Raidetangon päiden vaihto ja suuntaus
Raidetangon päiden vaihto ja suuntaus
Noniin.
Pitäisi vaihdella raidetangon pää ja etummainen etualatukivarsi.
Tässähän on se haaste että ne vaikuttaa pyöränsuuntauksiin. Miten hoitaa homma että suuntaus olisi mahdollisimman hyvä että pääsee renkaita tuhoamatta ajelemaan hyvälle suuntaajalle.
Vaihdan kummallekin puolelle sisimmän ja ulommaisen raidetangon pään ja ne etualatukivarret.
Pieni lisäpulma on että etummaisissa alatukivarsissa on se kumipusla sisäpäässä jossa päässä on säätöreikä käännettävälle pultille... Se pitäisi kiristää auto maassa=tasossa, mutta vaihtohan tulee tehtyä nosturilla. Nosturi taitaa olla 2 pilarinosturi eli tukivarret roikkuu kun niitä säätelee.
Riittääkö rullamitalla aurauksen mittailu miten pitkälle tässä vai olisiko jotain muita konsteja?
Pitäisi vaihdella raidetangon pää ja etummainen etualatukivarsi.
Tässähän on se haaste että ne vaikuttaa pyöränsuuntauksiin. Miten hoitaa homma että suuntaus olisi mahdollisimman hyvä että pääsee renkaita tuhoamatta ajelemaan hyvälle suuntaajalle.
Vaihdan kummallekin puolelle sisimmän ja ulommaisen raidetangon pään ja ne etualatukivarret.
Pieni lisäpulma on että etummaisissa alatukivarsissa on se kumipusla sisäpäässä jossa päässä on säätöreikä käännettävälle pultille... Se pitäisi kiristää auto maassa=tasossa, mutta vaihtohan tulee tehtyä nosturilla. Nosturi taitaa olla 2 pilarinosturi eli tukivarret roikkuu kun niitä säätelee.
Riittääkö rullamitalla aurauksen mittailu miten pitkälle tässä vai olisiko jotain muita konsteja?
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: Raidetangon päiden vaihto ja suuntaus
Raidetangosta mitta kuulan keskeltä keskelle ennen purkua ja samaan mittaan uusien asennus. Tukivarsissa sama juttu mutta täytyy ite kattoa järkevät mittauskohdat alustasta. 220:n alustaa en ole koskaan kopeloinut mutta mittanauhalla pääsee pitkälle.
250D -92
190D 2.2turbo
190D 2.2turbo
Re: Raidetangon päiden vaihto ja suuntaus
Juu, varmaan toi onnistuu jotenkuten noin vaikka pyörät roikkuukin 2 pistenosturilla. Paremmin varmasti kuin vanteen reunoista mittailemalla.
Olipa muuten laihialaisittain laitettu rasvoja niveliin (lenförder). Tukivarsissa toisessa oli vähän yritetty. Raidetangon sisäpäissä molemmat käytännössä kuivat. Ulommissa päissä kanssa jäänyt yritykseksi. Kumit pois ja sentin kerros rasvaa - jospa se siitä jotenkin ihmeellisesti voitelisi ja estäisi veden pääsyä palloniveleen jos kumi ei suojaakkaan. Lisäksi oli vaikea saada ostettua halvimmasta paikasta=ebay osia kun valmistusmaaksi ei kelvannut Turkki ja Unkari eikä tietenkään ryssä. Osa myyjistä ei tiennyt koska olivat vain välittäjiä selvästi. Yksityiseltä ostettaessa näkyi toki madeingermany tarrat. Kaikki saksassa tehty paitsi alin etutukivarsi (malaysia) ja suojakumit raidetangon päille (italy) vaikka piti olla autodokin mukaan teutoonien valmistamat.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: Raidetangon päiden vaihto ja suuntaus
Ja sitten mitä suuntauspaikkaa suositellaan uudellamaalla?
