Pöntön Pelti(apu)koulu - väri päällä!!

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
kerosiini
Viestit: 773
Liittynyt: 05.12.2005 15:59
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Kyllä se täytyy minunkin nyt liittyä tähän Mese.fi:n Reikä-Clubiin.

Tässä vähän fotoja että minkälaista arbeettia on tiedossa:

Tämä oli jo tiedossa kun autoa ostin, kaari on lähinnä alustamassaa ja maalia :D
KLIK
KLIK

Nyt ei innostanut alkaa suorasta pellistä väsäämään joten keula kohti KL:llllllläää ja sieltähän tarttu mukaan mukavan kokoinen korjauspala
KLIK

Apukuskin etuovesta tipahti lista ihan ite ja sen alta paljastui *mums* ruostetta 8)
KLIK
Onneksi varaosa röntässä etuovet on miltei ruosteettomat paria pintakukkaa lukuun ottamatta. Näiden lisäksi vaihtuu varmaan konepeltikin.

Ja tulin tässä siihen tulokseen että maalaan samalla koko auton, saa nähdä tuleeko mitään :D
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kyllä näitä sattuu, tässä erään Mersun etulokari 15-vuotiaana. Ihme kyllä se olikin ainoa ruostepaikka koko koslassa :shock:

Kuva

Täytyykin vaihtaa allekirjoitusta ja liittyä klubiin näin takautuvasti 8)
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Happomaalista vielä :roll:

Joku tuossa edellä kirjoitti maalanneensa happomaalilla (auto ulkona) ja aamulla pinta oli ruosteessa :shock:

Tuosta pälähti mieleeni, että eikös happomaali päästä kosteuden lävitseen :shock: ....siksi täytyisi homma tehdä kuivissa olosuhteissa.
Se kosteutta läpäisemätön kerros tulee sitten vasta maalilla. 8)
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

Lucky-Dog kirjoitti:Happomaalista vielä :roll:

Joku tuossa edellä kirjoitti maalanneensa happomaalilla (auto ulkona) ja aamulla pinta oli ruosteessa :shock:

Tuosta pälähti mieleeni, että eikös happomaali päästä kosteuden lävitseen :shock: ....siksi täytyisi homma tehdä kuivissa olosuhteissa.
Se kosteutta läpäisemätön kerros tulee sitten vasta maalilla. 8)
joo sisällä se parempi olis aina olla
on sitä puhallettu kuorma-auton runkoakin ja dupontin hapolla maalattu ja saa se olla vesisateessakin ei tule punaiseksi
ja tuo ppg happomaali kokeilu johtui siitä kun se Ahtola lopetti sen maalien (dupontin) myynnin
ja mitä tuosta maalista mutta kun sillä oli niin komia myyjäkin :oops:
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Ahaa...tuo mun em. kirjootus perustuu Aaataminaikuusehe
muistikuvaha, notta joku maalikauppias olis moista höpissy :lol: :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Mika.S
Ruosteen surma
Viestit: 1376
Liittynyt: 22.4.2006 20:00
Paikkakunta: Haapajärvi

Viesti Kirjoittaja Mika.S »

xr5t kirjoitti:happomaali dupont 021 on parasta :!:
esim ppg on surkeaa puhallin yhden perälaudan ruuttasin siihen ppg happomaalin aamulla se oli punainen vaikka ei yöllä ees satanut :cry:
Tälle on selitys :idea:

Kiekkapuhallettu rautahan on kuin hiekkapaperia jos sitä ei hiota, raudassa on pieniä piikkejä pystyssä, jos maalia laitetaan ohuesti jää nämä piikit paljaiksi jotka sitten ruostuvat :ope:

Isot pojat joilla on henkselit kertoivat tämän :pappa: :roll:
MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
Kuvia -> http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/ Upd. 6.2.2008

Mese.fi:n Reikä-Club - Rust Never Sleeps
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

Mika.S kirjoitti: Kiekkapuhallettu rautahan on kuin hiekkapaperia jos sitä ei hiota, raudassa on pieniä piikkejä pystyssä, jos maalia laitetaan ohuesti jää nämä piikit paljaiksi jotka sitten ruostuvat :ope:

Isot pojat joilla on henkselit kertoivat tämän :pappa: :roll:
Ja on tosi... Ei tartu tinakaan hiekkapuhallettuun pintaan, ja jos tipankin vettä saa pintaansa ni varpilla ruostuu ja hetkessä...

