Tautinen kolomesatku
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: 14.11.2015 18:04
Tänään taas kasailin autoa sieltä täältä, lähinnä pikkujuttuja sisustasta ja valoja. Vasemman puolen parkkien sulakkeen jouduin vaihtamaan sekä oikean puolen vilkkujen johdot juottamaan liittimiin uudelleen. Oli siis etuvilkun johdot liittimestä lähes poikki eikä täten tullut virtoja.
"Jälkeen" kuva.
Sitten kun noita kylkimuoveja olin irroitellut niin niistä hajosi klipsuja sieltä täältä. Muutaman ostin kl:stä mutta muutamaa mallia myös ebay:n kautta kiinasta. Muovin laadun eron huomasi kyllä silmällä mutta hyvin meni listat paikalleen. Ja mitäpä väliä vaikka irroittaessa napsuisi poikki kun 20kpl pussukka maksoi noin vitosen, löytyy vastaisuuden varalle
"Jälkeen" kuva.
Sitten kun noita kylkimuoveja olin irroitellut niin niistä hajosi klipsuja sieltä täältä. Muutaman ostin kl:stä mutta muutamaa mallia myös ebay:n kautta kiinasta. Muovin laadun eron huomasi kyllä silmällä mutta hyvin meni listat paikalleen. Ja mitäpä väliä vaikka irroittaessa napsuisi poikki kun 20kpl pussukka maksoi noin vitosen, löytyy vastaisuuden varalle
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: 14.11.2015 18:04
Takasatula menee uusiksi. Yritin toista mäntää polkea polkimella pihalle, ei inahtamutkaan. Tämän jäläkeen rasvaprässillä ja lämpöä onnettomalla toholla ja vasaraa, ei liikettäkään. Lopuksi vielä 10bar paineilmaa jonka jäläkeen luovutin..
Tuossa paketti lämpiää sillä välin kun kehin käsijarrua Sais olla lämmittimet vähän tehokkaampia
Ainut ei jumissa oleva satulta löytyi apparin puolelta takaa. Purin levyn pois tarkastaakseni jarrukenkien tilanteen ja sieltähän oli yksi kiinnitysjousi antautunut poikki. Täytyy asennussarja hakea uusi.
Vasen etujarru myös purrut kiinni joka olikin tiedossa. Ilimeisesti vika vaivannut "aina" kun palatkin oli lähes raudoilla vaikka ne olen vaihtanut satuloiden vaihdon aikana uusiin. Tästä mäntä ponnahti helpohkosti polkimella. Satula pöydälle, putsaus ja "hionta" porakone+teräsharja yhistelmällä
Uudet tiivisteet ja ilmausruuvi:
Jarrupalat eteen täytyy uusia,ehkä liukutappisarjat, sitten vielä oikealle etusatulalle ne uudet kumit, seisontajarrukengän jousi, vasen takasatula, äänenvaimennin paikalleen sekä vakaajatangon kumit eteen niin kehtaa lähteä koittamaan konttorille.
Takasatulaa saa tarjota käytettynä jos on kunnossa sekä saan samalla konehuoneeseen nippeleitä mm. 300d:n flektin tuulitunnelin,muutaman läpiviennin muovin ym. Ei tuo vaihtokorjattukkaan onneksi maksa paljoa jonka haen jos ei viikkoon pariin kukaan tarjoile, riippuen motivaatiosta.
Tuossa paketti lämpiää sillä välin kun kehin käsijarrua Sais olla lämmittimet vähän tehokkaampia
Ainut ei jumissa oleva satulta löytyi apparin puolelta takaa. Purin levyn pois tarkastaakseni jarrukenkien tilanteen ja sieltähän oli yksi kiinnitysjousi antautunut poikki. Täytyy asennussarja hakea uusi.
Vasen etujarru myös purrut kiinni joka olikin tiedossa. Ilimeisesti vika vaivannut "aina" kun palatkin oli lähes raudoilla vaikka ne olen vaihtanut satuloiden vaihdon aikana uusiin. Tästä mäntä ponnahti helpohkosti polkimella. Satula pöydälle, putsaus ja "hionta" porakone+teräsharja yhistelmällä
Uudet tiivisteet ja ilmausruuvi:
Jarrupalat eteen täytyy uusia,ehkä liukutappisarjat, sitten vielä oikealle etusatulalle ne uudet kumit, seisontajarrukengän jousi, vasen takasatula, äänenvaimennin paikalleen sekä vakaajatangon kumit eteen niin kehtaa lähteä koittamaan konttorille.
