Meneekö simpukka pilalle? & uuden / vanhan simpukan erot
Terve,
Hyvä, että Jumu on saanut pirssinsä iskuun.
Jatketaanpa itsekin jappasua... Onko tietoa, onko vanhassa (-> 89) ja uudessa (89 ->) simpukassa muuta eroa, kuin se simpukasta lähtevä kampi? Jos siis pysytään saman mallin (esim 200D) sisällä eikä lähdetä hötkyilemään joihinkin erikoismalleihin.
Letkut näyttäisivät olevan samalla valmistenumerolla, joten liitokset ovat varmaan samat. Paikallisella purkamolla olisi yksi 260 tkm ajettu simpukka -92:sta eikä mööpelissä mitään tappovälystä tunnu eikä säätöjä ole vielä ruuvattu tappiin. Pystyisikö tuosta vanhasta heittämään sen kammen uudempaan?
Pirskele, kun olivat ehtineet jo heivata yhden 170 tkm ajetun 260E:n paaliin. Siitä olisi saanut varmaan hyvän simpukan 170 eurolla. Sitä jo keväällä arvoin mutta sitten asia unohtui. Kyllä siellä näyttäisi olevan noita vanhempiakin purussa mutta niissä simpukat olivat vielä paikoillaan eikä niiden kunnosta siis ollut tarkempaa tietoa.
t.
Risto
Hyvä, että Jumu on saanut pirssinsä iskuun.
Jatketaanpa itsekin jappasua... Onko tietoa, onko vanhassa (-> 89) ja uudessa (89 ->) simpukassa muuta eroa, kuin se simpukasta lähtevä kampi? Jos siis pysytään saman mallin (esim 200D) sisällä eikä lähdetä hötkyilemään joihinkin erikoismalleihin.
Letkut näyttäisivät olevan samalla valmistenumerolla, joten liitokset ovat varmaan samat. Paikallisella purkamolla olisi yksi 260 tkm ajettu simpukka -92:sta eikä mööpelissä mitään tappovälystä tunnu eikä säätöjä ole vielä ruuvattu tappiin. Pystyisikö tuosta vanhasta heittämään sen kammen uudempaan?
Pirskele, kun olivat ehtineet jo heivata yhden 170 tkm ajetun 260E:n paaliin. Siitä olisi saanut varmaan hyvän simpukan 170 eurolla. Sitä jo keväällä arvoin mutta sitten asia unohtui. Kyllä siellä näyttäisi olevan noita vanhempiakin purussa mutta niissä simpukat olivat vielä paikoillaan eikä niiden kunnosta siis ollut tarkempaa tietoa.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
Kyllä tulee mutta ne ei passaa ristiin. Uudessa ja vanhassa on erilaiset väliraidetangot ja ilmeisesti niille on erilaiset reiät ohjausvarressa ja apusimpukan varressa. Pitäisi vaihtaa sitten välitanko ja apusimpukan varsi samalla.touhottaja kirjoitti:eikö siinä tule ohjaus vartta mukana
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Terve,
No, niin. Nyt on hommattuna "uusi" simpukka. Vehke on 200 D:stä vuodelta -92 ja sillä pitäisi olla noin 260 tkm takanaan. Tuon uskon, sillä simpukka on käsipelillä testatessa keskiasennossaan tosi jämäkkä – siis ei klappia. Säätöruuviinkaan ei liene koskettu, koska osat olivat vielä ehjän maalikerroksen peitossa.
Nyt vaan pitäisi varata aika pajalle, kun en sitä itse taida saada vaihdettua tuolla kellarissa. Ainakin apumies pitäisi olla. Ohjausvarren siitä jo irrottelin.
Tuskin ajettavuus siitä huononee. Eilen oli Taivalkoskelta ajaessani melkoinen myräkkä ja meno hirvitti jo vähän päälle satasen vauhdissa. Ohittaminen oli myös hiuksia nostattavaa hommaa, koska keskilinjan ylittäminen aiheuttaa jonkinlaisen muljauksen ja suunta muuttuu äkisti.
t.
