reikä-klupin jäsenanomus; REIKIÄ LÖYTYNYT!!

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Ompa kumma?Kyllä mulla ainakin on hyvin sulanu nuo auton pellit 1-2mm.Kyllä mäkin kerran kokeilin tuota argonia mutten huomannut juuri muuta eroa kuin punertavan sävyisen valokaaren.Mulla taitaa tällä hetkellä olla kaasuna hiilidioksidin ja argonin seosta.Pitääpä käydä tallissa heti kahtomassa.
Jep kävin kahtomassa ja seostettua kaasua se oli 75%argonia ja 25% hiilidioksidia.Hyvältä seokselta tuo minusta tuntuu,ainakin hyvä ja helppo hitsata tuon kaasun kans.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

jari_w123 kirjoitti:Jep kävin kahtomassa ja seostettua kaasua se oli 75%argonia ja 25% hiilidioksidia.Hyvältä seokselta tuo minusta tuntuu,ainakin hyvä ja helppo hitsata tuon kaasun kans.
Niin siis tarkotin että juuri ^tuolla argon -seoskaasulla jaksaa polttaa paremmin esim. 3mm peltiä vrt. 100% hiilidiksidiin.
100% argonia tuskin onkaan..
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
Olli Lajunen
Mersutohtori
Viestit: 559
Liittynyt: 01.10.2005 13:52
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Ilmeisesti tuo argon/hiilidioksidi -seos siis estää happea yhtymästä rautaan tehokkaammin kuin tavan hiilidioksidi, suurempi osa energiasta menee raudan kuumenemiseen eikä turhaan savuamiseen. :nocando: Onkos se sitten kalliimpaa (ompa tietenkin) ja saako sitä sieltä mistä tavallistakin, argonia ei ilmeisesti kuitenkaan kaapata "ilmasta" kuten hiilidioksidia :?:
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Tuo Argon+CO2 on aktiivisesti mukana siinä palotapahtumassa, eli kyseessä on MAG-hitsaus.
Ite painan mustaa rautaa Mison 25:lla ja hyvin toimii. Koostumus Ar + 25%CO2 + 0,03%NO
Muuten samaa mutta mukana typpioksidia, vähentää otsonin muodostusta.
Elikkä terveellisempää.
5l pullon vaihto täyteen @ 200bar maksaa nelisenkymppiä.
Pullon ostin omaksi, makso jottain 200€.
Vuokrapullot maksaa tuon saman 200€ / 3vuotta.
Pro HVM
Avatar
Olli Lajunen
Mersutohtori
Viestit: 559
Liittynyt: 01.10.2005 13:52
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Ahaa, alkaa seleviämään. Lähde ei välttämättä ole aivan luotettava (wikipedia :mrgreen: ), mutta sanoo seuraavaa:

"MIG/MAG-hitsauksessa sähkövirran avulla aikaansaatava valokaari palaa lisäainelangan ja hitsattavan kappaleen välissä hitsauskaasun suojaamana."

"Hitsausta kutsutaan MIG-hitsaukseksi, jos suojakaasu on inerttiä eli suojakaasu ei reagoi hitsisulan kanssa. Vastaavasti hitsaus on MAG-hitsausta, mikäli suojakaasu reagoi sulan kanssa. Esimerkiksi argon on inertti kaasu, mutta hiilidioksidi reagoi sulan kanssa."

Toisaalla taa mainitaan, että "Hiilidioksidi sekä seoskaasu, eli argon/hiilidioksidiseos ovat aktiivisia kaasuja". Eli mullakin kyseessä on siis mag-hitsaus, vaikka olen aina luullut sitä mig-hitsaukseksi. :shock:

Pitänee seuraavalla täyttökerralla harkita argon/co2 -kaasuyhdistelmän kokeilemista. Samalla kannattaisi ehkä uusia pistoolin kaasusuutinkin, taitaa olla jo hieman kulahtanut ja falskata kaasut mäjelle...
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Siinä on vaa semmonen homma, että seoskaasu- ja CO2-pulloissa on erilainen lähtö, ei käy sama mittari.
Pro HVM
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2334
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Rässi66 kirjoitti:Siinä on vaa semmonen homma, että seoskaasu- ja CO2-pulloissa on erilainen lähtö, ei käy sama mittari.
Tuota kyllä käy,kun ruuvaa mittarista sen lähdön irti ja vaihtaa sinne pulloonsopivan jenkaosan. :shock:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
johtaja300
Viestit: 1014
Liittynyt: 06.8.2006 15:33

