Moi, mikähän voisi aiheuttaa lämpimällä koneella naputusta kuskinpuolelta koneen takaosasta? Oire on lähinnä tyhjäkäyntikierroksilla ja se häviää hetkeksi kun painaa jarrua ja vapauttaa sen (täsmälleen silloin kun on vapauttanut sen). Kovasti kuulostaa jarruihin liittyvältä, mutta pitääkö alipainepumppu naputusta hajotessaan? Videoita netistä kuulostellut niin hajoavat pumput on pitänyt lähinnä sirinää.
”Purge valve” se ei ollut kun käytin piuhan irti niin ei vaikutusta ääneen.
Videopätkä äänestä, alkaa kuulumaan n. 0:13 https://youtu.be/MrjClUSJQeA
M272 naputus moottorin takaosasta (alipainepumppu?)
Hieno SLK!
Ääni kuulostaa venttiilikoneistosta tulevalta. Kuulinko videolta oikein että ääni ei ole tasainen naputus vaan frekvenssi vaihtelee? Jakoketju? Hydraulinen nostaja? Jollakin oksalla tms stetoskoopilla voisi koittaa paikallistaa äänen lähdettä tarkemmin.
Jarrun painaminen ja äänen häviäminen kuulostaa mielenkiintoiselta havainnolta. Outoa... Jarruthan ei ole muuten yhteydessä moottoriin kuin alipainetoimisen tohostimen kautta.
Ääni kuulostaa venttiilikoneistosta tulevalta. Kuulinko videolta oikein että ääni ei ole tasainen naputus vaan frekvenssi vaihtelee? Jakoketju? Hydraulinen nostaja? Jollakin oksalla tms stetoskoopilla voisi koittaa paikallistaa äänen lähdettä tarkemmin.
Jarrun painaminen ja äänen häviäminen kuulostaa mielenkiintoiselta havainnolta. Outoa... Jarruthan ei ole muuten yhteydessä moottoriin kuin alipainetoimisen tohostimen kautta.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Onko tosiaan jakopää ja tasapainoakselin ratas tuolla tulipellin puolella? Olen ollut kyllä ihan eri käsityksessä.
Jokatapauksessa myyjäliikkeen mukaan ratas on vaihdettu joten ei pitöisi se olla.
Ja moro Mou Olenkin ollut 55:n tiimoilta yhteydessä, katsotaan jos saisi tämän myyntikuntoon niin voisi miettiä sitä ”isoveljeä”...
Kuluneita nostajia olen myös miettinyt, mutta tuo jarrun yhteys naputukseen mietityttää. Uskaltaakohan tuosta alipainepumpusta käyttää letkun irti jos sillä saisi kokeiltua onko vaikutusta naputukseen, vai meneekö siitä jarrupiiri sekaisin tms.?
Äänen frekvenssi tyhjäkäynnillä ehkä vähän vaihtelee, mutta kierrosten noustessa myöskin nousee ja tasoittuu, kunnes häviää pois n.2000 kierroksen kohdilla.
Jokatapauksessa myyjäliikkeen mukaan ratas on vaihdettu joten ei pitöisi se olla.
Ja moro Mou Olenkin ollut 55:n tiimoilta yhteydessä, katsotaan jos saisi tämän myyntikuntoon niin voisi miettiä sitä ”isoveljeä”...
Kuluneita nostajia olen myös miettinyt, mutta tuo jarrun yhteys naputukseen mietityttää. Uskaltaakohan tuosta alipainepumpusta käyttää letkun irti jos sillä saisi kokeiltua onko vaikutusta naputukseen, vai meneekö siitä jarrupiiri sekaisin tms.?
Äänen frekvenssi tyhjäkäynnillä ehkä vähän vaihtelee, mutta kierrosten noustessa myöskin nousee ja tasoittuu, kunnes häviää pois n.2000 kierroksen kohdilla.
No terveppä terve. En osannutkaan sua yhdistää sähköposteihin.
Jos tarkoitat sitä mustaa murkulaa V-laaksossa koneen etuosassa. Se ei ole alipainepumppu vaan itseasiassa ylipaine. Eli se pumppaa pakosarjoihin ilmaa kylmäkäynnistyksen ohessa sekä joskus kylmemmillä ilmoilla ihan ajosta kun pysähtyy esim liikennevaloihin. Tarkoitus on hapettaa eli kuumentaa katteja nopeammin toiminta lämpötilaan. Eli ei ole jarruihin tekemisissä. Ja kyllä voi kokeilla käyttää ilmankin. Sen voi tietääkseni ohjelmoida pois käytöstä. Ainakin M113:ssa voi.
Ja kyllä M272:ssa ja isoveli 273:ssa on jakopää edessä. Hyvä jos ratas on päivitetty.
Tuo hämmentää kun sanot että ääni tulee takapäästä konetta. Ei siellä oikeen ole mitäään. Voithan sä kokeilla esim ottaa jarrutehostimen alipaine putken irti ja kuunnella vaikuttaako se mitään.
Laitahan viestiä jos auto vielä polttelee. Tai täräytä markille niin kunnellaan rapinaa ja käydään ajelemassa.
Jos tarkoitat sitä mustaa murkulaa V-laaksossa koneen etuosassa. Se ei ole alipainepumppu vaan itseasiassa ylipaine. Eli se pumppaa pakosarjoihin ilmaa kylmäkäynnistyksen ohessa sekä joskus kylmemmillä ilmoilla ihan ajosta kun pysähtyy esim liikennevaloihin. Tarkoitus on hapettaa eli kuumentaa katteja nopeammin toiminta lämpötilaan. Eli ei ole jarruihin tekemisissä. Ja kyllä voi kokeilla käyttää ilmankin. Sen voi tietääkseni ohjelmoida pois käytöstä. Ainakin M113:ssa voi.
Ja kyllä M272:ssa ja isoveli 273:ssa on jakopää edessä. Hyvä jos ratas on päivitetty.
Tuo hämmentää kun sanot että ääni tulee takapäästä konetta. Ei siellä oikeen ole mitäään. Voithan sä kokeilla esim ottaa jarrutehostimen alipaine putken irti ja kuunnella vaikuttaako se mitään.
Laitahan viestiä jos auto vielä polttelee. Tai täräytä markille niin kunnellaan rapinaa ja käydään ajelemassa.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Joo ei ole tuo lisäilmapumppu vaan toisella puolella konetta, liitteenä olevassa kuvassa naputuksen epäilty lähde ympyröity keltaisella. Toisessa kuvassa näkyy sen kyljessä oleva varaosanumero joka netistä katsottuna on tyhjiöpumppu, mikä vähän hämmentää kun eihän bensakoneissa näitä pitänyt erikseen olla? No, täytyy ottaa tuo alipaineletku irti hetkeksi ja mennä johonkin syrjäisemmälle alueelle heittämään kierros, jos sillä saisi jotain johdonmukaisuutta naputukseen kun sulkisi tuon alipainepiirin pois...
Kaikkea sitä uutta oppia... Mikäköhän tuossa on ollut ajatuksena ettei imusarjasta voi ottaa vakuumia. Jännä kapistus. Googleen kun laitto M272 vacuum pump, niin kyllähän siitä tarinaa alkoi tulla. Tuo vois olla hyvinkin äänen lähde ja jarrun painaminen voisi tosiaan vaikuttaa tuohon suoraan.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i