Kierrosrajoitin M104? Ongelma elää ja voi paksusti... Solved

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Kierrosrajoitin M104? Ongelma elää ja voi paksusti... Solved

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Nyt on esitetty moniaita oletuksia että -93:sen 320E:n koneessa olisi rajoitettu kierrokset neljään tonniin, kun auto ei liiku (käytännön tilanne: vaihde vapaalla). Onko kenelläkään asiasta varmaa tietoa? Miten boksin saa luulemaan että auto liikkuu, tai miten se ylejään saa tiedon että auto liikkuu. No ABS:istapa varmaan mutta mitä reittiä? Mikä on se piuha boksin kammassa johon tieto tulee ja missä muodossa: virta, maat, pulssi, mikä jännite? Peikeje kun just olis kone heräämässä naukuun, niin vihelletään peli seis.
Viimeksi muokannut Easy Rider, 18.2.2016 20:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

katos ettei vaan virranjakajan pyörijässä ole kierroksen rajotinta :roll:
mulla on ässässä jakajan pyörijässä rajotin :shock:
jos se on pensa kone :oops:
Daymare
Viestit: 54
Liittynyt: 08.1.2007 19:20
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Daymare »

Puhdas arvaus. ota abs anturi irti, jolloin abs järjestelmä menee vikatilaan ja kokeile sitten. Ainakin sutimisen eston saa näin pois.
Jiin
Viestit: 80
Liittynyt: 07.11.2005 14:39

Viesti Kirjoittaja Jiin »

Tuossa olisi joku kuva, kuvassa B19-21 ovat nopeusantureita, B19 vasempaan eturenkaaseen ja ecun nastoihin 4-6, B20 oikealle eteen ja nastat 21-23, B21 sitten taakse ja nastoihin 7-9. Tuollaista väittäisi Autodata :roll:

Kuva
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Onkos tässä nyt tuo A16 ABS- vai moottorin boksi? Onkos tuohon kuvaan selityssivua? Ongelmasta tarkemmin rakenteluosiossa 190E 3,2-24 topikissa. Eli nyt on -88 tenavan ABS ja -93 320:sen 104.992 moottorinohjaus ilman yhteyttä toisiinsa. ABS ei toimi ja kone ei juurikaan kierrä yli 4000rpm. Pitääkö näiden jutella keskenänsnä ja mitä kieltä?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Jiin
Viestit: 80
Liittynyt: 07.11.2005 14:39

Viesti Kirjoittaja Jiin »

Tuo A16 on ABS-boxi. Selityssivua en tuosta paremmin saa, mutta voin selventää tietty nuo koodit:

G1 on laturi, S13 jarrupolkimen asentokytkin, A35 moottorinohjausboksi, Y22 hydraulimodulaattoreita (?), K39 suojarele, M61 pumppu, K100 pumpun rele, K38 ilmeisesti joku päärele?

Tuossa vielä loput sivusta:
Kuva
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Voisikos tuommoinen boksi äkätä jostain komponentista vikaa, ja rajoittaa siksi kierroksia?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Kerrokko Jarno vielä minkä värinen johto tuo ABS boksilta ECU:lle (A16-A35) menevä on, ja nastojen nrot? Ei oikein saa tolkkua tuosta värikoodista. Ja onko nämät kaavijot nyt 320:sen vai minkä? Ei piru meinaa nyt tämä mysteerio ratketa kotikonsteilla.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

ABS boksin (N30 - pinni 30) ja moottorin boksin (N3/4 - pinni 8 ) väliin tulee piuha (vi/mu). Kytkentäkaavio ei tosin kerro, millaista signaalia tuolla välillä kulkee. Eli riittäisikö esim. johdon kytkeminen maahan / plussaan vaan vaatiiko jonkun pulssisignaalin. Vanhoissa ABS-bokseissa ei tuota yhteyttä välttämättä ole.

Voin laittaa 320:n ABS-kytkiksen spostilla, jos tarvit.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Jiin
Viestit: 80
Liittynyt: 07.11.2005 14:39

Viesti Kirjoittaja Jiin »

Easy Rider kirjoitti:Kerrokko Jarno vielä minkä värinen johto tuo ABS boksilta ECU:lle (A16-A35) menevä on, ja nastojen nrot? Ei oikein saa tolkkua tuosta värikoodista. Ja onko nämät kaavijot nyt 320:sen vai minkä? Ei piru meinaa nyt tämä mysteerio ratketa kotikonsteilla.
Tuo em. kaavio on 320:n, valitettavasti tuossa Autodatassa ei ole w201:seen mitään ABS-piirin kaavioita. Roisto kertoikin jo johdon värin ja nastojen numerot.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Kiitosta Roistolle ja Jarnolle! :D Siellä tosiaan saattais boksin kammassa olla tuo 8-nastan johto. ABS sen sijaan voi tuossa mun rassissa olla niin kivikautinen että sieltä ei boksille tietoja jaella, täytyy katella jahka töiltä kerkiää. Kytkiksistä ei ainakaan löytynyt ABS:in 30-navalta tulevaa johtoa, eikä muitakaan apsilta boksiin meneviä. Pitäneekö tässä koneen lisäksi päivittää apsikki? Ei kai sentään. Jollain maaliman ilveellä se kone pitäsi nyt saada huijattua uskomaan että auto liikkuu jatkuvasti. Tuo tosiaan vain on arvoitus että minkä merkkistä sähköä siinä karvassa kulkee. Mistähän saisi tietää? Ikävähkö takaisku muuten niin mukavaan rojektihommaan tuommonen rajotin :( . Männöökö sittennii Mekaruutahommiksi... :lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
m4rcuz
Viestit: 18
Liittynyt: 26.10.2005 18:15
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Onko kone automaattilaatikoisesta autosta? Joskus tätä itsekin ihmettelin ja muistelen, että silloin selvisi, että automaattilaatikossa oli joku tunnistin sille, oliko vaihde P:llä tai N:llä. Jos oli, moottorinohjaus tuon anturin tietoa käyttäen rajoitti maksimikierrokset neljään tonniin. Tuo ominaisuus oli automaattilaatikon suojaamiseksi, tarkemmin en tiedä miksi.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

