen sammuttamalla, mutta syttynevät myöhemmin uudestaan, jos repsikka paistaa persiittään myötäänsä tai leikkii sähköjakkaralla vähän väliä. Joten jos jännite on liian alhainen, nuo sähkössyöpöt tippuvat ensin pelistä. Katkoajo tietenkin lisää vikariskiä.

Tosin tänään tuli sitten toinen murhe, mutta siitä selvittiin minuutissa. Se on toisen topikin aihe, kun ei liene sähköpohjanen häikkä.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
wantti22
Viestit: 184
Liittynyt: 19.2.2008 21:23
Paikkakunta: Kemijärvi

NIINPÄ!

Viesti Kirjoittaja wantti22 »

Siinähän se oli sanottu.
Daymare
Viestit: 54
Liittynyt: 08.1.2007 19:20
Paikkakunta: Jyväskylä

Tossa saattaa olla perää...

Viesti Kirjoittaja Daymare »

Nyt taas kävi sama kun auto seisoi 2 viikoa ja kävin ajelemassa ympyrää. Osasin odottaa ja ensimmäisellä nikotuksella ajoin kotipihaa kohti. Pihaan pääsin ja lähti huonosti käymään ravisti ja puisti koko autoa. Vaihteen kun laitto päälle niin meinaa sammua. Kierrokset putosi alas 400 r/min. Jätin parkkiin yöksi. Aamulla ajelin, niin ei sitten mitään ongelmia. Pakokaasutestistäkin hyvät lukemat vaikka autolla oikeastaan ei ole ajettu puoleen vuoteen. Katsastuksessakaan ei ollu sanomista. Alan pikkuhiljaa uskoa tähän akkuteoriaan. Kiitokset! Miten kauan teillä auto voi seisoa, että lähtee vielä 0-kelissä käyntiin? R129/w140 varustettuna hälyttimillä ym.

Kiitokset vinkeistä. :P
wantti22
Viestit: 184
Liittynyt: 19.2.2008 21:23
Paikkakunta: Kemijärvi

Niinpä niin!

Viesti Kirjoittaja wantti22 »

Otin ton w140 420 talvi säilöstä taas eilen ,kun on täällä lapissakin noi tiet jo sen verran sulat ja kun ei ole tuolla autolla ajettu talvisin nii oon jatkanu sitä"sitä perinnettä"..no niin uus akku paikalleen ja käyntiin lähti parilla startilla ja kävi melko hyvin ja kun tiesin,että pitää lähtee ajaan suoraan ja saada auto vauhtiin että alkaa latamaan niitä toimintoja muistiin no ajoin muutaman kilsan nii alko ne temput...ei käy kaikilla pytyillä,ravistaa ja sit sammuu kun pysäyttää(ei kannata sahata turhaa ja yrittää käyntiin menee vaan bensaa katteihin ja pamataa koko katit! No jäi tien poskeen ..ei muuta kun auto siihen ja oottaa se reilu tunti (ois hyvä jos kaveri ajais toisella autolla perässa,niin vois käydä vaik väillä kahvilla:)) ja sit kun starttaa nii käymään lähti heti ja sit pitää vaan ajaa normaalia nopeutta vaik se väillä tuntuis että ei käy taaskaan kaikilla..mut pitää ajaa vaan sellasella tiellä jossa ei oo liikenne valoja eikä muutakaan mihin pitäs pysähtyä(sillä se saattaa jäädä "lepään"siihen vaik taas tunniks jos pysäyttää ja sellaista häpeää ei tosi mersu mies hevillä kestä,ett mersu jää liikennevaloihin tien tukoksi:))..riipuu paljonko on ladannu niitä toimintoja)vaan suoraa eteenpäin ja mulla oli laannu toiminnot muistiin noin 80kilsan päästä ja kaikki pelaa sen jälkeen OK.No mulla on ainakin mennyt näin näiden kahden w140 v8 kans..sitä en tiiä,että mitä se lataa sinne muistiin,kun akun on laittanu paikalleen ja antaa auton vaan seistä niin etti oo ees käynnissä..mut siihen pitää "opettaa esim.sähköikkunat ja kattoluukun toiminnat uusiks ja Se AKKU TOSIAAN PITÄÄ OLLA KUNNOSSA NÄISSÄ ISOISSA 8 KONEISSA ja tietenki muissaki....Mitä kysymykseen siitä 0 kelistä tulee niin ei mulla ainakaan oo ollu mitään häikkää käyntiin lähön kans..paitsi mulla on ollu se häikkä ASR kans kun kone on ollu kylmä..mut siihenki on löytymässä jo ratkaisu..se pirulinen vika saattas näillä näkymin lähtee kaasupolkimeen vaihdettavalla osalla jonka hinta n.20euroo.
Viimeksi muokannut wantti22, 06.4.2008 0:05. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Daymare
Viestit: 54
Liittynyt: 08.1.2007 19:20
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Daymare »

