Mulla moottoriantenni kiukutteli joi jonkun aikaa ja kun taas jäi jumiin puoliväliin, niin nykäisin. No piiskahan se lähti irti ja perässä tuli pitkä hammastettu, mutta kulunut muovinauha. Ilmankos rutisi.
Mistähän saisi sopuhinnalla 124T:hen sopivan moottoriantennin kun ei näytä Biltema tai Motonet myyvän
Kannattaa vaihtaa se piiska, ennen kuin reijästä menee vettä ja likaa
mekanismille. KL:ssa piiska taitaa maksaa muutaman kympin, mutta
on paljon halvempi kuin koko antenni moottoreineen. Ota vanha
malliksi mukaan, niitä antenneja on kai ainakin kahta lajia, joista
Hirschmannissa on H-kirjain antennin päässä. En tiedä, sopivatko
ne ristiin.
Antenni vaihto on helppoa. Mutteri auki antennin juuresta ja radio päälle,
niin antenni kiipeää ulos (sinulla on jo). Sitten uusi antenni sisään niin, että
hammastus osoittaa eteenpäin (korjatkaa, jos muistan väärin). Radio
sammutetaan ja moottori imee antennin sisään, kun sen auttaa kädellä
alkuun. Lopuksi mutteri kiinni. Viiden minuutin homma siis ja jakarilla
pärjää. Uusi antenni kannattaa puhdistaa liasta CRC-556:lla viikoittain.
Kannattaa varoa, ettei jakoavain riko maalipintaa.
Ruostuminen lähtee helposti liikkeelle antenninreijästä, joten jos voimaa
riittää, niin kannattaa irrottaa se kumitiiviste ja paikkamaalata se antennin
reijän ympäristö kuntoon. Puukolla voi raaputtaa ruosteen ensin pois.
Homma on mukavampi tehdä siinä vaiheessa, kun ruoste ei vielä ole
levinnyt tiivisteen alta näkyviin.
Jos ruostetta ei näy, niin paksusti vahaa päälle ja osat takaisin.
Mulla näyttäis olevan Boschin antenni. KL-varaosat kertoi myyvänsä vain Hirschmannin osia.
Onko kellään kokemusta, käykö Hirschmannin piiska Boschilaiseen vai mistä saisi sen alkuperäisen? Virtasen moottoriltakin kysyin ja sanoivat, ettei heidän kanavien kautta saa. Nyt tarvitaan hyvä BLAUPUNKT-kauppias.l