m4rcuz kirjoitti:Onko kone automaattilaatikoisesta autosta? Joskus tätä itsekin ihmettelin ja muistelen, että silloin selvisi, että automaattilaatikossa oli joku tunnistin sille, oliko vaihde P:llä tai N:llä. Jos oli, moottorinohjaus tuon anturin tietoa käyttäen rajoitti maksimikierrokset neljään tonniin. Tuo ominaisuus oli automaattilaatikon suojaamiseksi, tarkemmin en tiedä miksi.
Kone on manuaalista. Joku "transmission overload switch" löytyy tosiaan kaavioista.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Sähkömiehet hoi! P*rkeleen ongelma riivaa edelleen, ei kierrä yli 4000rpm. :evil: Eli mitä kytken ECU:n ja ABS:in välissä kulkevaan vihreään mustaraitaiseen johtoon, kun tuo vanha absi ei taida olla yhteensopiva. Johto löytyi kyllä, apparin jalkotilan piuhakimpusta. Ei kehtaisi kokeilla kaikkia vaihtoehtoja kun boksit maksaa niin hunajoo.

Kun auto on liikkeellä:

-Vaihtoehto 1: Apsi kytkee johdon maihin
-Vaihtoehto 2: Apsi kytkee johdon virtaan
-Vaihtoehto 3: Apsin anturilta x menee suoraan joku pulssi ECU:un
-Vaihtoehto 4: ???
-Vaihtoehto 5: Johto ei liity ongelmaan mitenkään, syypää on***

Kukapa tämän osaisi kertoa, tai antaisi vinkin tiedon lähteelle?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Oisko siun helepoin ettiä uuvemmasta apsisysteemi? Niin ei tulis kärähtäneitä miehestä sekä moottorinohjauksesta? :?
Hieno proggis muuten. :wink:
Onneksi -80 luvun vehkeillä ei saa sähköhommista harmaita hiuksia. :)

-Tapsa
Tähdellisen parantola
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

tapio89 kirjoitti:Oisko siun helepoin ettiä uuvemmasta apsisysteemi? Niin ei tulis kärähtäneitä miehestä sekä moottorinohjauksesta? :?
Hieno proggis muuten. :wink:
Onneksi -80 luvun vehkeillä ei saa sähköhommista harmaita hiuksia. :)

-Tapsa
No kuka se apsisa iliman antaa? Taitaat olla tyyriksiä pelejä, eikä tuossa nykysessä absistentissa varsin mitään muuta vikaa ole.

P.S. Onneksi emäntä on karvurikampaaja, niin voi tarvittaissa lykätä väriä lissää tai vaikka peruukin jos hivukset vallan vaalenee tai tulee revityksi irti päätä raapiessa. :lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

m4rcuz kirjoitti:Onko kone automaattilaatikoisesta autosta? Joskus tätä itsekin ihmettelin ja muistelen, että silloin selvisi, että automaattilaatikossa oli joku tunnistin sille, oliko vaihde P:llä tai N:llä. Jos oli, moottorinohjaus tuon anturin tietoa käyttäen rajoitti maksimikierrokset neljään tonniin. Tuo ominaisuus oli automaattilaatikon suojaamiseksi, tarkemmin en tiedä miksi.
Kyllä tämmöinen ominaisuus löytyy E220 -95. Katsastusmies moitti sytytyshäiriöksi ja kehotti vaihtamaan tulpat. :roll:

No vaihdetaan tulpat, katti, nivelet jne.. jospa se kierrostenrajoitinkin katoaisi samalla. :D
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Jiitek kirjoitti:
m4rcuz kirjoitti:Onko kone automaattilaatikoisesta autosta? Joskus tätä itsekin ihmettelin ja muistelen, että silloin selvisi, että automaattilaatikossa oli joku tunnistin sille, oliko vaihde P:llä tai N:llä. Jos oli, moottorinohjaus tuon anturin tietoa käyttäen rajoitti maksimikierrokset neljään tonniin. Tuo ominaisuus oli automaattilaatikon suojaamiseksi, tarkemmin en tiedä miksi.
Kyllä tämmöinen ominaisuus löytyy E220 -95. Katsastusmies moitti sytytyshäiriöksi ja kehotti vaihtamaan tulpat. :roll:

No vaihdetaan tulpat, katti, nivelet jne.. jospa se kierrostenrajoitinkin katoaisi samalla. :D
Kone oli manuaalista ja onkelma ratkesi erinumeroisella ABS-rasialla.

Sinänsä jännä että alkup. ABS-poksin kammassa oli tarvittava pinni ja sekin jopa juovustettuna kortille kiinni. Sieltä ei vain tullut tarvittavaa liiketietoa ECU:lle. Kontakt jest a siknaal nietu, nie rapoota. :lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”