Takasatulaa saa tarjota käytettynä jos on kunnossa sekä saan samalla konehuoneeseen nippeleitä mm. 300d:n flektin tuulitunnelin,muutaman läpiviennin muovin ym. Ei tuo vaihtokorjattukkaan onneksi maksa paljoa jonka haen jos ei viikkoon pariin kukaan tarjoile, riippuen motivaatiosta.
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: 14.11.2015 18:04
Autoa tuli rakennettua eteenpäin perjantaina yömyöhään ja muutaman tunnin nokosten jäläkeen myös lauantaiaamuna. Perinteisesti "kahden tunnin" remppa venyi taas kun yllätyksiä tuli matkalla muutama.
Takasatulan vaihto olikin ainut joka meni suunnitellusti.
Käsijarrukengän kiinnitysjousta laittaessani toiselle puolelle huomasin vakaajatangon kiinnikkeen hävinneen kokonaan??!!
Tekaisin uuden kiinnikkeen 3mm lattaraudasta. Kiireessä ei tullut kuvaa otettua..
Sitten etuvakaajan puslien vaihtoon. Tietysti viimeisen pultin kohdalla kuului naps ja pääsin porailu ja hitsailu hommiin.
Etujarrupalojen ja liukujen kumien vaihdon yhteydessä löytyi lisää ruosteen aiheuttamia koloja. Onneksi paikka oli kuitenkin helpohko.
Vielä muutama polttimon vaihto tuolloin sekä lauantaiaamusta jarrujen ilmauksen jäläkeen matka konttorille alkoi. Matkalla piti käydä vielä motonetista hakemassa pultteja kun olin unohtanut kiinnittää apukuskin penkin Muutenkin auto todellakin tuntui liikkuvalta rojektilta eikä leiman saamiseen ollut isoja toiveita. Yllätykseksi vikalista jäi kuitenkin melko pieneksi! Ainoan hylätyn Mersu sai liijallisesta madalluksesta Nosturin tunkki hipaisi pakoputkea niin tästä syystä pitää putkea nostaa ainakin 1cm
Lisäksi joitakin korjauskehotuksia mm. toinen etusumuvalo (tiesin polttimon palaneen, kiireessä unohtui vaihtaa) , takalokasuojan reunan ruostevaurio,peruutusvalot mykkänä (polttimot ja katkaisin vaihdettu, ei apua) tuulilasin halkeamasta, alapallon kumin halkeama (prkl ja eivät ole kovin montaa kilometriä nähneet) sekä puuttuvasta jarrukilvestä eessä.
Huomatkaas seisontajarrun teho Toisella puolella jopa tehokkaampi käyttöjarrua joten ainakin yksi korjauskohde voidaan todeta onnistuneeksi
Takasatulan vaihto olikin ainut joka meni suunnitellusti.
Käsijarrukengän kiinnitysjousta laittaessani toiselle puolelle huomasin vakaajatangon kiinnikkeen hävinneen kokonaan??!!
Tekaisin uuden kiinnikkeen 3mm lattaraudasta. Kiireessä ei tullut kuvaa otettua..
Sitten etuvakaajan puslien vaihtoon. Tietysti viimeisen pultin kohdalla kuului naps ja pääsin porailu ja hitsailu hommiin.
Etujarrupalojen ja liukujen kumien vaihdon yhteydessä löytyi lisää ruosteen aiheuttamia koloja. Onneksi paikka oli kuitenkin helpohko.
Vielä muutama polttimon vaihto tuolloin sekä lauantaiaamusta jarrujen ilmauksen jäläkeen matka konttorille alkoi. Matkalla piti käydä vielä motonetista hakemassa pultteja kun olin unohtanut kiinnittää apukuskin penkin Muutenkin auto todellakin tuntui liikkuvalta rojektilta eikä leiman saamiseen ollut isoja toiveita. Yllätykseksi vikalista jäi kuitenkin melko pieneksi! Ainoan hylätyn Mersu sai liijallisesta madalluksesta Nosturin tunkki hipaisi pakoputkea niin tästä syystä pitää putkea nostaa ainakin 1cm
Lisäksi joitakin korjauskehotuksia mm. toinen etusumuvalo (tiesin polttimon palaneen, kiireessä unohtui vaihtaa) , takalokasuojan reunan ruostevaurio,peruutusvalot mykkänä (polttimot ja katkaisin vaihdettu, ei apua) tuulilasin halkeamasta, alapallon kumin halkeama (prkl ja eivät ole kovin montaa kilometriä nähneet) sekä puuttuvasta jarrukilvestä eessä.