Risto
No, niin. Nyt on hommattuna "uusi" simpukka. Vehke on 200 D:stä vuodelta -92 ja sillä pitäisi olla noin 260 tkm takanaan. Tuon uskon, sillä simpukka on käsipelillä testatessa keskiasennossaan tosi jämäkkä – siis ei klappia. Säätöruuviinkaan ei liene koskettu, koska osat olivat vielä ehjän maalikerroksen peitossa.
Nyt vaan pitäisi varata aika pajalle, kun en sitä itse taida saada vaihdettua tuolla kellarissa. Ainakin apumies pitäisi olla. Ohjausvarren siitä jo irrottelin.
Tuskin ajettavuus siitä huononee. Eilen oli Taivalkoskelta ajaessani melkoinen myräkkä ja meno hirvitti jo vähän päälle satasen vauhdissa. Ohittaminen oli myös hiuksia nostattavaa hommaa, koska keskilinjan ylittäminen aiheuttaa jonkinlaisen muljauksen ja suunta muuttuu äkisti.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Mittailin mauserilla että molemmat – nykyinen ja uusi – olisivat noin 28,5 millin akseleilla eli ilmeisesti molemmissa olisi ohuempi akseli. Boorituskin pitäisi passata tai ainakin niissä on molemmissa 22 uraa. Ovathan ne tieten voineet kettuillakseen tehdä jonkun ihan pienen eron, joka kusisi koko homman. Toisaalta tiedän, että yhdelle hepulle vastaava vaihto on tehty.romu kirjoitti:Onko tämä simpukka paksummalla akselilla?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
No voi hittsin hitsi...sitäkö voip säätää...simpukkaa siis?Kun mie oon ihmetelly jonnii aikaa,että onko MB tehnyt v91 käärmeitä?Ukolla oli aikanaan invataxissa stadissa vanha langi(se pippuripurkkihehkulla) ja siinä ei ollu millinkään klappia,oli siis kunnossa ja ajettavuus timankia.Nyt ko miekii "rikastuin"(tai siis käytettyjen merssujen hinnat tuli alas)ostin ikioman merssun,oon ihmetelly kun 124 juoksee ko kylärakki laijasta toiseen?Jonniiverran meno oikeni kun sain uutta jousta kehiin.Klappiva ratista mitattuna ois tuuma,vähän toista.Sekin riittää kun tiet on mitä on(paikoin toisen maalimansovan jäliltä).
Tiejossa siis autonalustaan tutustuminen,huoh.Pirkeles,ku naapuruston ainut osaava "seppä"sai vakituisen työpaikan,eikä ennee ehdi nuapureihin kulukuvärkkijä sepittään.Navetassa jöröttää vm-65 VALMET 565..siinäkin ois "pientä"laittoa.Issellä syntymälahjana peukalot keskellä kämmentä.Tekee ne ruattisa kuulema leikkauksia,jossa peukut siirretään,vaanko juuret on kumminnii päässä
Tiejossa siis autonalustaan tutustuminen,huoh.Pirkeles,ku naapuruston ainut osaava "seppä"sai vakituisen työpaikan,eikä ennee ehdi nuapureihin kulukuvärkkijä sepittään.Navetassa jöröttää vm-65 VALMET 565..siinäkin ois "pientä"laittoa.Issellä syntymälahjana peukalot keskellä kämmentä.Tekee ne ruattisa kuulema leikkauksia,jossa peukut siirretään,vaanko juuret on kumminnii päässä
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65
>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Isuzu Bellett 1500 vm-65
>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Oireet täsmälleen samat kuin omassa lavetissa oli.Roisto kirjoitti:Ohittaminen oli myös hiuksia nostattavaa hommaa, koska keskilinjan ylittäminen aiheuttaa jonkinlaisen muljauksen ja suunta muuttuu äkisti.
t.
Risto
Simpukasta lähtevä tanko ,siis mikä on niissä booreissa,kiinni 17mm.pultilla,oli aavistuksen löysällä.
