Automaati alkoi vaihtamaan jysähtäen
Automaati alkoi vaihtamaan jysähtäen
Tein vähän keväthuoltoa E 250 D -94 autolleni. Huomasin, että venttiilikopan päällä oleva kaasu/automaatin säätökisko oli tosi ryytynyt ja likainen. Puhdistin ja öljysin sen ja siitä tuli OK.
Lähdin ajamaan autolla ja jokainen automaatin vaitaminen tapahtui jysähtäen ja kovalla nykäisyllä, hitto mitä tein väärin ?
Mistä alan etsiä vikaa, auto on ollut minulla vuoden ja on automaati on takerrellut kylmänä silloin tällöin ja onko mahdollista, että edellinen omistaja Saksassa on nostattanut laatikon kyljessä olevasta säädöstä paineet maksimiin koska vipu on käännetty tappiin ja vika on ollut koko ajan takkuuvassa säätökiskossa. Onko foorumilaisilla hyviä vikkejä.
Lähdin ajamaan autolla ja jokainen automaatin vaitaminen tapahtui jysähtäen ja kovalla nykäisyllä, hitto mitä tein väärin ?
Mistä alan etsiä vikaa, auto on ollut minulla vuoden ja on automaati on takerrellut kylmänä silloin tällöin ja onko mahdollista, että edellinen omistaja Saksassa on nostattanut laatikon kyljessä olevasta säädöstä paineet maksimiin koska vipu on käännetty tappiin ja vika on ollut koko ajan takkuuvassa säätökiskossa. Onko foorumilaisilla hyviä vikkejä.
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Olisko se säätökisko eri asennossa kuin aikaisemmin ja samallahan se ohjauspainevaijerin säätö on mennyt pieleen
Säätö:
- laatikolta tuleva vaijeri irti kuulakupista
- säätökisko pisimpään asentoon
- meneekö kuulakuppi kuulaan...ellei säädä kiskosta, että osuu
- jos esim. vaihtelee liika aikasin...lyhennä kiskoa hiukan...1-2 mm kerralla....semmosta

Säätö:
- laatikolta tuleva vaijeri irti kuulakupista
- säätökisko pisimpään asentoon
- meneekö kuulakuppi kuulaan...ellei säädä kiskosta, että osuu
- jos esim. vaihtelee liika aikasin...lyhennä kiskoa hiukan...1-2 mm kerralla....semmosta

They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Ei sitä tarvi irti ottaakaan, riittää kun löysää sen kiskon pikkuruuvin ja kiristää eri kohtaan. Ellei tiedä, että siinä on säätö = pieleeen män
No olet nyt sitten irrotellut eli et, niin kokeileppa tehdä se säätö siihen.
Merkkaat vain sen vanhan paikan, tiedät sitten mihin palata jos niikseen on.

No olet nyt sitten irrotellut eli et, niin kokeileppa tehdä se säätö siihen.
Merkkaat vain sen vanhan paikan, tiedät sitten mihin palata jos niikseen on.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Testattu on
Nyt testasin säätökiskoa eri asentoihin ja ei mitään muutosta, edelleen vaihtaa jysähdellen, ja kun irroitin säätövaijerin se oli ihan kohdallaan.Tämä sama säätökisko menee myös tähän pakokaasun kirrätys systeemiin ja onko siinä myös alipaine ohjausta
automaattiin ja miten se murikka/kumilatku syteemi oikein toimii ?
automaattiin ja miten se murikka/kumilatku syteemi oikein toimii ?
Nyt toimii
Kiitos vinkistä, nyt maatti vaihtaa taas hienosti.
Syy löytyi irronneesta alipaineputkesta naftansuodattinen ja moottorin välistä, ja oli vähän piilossa siellä alimmaisena, en heti löytänyt vikaa.
Syy löytyi irronneesta alipaineputkesta naftansuodattinen ja moottorin välistä, ja oli vähän piilossa siellä alimmaisena, en heti löytänyt vikaa.
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Mikäs sen oli sieltä irrottanut
Alipaineen puutos tekee tosiaan laatikosta melko kummallisen

Alipaineen puutos tekee tosiaan laatikosta melko kummallisen

They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Toimiikos tuo nyt niin, että kun annetaan koneelle happea kunnolla, silloin imusarjan alipaine pienenee merkittävästi ja tuolloin modulaattori terävöittää vaihtoja, ettei laatikko hajoa kun se joutuu ottamaan vastaan paljon tehoa? Taas pintakaasulla vaihdot pehmeitä, kun alipaine suuri?
Mutta mites dieselissä, kun kaasuläppää ei ole?
Mutta mites dieselissä, kun kaasuläppää ei ole?
Juu. Juuri noin se pelaa.m4rcuz kirjoitti:Toimiikos tuo nyt niin, että kun annetaan koneelle happea kunnolla, silloin imusarjan alipaine pienenee merkittävästi ja tuolloin modulaattori terävöittää vaihtoja, ettei laatikko hajoa kun se joutuu ottamaan vastaan paljon tehoa? Taas pintakaasulla vaihdot pehmeitä, kun alipaine suuri?
Mutta mites dieselissä, kun kaasuläppää ei ole?
Tiisselissä on syöttöpumpun kyljessä alipainesäädin joka säätelee laatikon alipaineita kaasupolkimen asennon mukaan.
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Se pumpun kyljessä oleva modulaattori pienentää alipaineen kait bout
lineaarisesti siten, että täyskaasu asennossa alipaine on nolla.
lineaarisesti siten, että täyskaasu asennossa alipaine on nolla.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi