Erikoinen kaiutin löytyi farkun peräkontista...
Erikoinen kaiutin löytyi farkun peräkontista...
Tuossa toisessa aiheessa kuvasin projektia, jossa vaihdettiin takaturvavyöt mersun takapenkeille. Saman syssyyn löytyi farmarin takakontin vasemmasta sivuseinästä säiliön näköinen kapistus, jonka kyljessä luki Bose. Siinä on sisällä kaiutin.
Paketista tulee ulos kaksi paria piuhoja.
Mitenkäs tuollaisen saisi käyttöön? Jonkin sortin vahvistin väliin. Akku on ainakin peräkontissa kivasti, joten virtaa saisi siitä jo... "Tankin" kyljessä ylhäällä on "tuuletusaukko", josta ilmeisesti paksut bassot mylvähtää ulos... Onko jollain kokemusta vastaavanlaisesta kaiutinkapineesta?
Paketista tulee ulos kaksi paria piuhoja.
Mitenkäs tuollaisen saisi käyttöön? Jonkin sortin vahvistin väliin. Akku on ainakin peräkontissa kivasti, joten virtaa saisi siitä jo... "Tankin" kyljessä ylhäällä on "tuuletusaukko", josta ilmeisesti paksut bassot mylvähtää ulos... Onko jollain kokemusta vastaavanlaisesta kaiutinkapineesta?
Kaiuttimesta tulevat piuhat eivät ole missään kiinni. Jostain ihmeen syystä piuhat on vain jätetty peräkontin pohjalle. Ne kylläkin liittyvät yhteen "säiliön" kulmassa olevassa liittimessä. Olisiko jotain virrankulkua ajateltu sitten... kulkeeko kahdessa parissa virta paremin
Mankka on vaihdettu alkuperäisestä. Nykyinen on JVC:n perus-peli...
Auto on Esprit -versio, eli olisikohan se muutakin kuin penkkien kuosien väri ja alustasarja, joka autossa on erilaista perus-versioon nähden.
Mitähän laitteistoa tuohon kannattaisi välille laittaa... joku vahvistin ehkä? Ilmeisesti edestä soittimelta pitäisi ajaa piuha ääni taakse... virtaa saanee akulta? Onko mitään hyviä ehdotuksia heittää vahvistimesta tai asennuksesta?
Mankka on vaihdettu alkuperäisestä. Nykyinen on JVC:n perus-peli...
Auto on Esprit -versio, eli olisikohan se muutakin kuin penkkien kuosien väri ja alustasarja, joka autossa on erilaista perus-versioon nähden.
Mitähän laitteistoa tuohon kannattaisi välille laittaa... joku vahvistin ehkä? Ilmeisesti edestä soittimelta pitäisi ajaa piuha ääni taakse... virtaa saanee akulta? Onko mitään hyviä ehdotuksia heittää vahvistimesta tai asennuksesta?
Eiks nuissa bosen systeemeissä ole yleensä erillinen vahvari jossakin päin tavaratilaa..?
Vin-numerollahan selviäisi, onko tuohon autoon alunperin tehtaalla asennettu Bosen sound-system. Tuonne kun syötät auton vin-numeron, saat selville varustelistan.
Vin-numerollahan selviäisi, onko tuohon autoon alunperin tehtaalla asennettu Bosen sound-system. Tuonne kun syötät auton vin-numeron, saat selville varustelistan.
BMW 318d -09
Tuossa olis asennusohjeet vahvarille. Muista sulakkeet:
Mankalle virta 10A
Remote 2A
Vahvistin 50A
http://www.autosound.fi/tietoa_soitinjohdotus.htm
Sulakkeet sijoitetaan kuten kuvassa, eli akun lähellä mankan ja vahvarin nalli, mankan lähellä remoten.
Lisäksi tietysti RCA-johto mankalta vahvistimelle.
Mankalle virta 10A
Remote 2A
Vahvistin 50A
http://www.autosound.fi/tietoa_soitinjohdotus.htm
Sulakkeet sijoitetaan kuten kuvassa, eli akun lähellä mankan ja vahvarin nalli, mankan lähellä remoten.
Lisäksi tietysti RCA-johto mankalta vahvistimelle.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Tuolla koodilla sain tietooni vain, ettäJ.T.S kirjoitti:Eiks nuissa bosen systeemeissä ole yleensä erillinen vahvari jossakin päin tavaratilaa..?