Hapanmaalista en tiedä, mutta eikös nuo kaikki tavarat mitä maalin alle lyödään, ole huokoisia. Metallihohtomaaleissa taitaa olla niin että vasta lakka on vedenpitävä?
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Jopa se on taas laiskottanutkin, mutta nyt ollaan kittailemassa.
Tiiä vaikka valamistus joku päivä, sitten pääseekin takapuskurin irrotukseen.
Pro HVM
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7126
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kovinkaan moni pohjamaali ei muuten ole kosteuden pitävää. :!:
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2330
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Alustan puhdistus

Viesti Kirjoittaja cdi »

Jokos se vanha psoriaassis pohjamaali on kaikki irronnu,vai onko vielä pelättävissä että viskaa pakkelit selästään??
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Re: Alustan puhdistus

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

cdi kirjoitti:Jokos se vanha psoriaassis pohjamaali on kaikki irronnu,vai onko vielä pelättävissä että viskaa pakkelit selästään??
Kyllähän tänään vielä viimiset lensi, semmonen zippon kokonenpaikka.
En onneksi ollut ehtinyt ku kaks reissua kitata/hioa tuota paikkaa.... :supersad:
Nyt ne pitäs olla kaikki pois. Hohhoijaa... Saunaa, makkaraa ja olutta.
Pro HVM
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2330
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Hohhoijaa... Saunaa, makkaraa ja olutta. Älähän vielä amerikan pojat alkaa kasaan kohta harrikan moottorin ymärille älytöntä.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

cdi kirjoitti:Hohhoijaa... Saunaa, makkaraa ja olutta. Älähän vielä amerikan pojat alkaa kasaan kohta harrikan moottorin ymärille älytöntä.
Mie nappasin sen kovalevylle, nou hätä. Aamulla taas hiotaan.
Olis vaan keliä, niin vois tehä pihallakin.
Pro HVM
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2330
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Rässi66 kirjoitti:
cdi kirjoitti:Hohhoijaa... Saunaa, makkaraa ja olutta. Älähän vielä amerikan pojat alkaa kasaan kohta harrikan moottorin ymärille älytöntä.
Mie nappasin sen kovalevylle, nou hätä. Aamulla taas hiotaan.
Olis vaan keliä, niin vois tehä pihallakin.
Tuuli nuljun kartanosta päin vettä ei sada ????

Onko värit nakattu selkään??
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

cdi kirjoitti:Tuuli nuljun kartanosta päin vettä ei sada ????

Onko värit nakattu selkään??
Ei ihan vielä, hiontapohja vedetty ja hiottu 400:sella märkänä.
Kuva
Virheet näkyy hyvin kevyellä hionnalla.

Nyt toinen reissu pohjaa päälle ja väri selekään.

Kuva
Kartturin puoli värissä.

Kuva
Kuskinpuolikin pitkästa aikaa 199 blauschwartsina.

Onnistu aika kivasti, laitamma sitten syksymmällä lakan päälle.
Pro HVM
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2330
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Värviminen

Viesti Kirjoittaja cdi »

Syksyllä??

Tavallinen leipuri ajattelis että heti ei nääs ötökät vielä lennä.

Lakkaa maalinsekaan ..........mitäs siitä sakaan.+ vielä lakka.

Vai onko sikkenssin aika ohi??
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Re: Värviminen

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

cdi kirjoitti:Syksyllä??
No tässä kohti "syksymmällä" = tupakki ja lakkapurkin ravistelu.
Varmaan joku 6min. :lol:

Seuraavana mahdollisten valumien etiskely ja poisto #600 vesipaperilla.
Tuo maalinkantti pitää myllyttää pois Farcelan G3:lla ja lampaanperselaikalla.
Samalla lähtee ohisuihkuttelut ympäriltä.
Pro HVM
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Tuo rajauksen häivyttely on melko tuskaista,luulisin :roll: Metallihohtoväristä tahtoo tulla jotenkin hassun näkönen kun sitä oikein myllyttelee.Tulee sellaisia erivärisiä kohtia.Näin ainakin kävi kun kolffista paikkamaalauksia häivyttelin.

Kerman värisenä oli muuten mukava paikkamaalailla,ei tarvinnut häivytellä,väri peitti kaikki korjaukset kuin itsestään :shock:
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

AM kirjoitti:Tuo rajauksen häivyttely on melko tuskaista
No jos näin on ja käy, niin sitten hiotaan kantti alas ja aletaan opettelemaan kynäruiskun käyttöä häivytyksessä.
Katomma miten äijän käy.
Pro HVM
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Rässi66 kirjoitti:
AM kirjoitti:Tuo rajauksen häivyttely on melko tuskaista
No jos näin on ja käy, niin sitten hiotaan kantti alas ja aletaan opettelemaan kynäruiskun käyttöä häivytyksessä.
Katomma miten äijän käy.
Jos kynäruiskulla häivyttelee, niin koko ajan lisää ohennetta lakan/maalin sekaan ja viimosen kerran häivytettään pelkällä ohenteella. Noin onnistu kohtalaisesti kun eukon ooppelia paikkailin.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
Wike
Mr.Kalsong-Bourbon
Viestit: 722
Liittynyt: 12.12.2005 12:31
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Wike »