Ei se muuta tarvinnut,niin hankala oli ajaa.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Terve,
Simpukka on nyt vaihdettu ja osaavalla pajalla aikaa tärvääntyi vajaa tunti. Ohjaus muuttui ihan erilaiseksi (lue paremmaksi). Nyt on tiehen tuntumaa, ohjaus palauttaa paremmin ja yliherkkyys poistui. Näiden ajojen perusteella ihan kannattava homma ja suht' edullinen verrattuna kaikkeen muuhun, jota alustaan on laitettu.
Kunnon road-test tosin vielä puuttuu mutta joulun aikana pitää käydä siskoa moikkaamassa Keminmaassa sekä kotiväkeä Taivalkoskella, joten eiköhän pyhien jälkeen jotain tuntumaa ole kertynyt.
t.
Risto
Simpukka on nyt vaihdettu ja osaavalla pajalla aikaa tärvääntyi vajaa tunti. Ohjaus muuttui ihan erilaiseksi (lue paremmaksi). Nyt on tiehen tuntumaa, ohjaus palauttaa paremmin ja yliherkkyys poistui. Näiden ajojen perusteella ihan kannattava homma ja suht' edullinen verrattuna kaikkeen muuhun, jota alustaan on laitettu.
Kunnon road-test tosin vielä puuttuu mutta joulun aikana pitää käydä siskoa moikkaamassa Keminmaassa sekä kotiväkeä Taivalkoskella, joten eiköhän pyhien jälkeen jotain tuntumaa ole kertynyt.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
Mittarissa oli loppusuvesta karvan verran yli 200tkm, eli ainakin sen verran oli autolla tuolloin ajettu. Mutta kuten todettua, pientä väljyyttä on uusissakin heloissa. Ero ohjaustuntumassa on silti valtaisa.Jarkko N kirjoitti:Jumu, paljonko oli kilometrejä takana ennen korjausta?
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Aika vähän on tuo 200 tkm, yleensä ohjaukselle ei kai
tarvitse paljon mitään tehdä.
Mersu tosiaan tasaa itse simpukan välyksen auton käydessä.
Simpukkaa ei normaalisti tarvitse säädellä, ei se taida olla
edes huolto-ohjelmassa.
Jos simpukkaa säädetään se pitäisi (MB:n mukaan) tehdä
auto sammuksissa. Simpukasta irrotetaan varret niin, että
ratti pyörittää vain simpukkaa. Ohjauspyörään kiinnitetään
herkkä jousivaaka. Sitten säädetään välys niin, että ratin
vastus on 100-140 Ncm riippuen auton varustuksesta (SRS)
ja iästä. Käytännössä 100 Ncm vastaa 100 gramman painoa metrisen
varren päässä eli 1 Nm.
tarvitse paljon mitään tehdä.
Mersu tosiaan tasaa itse simpukan välyksen auton käydessä.
Simpukkaa ei normaalisti tarvitse säädellä, ei se taida olla
edes huolto-ohjelmassa.
Jos simpukkaa säädetään se pitäisi (MB:n mukaan) tehdä
auto sammuksissa. Simpukasta irrotetaan varret niin, että
ratti pyörittää vain simpukkaa. Ohjauspyörään kiinnitetään
herkkä jousivaaka. Sitten säädetään välys niin, että ratin
vastus on 100-140 Ncm riippuen auton varustuksesta (SRS)
ja iästä. Käytännössä 100 Ncm vastaa 100 gramman painoa metrisen
varren päässä eli 1 Nm.
Terve,
Simpukan männässä on semmoinen "lineaarinen epäkesko" (hankala sanoin kuvata), johon säädin vastaa. Säätimen mäntä on jousikuormitteinen ja sen rakenteen perusteella voisi olettaa ettei öljynpaine suuremmin vaikuttaisi sen toimintaan – säätimen männän läpi puolentoista millin reikä, männän rungon (jousen) puolelle ei tule öljykanavaa ja toisella puolella vaikuttaa vaihteleva paine (tehostimen männän toinen painepuoli).
Mulla olisi kuviakin mutta ne on vielä puhelimessa. Purin nimittäin joululomalla sen vanhan simpukan. Tehostimen venttiiliä en saanut irti, koska käsillä ei ollut kunnon sokkapihtejä. Nyt vehke on kuitenkin helpompi purkaa uudestaan, koska sisältä on poistettu kolme desiä yönmustaa öljyä, joka tuppasi valumaan pöydälle joka ainoan pultin avauksen mukana.
