Peilinlämmityksen toiminta

Vastaa Viestiin
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Peilinlämmityksen toiminta

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Terve,

Olen tässä ajellessani kattellut taustapeilejä ja miettinyt, millä periaatteella peilien lämmitys toimii. Ohjekirjassa ei asiasta mainita sanallakaan. Kyllähän ne peilit auki pysyvät koko ajan, mutta välillä tuntuu että kuskin puolen peili lämpenis huonommin. Siinä on sateella välillä vesipisaroita ja huurrekin siinä pysyy kauemmin.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1937
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Sillä periaatteellahan ne toimii että luetaan ulkolämpötila ja kytketään lämmitys päälle tietyn rajan kohdalla. Raja saattaa vaihdella mutta pitkän matkaa plussalla se on. Molemmat peilit aina samaan aikaan päällä (yleensä menevät päälle myös takalasin lämmitys päälle kytkettäessä mutta tässä ei varmaan siitä ollut kyse).

Sulla on varmaan kuskin peili himmenevä. Siinä tulee pieni lisäkerros peililasin päälle mutta en ole koskaan itse huomannut että siitä seuraisi huurteenpoistossa havaittava viive.

Oletko seurannut että kuskin puolella lämmitys toimii koko peilin alalla? Kovin yleistä näissä sen lämmitysvastuksen vikaantuminen.
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Juu, mulla on ihan tavalliset peilit ilman himmennysominaisuuksia. Viime talvena ei ollut oikein mahdollisuuksia nähdä, kuinka huurteet tai jäät lähtee sulamaan. Auto on yleensä katon alla ja kuiva.

Pitää nyt tutkia, jotenkin epätasaisesti kuskinpuoleinen peili lämpenee. Infrapunamittarilla sen sais oikein kunnolla selville.Tuli mieleen että oliskohan peili huonosti kiinni taustassaan. Golfissa mulla aikoinaan putos koko peilinlasi ja liimasin sen takaisin ja hyvin pelitti. Volkkaris tais olla lämmityksen lämpötilaraja +17, täs varmaan samaa luokkaa.

Sen sais sitten ilmeisesti pelkän vastuksen vaihdettua sinne ettei tartte koko hyvää ostaa uutta vai kuinka?
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
Hanski-57
Viestit: 26
Liittynyt: 25.11.2012 20:30
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hanski-57 »

Ei ole koko peili kallis Saksassa ohessa linkki esim: http://www.ebay.de/itm/Spiegelglas-Ause ... 540b470d33
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

No ei näytä olevan kallista touhua tosiaan!

Tutkin tätä peilijuttua ja saksalaisilla Mersumiehillä tuntuu olevan sellainen käsitys, että ongelma on aika yleinenkin. Nimenomaan kuskin puolen peili tahtoo lämmetä ja aueta paljon hitaammin kuin apukuskin puolella. Tässä linkkiä keskusteluun: http://www.motor-talk.de/forum/aussensp ... 45978.html
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
ek170
Viestit: 80
Liittynyt: 20.11.2012 12:26

Viesti Kirjoittaja ek170 »

Hanski-57 kirjoitti:Ei ole koko peili kallis Saksassa ohessa linkki esim: http://www.ebay.de/itm/Spiegelglas-Ause ... 540b470d33
Kiitos linkistä! Meni tilaukseen 8)
S212 220CDI -12
--------
Ex X204 320CDI -08
ex S204 220CDI -08
ex S124 300TD -95
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Tänään sain testattua auton peilinlämmitykset oikein rauhassa huurteisilla peileillä ja valoisassa ja tulos: kyllä ne toimii molemmat, mutta apukuskin puoli vaan on paljon nopeampi. On se sitten kai ominaisuus eikä vika, outo juttu kuitenkin!
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1937
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

C-Klasse kirjoitti:Tänään sain testattua auton peilinlämmitykset oikein rauhassa huurteisilla peileillä ja valoisassa ja tulos: kyllä ne toimii molemmat, mutta apukuskin puoli vaan on paljon nopeampi. On se sitten kai ominaisuus eikä vika, outo juttu kuitenkin!
Onko molemmat varmasti alkuperäisiä peilejä (tai OEM osia)? Lämmityksen kuluttama virta olisi mukava mitata. Jos peili kuitenkin kuivaa tasaisesti koko alalta niin tuskin on vastusvika tai peililasi irti vastuskalvosta.