Vin-numerollahan selviäisi, onko tuohon autoon alunperin tehtaalla asennettu Bosen sound-system. Tuonne kun syötät auton vin-numeron, saat selville varustelistan.
959 equipment package esprit (с 01.11.1992)
Sitten se, mitä tuo esprit -varustelu sisältää, jää arveluksi...
Näppärä systeemi muuten akku on valmistettu vuonna 1964
MB C220 D Esprit 97
Mitsubishi Lancer 1.3i 95
Mitsubishi Lancer 1.3i 95
Eli nyt muuten olisi sitten vahvistimen investoinnin paikka... vahvistin kiinni, _sulakkeet_, ja sitten arpoo, että miksi ihmeessä siinä on ne kaksi paria niitä piuhoja
No täytyy ruveta metsästämään jotain edullista vahvistinta... onkohan tuollaisista 149€ laitteista mihinkään
No täytyy ruveta metsästämään jotain edullista vahvistinta... onkohan tuollaisista 149€ laitteista mihinkään
MB C220 D Esprit 97
Mitsubishi Lancer 1.3i 95
Mitsubishi Lancer 1.3i 95
Osta joku 50-wattinen, ei mene rahat hukkaan...
Tuollakin pärjäilee: http://www.autostudio.fi/product_info.p ... ts_id=5836
Ja sitten johdot tietysti (jää vähän varastoonkin piuhaa ):
http://www.autostudio.fi/product_info.p ... cts_id=897
Tuollakin pärjäilee: http://www.autostudio.fi/product_info.p ... ts_id=5836
Ja sitten johdot tietysti (jää vähän varastoonkin piuhaa ):
http://www.autostudio.fi/product_info.p ... cts_id=897
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Sitten jos joudut vetämään johtoja pellin läpi, niin muista laittaa läpivientikumit (löytyy romukaupasta). Ja muutenkin sillä tavalla että piuhat ei hankaudu puhki. Ehkä itsestäänselvyys, mutta kaikenlaisia minulla-on-palovakuutus -mallisia asennuksia on tullut nähtyä. Ja tehtyä.
Niin juu. Siihen suppariin ne piuhat. Eli siihen kajariin menee kaks johtoa, mitkä haarautuu neljään? No niihin kahteen pitäs lykätä vahvarista piuhat, katko ne haarotukset viutsin kettuun sieltä. Katot vahvarin ohjekirjasta miten vekottimen saa sillattua (bridged) ja siittä piuhat. Pitäs vielä laittaa oikeinpäinkin, eli plussa plussaan ja miinus miinukseen. Kuuluu kyllä vaikka olis väärinpäinkin, mutta paremmin jos oikeinpäin.
Niin juu. Siihen suppariin ne piuhat. Eli siihen kajariin menee kaks johtoa, mitkä haarautuu neljään? No niihin kahteen pitäs lykätä vahvarista piuhat, katko ne haarotukset viutsin kettuun sieltä. Katot vahvarin ohjekirjasta miten vekottimen saa sillattua (bridged) ja siittä piuhat. Pitäs vielä laittaa oikeinpäinkin, eli plussa plussaan ja miinus miinukseen. Kuuluu kyllä vaikka olis väärinpäinkin, mutta paremmin jos oikeinpäin.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Jep, eli tosiaan kaiuttimesta tulee kaksi paria, jotka haarautuvat neljään piuhaan.Sivonen kirjoitti:Niin juu. Siihen suppariin ne piuhat. Eli siihen kajariin menee kaks johtoa, mitkä haarautuu neljään? No niihin kahteen pitäs lykätä vahvarista piuhat, katko ne haarotukset viutsin kettuun sieltä. Katot vahvarin ohjekirjasta miten vekottimen saa sillattua (bridged) ja siittä piuhat. Pitäs vielä laittaa oikeinpäinkin, eli plussa plussaan ja miinus miinukseen. Kuuluu kyllä vaikka olis väärinpäinkin, mutta paremmin jos oikeinpäin.
Eli siis vahvistimeen menee vain 2 piuhaa.. Yhdistänkö vain nämä 4 paria kahdeksi pariksi ja sitten nämä kaksi piuhaa kiinni vahvistimeen vai repiikö vain toisen parin menemään pois ja jättää vain yhden parin jäljelle...
