W220 talviajossa
W220 talviajossa
Laitoin kesäauton talviajoon ja ihmetyttää, että ohjaus on talvirenkailla kovin tunnoton. Sulalla tasaisella tiellä ok, mutta muuten ihmetyttää tunnottomuus.
Alusta on käyty hiljattain läpi, muutos ohjattavuuteen tuli uusien talvirenkaiden vaihdon myötä. Edessä 2,5 ja takana 2,6 baaria. Olisiko ajatuksia tähän aiheeseen?
Alusta on käyty hiljattain läpi, muutos ohjattavuuteen tuli uusien talvirenkaiden vaihdon myötä. Edessä 2,5 ja takana 2,6 baaria. Olisiko ajatuksia tähän aiheeseen?
Re: W220 talviajossa
Itsellä w220 ollut vissiin 6 talvea. Minkälainen on tunnoton ohjaus talvella? Mielestäni w220 on kohtuullinen ajella kesät talvet jos kohtuullisessa kunnossa alusta.severi kirjoitti: ↑04.11.2023 16:30 Laitoin kesäauton talviajoon ja ihmetyttää, että ohjaus on talvirenkailla kovin tunnoton. Sulalla tasaisella tiellä ok, mutta muuten ihmetyttää tunnottomuus.
Alusta on käyty hiljattain läpi, muutos ohjattavuuteen tuli uusien talvirenkaiden vaihdon myötä. Edessä 2,5 ja takana 2,6 baaria. Olisiko ajatuksia tähän aiheeseen?
Aikas hyvä ollut vaikka on löytynyt milloin mistäkin palikasta välystä. Pari kertaa suunnattu ja viimeisin suuntaus raidetangon päiden vaihdon takia aiheutti ainakin kesärenkailla ihme uraohjusilmiön tyylistä. Aiemmin ei ollut. Arvot oli vihreellä. En ole jaksanut selvitellä. Pitää katsella miltä talvirenkailla tuntuu. Mutta syy on oltava taka-akselilla kun etteen vaiheltu aikalailla kaikki. Kiihdytys tai urat saa sivuttaista siirtymää niin kuin ois ohjauksessa isompikin välys - mutta ei ole.
En kyllä ole paremmilla autoilla ajellut talvella niin sen kummemmin ei osaa sanoa talvirenkaiden tunnottomuudesta. Itsellä ollut aina tossa hakkapeliitta 9 225 55 r17 koossa ja paineita pidän kesät talvet melko korkeita, taitaa olla talvitassuissa 2.8 ja kesärenkaissa jotain 3.2 (24545r18/26540r18). Jokanurkassa kaikilla rengastuksilla sama paine. Kesällä 3.2 ja talvella se 2.8.
Miksi pitäisi talvirengastuksella joka voisi kuvitella olevan sama koko joka nurkassa alennella edestä
Ajonhallinta toki saa turvavyön kiristymään jos kanttaa mutkat kesäkumeilla räntäsohjossa, mutta ajonvakautus pitää ajolinjan aiottuna oho ääniefektin saattelemana - jos se on sitten se tunnottomuus. Oisko joku pikkubemari 80 luvulta parempi talvitunteiluun?
Katkesi yksi talvi moniurahihna ja lähti tietenkin laturi pois pelistä ja alkoi lämmöt nousta hetken päästä niin pysähdyin jäähdyttämään konetta ettei keitä. Siitä kun lähdin takas tielle niin unohtui että jos ei ole latausta niin auto kytkee sutimisen eston pois ynnä muita sähköä vieviä juttuja. Lähtö oli ihan kun formulapitsopista konsanaan kun sutimisen esto ja luistonesto oli pois päältä, silleen kunnolla kylki edellä. Oisko se sitä tunnekkuutta talviajossa? En oikein taida itse semmoista kaivata.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: W220 talviajossa
Tunnottomuudella tässä tarkoitan eturenkaista ohjauspyörään välittyvää kovin heikkoa tuntumaa tien pinnasta. Taka-akselille on vaihdettu hiljattain neljä tukivartta, narinahelat ja apurungon etukumilimput. Edessä osa on uusittu, vielä jäi vanhaakin, kuten taaksekin. Kesärenkailla nyt ihan hyvä ajettava.