Kuulostaa järkevältä. Lähteekö sun W140 käyntiin vaikka 3 viikon seisonnan jälkeen jos on ollut navat kiinni? En ole kuullut tuosta tietojen lataamisesta ennen, tekeekö se tosiaan niin? (oli pakko kirjoittaa että saan viestien määrän tasoihin. heh!)
wantti22
Viestit: 184
Liittynyt: 19.2.2008 21:23
Paikkakunta: Kemijärvi

Joo hei!

Viesti Kirjoittaja wantti22 »

Joo kyllä se tekee,minua neuvo yks kaveri joka oli ruotsissa mersun pajalla töissä,kun mulla oli siellä sillon 500nen joka teki samat temput... ei siinä pitäis olla mitään häikkää vaikka seisois sen 3viikkkoo kun taas se AKKU on kunnossa nii pitää sen normaalisti tietenki lähtee käyntiin ei se häly niitä virtoja 3viikos vie....vika on sit muualla :EN OO ASIANTUNTIA SEN ENEMPÄÄ,mutta kait se sit purkaa sitä sun auton akkuu johonki..jos käyntiin lähtö on virran saannista kiinni..se on nii pienestä kii esim.takaluukun valo on jäänyt palamaan..nää on vaan arvailua?? ett kannattaa käydä sit jo auto sähkö korjaamos kun niillä on ne mittarit nii saa sen vian selville että ja jos ne virrat akusta purkaantuu johonki?....turha itte miettiä kovin pitkään..
Daymare
Viestit: 54
Liittynyt: 08.1.2007 19:20
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Daymare »

Nyt ei ole ollut mitään ongelmia autossa kun sillä on ajellut. Mittailin akun antaman virran, kun auto on parkissa kaikki valot pois. Mittari näytti 0.11A virtaa. Eli äkkiä laskettuna. Jos 80 Ah akusta käyttää 50 Ah, niin vois olla vielä toiveita saada käyntiin. 50Ah käytöllä seisottaa tota autoa vajaa 500h eli 20 päivää. Just näin se mulla toimii. Onko tuo 0.11A paljon vai vähän muihin verrattuna? Onko kellään tietoa miten paljon sähköä pitää liikkua seisonnassa hälyttimen ja kellon käyttöön. Noilla arvoilla laskettuna teho on alle 1.5W. Ei paha.
Viimeksi muokannut Daymare, 05.5.2008 13:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
harriba
Viestit: 36
Liittynyt: 06.2.2007 22:44

Viesti Kirjoittaja harriba »

Daymare kirjoitti:Nyt ei ole ollut mitään ongelmia autossa kun sillä on ajellut. Mittailin akun ottaman virran, kun auto on parkissa kaikki valot pois. Mittari näytti 0.11A virtaa. Eli äkkiä laskettuna. Jos 80 Ah akusta käyttää 50 Ah, niin vois olla vielä toiveita saada käyntiin. 50Ah käytöllä seisottaa tota autoa vajaa 500h eli 20 päivää. Just näin se mulla toimii. Onko tuo 0.11A paljon vai vähän muihin verrattuna? Onko kellään tietoa miten paljon sähköä pitää liikkua seisonnassa hälyttimen ja kellon käyttöön. Noilla arvoilla laskettuna teho on alle 1.5W. Ei paha.
Ihan sama oire mulla S221 E500:ssä, kuukauden lomareissun jälkeen oli jos jonkinlaista joulukuusta kojelaudassa. Webaston käytöllä ja lyhyillä reissulla sähkönpuute on yleistä.

Sisäinen, puskurin töpseliin yhdistetty akkulaturi on pirun kätevä laite. Ei tarvitse mitään hauenleukoja alkaa virittelemään ja aamulla akku on aina täysi ja auto lämmin. Mulla tuommoinen oli alunperin asennettu Webaston takia (mikä on aivan yliveto vehje).
Ex: W115 220A -72 (kaunis mutta mätä), W123 230 -76 (Auto), 525ixTA -95 (mainio), X3 3.0DA -05 (tylsä), S211 500TA4M (high maintenance), E61 525ixT (menetteli), E39 530d (parasta A-luokkaa)
Nyt: W220 S500 (rock), R1100RT (roll)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W140 / R129 moottori”