Huolto-ohjelmaan ei säätäminen tosiaan kuulu. Ilmeisesti säädetään sitten, kun asiakas alkaa valittaa liiallisesta klapista.
Tällä "uudella" simpukalla on tiettäväsi ajettu 260 tkm, eikä minulla ole syytä epäillä asiaa – säätöpulttiin ei ole koskettukaan ja vehke on vielä jämäkkä. Taas tulee mieleen, onko tällä autolla ajettu paljonkin enemmän kuin tiedossa olevat 340 tkm. No, eipä sen väliä. Melkein kaikki osat kun alkavat jo olla uusia.
t.
Risto
Säätää tietyissä rajoissa. Simpukan sisällä on "välyksen poistin", joka toimii keskiasennossa, jossa se pyrkii kääntämään mäntää, jolloin männän hammastus vastaa ulostulevan varren hampaisiin eikä hampaiden välillä ole tyhjää. Jos kulumaa on liiaksi, ei säädin välttämättä enää tee tehtäväänsä.Jarkko N kirjoitti:Mersu tosiaan tasaa itse simpukan välyksen auton käydessä.
Simpukkaa ei normaalisti tarvitse säädellä, ei se taida olla edes huolto-ohjelmassa.
Simpukan männässä on semmoinen "lineaarinen epäkesko" (hankala sanoin kuvata), johon säädin vastaa. Säätimen mäntä on jousikuormitteinen ja sen rakenteen perusteella voisi olettaa ettei öljynpaine suuremmin vaikuttaisi sen toimintaan – säätimen männän läpi puolentoista millin reikä, männän rungon (jousen) puolelle ei tule öljykanavaa ja toisella puolella vaikuttaa vaihteleva paine (tehostimen männän toinen painepuoli).
Mulla olisi kuviakin mutta ne on vielä puhelimessa. Purin nimittäin joululomalla sen vanhan simpukan. Tehostimen venttiiliä en saanut irti, koska käsillä ei ollut kunnon sokkapihtejä. Nyt vehke on kuitenkin helpompi purkaa uudestaan, koska sisältä on poistettu kolme desiä yönmustaa öljyä, joka tuppasi valumaan pöydälle joka ainoan pultin avauksen mukana.
Huolto-ohjelmaan ei säätäminen tosiaan kuulu. Ilmeisesti säädetään sitten, kun asiakas alkaa valittaa liiallisesta klapista.
Tällä "uudella" simpukalla on tiettäväsi ajettu 260 tkm, eikä minulla ole syytä epäillä asiaa – säätöpulttiin ei ole koskettukaan ja vehke on vielä jämäkkä. Taas tulee mieleen, onko tällä autolla ajettu paljonkin enemmän kuin tiedossa olevat 340 tkm. No, eipä sen väliä. Melkein kaikki osat kun alkavat jo olla uusia.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 24.1.2007 11:27
- Paikkakunta: kajjaani
124 Sedan -85, minkä möin marraskuussa oli ajettu se 835t. Todistetusti ,kun suomiauto ja 1- omistaja lähes -97 kevääseen saakka! Kaiiki muut autoon olikin vaihdettu paitsi simpukka siinä oli keskiasennossa n.2cm. väljää,joka ei säätämälläkään hävinnyt! Käynnissäkin oli tämä välys, eli se oli niin jo kulunut!! Mutta kaikki muut nivelet, iskarit,puslat oli niin hyvässäkunnossa alustassa, että oli todella hyvä vielä ajaa, ehkä paras mitä mulla 124:sia ollut kuitenkin
MYYTY 124 300d -85(aj.833t.) AJOSSA 124 300 TDT-93 ,Tallissa 300TE -24V -91.
EX: 300D -86, 300TD -93, 200D -90, 300TE 4-MATIC USA, 300TDT -77/82 Korinv.
Noin 30kpl muita koslia!
EX: 300D -86, 300TD -93, 200D -90, 300TE 4-MATIC USA, 300TDT -77/82 Korinv.
Noin 30kpl muita koslia!