W124 akun oikosulun jälkeen käynnistysongelmia *Ratkaistu*
W124 akun oikosulun jälkeen käynnistysongelmia *Ratkaistu*
Auto W124 200E 2.0 -89 Lisäakkua asentassa peräluukkuun kävi niin että oikosulku aivoissa ja kytkin hetkellisesti akun navat ristiin. Kerkesi olla noin 5sekuntia. Konehuoneesta tulevan 50mm2 kaapelin välissä oleva 200A sulake paloi ja tämän jälkeen autoa startatessa ei kone pyöritti mutta ei lähtenyt käyntiin, sekä ABS valo palaa kokoajan. Purkasin kaikki lisäkytkennät ja latoin kaikki niin kuin aluperin eli, eli vain konehuoneen akku kiinni. noin 5-10min starttaamisen jälkeen sain auton pysymään käynnissä ja ajaminen onnistui ongelmitta. Seuraavana aamuna yöpakkaseten jälkeen sai taas sahata 10-15min pyöritti hyvin mutta ei lhtenyt käyntiin, siinä noin 5 min jälkeen alkoi jo antamaan elonmerkkejä, mutta kierrokset jossain 300-500 ja sammuu heti kun lopettaa startin pyörittämisen. Kaasuakaan ei oikein voi painaa kun silloin hyytyy kuin seinään. Loppujen lopuksi auton saa käyntiin varovasti kaasua pumppaamalla ja noin 15 min vääntämisen jälkeen. Tähän vielä noin 2-5minuuttia tyhjäkäyntiä (tällöin tyhjäkänyti kierrokset jo oikea 800-1000rpm) niin autolla voi ajaa ilman mitään ongelmia. Nyt jos auton sammuttaa lähtee se aika helposti käyntiin. Tutkiessa huomasin että laturilta lähtevän liittimen johdot oli melkein poikka ja sen korjasin, latausjännite reilu 14v. Mistähän tuota vikaa nyt lähtisi etsimään kun tämäntyyppisen ongelman näyttää aiheuttavan moni asia. Oikosulku siis jotain nyt rikkonut. Ylijänniterele, bensapumppu, sulanut johto...?
Vaihdettu on vain moottorin maadoituskaapeli.
Vaihdettu on vain moottorin maadoituskaapeli.
Viimeksi muokannut jarvja, 22.11.2012 10:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sulakkeet tuli tarkistettua konehuoneen puolella siinä kuskin puolella olevasta sulakerasiasta ja ne oli ok. Täytyy tuo ylijänniterele paikallistaa ja tarkistaa. Tänään aamulla kellotin tuon käynnistyksen ja totesin että tuli tuossa viestissä liitoiteltua ja ajat tuplattua. Elikkä todellisuudessa koko käyntiin saaminen kestää noin 5-10min. 5min starttia ja noin 8-10 min päästä auto pysyy hyvin käynnissä ja kierrokset ok.
Tulpat katsoin eile ja ne näytti olevan ok.
Tulpat katsoin eile ja ne näytti olevan ok.
Siellähän se, edessä tosin saattaa olla muovinen suojus, siis siinä akun takana heti, ja yläreunasta voi olla kiinni jossaki.
Kato sitte samalla onko se akulta lähtevä + piuha kärsiny kui paljon jos ollenkaan, mullaki joku laittanu akun väärinpäin sinne omaan koloonsa ja kummatki nii + ku - piuhat ottanu itteensä ja mulla palaa absi valo kokoajan...enkä oo vikaa löytäny, vaikka melkein kaikki on jo läpi käyty.
Kato sitte samalla onko se akulta lähtevä + piuha kärsiny kui paljon jos ollenkaan, mullaki joku laittanu akun väärinpäin sinne omaan koloonsa ja kummatki nii + ku - piuhat ottanu itteensä ja mulla palaa absi valo kokoajan...enkä oo vikaa löytäny, vaikka melkein kaikki on jo läpi käyty.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Tarkistin tuon ylijännitereleen sulakkeen akun takaa ja se oli palanut. Käynnistyi huomattavasti paremmin, tosin lämpöisenä tuo on muutenkin paremmin lähtenyt käyntiin, mutta eroa oli!. ABS valo ei myöskään enää pala joten valoa tunnelin päässä Katsotaan vielä kuinka aamulla starttaa. Kiitoksia tähän astisista vinkeistä
Releen kannen päällä oli muovinen suojakansi ja sen alla 1 kpl 10A sulake.
Laturin ja akun + välisen kaapelin vaihdoin jo tuossa aikaisemmin.
Releen kannen päällä oli muovinen suojakansi ja sen alla 1 kpl 10A sulake.
Laturin ja akun + välisen kaapelin vaihdoin jo tuossa aikaisemmin.
Satalankusta en oo toistaseks joutunu aukomaan tankin sisällä olevaa anturihässäkkää, mutta jos on lähellekkään sama ku 123:sessa ni 1 vika saattaa olla siellä, 123:sessa on sellanen putki jonka sisässä on ne anturin ohuet johdot keritty ja kun ne paskottuu ni näyttää mitä sattuu, mutta 124:sesta en tiedä ku mulla näyttää suht oikein ja jopa "opiskelija" valo toimii, kun se alkaa palamaan kokoajan ni mulla se tarkoittaa sitä että noin 4-50km pääsee maantieajossa, kaupungissa pääsee vaasan kokoisen kaupungin läpi.
kerran piti sekin testi tehä jotta tietää
kerran piti sekin testi tehä jotta tietää
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Otin takapenkin ja nojan irti, mutta en kerjennyt sen pidemmälle asiaa tutkimaan. huomenna sitten. Tosin voi olla mittaristostakin liitin löysällä kun käytin tuota mittaristoa irti jokin aika sitten lamppua vaihtaessa. Oli kyllä tuo vika jo ennen sitäkin... ja opiskelija valon lamppu ainakin toimii. Ihmettelen vaan kun tankkasin 30l ja ei mennyt kauaa kun opiskelija valo syttyy. joko syö bensaa tai sitten siinä on jotain häikkää myös. Nyt pari päivää käyty töissä ja kaupassa valon palaessa (noin 25-30km)