Huomatkaas seisontajarrun teho Toisella puolella jopa tehokkaampi käyttöjarrua joten ainakin yksi korjauskohde voidaan todeta onnistuneeksi
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: 14.11.2015 18:04
Tänään tuli pätkittyä downpipeä lyhyemmäksi jotta sain putkea ylöspäin. Joku 5cm lähti. Tästähän siis tuli ainut hylky katsastuksessa. Dp on ottanut joskus melkoisen iskun vastaan kun mutkan kohdalta oli ihan lytyssä. Kuvassa jo moukaroitu "suoremmaksi". Menee joskus uusiksi jokatapauksessa niin enempää ei aiheuttanut toimenpiteitä. Ihmettelinkin aikoinaan pientä tukkoisuutta joka ilmaantui kuin tyhjästä
Korjauskehotusaika meni ylitse joten nyt täytyy varmaan vielä vaihtaa kuskinpuolelle iskarin yläpään kumi
Korjauskehotusaika meni ylitse joten nyt täytyy varmaan vielä vaihtaa kuskinpuolelle iskarin yläpään kumi
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: 14.11.2015 18:04
Tänään haettu autoon tuore leima. Kylläpä kesti Kolome korjauskehotusta jäi tuulilasista, alapallon suojakumista ja etujarrukilven puuttumisesta. Oikeassa etusumarin polttimon johdossa pientä kosketushäiriötä kun piti vielä konttorin nosturilla vähän roplata
Seuraavaks pelti ylös ja syöttöpumpun kannen takana taas käymään
Seuraavaks pelti ylös ja syöttöpumpun kannen takana taas käymään
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: 14.11.2015 18:04
Itellä myös muistikuva että joko molemmat tai ei sit ollenkaan.
Mersuhan kesti leiman jäläkeen kokonaiset kolome päivee
Lähin käymään Helsingissä sillä ja niin vain Mäntsälän kohdilla jäähdytysnesteen valon palaessa lämpömittari rupesi kiipeämään rankasti ylös. Auto tien varteen ja pelti ylös. Nestettä lisätessä se roiskui samaa tahtia ulos syylärin reunasta..
Jostain syystä siipi pääsi viiltämään siihen teijän ja löi itsensä juntturaan. Oletin että jäähdytin olisi päässyt liikkumaan joten saatiin auto korjattua uudella mutta eih, samat temput teki ja uusi jäähdytin samalla tavalla paskaks.
Auto railerilla kotikonnuille jäläkijunassa ja armottoman vitutuksen laantuessa tein vain liikenteestä poiston enkä soittanut stenalle
Nyt parin kuukauden jäläkeen intoa taas löytyi ( pakon sanelemana,lainaamani mersu lähtee alta ) niin ostin taas jäähdyttimen. Syytä näihin tapahtumiin en ole etsinyt yhtään. Veikkaukset olisivat omalta osaltani viskon laakeri tai että kone elää "liikaa". Siispä toisenlaiseen ratkaisuun joka ei säre paikkoja, eli siirtyminen sähköiseen flektiin suoraan. Joo paljon olen lukenut kuinka väärä tämä tie on ja vieläpä Bilteman ropellilla mutta senhän näkkee kevväämmällä kuinka toimimaton systeemi on. Kunhan nyt auton saa ajoon. Yritän olla tekemättä kuitenkaan mitään amispatenttia joten en lyönyt tuuletinta suoraan syyläriin kiinni vaan nostin raudoilla noin 2cm sen ylös.
Tämän jälkeen tein tiiviin kotelon tuulitunneliksi jotta se tehostaisi toimintaa:
Ei siitä nyt pöllömmän näköinenkään tullut Tavara 1mm alumiinia.
Kumpaan olisi fiksumpaa lyödä tuolle anturi, ylä- vai alavesiletkuun?
Mersuhan kesti leiman jäläkeen kokonaiset kolome päivee
Lähin käymään Helsingissä sillä ja niin vain Mäntsälän kohdilla jäähdytysnesteen valon palaessa lämpömittari rupesi kiipeämään rankasti ylös. Auto tien varteen ja pelti ylös. Nestettä lisätessä se roiskui samaa tahtia ulos syylärin reunasta..
Jostain syystä siipi pääsi viiltämään siihen teijän ja löi itsensä juntturaan. Oletin että jäähdytin olisi päässyt liikkumaan joten saatiin auto korjattua uudella mutta eih, samat temput teki ja uusi jäähdytin samalla tavalla paskaks.