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Oiskai niitä reikiä vanhassa autossa varmasti, kun alkaa penkomaan, vaan mitä minä niitä sinne hakkaamaan se on katsastusmiehen tehtävä, siitähän sille maksetaan kova palakka.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Olenko vallan väärässä jos väitän että minulla on joskus ollut pullo jossa oli pelkkää argonia.Voi olla että muistan väärin ja ettei pelkkää argonia edes saa niinkuin Jarno sanoikin jo.Tuosta samasta muistikuvasta on myös jäänyt mieleen se punertava valokaarikin.Ja vielä kaasuista sen verran että kaasuna on tosiaan se sama kuin Rässilläkin unohtu vaan mainita se typpi oksidi :oops: .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

jari_w123 kirjoitti:Olenko vallan väärässä jos väitän että minulla on joskus ollut pullo jossa oli pelkkää argonia.Voi olla että muistan väärin ja ettei pelkkää argonia edes saa niinkuin Jarno sanoikin jo.Tuosta samasta muistikuvasta on myös jäänyt mieleen se punertava valokaarikin.Ja vielä kaasuista sen verran että kaasuna on tosiaan se sama kuin Rässilläkin unohtu vaan mainita se typpi oksidi :oops: .
Näky olevan mullakin just tuota mison 25:ta.
Tuohon wikipedian juttuun: mun mielestä se argon on se aktiivinen osa eikä co2? :? :shock:
Jos ei kulje niin kromaa se.
MJF
VW-1,6D-superturbottaja
Viestit: 611
Liittynyt: 03.10.2005 22:42
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

Rässi66 kirjoitti:Onkose tuo viiminen se W123n surullisen kuuluisa pohjaanlyöntikumin teline?
Taitaapa olla.
Pittääpä lauvantaina piikkipäävasaralla leipassa O'Haran lossista pa*kaksi sama paikka. :idea:
Juu-u varo ettei löydy tämmöstä. Vanhan paikan korjaus meinas vähän levitä ennen kuin löytyi tervettä peltiä mihin hitsata kiinni :lol:
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

MJF kirjoitti:
Rässi66 kirjoitti:Onkose tuo viiminen se W123n surullisen kuuluisa pohjaanlyöntikumin teline?
Taitaapa olla.
Pittääpä lauvantaina piikkipäävasaralla leipassa O'Haran lossista pa*kaksi sama paikka. :idea:
Juu-u varo ettei löydy tämmöstä. Vanhan paikan korjaus meinas vähän levitä ennen kuin löytyi tervettä peltiä mihin hitsata kiinni :lol:
Harmi kun ei tullut kameraa hommattua kun tuota omaa w123:sta hitsasin.Tuo MJF:n kuvassa oleva kohta on vielä melko terve verrattuna omiin löydöksiini :lol: .Mutta hyvää pukkaa kuitenkin tulemaan kun katselee näitä teidän kuvia ja itsellekkin tulee parempi fiilinki kun tietää että suomessa on muitakin hulluja kuin vain minä joka näitä romuja kasaan parsii 8) .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

MJF kirjoitti:Juu-u varo ettei löydy tämmöstä. Vanhan paikan korjaus meinas vähän levitä ennen kuin löytyi tervettä peltiä mihin hitsata kiinni :lol:
Onkos tuossa lang korjauksen alla? Vai oletko ottanut työn alle sen toisen vähän pintaruostetta laitteen sieltä heinikosta :shock: :lol:
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Jarno.V kirjoitti:Tuohon wikipedian juttuun: mun mielestä se argon on se aktiivinen osa eikä co2? :? :shock:
Negative. Argon, kuten muutkin jalokaasut, ei tykkää reagoida oikein kenenkään kanssa.
AGA kirjoitti:Suojakaasu on joko inertti, reagoimaton kaasu (MIG) tai aktiivinen, reagoiva kaasu (MAG).
Reagoimattomuus tarkoittaa, että kaasu ei reagoi sulan aineen kanssa. Tähän tarkoitukseen sopivat argon ja helium.
Aktiivisilla kaasuilla puolestaan vaikutetaan kaaren ja sulan väliseen prosessiin.
Argon/hiilidioksidi- ja argon/happi-seokset ovat esimerkkejä aktiivisista kaasuista.
Pro HVM
MJF
VW-1,6D-superturbottaja
Viestit: 611
Liittynyt: 03.10.2005 22:42
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

Heavy kirjoitti:
MJF kirjoitti:Juu-u varo ettei löydy tämmöstä. Vanhan paikan korjaus meinas vähän levitä ennen kuin löytyi tervettä peltiä mihin hitsata kiinni :lol:
Onkos tuossa lang korjauksen alla? Vai oletko ottanut työn alle sen toisen vähän pintaruostetta laitteen sieltä heinikosta :shock: :lol:
Mustaan Langiin ruvettiin vaihtaan jarrupaloja ja tuommonen löyty :shock: Sininen langi saa mun puolesta mädäntyä sinne heinikkoon, siitä ei taida tervettä peltiä löytyä kun katosta :lol:
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

MJF kirjoitti:Mustaan Langiin ruvettiin vaihtaan jarrupaloja ja tuommonen löyty :shock: Sininen langi saa mun puolesta mädäntyä sinne heinikkoon, siitä ei taida tervettä peltiä löytyä kun katosta :lol:
Eikös se kattokin ollut ruosteessa ainakin sisäpuolelta... :roll: :lol:
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
antti86
valontuoja
Viestit: 978
Liittynyt: 12.8.2006 18:49
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja antti86 »

tein tuossa lämmitysroikalle uuden paikan etuvilkun viereen lokasuoja 8)
S124 230TE EX
S124 250TDA 20V
S123 300TETA
W163 320E
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Joko kävis kaupasta uuden loksun tuossa kohti?
Pro HVM
Avatar
antti86
valontuoja
Viestit: 978
Liittynyt: 12.8.2006 18:49
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja antti86 »