Mutta mutta, liittyykö tämä siltaus myös tähän kaiuttimien liittämiseen? Vai onko se juurikin sen tähden, jos tahtoo ottaa ne kaikki 4 kaiuttimesta tulevaa piuhan päätä käyttöön?
EDIT: eikun kyllä. Eli siltauksella saadaan se kokonaisteho nouseman yhdelle kaiuttimelle 200Wattiin... just jep!
Viimeksi muokannut ozone, 28.10.2007 13:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB C220 D Esprit 97
Mitsubishi Lancer 1.3i 95
Mitsubishi Lancer 1.3i 95
Itseasiassa juuri niinkuin esitit!Marde2 kirjoitti:Joteskin niinku tähän tyyliin:
Juuri kyseessä olevan auton kaavio löytyi
http://www.bose.co.uk/GB/Images/Mercede ... 6-6213.pdf
MB C220 D Esprit 97
Mitsubishi Lancer 1.3i 95
Mitsubishi Lancer 1.3i 95
Tulihan valmiiksi!
Noniin, meni muutama kuukausi pohtiessa ja parempia säitä odotellessa, mutta vihdoin tuli vahvistin asenneltua.
Vahvistimen istutuin varapyöräkotelon sisään. Se tuntui napsahtavan aika tukevasti keskelle kulmistaan. Se ei ole mitenkään kiinni siellä... olettaisin sen pysyvän tukevasti paikallaan, ellei auto sitten joskun mene katolleen
Takaa vedin RCA- ja herätevirtapiuhan takapenkkien alta ja oikeassa reunassa listan reunassa. Vähän jäi näkymään. Tarkoitus olisi sujauttaa kynnyskotelon sisään myöhemmin... ehkä...
Mutta peräkontin kannen kun heittää kiinni, niin kaikki funktionaalisuus on tallella!
Testailin ja äänentoisto kattaa n. 40Hz-17000Hz välin. Vielä pitäisi pohtia ja testailla mikä olisi paras säätö, jotta maantiellä olisi riittävästi bassoja, muttei kuitenkaan niin, että alkaa korvat vuotaan verta.
Pystyn säätämään vahvistimesta lähinnä alipäästösuodatinta, jonka olen säätänyt nyt about sinne 90Hz tasolle... Lisäksi voin säätää Leveliä. Muuten sitten säätäminen tapahtuu JVC:n mankasta Basson tai Loud-ehosteen kombinaationa...
Dodii Nyt on musaa autossa kerrakseen. Se muuten vielä, että Mersu on niin hyvin äänieristetty, että kun luukuttaa sisällä autossa, ei ulkona kuulu juuri mitään - toisin kuin teinipirsseissä
Vahvistimen istutuin varapyöräkotelon sisään. Se tuntui napsahtavan aika tukevasti keskelle kulmistaan. Se ei ole mitenkään kiinni siellä... olettaisin sen pysyvän tukevasti paikallaan, ellei auto sitten joskun mene katolleen
Takaa vedin RCA- ja herätevirtapiuhan takapenkkien alta ja oikeassa reunassa listan reunassa. Vähän jäi näkymään. Tarkoitus olisi sujauttaa kynnyskotelon sisään myöhemmin... ehkä...
Mutta peräkontin kannen kun heittää kiinni, niin kaikki funktionaalisuus on tallella!
Testailin ja äänentoisto kattaa n. 40Hz-17000Hz välin. Vielä pitäisi pohtia ja testailla mikä olisi paras säätö, jotta maantiellä olisi riittävästi bassoja, muttei kuitenkaan niin, että alkaa korvat vuotaan verta.
Pystyn säätämään vahvistimesta lähinnä alipäästösuodatinta, jonka olen säätänyt nyt about sinne 90Hz tasolle... Lisäksi voin säätää Leveliä. Muuten sitten säätäminen tapahtuu JVC:n mankasta Basson tai Loud-ehosteen kombinaationa...
Dodii Nyt on musaa autossa kerrakseen. Se muuten vielä, että Mersu on niin hyvin äänieristetty, että kun luukuttaa sisällä autossa, ei ulkona kuulu juuri mitään - toisin kuin teinipirsseissä
MB C220 D Esprit 97
Mitsubishi Lancer 1.3i 95
Mitsubishi Lancer 1.3i 95