Paikan pitäisi ymmärtää että alustan korkeus vaikuttaa suuntaus arvoihin ja huomioida (mitata) se. Samoin mittapäät pitäisi saada kiinni vanteisiin eikä kumeihin koska alusta eli viime suuntauksessa eli laski kesken kaiken (ehkä amis ronkki tasoanturia tai auto päätti laskea itseensä tms) ja kiinnityslaite osui kaareen.
Pitäisikö takaluukku jättää auki tai ovi (oven salvan painin pois hetkeksi) jotta auto olettaisi että valmistaudutaan ajoon ja pitää korkeuden varmasti ajovalmiina. Auto piti korkeuden muutaman kuukauden taas ihan ok mitä muutamana päivänä oli nostanut takapään, mutta nyt kun suuntaus hetki lähenee, on kahtena päivänä päättänyt laskea itsensä kokonaan alas yön aikana. Tätä korjausta ei tähän nyt kerkeä tehdä se on kesähomma sitten kun on aikaa suihkutella saippuavettä jokapaikkaan.
Paikan pitäisi ymmärtää että alustan korkeus vaikuttaa suuntaus arvoihin ja huomioida (mitata) se. Samoin mittapäät pitäisi saada kiinni vanteisiin eikä kumeihin koska alusta eli viime suuntauksessa eli laski kesken kaiken (ehkä amis ronkki tasoanturia tai auto päätti laskea itseensä tms) ja kiinnityslaite osui kaareen.
Pitäisikö takaluukku jättää auki tai ovi (oven salvan painin pois hetkeksi) jotta auto olettaisi että valmistaudutaan ajoon ja pitää korkeuden varmasti ajovalmiina. Auto piti korkeuden muutaman kuukauden taas ihan ok mitä muutamana päivänä oli nostanut takapään, mutta nyt kun suuntaus hetki lähenee, on kahtena päivänä päättänyt laskea itsensä kokonaan alas yön aikana. Tätä korjausta ei tähän nyt kerkeä tehdä se on kesähomma sitten kun on aikaa suihkutella saippuavettä jokapaikkaan.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: Raidetangon päiden vaihto ja suuntaus
Luulisi että antamillasi kriteereillä erikorkuisiin Subaruihin perehtynyt liike voisi osata hoitaa tuon. Eli korjaamo Rantakare Keravalla. Soita ja kysy onnistuuko.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Re: Raidetangon päiden vaihto ja suuntaus
Eli osaavat mitata vetareiden kulman ja etualavarsien kulman ja siitä saavat oikeat tavoitearvot suuntaukseen?
No, Kerava ei ole mahdottoman matkan päässä. Voisi kysellä toki.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: Raidetangon päiden vaihto ja suuntaus
Oletko muuten tietoinen minkä verran alustan korkeus vaikuttaa pyöränkulmiin ässässä ? Itse en muista yhtään, sen verran vähemmän noita on ollut.
wiimax.fi
Re: Raidetangon päiden vaihto ja suuntaus
Hyvä kysymys. Siitä ei ole muuta tietoa kuin että kaikkien mersujen kanssa on ns viralliset huollot alustan korkeutta muistaneet ottaa puheeksi suuntauksen yhteydessä. Erohan voi olla lähes mitätön tai sitten huomattavakin.
Mahtaakohan asiasta löytyä wissistä jotain taulukkoa? Sen käyttö on niin lannistavaa että yleensä sieltä löytyy kyllä monta muuta asiaa jotka sinällääm kiinostavia muttei aina sitä mitä on hakemassa.
Aikapaljonhan toi ässän airmatikki ja miksei ABC korkeutta muuttaa tai antaa muuttaa. Taisin aikoinaan tuon airmatikin säädellä tasan keskelle ylä ja alarajaa. Kai siihen sit joku normiarvo kävisi???
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: Raidetangon päiden vaihto ja suuntaus
Joo, ei kyllä voi wissiä sanoa mitenkään käteväksi tiedon etsimistyökaluksi. Löytyi sieltä eri korimalleille sitä sun tätä vaikka hakuehtona w220 niin tyrkyttää 203 208 jne
Samat ohjeet kymmenee kertaan miten tarkastaa nivelten välys ja kumisuojat mutta itse tärkein tieto jossain piilossa. Mutta jos rajaa niin sitten ei löydy yhtään sen paremmin.