Rengaspainesuosituksissa edessä on yleensä pienemmät paineet. Nastarenkaat on kooltaan 225/60R16. Mihinhän suuntaan paineiden nosto vaikuttaisi.
Rengaspainesuosituksissa edessä on yleensä pienemmät paineet. Nastarenkaat on kooltaan 225/60R16. Mihinhän suuntaan paineiden nosto vaikuttaisi.
Re: W220 talviajossa
severi kirjoitti: ↑05.11.2023 11:35 Tunnottomuudella tässä tarkoitan eturenkaista ohjauspyörään välittyvää kovin heikkoa tuntumaa tien pinnasta. Taka-akselille on vaihdettu hiljattain neljä tukivartta, narinahelat ja apurungon etukumilimput. Edessä osa on uusittu, vielä jäi vanhaakin, kuten taaksekin. Kesärenkailla nyt ihan hyvä ajettava.
Rengaspainesuosituksissa edessä on yleensä pienemmät paineet. Nastarenkaat on kooltaan 225/60R16. Mihinhän suuntaan paineiden nosto vaikuttaisi.
Jaa semmoista. En noin korkealla profiililla olevia ole käyttänyt vuosiin. Mutta lisää painetta.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: W220 talviajossa
Ehdin ajella nyt sen verran noilla nykyisillä paineilla, että mielestäni ei ole alustassa kaikki ihan tikissä. Loput 4 kpl takatukivartta laitan vaihtolistalle ensi alkuun, näyttäisivät olevan alkuperäiset paikallaan.
Oletko AK tarkastanut takakelkan etummaiset tukikumit, katsastusmies ei niistä välitä, minulla oli ihan riekaleina. Väheni selaaminen selvästi niiden uusimisen myötä.
Laitoin rengaspaineeksi nyt 2,8 bar ympäriinsä, täytyy testailla. Onhan noilla renkailla korkeutta, mutta ei kai niiiin paljon. Täytyy testailla isolla tiellä, mutta todennäköisesti alustaperäistä kuitenkin, epäilen vahvasti.
Oletko AK tarkastanut takakelkan etummaiset tukikumit, katsastusmies ei niistä välitä, minulla oli ihan riekaleina. Väheni selaaminen selvästi niiden uusimisen myötä.
Laitoin rengaspaineeksi nyt 2,8 bar ympäriinsä, täytyy testailla. Onhan noilla renkailla korkeutta, mutta ei kai niiiin paljon. Täytyy testailla isolla tiellä, mutta todennäköisesti alustaperäistä kuitenkin, epäilen vahvasti.
Re: W220 talviajossa
Eniten veikkaan renkaiden vaikutusta, jos ongelma kerran alkoi renkaanvaihdosta. Nastarengas on aina tunnottomampi kuin kesäkumi, kitkakin yleensä vähäsen.
Painavassa autossa renkaan merkitys vielä korostuu, vetelärunkoinen rengas antaa painon alla enemmän periksi.
Nythän tässä ei tiedetä edes, mikä rengaskoko kesärenkaissa oli, saati merkkiä kummastakaan sarjasta.
Painavassa autossa renkaan merkitys vielä korostuu, vetelärunkoinen rengas antaa painon alla enemmän periksi.
Nythän tässä ei tiedetä edes, mikä rengaskoko kesärenkaissa oli, saati merkkiä kummastakaan sarjasta.
Ville
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Re: W220 talviajossa
En ole itse tarkistellut. Suikkalakki on mulkaissut joka vuosi takapäätä mutta onneksi se ei ole kiinostanut takapäästä sen enempääseveri kirjoitti: ↑09.11.2023 17:47 Ehdin ajella nyt sen verran noilla nykyisillä paineilla, että mielestäni ei ole alustassa kaikki ihan tikissä. Loput 4 kpl takatukivartta laitan vaihtolistalle ensi alkuun, näyttäisivät olevan alkuperäiset paikallaan.
Oletko AK tarkastanut takakelkan etummaiset tukikumit, katsastusmies ei niistä välitä, minulla oli ihan riekaleina. Väheni selaaminen selvästi niiden uusimisen myötä.
