Luistava automaatti (korjattu)

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
time
Viestit: 12
Liittynyt: 26.12.2007 21:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Luistava automaatti (korjattu)

Viesti Kirjoittaja time »

Seuraavanlaista ilmenee toisinaan: kun kiihdyttää normaalisti niin automaatin kakkoselta kolmoselle vaihtaessa kierrokset nousevat hetkellisesti; siis ennen kun vaihto on tapahtunut nousee kierrokset ilman kuormitusta 500 ylöspäin. Siis ilmeisesti luistaa. Muilla vaihdoilla ei vastaava ilmene, eikä maltillisella kiihdytyksellä. Mitä pitäisi tehdä?

300D automaatti -93

ELI: edellinen omistaja oli ilmeisesti säädellyt summassa paineita ja ne olivat aivan perseellään ja kickdown vaijeri kireällä kuin viulun kieli. Ilmeisesti aikansa käännellyt laatikon kyljestä ja jättänyt sitten niin ettei alipainetta ollut kuin nimeksi. Asentaja ihmetteli että laatikko ylipäänsä toimi noin hyvin näillä säädöillä. Sääti sitten ajan kanssa ja mittarilla kaiken kohdalleen ja totesi ettei laatikossa ole mitään vikaa, ei vaan olleet säädöt kohdallaan.
Viimeksi muokannut time, 29.1.2008 16:18. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

mulla oli sama vika,ja pakin männästä oli tiiviste korkannu melkein puoli kierrosta :roll: kytkeekö heti vaihteen paikallaan vai varrotuttaako 2-5s eteen tai taakse kytkettäessä :?:
time
Viestit: 12
Liittynyt: 26.12.2007 21:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja time »

Jos tarkoitat R ja D paikallaan kytkettäessä, niin tapahtuu heti. Vaihto kakkoselta kolmosellekin tuntuu tapahtuvan liukkaasti, mutta kierrokset ikään kuin karkaa hetkeksi. Sitä ei huomaa oikeastaan kuin kierroslukumittarista.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

joo sitä tarkotin,nyt taitaa paine päästä karkuun jostakin :?:
Avatar
koyama
Viestit: 401
Liittynyt: 27.11.2006 11:30
Paikkakunta: roi

Viesti Kirjoittaja koyama »

Ei kannata hötkyillä .Ajotyyli sellaiseksi ,ettei luistata 2/3 vaihteen välillä.
Mitä pidempään vaihde (hurraa) nostaa kiekkoja,sitä enemmän luistaa ja kuluttaa pintoja .
Mikäli et ole nostanut alipainetta ,eikä kukaan muukaan laatikon kyljessä olevasta mokkulasta alipainetta niin tee se ja 1 !/2 kierrosta eikä enempää.Loput hoituu vaijerisäädöllä konehuoneen puolelta,kiertämällä vastapäivää vaihdot pehmenee ja vaihtaa aikaisemmin.
Sama"vika " ja vuosi ilman sen kummempaa
time
Viestit: 12
Liittynyt: 26.12.2007 21:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja time »

Kiitos. Täytyypä huomenna tutkia tuo alipaineasia, että onko säätövaraa. Mistä kohtaa tuo vaijerin säätö löytyy.

Toisaalta, jos joku tietää pätevän automaattilaatikkosäätäjän täältä jyvässeudulta niin olen tiedosta kiitollinen.
Avatar
BigA
Viestit: 137
Liittynyt: 12.2.2006 22:26
Paikkakunta: Riihimäki

luistoa

Viesti Kirjoittaja BigA »

Mulla korjattiin 300D - 93 laatikko ja 2/3 välissä oli luistoa ja kierrokset käyttäytyi juuri mainitsemallasi tavalla.
Laatikon kyljestä ruuvia säätämällä vaihto muuttui normaaliksi.
Tosin laatikko tiputtaa vähän öljyä tuon "korjauksen" jäljiltä, mutta en viitsinyt siitä sitten mitään numeroa nostaa, kun lisäämättä pärjäilee sen 50 tkm vaihtovälin!
Se konehuonee vaijerin säätö mielestäni vaikutta vain Kick- downiin...vai olenko väärässä?
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

mun mielestä vaijeri säätää ohjaus painetta,eikä ole mitenkään tekemisissä kiknovin kanssa.kiknovi toimii sähköllä :roll:
toni1976
Viestit: 393
Liittynyt: 20.6.2007 16:45
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Mulla oli kans melkoinen luisto 2 -> 3 vaihdossa kun tämän nykyisen autoni ostin. Kierrokset kävi korkealla ennenkuin kolmonen meni päälle :shock: Ääripään vaihdot toimi hyvin, eli kevyellä pintakaasulla ja kaasu pohjassa kiihdyttäessä. Ongelma ilmeni vasta ns. "normaaliajolla".
Vein autoni mersut tuntevalle kaverille ja hän lupasi tutkia laatikon toiminnan. Mulle kerrottiin, että tämä on mersussa kuluneen laatikon ensimmäinen oire, mutta toimintaa ja käyttöikää pystyy yleensä parantamaan säädöllä. Ja hyvähän siitä loppujenlopuksi tulikin. Nyt vaihtaa mahtavasti eikä luista 8)
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”