Oikein olisi cd saatavilla "Specified Data for passenger Car Suspensions" W 003 589 04 22 00 ja gookkeli sanoi että kyseinen cd maksaa 200-300eur
No, tota wissin hakua ei pysty puolta tuntia enepää päivässä selaamaan ennen kuin alkaa mennä siihen hermot.
Samat ohjeet kymmenee kertaan miten tarkastaa nivelten välys ja kumisuojat mutta itse tärkein tieto jossain piilossa. Mutta jos rajaa niin sitten ei löydy yhtään sen paremmin.
Oikein olisi cd saatavilla "Specified Data for passenger Car Suspensions" W 003 589 04 22 00 ja gookkeli sanoi että kyseinen cd maksaa 200-300eur
No, tota wissin hakua ei pysty puolta tuntia enepää päivässä selaamaan ennen kuin alkaa mennä siihen hermot.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: Raidetangon päiden vaihto ja suuntaus
Jahah, pienen tauon kun piti niin jaksoi katsella taas tosta wissiä.
Oli siellä jotain:
AR40.20-P-0200l
AR40.20-P-0301l
AR40.20-P-0331l
AR40.20-P-0261l
AR40.20-P-0263l
AR40.20-P-0322-03l
Tosin en tiedä onko korkeudella siis miten suuri merkitys käytännössä. Kuvaampa tänne noi taulukot niin saa asiantuntijat ihmetellä.
Oli siellä jotain:
AR40.20-P-0200l
AR40.20-P-0301l
AR40.20-P-0331l
AR40.20-P-0261l
AR40.20-P-0263l
AR40.20-P-0322-03l
Tosin en tiedä onko korkeudella siis miten suuri merkitys käytännössä. Kuvaampa tänne noi taulukot niin saa asiantuntijat ihmetellä.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: Raidetangon päiden vaihto ja suuntaus
Jostain syystä 075 mallille ei ollut listaa etu akselin camber arvoille?
- Liitteet
-
- 20230413_155053.jpg (180.67 KiB) Katsottu 5533 kertaa
-
- 20230413_155016.jpg (130.2 KiB) Katsottu 5533 kertaa
-
- 20230413_154158.jpg (148.18 KiB) Katsottu 5533 kertaa
-
- 20230413_154045.jpg (127.13 KiB) Katsottu 5533 kertaa
Viimeksi muokannut AK47, 15.4.2023 21:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: Raidetangon päiden vaihto ja suuntaus
Ihmeellistä. Käänsin kuvat koneella jotta ne olisivat kuitenkin täällä sitten "oikeinpäin" ja eikös ne mennyt sitten juurikin miten sattuu eli samalla lailla kuin aiemmin ja sitten käänsin ne oikeinpäin ja sitten ne kelpasi tänne oikeinpäin ollen oikeinpäin.... No, samapa tuo.
Nyt voi lukea kääntämättä itseään tai konetta ylösalaisin...
Onhan tuolla eroja korkeuden perusteella. Kai se on sitten yritettävä pistää star kiinni ja istua autossa samalla kun suuntaavat ja huudella korkeutta vastaavia arvoja.
Nyt voi lukea kääntämättä itseään tai konetta ylösalaisin...
Onhan tuolla eroja korkeuden perusteella. Kai se on sitten yritettävä pistää star kiinni ja istua autossa samalla kun suuntaavat ja huudella korkeutta vastaavia arvoja.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: Raidetangon päiden vaihto ja suuntaus
Kas noin, veho vastasi että aurauksen säätö 149eur. Jos pitää säätää taka-akselia tai camber ja casteria ne laskutetaan erikseen. Eivät selvästi halua tehdä näitä töitä. Ehkä joku lahjoittaa niille jostain syystä rahaa ja työnteko ei kiinostakkaan enää. Anteeksi toki että häiritsin
Amis otti kaikkien kulmien (4pyöräsuuntaus) säädöstä 60eur viimeksi mutta siinähän meni oma aikansa ja innokkaat pojat aukoi pultteja vähän vääristäkin paikoista niin jäi semmoinen fiilis että onkohan kaikki muistettu kiristää takaisinkin... No sen nyt toki tietää että opetellessa saattaa mennä sillä lailla. Ehkä jätän sen viimeiseksi vaihtoehdoksi. Subaruliikkeessä taitaa olla hommaa kun oli varattuna numero, no yritetään uudelleen tai käydään paikanpäällä.