Auto railerilla kotikonnuille jäläkijunassa ja armottoman vitutuksen laantuessa tein vain liikenteestä poiston enkä soittanut stenalle
Nyt parin kuukauden jäläkeen intoa taas löytyi ( pakon sanelemana,lainaamani mersu lähtee alta ) niin ostin taas jäähdyttimen. Syytä näihin tapahtumiin en ole etsinyt yhtään. Veikkaukset olisivat omalta osaltani viskon laakeri tai että kone elää "liikaa". Siispä toisenlaiseen ratkaisuun joka ei säre paikkoja, eli siirtyminen sähköiseen flektiin suoraan. Joo paljon olen lukenut kuinka väärä tämä tie on ja vieläpä Bilteman ropellilla mutta senhän näkkee kevväämmällä kuinka toimimaton systeemi on. Kunhan nyt auton saa ajoon. Yritän olla tekemättä kuitenkaan mitään amispatenttia joten en lyönyt tuuletinta suoraan syyläriin kiinni vaan nostin raudoilla noin 2cm sen ylös.
Tämän jälkeen tein tiiviin kotelon tuulitunneliksi jotta se tehostaisi toimintaa:
Ei siitä nyt pöllömmän näköinenkään tullut Tavara 1mm alumiinia.
Kumpaan olisi fiksumpaa lyödä tuolle anturi, ylä- vai alavesiletkuun?
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: 14.11.2015 18:04
Tilannekatsaus riivatun mersun elämästä näin helmikuun lopuksi.
Eli ensiksi kun lähin syylärin vaihtoa suorittamaan, oli auto kaivettava hangesta ylös.
Mukavan raitis keli -20c ja pihalla korjattava Syyläri saatiin nopeasti vaihdettua mutta flekti jäi asentamatta kun ei mahtunut koteloineen eikä ilman.. Eli tarvitsee rueta muokkaamaan etupalkkia. Onko tuolla kuinka suuri vaikutus korin jäykkyyteen? Melko surutta ja rankasti jotkut tuota pylyvästä silponeet
Viskohan tuosta tuntui olevan romuna. Laakeri melko jumissa sekä ilman siipiäkin vapisee holtittomasti joka luultavasti aiheutti nämä rikot.
Ajoahan tämä puute ei haittaa näillä keleillä ja pelekän sisätilapuhaltimen avulla saa lämmöt putoamaan alle termarin avauspisteen niin ei muuta kuin vetoja
Taakse tuli ostettua uudet talvirenkaat ja eteen ei tarvinnut kun ne ovat kerinneet näkemään tietä ehkä 2000km siitä lähtien kun rengasliikkeen hyllyltä tämän alle tulivat
Ainut vika joka oli seisomisen aikana ilmaantunut oli että kuskin ovea ei saanut ulukoo avattua lukituksen avauksen jälkeen. Sehän korjaantui kätevästi kiertämällä muovista säätöruuvia joka löytyi muovitulpan alta. Tämä tietysti heti sen jälkeen kun olin ensin purkanut ovesta kaiken ikkunahissiä lukuunottamatta
Sitten kolahti... Kroonisen vitutuksen haitat alkavat näkyä jo konkreettisesti keskittymishäiriöinä ja näinpä yöllä töistä lähtiessä en huomannut firman kuorma-auton lavajatkoa...
Tuo upposi sisään ja autoa takasin ottaessa repäs hattuhyllyn riekaleiksi ja kontin saranoineen mutkalle.
Uusi sävylasi löytyi onneksi 100km päästä irtonaisena ja kontin luukku ihan vierestä. Takalasin listojen saaminen ehjänä oli meleko työmaa vaikka lasi itse olikin palasina.. Useampi tunti siihen kului mutta irti lähti
"Uuden" lasin kävin liimauttamassa ihan lasiliikkeessä kerta työ maksoi kaikkineen alle satasen.. Luukkuun kaveri vetäisee värit kunhan lompakkoon tulee lisää täytettä.. Hattuhyllyä en ole oikeanlaista vielä löytänyt joten saa tarjota.
No nyt kun eilen auto tuli taas "tiiviiksi" niin tänään sitten pimeni kaikki kojelaudan ja mittariston valot... Kyllä pikkasen koetellaan.
Näihin kuviin ja tunnelmiin!
Eli ensiksi kun lähin syylärin vaihtoa suorittamaan, oli auto kaivettava hangesta ylös.
