HVM kirjoitti:Minun logiikallani auto on venkula juuri silloin pyörissä on pitoa. Kun tossun alla on vähemmän kitkaa, kutmelehtaminen ei välity niin tehokkaasti ajotuntumaan. Pyörä voi elää kutmelehtamisen mukana kun kitka on pienempi.
Tässä on järkeä ja noin minäkin sen olen päissäni ajatellut. Tämä meidän kotitietäjämme Haapavedeltä on vaan muistaakseni joskus manannut, että väljillä puslilla varustetun 124:n/201:n ajettavuus olisi hirveimmillään juuri liukkailla keleillä.
Generig kirjoitti:Melkein kaikki on jo vaihdettu, alkaa loppumaan vaihtoehdot kesken.
Pitäisiköhän kokeilla vaihtaa kaikki osat nivelten ympäriltä.
UP tämä aihe. Tästä kun oli puhetta.
Eli omakin kiesi sai nyt kohennusta alustaansa.
Alun perin vaihtaa piti eteen alapallot, iskarit, ohjausvaimennin sekä taakse narinahelat, ne "takapalkin puslat", jouset, tasonsäädön pallot.
Lisäksi alustaa kolutessa selvisi, että vetarin suojakumi edessä oli paskana ja takaa jarrupalat loppu sekä toinen takapyörän laakeri klapillinen. (Ksssssh, kuten Kummeli-sketsissä todettiin).
Osat 4maticiin maksoivat pääosin Merteilin kautta pyöreästi tonnin, lisäksi hankin samalla uudet Hakkis 2 -nastarenkaat (noin 450e). Työn osuutta en tähän viitsi laittaa, kannattaa pyytää korjaamosta tarjous. Samalla tietty tehtiin nelipyöräsuuntaus.
Tulos oli mieluisa yllätys: maantieheitoissa pomppiminen loppui käytännössä täysin, aiemmin tuntui että koko auto tai ainakin pari pyörää kerrallaan on ilmassa isommissa heitoissa. Nyt montut ylittyvät jämptisti. Auto on pikkuvauhdeissa esim. mukulakivellä jopa pintakovahko. Sivutuuliherkkyys tippui prosenttiin entisestä, samoin uraherkkyys ja "karhunuriin" ottaminen. Suuntavakavuus kohentui sekin, paitsi herkkyys tien kallistuksille on edelleen olemassa. Kyse ei ole "ojaan menosta" vaan milloin tie on keskiviivalle päin kallellaan, sinne on vähän autonkin mieli. Kallistelu mutkatiellä väheni, toisaalta perän sladiherkkyys kasvoi selvästi. Kolmiovalo välkkyy selvästi aiempaa herkemmin.
Summa summarum: remppa teki sen, mitä pitikin, eli ajo ei ole rasittavaa venkoamista enää. Nyt on enää selvittämättä isommissa ulosjoustoissa esim. pikkutien routaheitoissa takaa kuuluva jymähdys. Vähän kuin jousen ääni olisi kyseessä?
Aku P kirjoitti: Nyt on enää selvittämättä isommissa ulosjoustoissa esim. pikkutien routaheitoissa takaa kuuluva jymähdys. Vähän kuin jousen ääni olisi kyseessä?
Omassa kuuluu myös vaimea "jymähdys" kun takapää joustaa reilusti ulos. Tänään tutkiskelin iskarin yläpäitä ja huomasin että iskarin yläpään kiinnityksessä olevat kumi on painuneet kasaan ja iskari pääsee koriin nähden liikkumaan ylös alas muutaman millin.
Tarkotus on vaihtaa yläpään kiinnitykseen paksummat kumit niin että iskari kiristyy koria vasten kunnolla.
Aku P kirjoitti:Summa summarum: remppa teki sen, mitä pitikin, eli ajo ei ole rasittavaa venkoamista enää.
Mukava kuulla. Itsekin otan keskiviikon vapaaksi ja pyörähdän Ylivieskassa. Varasin diilerin puljusta ajan, jotta katsovat, mikä siellä alustassa kummittelee. Kovin monta vanhaa osaa siellä ei kyllä ole, joten tuskin koko puslamäärää tarvitsee uusiksi pistää.
Taka-apurungon kiinnitys runkoon on kerran ollut ongelmana – runkopalkissa oli murtumia ja niitä on hitsattu. Tieten jos niitä löytyisi lisää.