Kyllä se niin tahtoo olla että nuo metallihohtomaalit on muailmanlopun värkkejä. Eli ainoa tapa saada hyvä on maalata koko auto uudestaan ja siedettäväkin lopputulos vaatii koko osan, esim lokasuojan maalauksen. Rajoja kun hioo niin sävy vaihtelee ja näyttää tökeröltä... :x Celicaan kun tein pakolliset paikkaukset niin harjoittelin tuota. Hyvää vain ei saanut tekemälläkään. :evil: Tosin eihän se nyt ollut mikään ihme kun meikäläinen erehtyy tekemään kärsivällisyyttä vaativia hommia :ttu:
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.

Reikä is my middle name
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Häivytys on helpoin kun teet maalauksen reunaan löysän pussin sanomalehdestä ja maalaat saumakohdan kohtisuoraan päältäpäin :arrow: maalin raja ei ole terävä ja se häipyy auton omaan maalipintaan. :idea: Ei tarvitse hioa eikä häivytellä sen ihmeemmin, tulee kerralla valmista. :idea:
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

Wike kirjoitti:Kyllä se niin tahtoo olla että nuo metallihohtomaalit on muailmanlopun värkkejä...
Juu, ja vaikka kuinka olisi oikeaa sävyä tuo paikka, niin herkästi saattaa tulla sävyeroa, riippuen mm. ruiskun paineesta ja ruiskutuskulmasta. Sitten jos vielä kohtisuoraan näyttäisikin olevan kohdillaan sävyt, niin annas olla kun sitä alat tiiraamaan eri kulmista... :idiot:
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Avatar
Junnu R
Mersutohtori
Viestit: 419
Liittynyt: 29.10.2005 19:57
Paikkakunta: Kaihola

Viesti Kirjoittaja Junnu R »

HVM kirjoitti:Häivytys on helpoin kun teet maalauksen reunaan löysän pussin sanomalehdestä ja maalaat saumakohdan kohtisuoraan päältäpäin :arrow: maalin raja ei ole terävä ja se häipyy auton omaan maalipintaan. :idea: Ei tarvitse hioa eikä häivytellä sen ihmeemmin, tulee kerralla valmista. :idea:
Juuripa näin.. Silleen vaan sanomalehti pussille ja kohti suoraan ruiskutus. On se aika epeli tuo HVM, kun tuon(kin) tiesi.

Lopuksi viellä kun myllyttää koko auton maalipinnan, vahaa jne niin tuleepa hieno. Ei huomaa maalin rajakohtaa.

Mistä tulikin mielen yhtymä punasiin autoihin, joissa ei ole lakkaa maalinpinnassa. Ne haalistuu kovin nopeasti ja haaleeksi auringon paisteessa. Sellaseen jää kunnon sävyero, vaikka maali olisikin precis samaa sävyä kun uutena ollut. Nuo haaleentuneet värit saa onneksi "uudeksi" myllyttämällä.

Mutta edelleenkin: vakuuttavaa työtä Rässillä. Hyvähän siitä tuli.
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Junnu R kirjoitti:
HVM kirjoitti:Häivytys on helpoin kun teet maalauksen reunaan löysän pussin sanomalehdestä ja maalaat saumakohdan kohtisuoraan päältäpäin :arrow: maalin raja ei ole terävä ja se häipyy auton omaan maalipintaan. :idea: Ei tarvitse hioa eikä häivytellä sen ihmeemmin, tulee kerralla valmista. :idea:
Juuripa näin.. Silleen vaan sanomalehti pussille ja kohti suoraan ruiskutus. On se aika epeli tuo HVM, kun tuon(kin) tiesi.

Lopuksi viellä kun myllyttää koko auton maalipinnan, vahaa jne niin tuleepa hieno. Ei huomaa maalin rajakohtaa.

Mistä tulikin mielen yhtymä punasiin autoihin, joissa ei ole lakkaa maalinpinnassa. Ne haalistuu kovin nopeasti ja haaleeksi auringon paisteessa. Sellaseen jää kunnon sävyero, vaikka maali olisikin precis samaa sävyä kun uutena ollut. Nuo haaleentuneet värit saa onneksi "uudeksi" myllyttämällä.