Laitoin rengaspaineeksi nyt 2,8 bar ympäriinsä, täytyy testailla. Onhan noilla renkailla korkeutta, mutta ei kai niiiin paljon. Täytyy testailla isolla tiellä, mutta todennäköisesti alustaperäistä kuitenkin, epäilen vahvasti.
En ole takapäähän ostanut kuin vasta sen yhden jousipyssyn kaaren näköisen tukivarren odottamaan vaihtoa kun sai alkuperäisen halvalla. Toista ei ole löytynyt edullisesti. Ainahan ois paras vaihtaa kaikki kerralla eteen ja taakse. Muuttuis mersukin taas ässäksi. Ei vaan ole nyt lompakossa siihen hommaan seteleitä.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: W220 talviajossa
Kesärenkaat Michelin, talvirenkaat Hankook ja samankokoiset läskirenkaat kesät talvet. Kokeilussa nyt nuo 2,8 paineet, jossain vaiheessa vielä tutkitutan alustan.
Muistinkin nyt, että katsuri huomautti syksyllä heikosta etuiskarista edessä. Joku vaikutus varmaan silläkin. Toisella puolella muutama vuosi sitten edessä oli sama vika ja syyksi paljastui ylätukivarren väljä pallonivel. Tiedä vaikka tällä puolella nyt sama vian syy, pitäisi tutkituttaa, arvailu menee liian tuuripeliksi.
Renkaita vaihtaessa huomasin, että etukallistuksenvakaajan pusla oli halkeillut toisella puolella. Outoa, että Mersulta näyttää olevan saatavana vain koko vakaaja puslineen. Tarvikkeena näyttäisi löytyvän irtopuslat.
Muistinkin nyt, että katsuri huomautti syksyllä heikosta etuiskarista edessä. Joku vaikutus varmaan silläkin. Toisella puolella muutama vuosi sitten edessä oli sama vika ja syyksi paljastui ylätukivarren väljä pallonivel. Tiedä vaikka tällä puolella nyt sama vian syy, pitäisi tutkituttaa, arvailu menee liian tuuripeliksi.
Renkaita vaihtaessa huomasin, että etukallistuksenvakaajan pusla oli halkeillut toisella puolella. Outoa, että Mersulta näyttää olevan saatavana vain koko vakaaja puslineen. Tarvikkeena näyttäisi löytyvän irtopuslat.
Re: W220 talviajossa
Joo, mersun oma on vulkanoitu kiinni sinne vakaajaan. Varmaan tarvikepuslat irtiolevana enempi löysän vakaimen oloiset. Tais olla vakaaja 135 tai 185eur.severi kirjoitti: ↑11.11.2023 11:16 Kesärenkaat Michelin, talvirenkaat Hankook ja samankokoiset läskirenkaat kesät talvet. Kokeilussa nyt nuo 2,8 paineet, jossain vaiheessa vielä tutkitutan alustan.
Muistinkin nyt, että katsuri huomautti syksyllä heikosta etuiskarista edessä. Joku vaikutus varmaan silläkin. Toisella puolella muutama vuosi sitten edessä oli sama vika ja syyksi paljastui ylätukivarren väljä pallonivel. Tiedä vaikka tällä puolella nyt sama vian syy, pitäisi tutkituttaa, arvailu menee liian tuuripeliksi.
Renkaita vaihtaessa huomasin, että etukallistuksenvakaajan pusla oli halkeillut toisella puolella. Outoa, että Mersulta näyttää olevan saatavana vain koko vakaaja puslineen. Tarvikkeena näyttäisi löytyvän irtopuslat.
Itsellä tuli vaihdettuan kolinan takia ne alatukivarteen nivelöidyt vakaajan pään varret mutta nehän oli ihan ehjät. Säästin vanhat kun varmaan lemförderit antautuu parissa vuodessa. Katsuri siinä kyllä erehtyi väljästä paikasta. Seuraavaksi epäili että vakaajan puslat mutta en niitä lähtenyt kyllä purkamaan. Etummaisen alatukivarren pallonivel siellä kolisi, ne ei pitkään ässässä kestä. Jos vakaajan pusla muuten ehjä en siihen koskisi, reunasta vähän haljennut ei haittaa mutta toki halkeamaan on joku syy. Jos on haurastunut niin sitten voi olla lyhytikäinen.