Mukavan raitis keli -20c ja pihalla korjattava Syyläri saatiin nopeasti vaihdettua mutta flekti jäi asentamatta kun ei mahtunut koteloineen eikä ilman.. Eli tarvitsee rueta muokkaamaan etupalkkia. Onko tuolla kuinka suuri vaikutus korin jäykkyyteen? Melko surutta ja rankasti jotkut tuota pylyvästä silponeet
Viskohan tuosta tuntui olevan romuna. Laakeri melko jumissa sekä ilman siipiäkin vapisee holtittomasti joka luultavasti aiheutti nämä rikot.
Ajoahan tämä puute ei haittaa näillä keleillä ja pelekän sisätilapuhaltimen avulla saa lämmöt putoamaan alle termarin avauspisteen niin ei muuta kuin vetoja
Taakse tuli ostettua uudet talvirenkaat ja eteen ei tarvinnut kun ne ovat kerinneet näkemään tietä ehkä 2000km siitä lähtien kun rengasliikkeen hyllyltä tämän alle tulivat
Ainut vika joka oli seisomisen aikana ilmaantunut oli että kuskin ovea ei saanut ulukoo avattua lukituksen avauksen jälkeen. Sehän korjaantui kätevästi kiertämällä muovista säätöruuvia joka löytyi muovitulpan alta. Tämä tietysti heti sen jälkeen kun olin ensin purkanut ovesta kaiken ikkunahissiä lukuunottamatta
Sitten kolahti... Kroonisen vitutuksen haitat alkavat näkyä jo konkreettisesti keskittymishäiriöinä ja näinpä yöllä töistä lähtiessä en huomannut firman kuorma-auton lavajatkoa...
Tuo upposi sisään ja autoa takasin ottaessa repäs hattuhyllyn riekaleiksi ja kontin saranoineen mutkalle.
Uusi sävylasi löytyi onneksi 100km päästä irtonaisena ja kontin luukku ihan vierestä. Takalasin listojen saaminen ehjänä oli meleko työmaa vaikka lasi itse olikin palasina.. Useampi tunti siihen kului mutta irti lähti
"Uuden" lasin kävin liimauttamassa ihan lasiliikkeessä kerta työ maksoi kaikkineen alle satasen.. Luukkuun kaveri vetäisee värit kunhan lompakkoon tulee lisää täytettä.. Hattuhyllyä en ole oikeanlaista vielä löytänyt joten saa tarjota.
No nyt kun eilen auto tuli taas "tiiviiksi" niin tänään sitten pimeni kaikki kojelaudan ja mittariston valot... Kyllä pikkasen koetellaan.
Näihin kuviin ja tunnelmiin!
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: 14.11.2015 18:04
Tänään vihdoin ja viimein tuli rakenneltua nuo jakkarat.. Eli sähköjakkaroiden siniset mbtexit mäkeen ja vanhoista harmaat nahat niskaan.
Yllättävän heleppo savotta. Oikeastaan ainut kohta jossa tarvihti "apukäsiä" oli selkänojan alareunan paikalleen laitto ja tällöin kaverin tartti vain istua persiilleen penkille
On sillä vaan tunnelmaan vaikutusta onko sisusta yhtenäinen vaiko tilikkutäkki.
Yllättävän heleppo savotta. Oikeastaan ainut kohta jossa tarvihti "apukäsiä" oli selkänojan alareunan paikalleen laitto ja tällöin kaverin tartti vain istua persiilleen penkille
On sillä vaan tunnelmaan vaikutusta onko sisusta yhtenäinen vaiko tilikkutäkki.
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: 14.11.2015 18:04
Tänään vihdoin ja viimein tuli rakenneltua nuo jakkarat.. Eli sähköjakkaroiden siniset mbtexit mäkeen ja vanhoista harmaat nahat niskaan.
Yllättävän heleppo savotta. Oikeastaan ainut kohta jossa tarvihti "apukäsiä" oli selkänojan alareunan paikalleen laitto ja tällöin kaverin tartti vain istua persiilleen penkille
On sillä vaan tunnelmaan vaikutusta onko sisusta yhtenäinen vaiko tilikkutäkki.
Yllättävän heleppo savotta. Oikeastaan ainut kohta jossa tarvihti "apukäsiä" oli selkänojan alareunan paikalleen laitto ja tällöin kaverin tartti vain istua persiilleen penkille
On sillä vaan tunnelmaan vaikutusta onko sisusta yhtenäinen vaiko tilikkutäkki.