Aurauksen nyt säätää kuka vain joka osaa taskulaskinta käyttää ja on rullamitta. Pitänee harkita myös että ajelee pukille ja säätelee ton aurauksen itse niin sit on kivempi ajella kyselemässä olisiko muille kulmille järkevän hintaista tarkistusta saatavilla.
Amis otti kaikkien kulmien (4pyöräsuuntaus) säädöstä 60eur viimeksi mutta siinähän meni oma aikansa ja innokkaat pojat aukoi pultteja vähän vääristäkin paikoista niin jäi semmoinen fiilis että onkohan kaikki muistettu kiristää takaisinkin... No sen nyt toki tietää että opetellessa saattaa mennä sillä lailla. Ehkä jätän sen viimeiseksi vaihtoehdoksi. Subaruliikkeessä taitaa olla hommaa kun oli varattuna numero, no yritetään uudelleen tai käydään paikanpäällä.
Aurauksen nyt säätää kuka vain joka osaa taskulaskinta käyttää ja on rullamitta. Pitänee harkita myös että ajelee pukille ja säätelee ton aurauksen itse niin sit on kivempi ajella kyselemässä olisiko muille kulmille järkevän hintaista tarkistusta saatavilla.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: Raidetangon päiden vaihto ja suuntaus
Jahah, tosiaan toisenkin kerran amiksessa tuli käytyä ja kulmat saatiin aikas lähelle suosituksia.
Talvirenkailla 225 55 17 meni nätisti mutta kesärenkailla 245 45 18 / 265 40 18 aina halusi välillä vaihtaa oikee vasen suunnassa semmoiset n 10cm vaikka tie ei siinä kohtaa antanut juuri aihetta (urat tms)
Nyt sitten katsuri laittoi listalle narinan ja auraustangon. Siinähän se syy varmaan onkin eli takapää alkoi ohjailemaan. Etupäässä onkin osia vaihdeltu ennestään useampaankin kertaan. Nyt alkaa varmaan takapään jumppakierros.
Talvirenkailla 225 55 17 meni nätisti mutta kesärenkailla 245 45 18 / 265 40 18 aina halusi välillä vaihtaa oikee vasen suunnassa semmoiset n 10cm vaikka tie ei siinä kohtaa antanut juuri aihetta (urat tms)
Nyt sitten katsuri laittoi listalle narinan ja auraustangon. Siinähän se syy varmaan onkin eli takapää alkoi ohjailemaan. Etupäässä onkin osia vaihdeltu ennestään useampaankin kertaan. Nyt alkaa varmaan takapään jumppakierros.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: Raidetangon päiden vaihto ja suuntaus
Eli taas suuntaukseen meno. Amishenkilöiltä jäi alusta tarkistamatta kunnolla ennen suuntausta, jos oikein ymmärsin.
Re: Raidetangon päiden vaihto ja suuntaus
No, tehtävä oli suuntaus - ei väljien etsiminen (väljien etsimisen teki suikkalakki). Toki ainahan pitäisi katsella onko väljää jossain jos suuntaillaan. Pitää katsella tosiaan suuntausta osien vaihdon jälkeen.
Ei toi nyt niin hirveä kustannus ole kunhan ei ala veholle viemään.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: Raidetangon päiden vaihto ja suuntaus
Ainiin, auraustangossa takapäässä oli se väljä joka ohjasi takapäätä sen 10 cm aina vuoron perään sinne tänne tien urien/ajotilanteen mukaan.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.