Suomessa rakennetaan parkkihallit ja parkkipaikat ja ihan joka vitun paikka täyteen hidastemöykkyjä jotka särkee ehjän auton alle aikayksikössä.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: W220 talviajossa
En minäkään W220:sta tunnottomana pitäisi. Ääni noille renkaille. Minulla oli talvella 225-55-17 ja sekin oli liian vetelä. Kesärengas 245/45-18 oli parempi, teki auton tarkemmaksi muttei vienyt mukavuutta.
Re: W220 talviajossa
Öh, mulla kesärenkaat 245 45 r18 ja takana 265 40 r18 ja tosiaan muljahteli suuntauksen jälkeen sivusuunnassa ihmeellisesti Vaihdettu etupäähän kaikki muut paitsi ne ylimmät toivomusluun näköiset tolpan yläpäähän. Kun sitten vaihdoin 225 55 r17 talvirenkaat (hakka 9) niin se loppui siihen se heittely ja vetely. On ajettu talvirenkailla kuivalla asfaltilla, märällä asfaltilla jäisellä ja lumisella asfaltilla ja soralla jne ja ei vaan ole sitä sivusuunnassa heittelyä enää.
Mitä paikkaa toi s600 kesärengastus nyt sitten niin rassaa että väljät löytyy ja alkaa heittelemään koko autoa nuin pahasti? Pakkohan jossain on väljää oltava? Siis semmoinen nopea vasenoikea liike yhteen suuntaan tai edestakaisin, aika isokin - ehkä 5cm jopa 20cm saattaa heittää sivusuunnassa. Kiihdytyksessä ja veto reippaasti päällä erityisesti. Kun nostaa kaasun niin ei ilmene juuri ollenkaan verrattuan että kiihdyttää tai että hevosia ulosmitataan reippaana etenemisvauhtina. Pito ei juurikaan vaikuta ilmiöön.
Mielestäni takapäässä oltava se syy. Katsuri ei sieltä ole ikinä mitään löytänyt vaikka olen sanonut että katsele ihan tosissaan väljät alustassa. Etupäätä on katsuri kyllä tutkinut innoissaan.
Viimeksi muokannut AK47, 08.1.2024 2:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: W220 talviajossa
Kesärenkailla heittelee? Talvirenkailla ei niinkö? Eiköhän se oo nuo renkaat silloin.
Re: W220 talviajossa
Miten ne kesärenkaat sitten meni rikki pyörien suuntauksen aikana?
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: W220 talviajossa
Palaan aloitusviestiin eli ohjauksen tunnottomuuteen talviajossa. Kesärenkailla ajettavuus ok, mutta kaukana täydellisestä, joutuu vähän paimentamaan ohjattaessa
Mietiskelin, että jos laittaisi loputkin alustan nivelet ja tukivarret uusiksi, 300 tkm häämöttää kuitenkin jo näköpiirissä.
Mutta voisiko syypää olla kulunut hammastanko/ohjausvaihde?
Mietiskelin, että jos laittaisi loputkin alustan nivelet ja tukivarret uusiksi, 300 tkm häämöttää kuitenkin jo näköpiirissä.
Mutta voisiko syypää olla kulunut hammastanko/ohjausvaihde?
Re: W220 talviajossa
Huomenta. Itsellä se sivusuuntainen heittely/vaeltelu hävisi kun löytyi väljää auraustangosta takaa. Narina vaihtoon kanssa sanoi suikkalakki. Eipä siinä mitään onhan nuilla menty jo kohta 270.severi kirjoitti: ↑13.6.2024 18:03 Palaan aloitusviestiin eli ohjauksen tunnottomuuteen talviajossa. Kesärenkailla ajettavuus ok, mutta kaukana täydellisestä, joutuu vähän paimentamaan ohjattaessa
Mietiskelin, että jos laittaisi loputkin alustan nivelet ja tukivarret uusiksi, 300 tkm häämöttää kuitenkin jo näköpiirissä.
Mutta voisiko syypää olla kulunut hammastanko/ohjausvaihde?
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.