Rässi66 kirjoitti:Joko kävis kaupasta uuden loksun tuossa kohti?
ei kai sitä nyt vielä :lol: on pajalla jo valmiina käytetyt ruosteettomat orkkislokasuojat, jos vaikka pääsiäisenä laittas ne paikalleen.kilikalilla suhhuutin väriä pintaan ei oo edes pahan näkönen :roll:
S124 230TE EX
S124 250TDA 20V
S123 300TETA
W163 320E
Avatar
Lerssinen
Puimanajo-Keijo
Viestit: 2421
Liittynyt: 12.3.2007 17:58
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Ilmo!
Kuva

Toisen puolen kerkesin jo korjata
Kuva
Iveco Daily 50C -05
Nissan Qashqai -10
Mercedes-Benz 313cdi Sprinter/Adria
Plymouth Valiant V-200 -62 (Kesäajokki)
Mercedes-Benz W108 V8
-Reikä-Klubi®- (tosin reiät jo korjattu)
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Tervetuloa joukkoon tummaan, Lerssinen!
Tuosta leima jäsenkirjaan: -Reikä-Klubi®-
Pro HVM
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

jos hitsaa pohjolan tallissa niin tuuli vie seoskaasut mennessään paljon herkemmin kuin hiilidioksiidin
seoskaasu kallista pottu ei kauan piisaa ja on kalliinpaa
seoskaasulla tehottomaaan mikkiin saa lisää tehoa
pulloihin on olemassa sovite kappaleita että saa toisen mittarin

joskus ennen käytin seoskaasua mutta en käytä enää
Avatar
ArPi
Lievä Eskoriihelä
Viestit: 1079
Liittynyt: 30.9.2005 20:44
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja ArPi »

Anomus.

Pääsinhän minäkin anomaan jäsennyyttä tähän klubiin ja tässä ois anomis perusteita:

http://img.photobucket.com/albums/v333/ ... 250002.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v333/ ... 250003.jpg
Oon siihen paikkaakin laittanut. http://img.photobucket.com/albums/v333/ ... paikka.jpg
Ja se vanha tutta loksu http://img.photobucket.com/albums/v333/ ... empaa1.jpg
En koskaan ota kuin yhden oluen. Sen jälkeen olen kuin toinen mies, ja se toinen mies ottaa loput...

Kaasu passatti...
ex.W202 180
ex.S204 200cdi
ex.S202 180
ex.S202 250tdt Uncle-Benz
ex.W123 250 urpodee
[miitit]0111111111111011111[/miitit]
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Arpilla alkaa mennä tuo projekti jo nimikkeen "entisöinti" alle. :shock:
Avatar
piku
Lievä Eskoriihelä
Viestit: 2529
Liittynyt: 09.10.2005 11:40
Paikkakunta: KUOPIO

Viesti Kirjoittaja piku »

Anomus !

Kumityynyä rupesin vaihtamaan niin löyty tämmönen johon vahingossa sorkin.
Otin sepeliä käteen niin levis vähän.
Hitsailtuani paikan.
Sepeliä taas niskaan ja vähän korviin.
Lopulta pohjatyöt alulle ja uretaania niskaan.

Tämmöisen anomuksen tein tällä kertaa vai pitääkö lisätä kohteita on han tuossa vielä kolome reikää jotka pitää paikata ennen sonnille astutukseen vientiä.
mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

ArPi ja piku, tervetuloa porukkaan!
Anomukset hyväksytty suoralta kädeltä.

Tuosta leimat passeihin: -Reikä-Klubi®-

:lol:
Pro HVM
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2334
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Onko loppujen foorumilaisten autot isensäkojaavaa tyyppiä kun reikäklubilla toiminta loppunut. :roll:
Avatar
piku
Lievä Eskoriihelä
Viestit: 2529
Liittynyt: 09.10.2005 11:40
Paikkakunta: KUOPIO

Viesti Kirjoittaja piku »

cdi kirjoitti:Onko loppujen foorumilaisten autot isensäkojaavaa tyyppiä kun reikäklubilla toiminta loppunut. :roll:
Jaa ken lie keksisi sellaisen auton mikä ei ryostus tai jokin korroosio syö
Loppumisesta en tiedä eppäilen ettei oo
mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

piku kirjoitti:Jaa ken lie keksisi sellaisen auton mikä ei ryostus tai jokin korroosio syö
DeLorean :idea:
Kuva
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

cdi kirjoitti:Onko loppujen foorumilaisten autot isensäkojaavaa tyyppiä kun reikäklubilla toiminta loppunut. :roll:
Reikälupin Resitentti on vaihtanu voorumia. :arrow: Ketä kiinnostaa jatkaa.. :|
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”