Mutta edelleenkin: vakuuttavaa työtä Rässillä. Hyvähän siitä tuli.
En tuota sanomalehti kikkaa ole koittanut, mutta sama onnistuu, kun laittaa leveän maalarinteipin kiinni vain toiselta reunalta ja kääntää sen n. 44,9 asteen kulmaan, ja sitten suihkii
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
mercedes
saunakarhu
Viestit: 557
Liittynyt: 12.2.2006 16:51
Paikkakunta: rannikolla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mercedes »

rässi joko me päästään vuken kans Reikä-Clubin jäseniksi :?: :?: :?: :?:
Värähtely on liike, joka ei tiedä, mihin suuntaan sen pitäisi mennä...
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

mercedes kirjoitti:rässi joko me päästään vuken kans Reikä-Clubin jäseniksi :?: :?: :?: :?:
No se pitäs paikata se reikä ja laittaa raportti tänne. Sitten jees.
Pro HVM
300 D farkku
Viestit: 541
Liittynyt: 02.6.2006 22:43
Paikkakunta: 97940

Viesti Kirjoittaja 300 D farkku »

Onhan noita ruoste hommia tullut tehtyä, enimmäkseen pinta ruosteita, mutta tunkikorvakot piti hitsata, kun edellinen omistaja oli lasikuidulla ja sikaflexillä korjannut :evil: :evil: .
Näillä mennään.
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm

50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
Avatar
PK
Autoencyklopedia
Viestit: 1481
Liittynyt: 01.10.2005 20:18

Viesti Kirjoittaja PK »

Koitetaas päästä klubiin. :)

Pohja alkoi näyttää taka-akselin tienoilta pintaruostumisen merkkejä, joten piti kurkata myös noiden perässä olevien ilmanohjaus(?)/suojamuovien alle. Nehän on sellaisilla muovisilla muttereilla kiinni ja yhtä sellaista irroittaessa lähti kierreosa pohjasta irti, ei hyvältä vaikuttanut. :eec:

Muovien päällä oli yhteensä about kolme kiloa tavaraa, sellaista savensekaista hiekkaa. Noo, nakkasin ne vaan mäelle ja pohjaa tutkimaan. Vasemmalla puolella ei ollut mitään kovin hälyyttävää, mutta oikealla puolella oli epämääräisemmän näköistä ja tämmöstä löyty. KLIK Massaa tuolla muovien alla pohjassa ei ole näköjään ollenkaan.

Ei ollut onneksi ihan pehmeää vain tuollaisia ”pistemäisiä” ruostepaikkoja niin riitti kun ne ummisti. KLIK

Tuo kun tuollaista pientä kraateria oli täynnä niin ei olisi saanut kuin hiekkapuhaltamalla puhtaaksi. Joten puhdistin mitä sitä sai eri systeemein ja vedin kotelusuoja-aineen pohjaan. Sitten päälle alustamassaa. KLIK Sisäpuolelle maalia ja kotelosuojaa sekä sen päälle muovia ettei tule lattiamatosta läpi. Niin juu, tulitikkuaskin kokoisen palan vaati takapenkin alle (mistä se kierreosa irtosi), näkyy kuvassa osittain ympyröitynä.

Sitten etupäähän:
Sisälokasuojien alta löytyi molemmin puolen jotain tämän näköistä. KLIK

Vanhaa peltiä riittävästi pois KLIK ja uutta (yhdestä palasta) KLIK tilalle. On tuossa kohtaa koria vähän muotoa, mutta pikku naputtelulla taipuu. Sulakerasian meinasin irroittaa, mutta katsoin tarpeettomaksi. Maali, kotelosuoja, alustamassa tuli tuohonkin.
Toisen puolen korjailusta ei ole kuvamateriaalia kun kamerasta loppui akku. Mutta akku ja akkuteline pois, vanhat rippeet pois, peltilevy sisäpuolelle kipinäsuojaksi, uusi pala paikalleen, suojaus ja nippuun.

Summa summarum:
Kannattaa katsella tuonne pohjamuovien alle ja irroitella sisälokasuojia vaikka joka vuosi. Samalla kun putsaa lokasuojan kaaren ja sen hyllyn pyörän takaa niin ei peikko pääse iskemään. Dieseleissähän ei tuolla ole mitään, mutta bensamalleissa kai bensapumppu ja suodatin?
(Tämä potilas on -90 mallinen W124 ja n. 640 tkm ajettu että siihen nähden kestänyt ajan hammasta ihan hyvin.)
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

PK kirjoitti:Koitetaas päästä klubiin.
Ei jääny koittamiseksi, tervetuloa! :D
Pro HVM
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”