Tuli nuo alkuperäiset kilvet, ja homma menikin aika hyvin pieleen. Kysyin kilpiä tilatessa, että eihän katsastusajankohta muutu... Kassaneiti vannoi, että ei se mihinkään muutu, katsastusajankohta on auto- eikä kilpikohtainen.
Noh, kuten arvata saattaa, eihän se näin mene. Kävin Trafin sivuilla kilpien hakemisen jälkeen, ja siellähän luki punaisella "Määräaikaiskatsastus suorittamatta, ajokielto". Ei muuta kuin takaisin konttorille, että eihän sen näin pitänyt mennä. Sama kassaneiti sattui olemaan, ja lähinnä levitteli käsiään, että ei hän tätä tiennyt... Ehdotti, että voisin tilata uudelleen nuo vitoseen päättyvät kilvet, mutta vanhoja kilpiä ei hyllystä saa vaan pitää tilata uudet.
Kysyin samalla inssiltä, että saako huomautuksen vai hylsyn kun ei lämppäri puhalla, ja vastaus oli kylmä hylkäys.
Kaverini kertoi, että oli saanut leiman läpi autosta, josta puuttuu koko puhallin, yksinkertaisesti laittamalla 12 voltin tuulettimen kojelautaan. Laki puhuu pelkästään huurteenpoistojärjestelmästä yksilöimättä sen tarkemmin. Joten väliaikaisratkaisuna Motonetistä 9,90 euron tupakansytkälämmitin:
Ensimmäinen päästi toimintasavut viiden sekunnin jälkeen, mutta takuuseen uusi ja toinen peräti toimi.
Pissapoika oli seuraava ongelma. Uusin letkuja, kun vanhat näytti pahasti koppuraisilta. Aluksi näytti siltä, ettei pumppu jaksa nostaa nestettä tarpeeksi:

Video
Kun sain lopulta lappona veden kulkemaan pumpulle, niin neste lähti tulemaan lasillekin asti. Tämän jälkeen ei ollutkaan enää tiedossa yhtään asiaa, mikä aiheuttaisi hylsyä, joten varasin tälle aamulle ajan konttorille ja ajelin jännittäen katsastukseen.
Ja läpi meni, ei edes mainintaa lämppäristä. Kuskin puolelta raidetangon päässä oli havaittavissa pientä väljyyttä siinä rytkytyslaitteessa, mutta sen verran pientä ettei tullut edes korjauskehotusta. Pienet reiät löytyi kuskin puolen pyöräkotelosta sekä helman ja pohjan liitoskohdasta, mutta inssille pointsit ettei tämän takia hylännyt. Nyt on loppuvuosi aikaa pistää nuo kuntoon seuraavalle leimalle.