En ole missään mersussa huomannut mitään oleellista eroa peilien lämpenemisessä. Vai kuinka paljon tuo noteeraamasi "paljon" sitten voisi olla jos olet vaan kriittinen?
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

tähtikuljettaja kirjoitti:
C-Klasse kirjoitti:Tänään sain testattua auton peilinlämmitykset oikein rauhassa huurteisilla peileillä ja valoisassa ja tulos: kyllä ne toimii molemmat, mutta apukuskin puoli vaan on paljon nopeampi. On se sitten kai ominaisuus eikä vika, outo juttu kuitenkin!
Onko molemmat varmasti alkuperäisiä peilejä (tai OEM osia)? Lämmityksen kuluttama virta olisi mukava mitata. Jos peili kuitenkin kuivaa tasaisesti koko alalta niin tuskin on vastusvika tai peililasi irti vastuskalvosta.

En ole missään mersussa huomannut mitään oleellista eroa peilien lämpenemisessä. Vai kuinka paljon tuo noteeraamasi "paljon" sitten voisi olla jos olet vaan kriittinen?
Kyllä mä luulisin, että molemmat peilit on samoja alkuperäisiä osia, koska olen auton toinen omistaja ja ensimmäinen omistaja (yritys) huollatti aina Düsseldorfissa samassa Daimlerin huollossa.

Se nopeusero on pari minuuttia; kun apukuskin puolen peili oli jo auki, kuskinpuoli oli vasta yläreunasta sulanut. Peilien sulakkeet ovat 30 A, joten vastukset voivat ottaa aika paljonkin virtaa. Kyllä ne sitten ovatkin lämpöiset.

Mulle riittää toistaiseksi se, että ne lämpenevät ja tilanteen muuttuessa sitten ruvetaan tutkimaan tarkemmin. Jostain syystä ne saksalaisetkin tällaisesta nopeuserosta raportoivat :?
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Tiuska
Viestit: 3
Liittynyt: 22.1.2016 7:50

Takalasin automaattisen lämmityksen logiikka?

Viesti Kirjoittaja Tiuska »

Moro,

Onko kellään mitään tietoa millä logiikalla takalasin lämmitys toimii(W204)?
Viikko sitten takalasin lämmitys oli päällä ensimmäisen 10 minuutin ajan vaikka auto otettiin lämpöisestä tallista ajoon.
Tänä aamuna auto lämpöisestä tallista ajoon ja noin 20minuutin ajon jälkeen takalasin lämmitys meni päälle 10 minuutiks.

Ajan autolla päivittäin noin 90km ja tänään oli ensimmäinen kerta tämän viikon aikana kun lämmitys meni automaattisesti päälle.
Otin takalasin lämmityksen releen irti ja kytkin pienen polttimon releen ohjauksen napoihin, näen helposti valosta milloin takalasin lämmitys on päällä.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1937
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

C-Klasse kirjoitti:Tänään sain testattua auton peilinlämmitykset oikein rauhassa huurteisilla peileillä ja valoisassa ja tulos: kyllä ne toimii molemmat, mutta apukuskin puoli vaan on paljon nopeampi. On se sitten kai ominaisuus eikä vika, outo juttu kuitenkin!
Vanha juttu mutta voisko selittyä sillä että kuskin peilissä on se himmennyssysteemi siellä peililasin ja vastuskalvon välimaastossa. Saattaa havaittavasti hidastaa lämmön siirtymistä lasin pintaan?

Itse lähden lämpimästä tallista niin ei oikein koskaan tule havaintoa huurtuneista peileistä. Parkkihalliin pakkasilla ajaessa voisi ehkä testata. Jos himmennyksestä johtuisi niin varmaan kaikilla korimalleilla sama juttu.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1937
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Re: Takalasin automaattisen lämmityksen logiikka?

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Tiuska kirjoitti:Moro,

Onko kellään mitään tietoa millä logiikalla takalasin lämmitys toimii(W204)?
Viikko sitten takalasin lämmitys oli päällä ensimmäisen 10 minuutin ajan vaikka auto otettiin lämpöisestä tallista ajoon.
Tänä aamuna auto lämpöisestä tallista ajoon ja noin 20minuutin ajon jälkeen takalasin lämmitys meni päälle 10 minuutiks.

Ajan autolla päivittäin noin 90km ja tänään oli ensimmäinen kerta tämän viikon aikana kun lämmitys meni automaattisesti päälle.
Otin takalasin lämmityksen releen irti ja kytkin pienen polttimon releen ohjauksen napoihin, näen helposti valosta milloin takalasin lämmitys on päällä.
Eihän takalasin lämmitys kytkeydy missään tilanteessa automaattisesti päälle, paitsi jos auto on rikki? Onko sitten taka-SAMissa vikaa vaiko käyttöyksikössä, hankala selvittää. Jos on tyyppivika niin TIPS:istä voisi löytyä vinkkejä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W204 / R171 sähkö”