Tempomatin elvyttelyä - johtojen kanssa apua!

Vastaa Viestiin
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Tempomatin elvyttelyä - johtojen kanssa apua!

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Vakkarin asennus ois suunnittelussa ja ei tule oikein onnistumaan ilman kunnon kaavioita kun liitin on katkastu pois ja johdot on missä on.

mekasta löytyi yksi kuva, mutta sillä ei mitään tee kun on niin pieni ettei saa mitään selvää.

Kuva

tuosta jos jollain löytyy tarkempi tai sitten jokun kaavio missä on mikä menee mihinkin :)

sitten kävi semmonen ilmi että servon liittimestä puuttuu 3. pinni kokonaan (moottorin ohjaus, potentiometrin pää), jonka kuuluisi tulla ohjainboksin 9. pinniin :roll:

Kuva

3. kohdalla vain tuommonen tatti, liittimessä ei ole pinnin kosketuspintoja tai johdon pätkää lainkaan :shock:
Viimeksi muokannut Shatter, 14.2.2012 22:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Tästä sekasorrosta ois tarkotus lähtä elvyttään vakkaria

Kuva

itekseen tuossa mietin että mihin sitä on taas nokkansa tunkenu.. :lol:

kaikkia tarvittavia johtoja ei edes ohjainboksille löytynyt ja seassa on mm. rosvoliitin patentteja jonkun toimesta:

Kuva

kytkykaaviokin vihdoin löytyi, yksi ongelma löytyi heti nimittäin servon kanssa. autossa on SCS Frigeten valmistama servo jossa on 10 napainen liitin, mutta 3. napa ei ole käytössä.

muuten kytkeminen pitäisi olevan simppeliä uuden johtosarjan kanssa, ainut mikä aiheuttaa harmaita hiuksia on servo sillä kaikissa kaavioissa taitaa olla vanhempi servo jossa on vain 7 napaa:

Kuva

kaikki muu on selvää tuota servoa lukuunottamatta sillä napoja on kaksi enemmän ja 3. napa ei ole käytössä kun juuri siitä pitäisi mennä potentiometrin tietoa aivolaatikon 9. napaan :roll:

apu on tervetullut :)
Viimeksi muokannut Shatter, 13.2.2012 21:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

missä kytkinpoljinkatkaisimen pitäisi olla kun ainakaan omaan silmään ei sattunut minkäänlaista nippeliä johon virtaa tulisi kytkimelle? vakkarin kaaviossa kun näkyy olevan.. jarruvalokatkaisin on ainut ja siitäkään ei haaraudu johtoa mihinkää kuten kaavio näyttää.

toisekseen mitä eroa on vanhalla servolla jossa on 7pinniä ja uudella scs frigeten servolla jossa on 10pinniä?

ei taida kellään vakkarin kaaviota olla näihin e-sarjan lankkuihin?
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Nyppäsin koko johtosarjan ja servon autosta irti, jotta saa rueta korjaamaan.

mikä lie tuo musta ylimääräinen johto joka tulee viikseltä? muut taitaa olla toimintoihin: keltainen, sininen, vihreä, punainen, harmaa ja musta:
Kuva

hall-anturin johdot. musta kenties maa, punainen jarruvalokatkasimelle ja harmaa kahden johdon yhdistelmä boksille nopeussignaalia näyttämään? mittarin takana oli 2 anturia ja kumpaankin meni yksi harmaa, toiseen sitten yht. 3 (värilliset harmaan lisäksi):
Kuva

mitä lie nämä johdot ajavat takaa? johtosarja menee konttiin asti josta tulee kuvan punainen (tällä hetkellä liitetty jarruvalokatkaisimeen?), nuo kelt, vihr ja valk. (rosvoliittimillä laitettu takavalon johtoihin?) ja tietenkin sininen ja ruskea jotka taitaa mennä sulakerasialle tai johonkin sinnepäin kuitenkin.
Kuva

sitten taas servoon syventymistä, kuoressa lukee SCS Frigette ja liittimenä on 10-napainen(normaalissa servossa vain 7?)
Kuva

Pinneissä ei ole numerointia, sen sijaan kirjaimet A-K ja järjestyksestä ei ole yhtään tietoa.

pääjohtosarjassa joka tulee servolta auton sisälle on 7 johtoa (vihr, vihr/pun, ruskea, kelt, valk, oranssi, pun), joten kyseessä lienee 7 johtoa jotka on kaaviossakin ja vanhassa servossa?:
Kuva

ns. ylimääräiseksi seitsemästä pinnistä jää musta (maa, konehuoneessa) ja harmaa joka sekin oli roikkumassa ratin alla johtosarjasta erillään.
Kuva

Tulipa taas kuvia :shock: eikö tosissaan kenelläkään ole samanlaista servoa jotta saisi jonkin laista tietoa taikka kaaviota mikä tulee mihinkin, eniten tässä sekoittaa juurikin kun pinnejä on 3 enemmän ja numeroinnin sijaan on käytetty aakkosia ja niidenkin keskellä on yksi käyttämätön pinni (3./C.) jonka pitäisi vanhassa servossa mennä ohjainboksille 9. pinniin ja antaa potentionmetri tietoa :roll:

Helpoin keino oisi tietenkin kun saisi oikean kaavion, nyt on vain -88vm USA versio jossa on ylimääräisenä kytkinpolkimenkatkaisin ja suurinosa johtojen väreistä on erit mitä eurooppalaisessa.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7266
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tuo on joku tarvikevakkari.
Ei oikein voi tuohon soveltaa sitä mersun orkkiksen vakkarin kytkentäkaaviota.
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Sitä vähän itekin mietiskelin, vinin mukaan kuitenkin on uudesta asti vdon vakkari ollut, tosin tällä hetkellä siitäkin taitaa olla enää jäljellä pelkkä viiksi kun ohjainlaatikkokin on viety, uusi kylläkin on jo hommattu :)

pitääpi jostain metsästää servo ja johtosarja niin saa kokeilla uusiksi :wink:

onko näissä vakkareissa mitään isompia eroja bensan ja tiisselin välillä? vaijeri servolta taitaa olla ainakin erilainen kötöstys kokonaisuudessaan..
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”